معنی ضرب المثل ” آواز دهل از دور خوش است “

منبع: دانش‌چی

286

1398/4/10

08:30


آشنایی با معنی ضرب المثل آواز دهل از دور خوش است

معنی ضرب المثل آواز دهل از دور خوش است

آواز دهل از دور خوش است

در این پست با معانی و مفهوم اصلی ضرب المثل ایرانی و قدیمی ” آواز دهل از دور خوش است ” آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

دهل چیست؟

دُهُل نام یکی از سازهای کوبه ای موسیقی است. دهل طبلی بزرگ و دورویه‌ای که هر دو طرف آن پوستی از گاو یا گاومیش دارد، است. در متن‌های مختلف نام آن، داول، تاول و داوول آمده‌است. شکلی از آن به همراه سرنا در مناطق روستایی نواخته می‌شود. نوازنده، دهل را با ریسمانی که از شانه‌ها می‌گذرد به خود آویخته و با دو مضراب مختلف می‌نوازد.

برخی گفته‌اند انتهای مضراب دهل، پارچه‌ای گلوله‌ای شکل دارد ولی دهل را از یک طرف با چوب کلفتی به نام چنگال و از یک طرف با چوب باریک تری به نام دیرک نوازند. البته در نواحی جنوبی ایران مانند هرمزگان و اطراف آن دهل را با دو دست می‌نوازند.

در سیستان و خراسان دهل را به کمک یک دست که به دو انگشت آن دو قطعه چوب نسبتاً بلند به طول حدوداً ده سانتیمتر بسته شده و در دست دیگر به کمک یک چوب قوس دار مخصوص می‌نوازند. این ساز به همراه سرنا به ویژه در مراسم عروسی و شادی استفاده شده و بسیار اهمیت دارد. [۱]

معنی ضرب المثل آواز دهل از دور خوش است

۱- آواز دهل همان داشته های پوچ دیگران است که ما تنها فریب تعریف و تمجیدهای اطرافیان از آن را می خوریم ولی نزدیکتر که می شویم، چیز با ارزشی را نمی بینیم بلکه مانند دهل، طبلی تو خالی است که فقط سر و صدا راه انداخته است!

۲- به این معنی است که تا از نزدیک، چیزی را خودت ندیدی و تجربه نکردی، به خوب بودن آن اعتماد نکن.

۳- گاهی خوشی ها و نعمت های ظاهری را در زندگی دیگران میبنیم و حسرت می خوریم اما از درون زندگی آنها خبری نداریم چه بسا این خوشی ها فقط محدود به عکس ها و تصاویر فضای مجازی باشند.

۴- بعضی وقت ها، چیزهایی که آرزوی داشتنشان را می کنیم بی ارزش اند و مانند سرابی می مانند که هر چقدر نزدیکشان می شویم به چیزی نمی رسیم و دست خالی بر می گردیم.


اختصاصی- دانشچی

[۱]: ویکی پدیا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو