خمیر دندان خوب و ایده آل چه ویژگی هایی دارد؟

خمیر دندان خوب و ایده آل چه ویژگی هایی دارد؟


منبع: آرگا

176

1399/2/10

02:38


برای داشتن دندان هایی سالم و زیبا انتخاب مسواک مناسب در کنار خمیر دندان خوب بسیار تاثیر گذار است. برای انتخاب یک خمیر دندان مناسب باید به دنبال خمیر دندان های حاوی جوش شیرین باشیم و از خمیر دندان های حاوی شکر و مصنوعات نامناسب دوری نماییم.

خمیر دندان یکی از محصولات سلامت دهان و دندان است که تقریبا اکثر مردم در همه جای دنیا با آن آشنا هستند و از آن استفاده می نمایند. خمیر دندان باعث می شود تا برخی از مشکلات دندان برطرف شود و در کنار استفاده از مسواک یک خمیر دندان مناسب می تواند کمک زیادی به سلامت دندان ها نماید.

انتخاب یک خمیر دندان خوب

در گذشته ای دور مردم برای شستن دندان های خود از زغال یا نمک بهره می گرفته اند، بعد از گذشت زمان خمیر دندان ها به جای نمک و زغال وارد بازار شدند. افراد بسیار کمی وجود دارند که از خمیر دندان استفاده نکرده باشند. خمیر دندان های زیادی در بازار وجود دارند که اقسام و برندهای مختلفی را شامل می شوند. خمیر دندان ها در انواع مختلف سفید کننده، ضد حساسیت، ضد پوسیدگی و … وجود دارند، و تقریبا اکثر افراد همیشه به دنبال خمیر دندان های سفید کننده هستند و بیشتر به دنبال زیبایی دندان های خود می باشند، جالب است که بدانید این موضوع کاملا اشتباه است و معیارهای دیگری نیز برای انتخاب خمیر دندان خوب وجود دارند که با آنها آشنا می شویم.

انتخاب یک خمیر دندان مناسب

طعم و رایحه خمیر دندان

بیشتر خمیر دندان ها دارای طعم و اسانس بوده و حاوی مواد طعم دهنده و یا حتی عصاره های معطر گیاهی می باشند. یکی از رایج ترین طعم های خمیر دندان نعناع است که در بیشتر خمیر دندان ها وجود دارد. بعضی از اسانس های خمیر دندان باعث ایجاد تحریک در گلوی برخی از مصرف کنندگان می شوند و باعث می شوند تا فرد نتواند در زمان کافی مسواک بزند. تحریکات در گلو باعث می شود تا فرد دائما مجبور به خالی کردن دهان خود شوند و نتوانند در زمان طولانی و کافی مسواک بزنند، به همین جهت برای انتخاب یک خمیر دندان خوب رایحه و تحریک نشدن گلوی خود را مدنظر قرار دهید و با توجه به آن خمیر دندان خود را انتخاب کنید.

خمیر دندانی خوب و مناسب

توجه به میزان مواد ساینده در خمیر دندان

در اکثر موارد میزان کمی و عددی مواد ساینده خمیر دندان ها توسط مصرف کنندگان تشخیص داده نمی شود. اما برخی از خمیر دندان ها وجود دارند که با نام خمیر دندان های سفید کننده شناخته می شوند این نوع از خمیر دندان ها ساینده گی بیشتری داشته و دندان پزشکان استفاده طولانی مدت از آن را توصیه نمی کنند. استفاده از خمیر دندان های سفید کننده به ویژه در زمان استفاده از مسواک های زبر و فشار به دندان ها باعث ساییدگی بیشتر دندان ها می شود و مناسب نیست. به خاطر داشته باشید که از خمیر دندان های سفید کننده به دلیل ساییدگی بیش از حد آنها در زمان طولانی استفاده ننمایید.

ویژگی یک خمیر دندان خوب

خمیر دندان های ضد حساسیت

بعضی از خمیر دندان های موجود در بازار دارای مواد ضد حساسیت می باشند و برای افرادی مناسب هستند که حساسیت های دندانی دارند. در صورتی که در شما این حساسیت وجود ندارد و دندانپزشکتان در این مورد توصیه ای نکرده باشد نیازی به استفاده از آنها نیست. این نوع از خمیر دندان ها قیمت بالاتری داشته و از نظر بهداشت دهان و دندان برتری نسبت به سایر خمیر دندان ها ندارند، بعلاوه تاثیرات آنها فقط مربوط به حساسیت های دندانی و برخی از تغییرات دمایی می باشد و برای التیام دندان های پوسیده و آسیب دیده مناسب نبوده و تاثیری در این مورد ندارند.

از ویژگی های یک خمیر دندان عالی

توجه به رنگ و بسته بندی خمیر دندان

رنگ های مختلف در خمیر دندان ها تاثیری بر روی کارایی و خاصیت های آنها ندارند و خمیر دندان خوب لزوما آبی یا قرمز نمی باشد. رنگ خمیر دندان ها و چند رنگ بودن آنها بیشتر جنبه بازاریابی داشته و برای جلب نظر مشتری است و از این نظر برتری خاصی نسبت به سایر خمیر دندان ها ندارند. اما می توانید برای تشویق کودکان و یا حتی افراد بزرگسال به مسواک زدن از خمیر دندان های رنگی استفاده نمایید، همچنین برای کودکان به دلیل اینکه ممکن است خمیر دندان را ببلعند می توانید از انواع ژله ای و طعم دار آن استفاده کنید. در انتخاب خمیر دندان خوب می توانید به بسته بندی و نحوه خارج شدن خمیر از تیوپ و راحتی استفاده از آن توجه کنید. جالب است که بدانید خط رنگی پایین تیوپ خمیر دندان برای تشخیص چشم الکترونیکی دستگاه کاتر در زمان بسته بندی می باشد و علامتی بر کیفیت و خوب بودن آن نمی باشد.

انواع مختلف خمیر دندان مناسب

فلوراید و سایر افزودنی ها در خمیر دندان

در حال حاضر اکثر خمیر دندان های موجود دارای فلوراید می باشند اما میزان فلوراید در خمیر دندان ها با یکدیگر فرق داشته و متفاوت است. خمیر دندان مناسب باید دارای مقداری از فلوراید باشد. در اغلب خمیر دندان ها میزان فلوراید بر روی بسته بندی آنها مشخص شده است. میزان فلوراید در خمیر دندان بر حسب واحد PPM می باشد. در زمان خرید خمیر دندان باید میزان فلوراید آن را به عنوان یک فاکتور در خرید مورد نظر قرار دهید. در بعضی از خمیر دندان ها سدیم، پتاسیم و پیروفسفات ها وجود دارند، این نوع از خمیرهای دندان به عنوان ضد جرم در بازار فروخته می شوند. وجود پیروفسفات در خمیر دندان باعث می شود تا تشکیل جرم روی دندان کمتر شود. همچنین نوع دیگری از خمیر دندان ها حاوی زایلوتول هستند که این افزودنی در واقع نوعی قند می باشد اما از مصرف قندهای پوسیدگی زا توسط باکتری ها جلوگیری کرده و باعث می شود تا احتمال پوسیدگی کاهش یابد.

شرایط انتخاب خمیر دندان مناسب

خمیر دندان های زغالی

امروزه استفاده از خمیر دندان های زغالی در بین مردم رایج شده است. وجود زغال در خمیر دندان ها تا حدی عجیب به نظر می رسد اما جالب است که بدانید تاثیرات خوبی در سفید شدن و پاک شدن دندان ها دارد. وجود ذرات موجود در زغال باعث می شود تا آلودگی ها و لکه های روی دندان جذب آن شوند. این نوع از خمیر دندان ها نیز نباید بیش از اندازه مصرف شوند زیرا امکان از بین رفتن مینای دندان در استفاده از ان وجود دارد و خطرات جدی را به دنبال دارد. از بین رفتن مینای دندان باعث می شود تا مقاومت دندان ها کم شود و سلامت دندان ها شدیدا به خطر بیافتد.

یک خمیر دندان خوب

استفاده نکردن از خمیر دندان های شیرین

در بعضی از خمیر دندان ها برای ایجاد تجربه خوشایند در مصرف کننده، از افزودنی هایی مثل شکر و طعم دهنده ها استفاده می شود. وجود شکر و مواد اضافه در خمیردندان ها باعث تخریب دندان ها می شود. طعم و شیرین بودن خمیردندان ها نباید باعث شود تا دندان های خود را در معرض خطر قرار دهید. اغلب خمیر دندان های کودکان موجود در بازار دارای شکر هستند که باید از آنها استفاده نشود.

خمیر دندان مناسب

خمیر دندان های حاوی جوش شیرین

جوش شیرین یکی از موادی است که باعث تمیز شدن و سفیدی دندان ها می شود. انتخاب خمیر دندان حاوی جوش شیرین بسیار مفید برای مصرف کننده می باشد، از مزایای وجود جوش شیرین در خمیر دندان نسبت به مواد شیمیایی دیگر این است که به میزان کمتری باعث ساییدگی دندان ها می شود و به منظور بوزدایی و خنثی کردن اسید بسیار مناسب می باشد.

انتخاب خمیر دندان مناسب

وجود جوش شیرین در خمیر دندان برای افرادی که حساس هستند بسیار تاثیر گذار است، در زمان خرید خمیر دندان باید به ترکیبات نوشته شده روی جعبه دقت نمایید و از بودن جوش شیرین در آن مطمئن شوید. در بیشتر خمیر دندان ها اطلاعات به زبان انگلیسی درج شده است و جوش شیرین با واژه بیکینگ سودا یعنی Baking soda شناخته می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو