مقدار و نحوه مصرف قرص ویتامین دی در بارداری

منبع: اوما

324

1398/12/26

18:58


مقدار و نحوه مصرف قرص ویتامین دی در بارداری

ویتامین دی ویتامینی است که در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب بدن تولید می کند. علاوه بر فواید بیشمار این ویتامین برای سلامت استخوان ، مغز ، قلب و عروق ، ایمنی ، سوخت و ساز بدن و تنفس، ویتامین دی یک ماده غذایی مهم نیز برای بارداری سالم است. شواهد حال ظهور به ما کمک می کند تا فواید دقیق ویتامین دی را در دوران بارداری درک کنیم، و گرچه این تحقیق نسبتاً جدید است، شواهد مربوط به فواید ویتامین دی بسیار محکم هستند.

مزایای ویتامین دی برای مادران:

تحقیقات نشان می دهد مصرف ویتامین دی در دوران بارداری فواید زیادی برای برخی شرایط دارد. این شرایط برای سلامتی مادر عبارتند از فشار خون، تعادل قند خون و سزارین. برای سلامتی نوزاد، این شرایط شامل زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد، طول تولد و دور سر در هنگام تولد هستند. با وجود عوارض احتمالی ، حدود 33٪ از زنان باردار در ایالات متحده از كمبود ویتامین دی رنج می برند و برخی تحقیقات نشان می دهند كه این درصد حتی بیشتر است.

پره اکلامپسی

پره اکلامپسی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در مادران است. این بیماری در 3-6٪ از بارداریها، از جمله در دوره پس از زایمان، رخ می دهد. کمبود ویتامین دی خطر ابتلا به این عارضه را افزایش می دهد. با وجود این شواهد، کالج زنان و زایمان آمریكا شواهد كافی برای توصیه ویتامین دی 3 به عنوان یك ماده غذایی مداخله ای برای جلوگیری از پره اكلامپسی پیدا نکرده اند.

دیابت بارداری

چهارده درصد از بارداری ها در ایالات متحده تحت تأثیر عوارض قند خون است و تحقیقات به طور فزاینده ای نشان می دهد که کمبود ویتامین دی ممکن است در این مسئله نقش داشته باشد. یک مطالعه جدید نشان می دهد که تعادل قند خون با مقدار کافی ویتامین دی به راحتی حاصل می شود. مطالعه دیگری گزارش داد زنان بارداری که IU 50،000 ویتامین دی 3 هر سه هفته یک بار (حدود IU 2400 در روز) مصرف می کنند به طور قابل توجهی حالت متابولیک خود از جمله قند خون ناشتا و سطح انسولین را بهبود داده اند.

 سزارین

تقریباً 32٪ زایمان ها در ایالات متحده از طریق سزارین انجام می شود. عوارض همراه با بارداری از جمله فشار خون و عدم تعادل قند خون احتمال زایمان سزارین را افزایش می دهد. تحقیقات نشان می دهد ارتباط غیرمستقیمی بین ویتامین دی و این روش زایمان جایگزین وجود دارد. . یک مطالعه نشان داد زنان باردار با کمبود ویتامین دی خون در مقایسه با زنان باردار با سطح ویتامین دی بالاتر، تقریباً دو برابر بیشتر سزارین انجام می دهند. محققان دیگر گزارش دادند كه این احتمال چهار برابر بیشتر است. به طور مشابه، زنان بارداری كه هر سه هفته IU 50000 مصرف می كردند (به طور متوسط حدود IU 2400 در روز به همراه كلسیم) ، سه برابر كمتر از کسانی که قرص پلاسیبو مصرف می کردند زایمان سزارین انجام داده اند.

مزایای ویتامین دی برای نوزادان:

 زایمان زودرس

این یکی از دلایل عمده مرگ و میر نوزادان است، و تقریباً 6/9 درصد از نوزادانی که با کمبود ویتامین دی متولد شده اند، به این عارضه بارداری مرتبط هستند. یک مطالعه جدید نشان داد مقدار کافی ویتامین دی این احتمال را 40٪  کاهش می دهد. به طور مشابه، در یک مطالعه دیگر، محققان این گونه زایمان را در زنان با مقدار ویتامین دی بالاتر (> 40 نانوگرم در میلی لیتر) 60% کمتر از زنانی که مقدار ویتامین دی پایین تر داشتند، گزارش کردند . نکته حائز اهمیت این است که ویتامین دی و مکمل کلسیم در این عارضه بالقوه نقش دارند.

اندازه نوزاد در هنگام تولد

وزن کم هنگام تولد ، طول تولد و دور سر در بدو تولد با عوارض بارداری که در بالا گفته شد ، مرتبط است و همچنین با وضعیت ویتامین دی مرتبط بوده است. تحقیقات نشان می دهد که سطح ویتامین دی بالاتر با وزن بیشتر نوزاد هنگام تولد و دور سر بزرگتر همراه است. علاوه بر این ، کمبود ویتامین دی با وزن کم هنگام تولد، دور سر کوچکتر و کاهش طول تولد همراه باشد.

مزایای ویتامین دی فراتر از بارداری است

مزایای ویتامین دی

وضعیت ویتامین دی مادران در دوران بارداری اثرات واضحی بر روی جنین و همچنین نوزادان تازه متولد شده و حتی بر سلامت کودک در دوره های بعدی زندگی دارد. به همین دلیل مکمل در دوران بارداری بسیار مهم است. محققان از ارتباط واضح ویتامین دی با سلامت استخوان ، تنفس و قند خون خبر داده اند.

  • مقدار ناکافی ویتامین دی در دوران بارداری با کاهش توده استخوانی در نوزادان مرتبط است که می تواند حداقل نه سال پس از تولد ادامه داشته باشد .
  •  سلامت تنفسی در نوزادان 3 ساله نیز به میزان مصرف ویتامین دی به وسیله مادر در دوران بارداری مرتبط است.

 محققان گزارش دادند که در یک گروه 30،000 نفری از زنان باردار، کودکانی که مادرانشان در بارداری کمتر از 54 نانومول در لیتر (21.6 نانوگرم در میلی لیتر) ویتامین دی مصرف کرده اند، دو برابر بیشتر از کودکانی که مادرانشان بیشتر از 89 نانومول در لیتر (35.6 نانوگرم در میلی لیتر) ویتامین دی مصرف کرده اند، دچار عدم تعادل قند خون می شوند.

اگرچه عوارض سلامتی ناشی از کمبود ویتامین دی برای مادر و نوزاد نگران کننده است، اما خبر خوب این است که به سادگی می توان این ماده مغذی حیاتی را در رژیم غذایی وارد کرد.

در دوران بارداری چه مقدار ویتامین دی باید مصرف شود؟

به طور خلاصه ، بستگی دارد ، اما طبق دستورالعمل های بالینی بدون قرار گرفتن در معرض آفتاب، ویتامین دی به مقدار کافی مورد نیاز است. اما ابتدا یک آزمایش ویتامین دی که یک آزمایش خون ساده است بدهید که مقدار این ویتامین را بررسی می کند.

در سه ماهه اول بارداری بهتر قرص ویتامین دی مصرف نشود. اما اگر شما آزمایش دادید و عدد ویتامین دی زیر 10 بود باید دوز روزانه 1000 یا 2000 واحد را مصرف کنید . به هیچ عنوان در بارداری دوز 50 هزار واحد تجویز نمیشود. اگر ویتامین دی بین 10 تا 30 بود بنا به نظر پزشک در سه ماه اول دارو قرص تجویز میشه . اما در سه ماه دوم و سوم اگر زیر 30 بود حتما دوز 1000 واحد بصورت روزانه تجویز میشود. 

عواملی که به کمبود ویتامین دی منجر می شود:

از نظر تاریخی ، بیشتر افراد برای تولید ویتامین دی به قرار گرفتن در معرض آفتاب اکتفا می کنند. با این حال ، به دلیل داشتن زندگی مدرن در محیط داخلی و افزایش دانش در مورد خطرات سرطان های پوستی ، در بیشتر موارد ، زمان قرار گرفتن در معرض آفتاب محدود شده است بنابراین تولید ویتامین دی نیز محدود شده است. عواملی که به کمبود ویتامین دی در دوران بارداری منجر می شوند، عمدتا به دلیل عدم قرار گرفتن در معرض آفتاب مستقیم (به دلایل مختلف)، کمبود ویتامین دی در رژیم غذایی (بدون مکمل) یا عوامل ژنتیکی که میزان ویتامین دی تولید شده توسط بدن را محدود می کند، می باشد.

برخی از عوامل اصلی که خطر کمبود ویتامین دی را افزایش می دهد شامل قرار گرفتن در معرض آفتاب به مدت محدود به دلیل محیط کار داخلی، استفاده از ضد آفتاب، انتخاب رژیم غذایی، مصرف مکمل ویتامین دی 3 ناکافی ، موقعیت جغرافیایی ، زمان سال ، رنگدانه تیره تر پوست و ... است .

آیا مولتی ویتامین من به اندازه کافی ویتامین دی دارد؟

بعید است ویتامین پریناتال شما به اندازه کافی ویتامین دی داشته باشد. یک مطالعه جدید نشان داد خانمهایی که روزانه IU 4000 ویتامین دی مصرف می کنند از بیشترین مزایا برای جلوگیری از زایمان زودرس و عفونت ها برخوردار می شوند.

این مطالعه تأیید کرده است که ویتامین دی در این سطح نه تنها برای شما بلکه برای جنین بی خطر است، و محققان این مطالعه اکنون این مقدار روزانه ویتامین دی را برای همه زنان باردار توصیه می کنند. به طور متوسط ویتامین پریناتال فقط حاوی IU 400 ویتامین دی است، بنابراین مکمل های اضافی باید به صورت روزانه مصرف شود.

Ambrish Mithal. Vitamin D supplementation in pregnancy. Indian J Endocrinol Metab. 2014 Sep-Oct; 18(5): 593–596.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو