خواص پیچ امین الدوله در طب سنتی را بیشتر بشناسید

منبع: آسان طب

215

1398/2/28

23:05


اگر شما هم به عطاری بروید و به در و دیوار نگاه کنید با اسم های عجیبی همچون سنبل الطیب، قاتل الذهب و عرق خارشتر روبه رو می شوید. اما مطمئنا عجیب ترین اسمی که در عطاری ها و علم طب سنتی وجود دارد پیچ امین الدوله می باشد. این گیاه نوعی گل چند ساله از خانواده آقاطیان می باشد که خاستگاهش در جنوب شرقی بریتانیا یعنی اسکاتلند می باشد. این گل در اواسط تابستان به بهره برداری می رسد و بوی فوق العاده دارد. از همان گذشته پزشکان به خواص پیچ امین الدوله پی برده بودند و از آن برای سلامتی بدن استفاده می کردند. در سالیان اخیر نیز تحقیقات فواید جدیدی را در مورد این گیاه اثبات کرده است.

خواص پیچ امین الدوله

تاریخچه پیچ امین الدوله

مطمئنا اولین سوالی که به ذهن هر فردی می رسد این است که اسم این گیاه از کجا نشات گرفته است؟ در زمان قاجار بود که سفر های خارجه بسیار مد شده بود و درباریان هر ساله به کشور های اروپایی می رفتند و سیاهت می کردند. در زمان مظفرالدین شاه، وزیر دربار به امپراطوری بریتانیا می رود و این گل را با خود به ایران می آورد. یکی از همسران مظفرالدین شاه به نام انیس الدوله از این گیاه خوشش می آید و به وزیر دربار دستور می دهد تا یک باغ گل برایش بوجود بیاورد. وزیر دربار که نامش علی خان امین الدوله بود، یک باغ از این گیاه درست می کنند و آن باغ به نام باغچه امین الدوله معروف می شود و از آن پس به این گل نیز پیچ امین الدوله می گویند.

خواص پیچ امین الدوله

خواص پیچ امین الدوله

پاکسازی بدن: پزشکان اروپایی از همان صده های 18 از این گیاه برای پاکسازی بدن استفاده می کردند چرا که امین الدوله خاصیت قی آور دارد. معمولا لورد هایی که در مصرف مشروبات الکلی زیاده روی می کردند مجبور بودند از جوشانده این گیاه استفاده کنند. بدین منظور باید غنچه های پیچ امین الدوله را در آفتاب خشک کنیم و سپس آنها را دم کنیم. بعد از استفاده از این دمنوش شما چندبار استفراغ می کنید که باعث می شود تا تمام سموم بدن شما دفع شود. اگر فردی ماده ای سمی نیز می خورد به او از این دمنوش می دادند تا محتویات معده اش تخلیه شود.

درمان یبوست: پزشکان طب سنتی اعتقاد دارند یکی از مهم ترین خواص پیچ امین الدوله مسهل بودنش می باشد و به همین دلیل است که از این گیاه برای درمان یبوست استفاده می شود. تا سال ها تصور بر این بود که در امین الدوله فیبر وجود دارد ولی تحقیقاتی که در سال 2012 انجام شد، نشان می دهد که میزان فیبر موجود در این گیاه ناچیز است و نمی تواند اثر مسهلی قوی داشته باشد. با این حال هنوز این گیاه هنوز می توانست بر روی درمان یبوست اثر بگذارد و این مسئله محققان را گیج کرده بود. در پایان سال همان سال یک پزشک سوئدی به اسم جیمز لارسون متوجه شد که در این گیاه ماده ای به اسم ملیتان وجود دارد که می تواند بر روی فعالیت های باکتری های مفید روده تاثیر بگذارد. و اینگونه راز مسهل بودن این گیاه نیز کشف شد.

ضد تشنج: یکی دیگر از خواص پیچ امین الدوله خاصیت ضد تشنجی می باشد. یکی از مهم ترین پزشکان زمان قاجار یعنی میرزا بزرگ قزوینی از این خاصیت گل امین الدوله برای درمان تشنج یکی از پسران نامشروع مظفرالدین شاه استفاده کرد. بدین منظور شما باید 100 گرم گلبرگ خشک شده این گل را با 20 گرم ختمی، 10 گرم کاری و مقداری آب مخلوط کنید و سپس به صورت ناشتا به خورد بیمار بدهید.

مدر: این گیاه یکی از بهترین ادرار آور ها می باشد و بر روی قوس هنله تاثیر می گذارد. این خاصیت امین الدوله یکی از بهترین روش ها برای دفع مسمومیت های دارویی است. همچنین اگر فشار خون کسی بالا باشد می توان با افزایش دفعات ادرار، آن را معتدل کرد.

بلغم آور: ابتدا بگذارید کمی در مورد بلغم برای شما صحبت کنیم. بلغم یکی از خلط های چهارگانه می باشد که امروزه پزشکان اعتقاد دارند منظور گلبول سفید است. مصرف بیش از اندازه خوراکی های سرد مزاج باعث می شود که بلغم در بدن زیاد شود و در نتیجه منجر به مشکلاتی مانند قلنج، پارکینسون و پیسی شود. استفاده از این ماده برای کسانی که بلغمشان فزونی یافته است، توصیه می شود.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو