جلسه شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی روز چهارشنبه، ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۹۹ به ریاست دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا و با حضور دکتر سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (به صورت مجازی)، دکتر محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش (به صورت مجازی)، دکتر خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، محمدمهدی دادمان قائم مقام رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، جواد رمضان‌نژاد نماینده سازمان صدا و سیما، دکتر آقاسی دبیر ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر حاجیلویی معاون خط مشی‌گذاری ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی و دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو برگزار شد.

عاملی در ابتدای این جلسه طی سخنانی گفت: خوشبختانه شصتمین جلسه شورای هنر بعد از یک تأخیر طولانی تشکیل شده است.

او افزود: اصل مصوبه تشکیل شورای هنر به سال ۱۳۷۶ بازمی‌گردد که در آن سال اعضای شورای هنر توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شدند و اولین جلسه در سال ۱۳۷۷ و آخرین جلسه هم در سال ۱۳۸۸ تشکیل می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: از سال ۱۳۹۰ کمیسیون هنر و معماری در دبیرخانه تشکیل می‌شود که این کمیسیون متولی موضوع هنر در دبیرخانه می‌شود.

عاملی گفت: با توجه به تأکیدات حضرت امام (ره) و رهبر حکیم انقلاب (مدظله‌العالی) درباره هنر و نقش هنر در انتقال مفاهیم و ارزش‌های فرهنگی می‌توان گفت هنر در اصل یک عنصر الهی است که در کل خلقت و آفرینش الهی جریان دارد.

او افزود: از این منظر هر چه انسان هنرمند در عرصه هنر تولید می‌کند، در حقیقت بازآفرینی خلقت الهی است.

نمی‌توان به هنر بی‌توجه بود

سپس سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: راه‌اندازی مجدد شورای هنر در دوره اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یک اقدام قابل تقدیر است.

او افزود: هنر شاخه تمدن اسلامی و ایرانی است و در طول تاریخ ایران به ویژه پس از اسلام، ایران را نمی‌توان بدون هنر شناخت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در موضوع بازسازی تمدن ایرانی اسلامی نمی‌توان به موضوع هنر بی‌توجه بود.

صالحی گفت: هنر در جامعه امروز ایران هم ظهور و بروز برجسته‌ای دارد و گسترش کیفی و کمی این حوزه چشم‌گیر است.

او با اشاره به آمار وضع هنر در جامعه افزود: در زمینه دانشجویان رشته‌های هنری طی ۳۰ سال اخیر با رشد چندبرابری مواجه هستیم و یک سرمایه عظیم انسانی در حوزه هنر کشور در حال تربیت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: موضوع اقتصاد هنر هم موضوع مهمی است و در بخش صنایع خلاق حوزه هنر جایگاه مهمی دارد چون آثار هنری می‌توانند با سرمایه کم تولید شوند ولی ارزش‌افزوده زیادی داشته باشند.

در پایان جلسه و با رأی مثبت اعضا (نظر غلامی و قمی در زمینه ترکیب اعضای شورای هنر و رئیس این شورا به صورت برخط ارائه شد)، سیدعباس صالحی به اتفاق آرا به عنوان رئیس شورای هنر و محمدحسین ایمانی خوشخو به عنوان دبیر شورای هنر انتخاب شدند که تعیین منشی شورا هم به رئیس و دبیر شورا محول شد.

پس از جلسه، سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مصوبات این جلسه گفت: شورای هنر یکی از شوراهای تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی است که تشکیل این شورا در سال ۱۳۷۷ و در جلسه ۴۱۱ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است. او افزود: از سال  ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۸ یعنی در طول حدود ۱۱ سال ۵۹ جلسه شورای هنر تشکیل شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در طی این ۱۱ سال وقفه‌­ای که در برگزاری جلسات شورای هنر به وجود آمد، کمیسیون تخصصی هنر و معماری در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به امور مرتبط با هنر اهتمام داشت و در جلساتی که با حضور معاونین دستگاه‌­ها و ذی‌نفعان این حوزه تشکیل می ‌شد راجع به مسائل مختلف ­تصمیم‌گیری می‌­شد.

عاملی در رابطه با اعضای شورای هنر نیز گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر آموزش و پرورش، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس سازمان صداوسیما اعضای حقوقی شورای هنر را تشکیل می‌دهند و  سه نفر هم از اعضای حقیقی به پیشنهاد شورای هنر و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب می‌شوند.

او افزود: حوزه هنر یکی از مهم‌ترین حوزه­‌های مرتبط با فرهنگ و هویت ملی و امور مرتبط با ارزش‌­های اسلامی در جامعه است که باید اهتمام بسیار بالایی به آن داشته باشیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص مصوبات جدید شورای هنر نیز گفت: مطابق سنت جاری در شورای هنر که ریاست آن به صورت دوره است در این جلسه دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان رئیس و دکتر ایمانی خوشخو به­ عنوان دبیر شورا انتخاب شدند.

عاملی با اشاره به تصویب تشکیل دبیرخانه شورای هنر ادامه داد: در جلسه امروز پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به عنوان پژوهشگاه کارشناسی شورای هنر تعیین شد تا مطالعات و پژوهش‌های این حوزه­ توسط این پژوهشگاه صورت گیرد.

او گفت: برای اینکه مصوبات شورای هنر تاثیرگذاری ملی داشته باشند مقرر شد اعضای شورا موضوعات اساسی را در جلسه بعدی مطرح کنند تا اولویت‌هایی را که دستگاه­‌ها پیشنهاد می‌کنند در دستور کار قرار دهیم.

وی افزود: با توجه به تغییر ذائقه هنری جامعه لازم است که مطالعات علمی راجع به نیازهای اساسی مرتبط با هنر در جامعه ایران صورت گیرد.