وزن تقریبی قلب چقدر است؟

منبع: اوما

152

1398/10/7

20:43


وزن تقریبی قلب چقدر است؟

اندازه و وزن قلب به طور مستقیم به اندازه و وزن فرد بستگی دارد. قلب یک ورزشکار حرفه ای سنگین تر از قلب افراد معمولی است زیرا ماهیچه بیشتری دارد اما تغییر حجم آن نسبت به سایرین بسیار کم است. وزن قلب انسان تقریباً 5/0٪ وزن فرد می باشد.

ساختار قلب

قلب یک اندام عضلانی توخالی و نسبتاً کوچک (به اندازه مشت بسته) است که وظیفه پمپاژ خون به بدن و سایر اندام ها را بر عهده دارد. قلب از چهار دریچه تشکیل شده است و شکل مخروطی دارد. دریچه های فوقانی دهلیز چپ و راست نامیده می شود و دریچه های تحتانی بطن چپ و راست نامیده می شوند. دهلیز چپ و راست و بطن چپ و راست با دیواره عضله ای معروف به سپتوم از هم جدا می شوند. قوی ترین و بزرگترین دریچه قلب بطن چپ است. دیواره های آن فقط نیم اینچ ضخامت دارند و قادر به فشار خون از طریق دریچه ای به بدن شما می باشد. این دستگاه قادر به پمپ کردن خون از طریق رگهای خونی از طریق انقباضات کوچک و تکراری می باشد.

شکل و وزن تقریبی قلب انسان

قلب انسان یک پمپ عضلانی توخالی است که وزن آن بین 200-450 گرم است. معمولاً وزن قلب 300 گرم می باشد. اما در هنگام بیماری قلبی، این عدد تغییر می کند. وزن قلب بیمار می تواند گاهی اوقات به 1000 گرم برسد. قلب انسان بین ریه ها و تقریباً در وسط سینه، سمت چپ استخوان سینه قرار دارد. تقریباً دو سوم وزن قلب در سمت چپ خط میانی بدن قرار دارد. در یک بزرگسال متوسط با وزن تقریبی 80 کیلوگرم، قلب تقریبا 0.3٪ از کل وزن می باشد. اگرچه قلب تنها جزئی از وزن کلی یک فرد است ، اما مهمترین نقش را در کل بدن ایفا می کند.

"کاردیومگالی" به معنای "قلب بزرگ" است. قلب به دلایل مختلف (خوب و بد) بزرگ می شود. قلب طبیعی تقریباً به اندازه یک مشت بسته می باشد و وزن آن 300 تا 350 گرم است. 

 

شکل و وزن قلب انسان

قلب یک ورزشکار بزرگتر از قلب افراد معمولی است. این موضوع تعجب آور نیست. قلب یک ماهیچه است و ورزش باعث تقویت ماهیچه ها از جمله ماهیچه قلب می شود. در یک ورزشکار، قلب بزرگتر با هر ضربان، خون بیشتری به بدن پمپاژ می کند و باعث کاهش تعداد ضربان قلب می شود، زیرا هر ضربان خون بیشتری به بدن منتقل می کند. این بزرگ شدن قلب خوب است.

از طرف دیگر فشار خون بالا قلب را بزرگ می کند زیرا باید در برابر فشار بالا به پمپاژ خون بپردازد. با گذشت زمان، قلب بزرگ شده نمی تواند با استرس فشار خون بالا کنار بیابد و قلب تسلیم می شود. این بزرگ شدن قلب بد است. دریچه های ناقص قلب یکی دیگر از دلایل بزرگ شدن ناسالم قلب است.

اندازه قلب خانم ها

قلب خانم ها از قلب مردها کوچکتر است. میانگین وزن قلب یک خانم 118 گرم است در حالی که میانگین قلب یک مرد 60 گرم بیشتر وزن دارد. رگهای زن ریزتر می باشد. رگ های خانم ها به طور متوسط 1 میلی متر از رگ های مردها نازک تر است. این مسئله باعث می شود قلب خانم ها سخت تر کار کند.

مردها قلب بزرگتری دارند یا زنها؟

قلب خانم ها مقداری کوچکتر از قلب مردها می باشد. در واقع قلب خانم ها تقریباً دو سوم قلب مردها می باشد. فیزیولوژی قلب مردها و زن ها متفاوت است. در دوران بلوغ، نرخ رپولاريزاسيون یا فاصله QT در خانم ها طولانی تر و در مردها کوتاه تر است (بعد از 60 سالگی، این اختلافات تا حد زیادی ناپدید می شوند)

Molina DK, DiMaio VJ. Normal organ weights in men: part I-the heart. Am J Forensic Med Pathol. 2012 Dec; 33(4):362-7

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو