چگونه ناخن هایی زیبا و سالم داشته باشیم؟

چگونه ناخن هایی زیبا و سالم داشته باشیم؟


منبع: زیبامون

218

1398/10/18

13:02


در این مقاله از زیبامون دات کام می خواهیم به شما آموزش بدهیم چطور ناخن هایی قوی و زیبا داشته باشید.

چگونه ناخن هایی زیبا و سالم داشته باشیم؟

داشتن ناخن های کوتاه و شکسته میتونه هم از لحاظ فیزیکی و هم از لحاظ روحی اذیتتون کنه. مسلماً دیدن این که ناخن هایی که کلی براشون زحمت کشیدین یهو بشکنند و یا سرعت رشدشون خیلی پایین باشه میتونه واقعاً اعصاب هرکسی رو به هم بریزه. ناخن هایی که شکستند می تونند دردناک باشد و یا اذیتتون کنند. اگه دلتون میخواد زودتر از این وضعیت فاصله بگیرید این مقاله از زیبامون رو از دست ندید.

اگر از افرادی هستید که اهل ناخن های مصنوعی و یا کاشت ناخن نیستند و بیشتر ترجیح می دید که ناخن های طبیعی داشته باشید و سلامت ناخن هاتون براتون خیلی مهمه، اینقدر زود بیخیال رویای داشتن ناخن های بلند و زیبا نشید. با مراقبت کافی و آموزش شما می توانید دارای ناخن های طبیعی و بلند و زیبا باشید. همونجوری که با مراقبت میشه به رشد موها کمک کرد ناخن ها هم نیاز به مراقبت دارند و این مراقبت ها آنقدرها هم سخت نیست در ادامه تعدادی از نکات ساده رو که بهتون تو این زمینه کمک میکنه لیست کردیم.

یک: ناخن هاتون رو آبرسانی کنید

مراقبت از ناخن

نوشیدن آب به اندازه کافی روی خیلی از جنبه های سلامتی شما تاثیر داره. از موهاتون گرفته تا پوستتون و وضعیت جسمانیتون همه با کمبود آب در بدن تحت تاثیر قرار می گیرند و ناخن هاتون نیز از این امر مبرا نیستند. برای رشد سریع ناخن ها و البته اینکه ناخن های قوی داشته باشید باید بتونید بهشون به موقع و کافی ابرسانی کنید. اینکه بدنتون به حد کافی آب داشته باشه و دچار کم‌آبی نشده باشید به شدت ضروریه. پس برای اینکه به بدنتون خوب آبرسانی کنید تا رشد ناخن هاتون سلامتیتون و مو هاتون تاثیر مثبتی بگیرند از همین امروز شروع کنید و آب بیشتری بخورید .

اگه از اشخاصی هستیم که زیاد نمیتونید آب بخورید و آب خوردن رو دوست ندارید خیلی راحت می تونید چیز های مورد علاقتون رو با آب قاطی کنید. از آب نارگیل گرفته تا اضافه کردن مقداری آب میوه طبیعی به آبتون تا طعم بهتری بگیره همه اش ممکنه.از هر چیزی که حس و حالتون رو برای نوشیدن آب بیشتر میکنه چشم پوشی نکنید. یک بدن سالم بدن یک بدنیه که به حد کافی بهش آبرسانی شده و برای رشد بهتر ناخن ها شما نیاز به یک بدن سالم دارید.

دو : فولیک اسید مصرف کنید

مراقبت از ناخن

فولیک اسید که به اسم ویتامین B9  نیز شناخته می شود یک مکمل غذایی است که شامل مواد معدنی به شدت مفید برای بدن می باشد. فولیک اسید معمولاً در غذاها نیز پیدا می شود و شما با مصرف زیاد حبوبات می توانید از آن بهره ببرید، اما برای اینکه به طور کامل این ماده را به بدنتان برسانید می توانید از مکمل های غذایی و قرص هایی که که حاوی فولیک اسید هستند استفاده کنید.

یکی از  ویژگی‌های خاص و قابلیتهای منحصر به فرد فولیک اسید توانایی بازسازی سلول هایی است که در واقع ناخن های شما را تشکیل می دهند. فولیک اسید به ناخن هایتان کمک می کند که سریعتر از قبل رشد کرده و همچنین ناخن ها را قوی تر نیز می کند. در واقع با استفاده از این مکمل غذایی و رساندن فولیک اسید به بدن تان شما می توانید ناخن هایتان را در حدی قوی کنید که دیگر به راحتی نشکند و ضعیف نیز نباشند.

سه : میزان پروتئین دریافتی بدنتان را افزایش دهید

مراقبت از ناخن

خوردن حد کافی از پروتئین برای اینکه شما به طور کلی بدن سالمی داشته باشید به شدت ضروری است. برای اینکه تغذیه کافی داشته باشید و بدنتان دچار کمبود مواد مغذی نشود باید همیشه غذا های پروتئین دار و مواد حاوی پروتئین را در برنامه غذایی تان جای بدهید و از انها به صورت مرتب بهره ببرید.مصرف کم و ناکافی پروتئین می‌تواند روی روند رشد شما به طور کلی تاثیر منفی بگذارد.

از رشد موهایتان گرفته تا رشد ناخن های شما با کمبود پروتئین تحت تاثیر قرار میگیرد. در نتیجه اگر میخواهید ناخن های قوی و سالم داشته باشید که سخت میشکنند، مطمئن شوید که رژیم غذایی تان سرشار از پروتئین است و یا پروتئین مصرفی تان را برای اینکه به رشد ناخن های تان سرعت ببخشید افزایش دهید. یک حد کافی از پروتئین باعث می شود بدن شما روند سالم تری را در پیش بگیرد و در نتیجه سلامت و رشد موها و ناخن های شما نیز تحت تاثیر مثبت قرار می گیرند و علاوه بر سلامتی زیبایی شما نیز تاثیر مثبتی خواهد گرفت.

چهار : از مکمل های کراتین استفاده کنید

مراقبت از ناخن

کراتین فقط یک مکمل برای موها نیست در واقع این ماده توانایی این را نیز دارد که به ناخن های شما نیز جان دوباره ببخشد. در نتیجه استفاده از مکمل های کراتین برای اینکه به ناخن های شما قوی شود و در برابر شکستن و اسیب دیدن مقاومت کنند بسیار ثمربخش است. استفاده از مکمل کراتین برای ناخن هایتان فرق زیادی با استفاده از آن برای موهایتان ندارد. شما می توانید این مکمل را به صورت خوراکی تهیه کنید و یا می توانید آن را به صورت روغن تهیه کرده و به ناخن هایتان بزنید

کراتین باعث می‌شود سرعت رشد داخل آنها بالا برود، دوام بهتری داشته باشند و شفاف تر دیده شوند. اگر می خواهید دو جانبه از این محصول استفاده کنید بهتر است آن را به صورت خوراکی تهیه کرده تا هم موها و هم ناخن ‌هایتان تحت تاثیر آن رشد بهتری داشته باشند و مقاوم شوند.

پنج : استفاده از روغن ها و سرم های تقویت کننده پوشش ناخن

مراقبت از ناخن

 آبرسانی به پوست یکی از مهمترین بخش های هر روتین مراقبت از پوست و زیبایی است و مرحله آبرسانی شامل ریشه و پوستِ دور ناخن هایتان نیز می شود. استفاده از روغن ها و سرم هایی که این ناحیه را تقویت می کنند به شدت برای ناخن شما ضروری است. اگر از این روغن ها و سرم ها به طور مرتب استفاده کنید پوست اطراف ناخن شما قوی تر و محکم تر شده و در نتیجه ناخن شما نیز قوی خواهد شد و دیر تر خواهد شکست .

سرم ها و روغن های مخصوص ناخن باعث می شود ناخن هایتان سالم و انعطاف‌پذیر باشند. ناخن های خشک آسان تر شکسته میشوند ولی ناخن‌هایی که خوب آبرسانی شده‌اند دیرتر شکسته و بهتر نیز رشد می‌کند. پس در پروسه مراقبت از ناخن ها سرم ها و روغن ها را فراموش نکنید.

شش : دست از خوردن ناخن هایتان بردارید

مراقبت از ناخن

 این مورد شاید توصیه بچه گانه ای به نظر برسد اما برای خیلی ها عمل به آن به شدت سخت است. یکی از از رایج ترین واکنش های عصبی خوردن ناخن است و ترک این عادت برای خیلی از افراد به شدت سخت می‌باشد. اما برای این مشکل روش های فراوانی وجود دارد. متخصصان پوست و روان‌شناس‌ها باور دارند برای ترک این عادت بهتر است که از برق ناخن هایی که تلخ هستند استفاده کنید تا هر بار که حس کردید نیاز است ناخن های ان را بخورید تلخی آنها باعث شود دست از اینکار بکشید.

همچنین می توانید سعی کنید در کنار این مسئله به آرامی عادت های دیگری را در خود پرورش دهید که آسیب زا نیستند. مثلاً هنگام عصبانیت با یک کش سر و یا توپ بازی کنید تا بتوانید ناخن های خود را سالم نگه دارید و ناخواسته به آنها اسیب نزنید.

هفت : ناخن‌های خود را کوتاه و مرتب نگه دارید

مراقبت از ناخن

ناخن های به شدت بلند خیلی وقت است که از مد افتاده اند. برای این که به زیبایی دستانتان اضافه کنید بهتر است ناخن هایتان را بیش از حد بلند نکنید و آنها را مرتب کرده و دورشان را با سوهان تمیز کاری کنید. ناخن های بیش از حد بلند باعث می شوند که ریشه ناخن شما ضعیف شده و یا سطح بالایی ناخن شما راحتتر بشکند. اگر ناخنهای بلند دوست دارید نیز در بلند کردن آنها زیاده روی نکنید و در حد مناسبی اندازه آنها را نگه دارید. از آنها مراقبت کنید تا کناره هایشان نشکند و باعث نشود که بقیه سطح ناخن شما نیز شکسته شود. زود به زود آنها را سوهان بکشید و زیر آنها را تمیز کنید تا ناخن‌هایی سالم داشته باشید.

هشت : از آستون دوری کنید

 یکی از محبوبترین و معروفترین موادی که برای پاک کردن لاک ناخن استفاده میشود. آستون است یک ماده شیمیایی قوی است که خیلی سریع می تواند لاک ناخن شما را پاک کند اما مسئله‌ای که اکثر خانم ها فراموش میکنند ضرر هایی است که آستون به سطح ناخن میزند. آستون قادر است که تمام چربی ناخن را از روی سطح آن همراه با لاک به طور کامل پاک کند و ناخن شما را تبدیل به یک ناخن خشک که آب رسانی نشده و آماده شکستن است کند.

نتیجه این می‌شود که ناخن های خشک و آسیب دیده خیلی راحت می شکند. از استفاده از آستون برای پاک کردن لاک هایتان جدا دوری کنید و از پدهای پاک کردن ناخنی که مواد طبیعی تری دارند و حاوی روغن های طبیعی برای آبرسانی به ناخنتان هستند استفاده کنید .استفاده مداوم از آستون ناخن های شما را ضعیف و به شدت آسیب پذیر می کند.

نه : هنگام شستن ظرف ها حتما دستکش بپوشید

مراقبت از ناخن

وقتی نوک انگشتانتان برای مدت طولانی در معرض آب باشند تا حد زیادی اب را به خود جذب می‌کند و این مسئله برای ناخن‌هایتان نیز ممکن است پیش بیاید. وقتی که ناخن ها بیش از حد آب جذب کنند، می‌توانند ضعیف شده و بعد از خشکی نیز بیشتر در معرض شکستن قرار بگیرند .ناخن هایی که زیاد آب جذب کرده‌اند بعدا همه آن آب را از دست می دهند و ممکن است ترک بخورند و یا دیرتر رشد کنند.

در نتیجه هر وقت که نیاز دارید ظرفها را بشورید و یا مدت طولانی دستانتان درون آب باشد ، مطمئن شوید که از دستکش استفاده می کنید تا از سلامت ناخن هایتان مراقبت کنید. هنگام استفاده از مواد شوینده قوی و یا هر ماده ای که می تواند باعث از بین رفتن کثیفی و آلودگی شود، مجدداً مطمئن شوید که از دستکش استفاده می کنید . ناخن های شما و پوستتان نیاز به یک سپر دفاعی در برابر هم چنین موادی دارند. شوینده های خانگی و مواد ضدعفونی کننده به شدت می‌توانند به پوست و ناخن هایتان آسیب های جدی برسانند.

مراقبت از ناخن

ناخن های شما یکی از مهمترین بخش‌های بدن شما هستند و مراقبت از آنها باید یکی از اولویت‌های شما باشد. شما روزانه از ناخن هایتان استفاده های فراوانی می کنید و ضعیف بودن آنها می تواند به جنبه های متفاوت و مختلف زندگیتان نیز آسیب بزند. باید یاد بگیرید که به تمیزی و سلامت آنها اهمیت بدهید، از آنها مراقبت کنید و اجازه ندهید که راحت آسیب ببینند. داشتن ناخن هایی سالم و قوی تاثیر زیادی روی زیبایی دستانتان نیز می‌گذارد. پس در نگهداری از آن‌ها تنبلی نکنید. امیدواریم با کمک مقاله توانسته باشیم شما را در این زمینه راهنمایی کرده باشیم و مشکلات کمتری را در زمینه سلامت ناخن هایتان از این پس تجربه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو