آشنایی با مهم ترین خواص ترنجبین در طب سنتی

منبع: آسان طب

130

1398/2/28

23:22


یکی از گیاهانی که نقشی اساسی در تاریخ طب سنتی و درمان بیماری های پوستی و گوارشی داشته است ، گیاه ترنجبین است . محمد زکریای رازی یکی از اولین کسانی است که به خواص ترنجبین در طب سنتی پی برده است و از خواص آن در درمان بیماری ها استفاده کرده است . یکی دیگر از مشهور ترین اطبایی که در باب خواص ترنجبین در طب سنتی تحقیق فراوان کرده است و مقالاتی نیز در این مبحث به نگارش درآورده است ، جالینوس می باشد . امروزه هنوز هم در درمان بعضی از بیماری های گوارشی از نسخه های جالینوس استفاده می کنند . در این قسمت از مجله پزشکی آسان طب به معرفی مهم ترین خواص ترنجبین در طب سنتی می پردازیم .

خواص ترنجبین در طب سنتی

خواص ترنجبین در طب سنتی

معرفی ترنجبین

ترنجبین صمغی است که بر شاخه و برگ گیاهی خاردار از تیره فرعی پروانه واران بنام شتر خاریا پیدا می شود و این گیاه در خراسان و گرجستان و مقداری نیز در اطراف همدان میروید . این شاخه ها و برگ ها را که دارای صمغ می باشند . جمع آوری کرده و در آب شستسو می دهند . سپس آن آب را می جوشانند تا بخار شود . ترنجبین به صورت بلورهایی متبلور گردد تا بتوان از آن در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده کرد .

مبارزه با انگل ها

یکی از پرکار برد ترین موارد استفاده از ترنجبین در طب سنتی ، ار بین بردن کرم های داخل بدن و انگل ها می باشد . اولین بار جالینوس بود که برای درمان بیمارانی که همیشه از بیماری های انگلی می نالیدند و نمی توانستند با هیچ دارویی آنها را درمان کنند ، از ترنجبین استفاده کرد تا با این انگل ها مبارزه کند . در ترنجبین ماده ای به نام سانتونین وجود دارد که یکی از قوی ترین مواد برای از ببن بردن انگل ها و کرم ها می باشد . هنوز از این خاصیت ترنجبین در بسیاری از بیمارستان های مدرن و پیشرفته استفاده می شود .

کمک به بهبود مرض قند

یکی از بیماری هایی که از گذشته دور ، مردم را رنج می داده است ، دیابت یا مرض قند می باشد . پزشکان زیادی برای درمان این بیماری نسخه های مختلفی از خود بر جای گذاشته اند اما یکی از معتبر ترین این نسخه ها استفاده از ترنجبین می باشد . اعتبار این نسخه از این جهت اثبات شده است که هم در یادداشت های ابوعلی سینا وجود دارد ، و هم در کتاب زکریای رازی . ترنجبین می تواند قند موجود در ادرار را کاهش دهد و از این رو برای مبتلایان به بیماری مرض قند مفید است .

درمان یبوست

یکی دیگر از موارد استفاده از خواص ترنجبین در طب سنتی ، درمان یبوست می باشد . ترنجبین یکی از موادی است که به شدت ملین می باشد . به طور کلی ملین به ماده هایی می گویند که می توانند دستگاه گوارش را نرم کنند . ترنجبین می تواند با نرم کردن لوله های گوارشی ، باعث شود تا مدفوع در آن راحت تر حرکت کند و به همین دلیل می تواند از ابتلا به یبوست جلوگیری کند . ترنجبین دقیقا عملکردی مانند بیراکودیل دارد و از همین رو از دیرباز از آن در درمان بیماری های گوارشی و یبوست استفاده می شده است .

خواص ترنجبین در طب سنتی

برطرف کردن مشکلات پوستی

از جمله خواص ترنجبین در طب سنتی می توان به درمان بیماری های پوستی مانند : جوش ، اگزما ، کهیر و التهابات پوستی اشاره کرد . البته باید دقت کنید که منظور ما از جوش ها ، جوش هایی است که به خاطر خوردن بیش از اندازه چربی و موادی که مزاج کرم . خشک دارند می باشد . بدین منظور باید دو قاشق چای خوری خاکشیر را با یک قاشق غذا خوری ترنجبین مخلوط کنید و سپس آن ها را به مدت نیم ساعت بجوشانید . بعد از آن باید از این جوشانده در دو نوبت در طول روز استفاده کنید . ابتدا زمانی که از خواب بیدار می شوید و زمانی که می خواهید به تخت خواب بروید تا بخوابید .

یک باور غلط

یکی از باور های غلطی که در مورد ترنجبین وجود دارد این است که فکر می کنند می توان از ترکیب ترنجبین و آب قند برای درمان زردی کودک استفاده می کنند . این موضوع بار ها توسط پزشکان امروزی امتحان شده است و همه آنها با قطعیت همچین چیزی را رد می کنند . در واقع نه تنها استفاده از ترنجبین تاثیری در بهبودی زردی کودک ندارد ، بلکه بخاطر ملین بودنش باعث به وجود آمدن اسهال نیز می شود .

منبع : asanteb.com

برچسب ها

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو