نگهداری گیاه یشم (کراسولا) و پرورش و تکثیر این گل زیبا آن در منزل

نگهداری گیاه یشم (کراسولا) و پرورش و تکثیر این گل زیبا آن در منزل


منبع: آرگا

446

1398/10/16

14:46


نگهداری گیاه یشم که مورد توجه اغلب افراد قرار گرفته و از دسته گیاهان یک ساله محسوب می شود و در این مقاله چگونگی نگهداری از این گیاه آپارتمانی را بیان خواهیم کرد با ما همراه باشید.

جالب است بدانید که گیاه یشم از دسته اولین گیاه های آپارتمانی محسوب می شود و اگر شرایط مساعدی را برای رشد آن فراهم کنید قادر خواهد بود تا ارتفاع یک متری و طول دو متری رشد کند. همچنین این گیاه دارای برگ های نازکی می باشد که باعث خواهد شد سالیان سال زنده بماند.

چگونگی نگهداری گیاه یشم

گیاه یشم که با نام کراسولا نیز شناخته می شود از دسته درختچه های مینیاتوری همیشه سبز محسوب می شود که دارای برگ هایی به رنگ سبز یشمی، گوشتی و آبدار است. بهتر است بدانید این گیاه بومی کشور آفریقا محسوب می شود که امروزه پرورش گل یشم در تمامی جهان گسترش پیدا کرده و به یک گیاه پرطرفدار تبدیل شده است. این گیاه بیش از ۱۴۰۰۰ گونه متفاوت دارد که از مهم ترین گونه های آن می توان به کراسولای نقره ای، کراسولای قاشقی، کراسولای یشمی، کراسولای آتشین و کراسولای خرقه ای اشاره نمود.

چگونگی نگهداری گیاه یشم

توجه داشته باشید که در آسیا از این گیاه برای یک هدیه خانگی نیز استفاده می کنند زیرا معتقدند که این گل انرژی مالی خانواده را دو چندان خواهد کرد. توجه داشته باشید که گیاه یشمی با قرار گرفتن در مقابل خانه، رستوران و یا اداره ثروت خواهد آورد و توصیه می شود که از قرار دادن آن در حمام و دستشویی امتناع نمایید.

شرایط محیطی لازم برای نگهداری کراسولا:

همانطور که آگاه هستید برای نگهداری گیاه یشم بایستی شرایط محیطی مساعدی را برای او فراهم آورید تا تواند بهترین رشد خود را انجام دهد و در ادامه به بیان چندی از نیازهای این گیاه پرداخته ایم:

آبیاری:

توجه داشته باشید که گل یشم به آب فراوان نیاز ندارد و هنگام آبیاری بایستی خاک بستر تا عمق ۳ الی ۴ سانتی متری خشک شده باشد و سپس آبیاری نمایید. دقت کنید که میزان آبیاری این گیاه در فصل زمستان بایستی نصف شود. بهتر است بدانید که گیاه یشمی در برابر آب زیاد و باقی ماندن در خاک خیس حساس است و به همین منظور زهکشی آن را به درستی انجام دهید و اگر زهکشی و آبیاری آن به درستی انجام شود به تدریج با پوسیدگی گیاه خود مواجه خواهید شد.

آبیاری منظم برای نگهداری گیاه یشم

نور مناسب:

از آنجایی که گیاه یشمی برای رشد به نور بسیار زیادی نیاز دارد می تواند در برابر نور مستقیم خورشید نیز تحمل داشته باشد و هیچ گونه مشکلی برایش به وجود نیاید. ولی توجه داشته باشید که اگر گیاه یشمی را برای مدتی طولانی در معرض نور خورشید قرار داده اید هرگز آن را ناگهانی به فضایی بسته انتقال ندهید زیرا باعث چروک شدن برگ ها خواهد شد. توجه داشته باشید که گیاه یشمی نور صبح الی ظهر را بیشتر می پسندد و اگر این نیاز را برای گیاه خود فراهم نکنید به مراتب برگ ها کم رنگ خواهند شد و اگر مکان آن را جابه جا نکنید برگ ها شروع به ریزش خواهند کرد.

خاک:

به طور کلی خانواده این گیاه به خاکی با زهکشی مناسب نیاز دارند و برای کاشت آن می توانید از ترکیب خاک های ماسه،خاک رس،لومی غنی استفاده نمایید. توجه داشته باشید که حتما بایستی برای این گیاه از خاک برگ استفاده نمایید زیرا به روند رشد گیاه کمک شایانی خواهد کرد و همچنین شما می توانید از خاک کاکتوس نیز برای پرورش و نگهداری گیاه یشم استفاده نمایید. به طور کلی می توان گفت که گیاه یشمی توان رشد در خاک فقیر را نیز دارد اما رشد خوبی نخواهد داشت.

خاک مناسب برای نگهداری گیاه یشم

دما:

به طور کلی می توان گفت که دمای بین ۲۱ الی ۳۴ درجه سانتی گراد برای پرورش گیاه یشم بسیار مناسب خواهد بود. توجه داشته باشید کمترین دمایی که گیاه یشم می تواند در آن تحمل یابد ۵ درجه سانتی گراد می باشد. بهتر است بدانید که این گیاه نسبت به سرما حساس است و ممکن است سرما منجر به پوسیدگی آن شود.

کوددهی:

برای کمک به رشد بهتر و نگهداری گیاه یشم توصیه می شود که اقدام به کوددهی آن در فصول بهار و تابستان بکنید. به همین خاطر توصیه می شود که از کودهای مخصوص کاکتوس و ساکولنت و یا کوهای مخصوص گیاهان آپارتمانی در هر دو هفته یک بار استفاده نمایید.

استفاده از کود مخصوص گیاهان آپارتمانی برای رشد بهتر گیاه یشم

تعویض گلدان:

بهتر است بدانید که گیاه یشمی می تواند در گلدان کوچک نیز ریشه بدهد و به طور کلی با کاشت این گیاه درون گلدن کوچک راحت تر می توانید آن را کنترل نمایید.

توصیه می شود که هر دو سال گلدان خود را تعویض نمایید تا گیاه بتواند بیشتر رشد کند. البته در مورد گیاه بالغ توصیه می شود که در هر ۴ الی ۵ سال گلدان را تعویض نمایید.

توجه داشته باشید که بایستی در اوایل فصل بهار یعنی پیش از آغار رشد گیاهان گلدان را تعویض کنید.

پس از تعویض گلدان توصیه می شود که یک هفته آن را آبیاری نکنید. همچنین از کوددهی نیز صرف نظر کنید تا ریشه گیاه نسوزد.

نگهداری گیاه یشم با تعویض گلدان

هرس کردن:

به طور کلی گل یشم نیاز به هرس خاصی ندارد و تنها برای زیبایی و جلوه بیشتر آن می توانید شاخه های آسیب دیده را به دلخواه خود هرس نمایید تا باعث متراکم شدن برگ ها و شاخه ها شود. توجه داشته باشید که بیش از ۳۰ درصد شاخه ها را نبایستی هرس کنید زیرا باعث وارد شدن شوک به گیاه و نابودی آن خواهد شد. دقت کنید که بهترین زمان برای هرس کردن گیاه یشمی اواخر زمستان تا اوایل بهار می باشد.

هرس کردن گیاه یشم برای رشد بهتر

تکثیر گیاه:

توجه داشته باشید که مهم ترین و ساده ترین روش برای تکثیر گیاه یشم قلمه زدن ساقه با برگ می باشد که دستور انجام آن در ادامه بیان شده است:

توصیه می شود که پس از بریدن ساقه و یا برگ آن را به مدت ۱ الی ۲ روز در محیطی نیمه آفتابی قرار دهید.

پس از گذشت این زمان قلمه را درون گلدانی کوچک به همراه خاک مخصوص قلمه بکارید و در نهایت گلدان را در محیطی مناسب با نور کافی قرار دهید.

نکته: قلمه ها را تا چند روز پس از کاشت آبیاری نکنید.

پس از گذشت یک الی سه هفته قلمه ریشه خواهد داد و اولین جوانه ها از گیاه خارج خواهد شد و توصیه می شود که در این زمان گیاه را به طور کامل آبیاری نمایید.

چگونگی تکثیر گیاه یشم

آفات و مشکلات گل یشم:

توجه داشته باشید که رایج ترین آفات برای گیاه یشم شپشک آردی می باشد که بین ساقه و برگ های گیاه قرار می گیرد و از شیره گیاه تغذیه خواهد کرد و ترشحات چسبناکی بر جای خواهد گذاشت. شما می توانید برای از بین بردن این آفت مرتب گیاه را با الکل تمیز نمایید تا از حشرات رها شوید.

آفات و مشکلات موجود در گیاه یشمی

یکی از مشکلاتی که ممکن است در روند رشد گیاه به وجود آید ریزش برگ های گیاه می باشد که نشان دهنده از بین رفتن گیاه است و دلیل اصلی آن آبیاری بیش از اندازه گیاه در فصل زمستان می باشد به همین منظور توصیه می شود که گیاه خود را در فصل زمستان به جای آبیاری اسپری نمایید. در فصل تابستان نیز پس از آبیاری آن را در مکانی قرار دهید تا آب اضافی خارج شود و از فاسد شدن گیاه جلوگیری شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو