طرز تهیه پیراشکی گوشت و قارچ + خمیر پیراشکی

منبع: روزگار

169

1399/3/27

10:12


پیراشکی گوشت و قارچ یکی از غذا‌های بسیار خوشمزه و پر‌طرفدار است که تقریباً سریع آماده شده و عطر و بویی دل‌انگیز دارد. پیراشکی گوشت و قارچ، غذایی بسیار مناسب به عنوان وعده شام و گاهاً صبحانه است. انتخاب این غذای خوشمزه، به عنوان اغذیه همراه در مدرسه برای کودکان بسیار مناسب و دارای ارزش غذایی بالایی است. در این مقاله طرز تهیه پیراشکی گوشت و قارچ را به شما خواهیم آموخت.

پیراشکی گوشت و قارچ

مواد مورد نیاز جهت تهیه خمیر پیراشکی گوشت و قارچ

  • آرد سفید (گندم) ۱ کیلو
  • خمیر مایه فوری ۱ قاشق چایخوری سر پر
  • شیر ۲ لیوان
  • نمک ۱ قاشق سر خالی چایخوری

مرحله اول: آرد را در ظرف مناسبی ریخته و یک قاشق خمیر مایه فوری و یک قاشق نمک را به آن اضافه کنید. آرد، نمک و خمیر مایه را کاملاً مخلوط کرده و شیر را آرام آرام به آرد اضافه کرده و با دست ورز دهید. توجه داشته باشید شیر را تا حدی به آرد اضافه نموده که یک خمیر یکدست و نرم تهیه شده و دیگر به دست نچسبد.

مرحله دوم: به اندازه یک الی دو ساعت به خمیر استراحت داده و اجازه دهید خمیر اصطلاحاً ور بیاید. توصیه می‌شود یک پارچه نسبتاً ضخیم و یا نایلونی روی سطح خمیر انداخته و تا آماده شدن کامل، آن را دو الی سه بار ورز دهید.

مواد مورد نیاز جهت تهیه مواد داخل پیراشکی گوشت و قارچ

  • گوشت چرخ‌کرده ۳۰۰ گرم
  • پیاز ۱ عدد
  • قارچ ۵۰۰ گرم
  • فلفل دلمه بزرگ ۱ عدد
  • ذرت ۱۰۰ گرم
  • سس کچاب ۱ قاشق غذا‌خوری
  • نمک و ادویه‌جات (زیره، زردچوبه، پودر پاپریکا و پودر سیر)

مرحله اول: پیاز را پوست گرفته و رنده کنید، آب پیاز را از آن جدا کرده و پیاز رنده شده را به گوشت چرخ‌کرده اضافه نمایید. این کار از خشکی گوشت جلوگیری کرده و بافت آن را آبدار و لذیذ می‌نماید.

مرحله دوم: گوشت را تفت داده و اجازه دهید کمی آب بیندارد.

مرحله سوم: فلفل دلمه را نگینی خرد کرده و به گوشت چرخ‌کرده اضافه نمایید. نمک و ادویه‎جات را به گوشت و فلفل دلمه افزوده و درب ظرف را ببندید. این کار موجب برگشتن بخار به داخل ترکیبات داخل ظرف شده و حالت خشکی را از آن‌ها سلب می‌نماید.

مرحله چهارم:  قارچ‌ها را به قطعات کوچک و ریز برش داده و اجازه دهید آب آن‌ها گرفته شود. قارچ را به گوشت و فلفل دلمه اضافه کرده و زیر شعله گاز را خاموش کنید.

مرحله پنجم: در این مرحله از تهیه پیراشکی گوشت و قارچ، ذرت را به ترکیبات اضافه نمایید. شما می‌توانید از کنسرو ذرت و یا ذرت پخته شده خانگی استفاده نمایید. اگر از کنسر استفاده نمودید، حتماً آن را آبکشی کرده و ذرت خشک را به ترکیبات پیراشکی گوشت و قارچ اضافه نمایید.

مرحله ششم: یک قاشق رب کچاب را به مواد افزوده و خوب آن‌ها را مخلوط نمایید.

نکته: پودر سیر یکی از ادویه‌جات اصلی و بسیار مهم در تهیه پیراشکی گوشت و قارچ است که می‌تواند عطر و بویی دل‌انگیز در هوا ایجاد نموده و پیراشکی‌های شما را ترد و لذیذ نماید. اگر طعم این ادویه را دوست ندارید و یا به آن حساسیت گوارشی دارید، توصیه می‌کنیم از پودر آویشن به جای پودر سیر استفاده نمایید.

مرحله هفتم: به اندازه یک گلوله نسبتاً بزرگ از خمیر برداشته و آن را روی یک سطح صاف و آغشته به آرد با استفاده از وردنه، پهن کرده و یک الی دو قاشق از ترکیبات داخل پیراشکی گوشت و قارچ را داخل خمیر‌های پیراشکی بریزید. نحوه تا کردن و روی هم آوردن خمیر پیراشکی کاملاً سلیقه‌ای بوده و می‌تواند به اشکال مختلفی تهیه گردد. با استفاده از چنگال چند سوراخ ریز در سطح پیراشکی‌های بسته‌بندی شده ایجاد نموده و آن‌ها را کنار بگذارید.

مرحله هشتم: ۲ عدد تخم‌مرغ را کاملاً هم زده و روی سطح پیراشکی‌های قارچ و گوشت بمالید.

مرحله نهم: این مرحله از تهیه پیراشکی گوشت و قارچ، اصلی‌ترین مرحله طبخ پیراشکی است که می‌تواند به دو شکل انجام گیرد:

روش اول: فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه کاملاً گرم شود. سپس سینی فر را با کاغذ آلومینیم پوشش داده و سطح آن را با روغن چرب نمایید. پیراشکی‌ها را روی سینی چیده و به مدت سی دقیقه در فر با دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد قرار دهید.

روش دوم: در تهیه پیراشکی گوشت و قارچ در این مرحله، احتیاج به تخم مرغ و ایجاد سوراخ‌های ریز در سطح پیراشکی نمی‌باشد. در این روش، ظرف مناسبی را به اندازه دو سوم آن از روغن پر کرده و پس از داغ شدن، دانه دانه پیراشکی‌ها را داخل روغن داغ سرخ نمایید. پس از سرخ کردن پیراشکی‌ها را با استفاده از دستمال و یا کاغذ روغن‌گیر، روغن‌گیری کرده تا چربی آن کاملاً گرفته شود. پیراشکی گوشت و قارچ را همراه با سس قرمز و یا سفید سرو نموده و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید. نوش جان!

لینک کوتاه این مطلب: http://bia2safa.net/goto/web/url/1718519

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو