جوش های صورت نوزاد

منبع: اوما

171

1399/4/7

22:52


جوش های صورت نوزاد

هنگامی که سر نوزاد به خوبی گرد می شود و پف و لوچی چشم هایش کاهش می یابد، احتمال دارد جوش هایی در صورت نوزاد نمایان شوند. این جوش ها در هفته دوم و سوم بعد از به دنیا آمدن نوزاد و در 40% نوزادان مشاهده می شود. خوشبختانه این جوش ها موقتی است و جای نگرانی نیست. اما با این حال برای اینکه خیال شما مادر اومایی عزیز را راحت کنیم در این مقاله به بررسی موضوعات مرتبط با جوش های صورت نوزاد می پردازیم. با ما همراه باشید.

چه چیزی باعث تشکیل جوش بر روی صورت نوزاد می شود؟

در واقع هورمون ها باعث تشکیل جوش بر روی صورت نوجوانان می شوند. اما در مورد نوزادان، هورمون های نوزاد باعث تشکیل جوش نمی شود بلکه تاثیر هورمون های مادر بر جریان خون نوزاد است که باعث ایجاد این جوش ها می شود. یعنی برخی از هورمون های مادر که از طریق شیر به نوزاد انتقال پیدا می کند غدد چربی نوزاد را تحریک کرده و باعث تشکیل جوش بر روی پیشانی، چانه، گونه، پلک و گاهی اوقات سر، گردن، پشت و قسمت بالای قفسه سینه او می شود. از طرف دیگر خلل و فرج روی پوست نوزاد به طور کامل تشکیل نشده است بنابراین گرد و خاک بیشتر در خلل و فرج نفوذ کرده و می توانند عامل دیگری از ایجاد جوش در نوزاد باشند.

چگونه می توان از شر جوش های صورت نوزاد خلاص شد؟

روش هایی برای درمان جوش صورت نوزاد وجود دارند که عبارتند از:

  • جوش را فشار ندهید.
  • روزی دو یا سه بار صورتش را بشویید و از خشک شدن آن جلوگیری کنید.
  • از صابون یا لوسیون در قسمت های آسیب دیده استفاده نکنید.
  • از محصولات مراقبت از پوست و برطرف کننده جوش که مخصوص بزرگسالان می باشند، استفاده نکنید.
  • استفاده از روش های طبیعی برای درمان جوش  نوزاد مانند پاک کردن منطقه آسیب دیده با شیر مادر به تسریع فرایند بهبود جوش کمک می کند.

 

3367-2

جوش صورت در نوزادان و خارش 

ممکن است جوش صورت نوزاد با سایر بیماری های پوستی مانند میلیا اشتباه گرفته شود. جوش صورت نوزاد تنها یک سری جوش های قرمزی می باشد در حالی که در میلیا، جوش ها سرسفید و بسیار کوچک هستند. اما درمان هر دو جوش یکسان می باشد.

جوش های دیگری نیز ممکن است بر روی صورت نوزاد تشکیل شود که برخلاف جوش های معمولی، اغلب باعث خارش و ناراحتی نوزاد می شود و در مناطقی غیر از صورت نیز تشکیل خواهند شد. برخی از رایج ترین این جوش ها به شکل زیر می باشند:

جوش گرمایی:

این جوش ها قرمز، مرطوب و کوچک هستند و معمولا هنگامی که هوا گرم است بر روی بازو، پاها، بالای قفسه سینه و نزدیک پوشک و صورت تشکیل می شود. این جوش ها باعث خارش می شوند. می توانید از پمادهای توصیه شده توسط پزشک برای کاهش خارش این مناطق استفاده کنید.

جوش های ناشی از پوشک:

این جوش های قرمز به دلیل رطوبت، خارش و کمبود هوا در منطقه پوشک تشکیل می شوند. برای کاهش خارش بهتر است از پودر نشاسته معروف به پودر بچه استفاده کنید. البته باز هم قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید.

کلاه گهواره:

کلاه گهواره برجستگی های قرمزی است که از جوش های صورت نوزاد کوچکتر است و معمولا به رنگ های زرد و به صورت پوسته پوسته شدن پوست  بر روی سر نوزاد تشکیل می شوند، هرچند ممکن است این برجستگی ها به ابرو و قسمت های بالای بدن نوزاد نیز برسد. 

اگزمای نوزاد:

در حالت اگزما پوست صورت و اغلب در اطراف گونه ها و در پوست سر به صورت تکه تکه خشک، پوسته پوسته و قرمز به نظر می رسد . این جوش ها کم کم گسترده می شوند و اغلب به آرنج و پشت زانوها نیز می رسند. سپس این جوش ها تبدیل به جوش های پر از مایع شده و پس از مدتی می ترکند. این بیماری می تواند برای نوزاد بسیار دردناک باشد و او را بی تاب کند و نیاز به نظارت و درمان پزشکی دارد.

چه زمانی برای معالجه جوش های صورت نوزاد نیاز به مراجعه به پزشک است؟

جوش های صورت نوزاد معمولا به صورت خود به خودی و بدون مداخله از بین می روند. اما اگر فکر می کنید جوش آلوده (به عنوان مثال جوش ها بصورت قرمز یا دارای ترشح یا تورم) است یا اگزما (در این صورت نیاز به کرم برای جلوگیری از گسترش جوش هست) می باشد باید به پزشک مراجعه کنید.

چقدر طول می کشد جوش های صورت نوزاد ناپدید شوند؟

جوش های معمولی صورت نوزاد معمولا به صورت خود به خودی و طبیعی تا 6 ماهگی نوزاد از بین می روند. البته ممکن است در برخی نوزادان زودتر از بین رود و یا اصلا ایجاد نشوند. 

سخن آخر

مادران و بخصوص مادرانی که تجربه اولشان می باشد بسیار حساس هستند و با هر تغییر کوچکی در بدن نوزاد خودشان بسیار نگران می شوند. اما شما عزیزان می توانید با مطالعه زیاد درباره نوزادتان و آموزش دیدن، بسیاری از مسائل را تشخیص داده و حتی درباره مسائل مهم نیز نباید تا قبل از تشخیص پزشک نگران شوید زیرا بسیاری از این موارد کاملا طبیعی هستند و اصلا جای نگرانی ندارند. 

Maria Masters. Baby Acne: What to Do If Your Infant Has It. on November 14, 2019

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو