وزن گیری نوزاد چگونه است؟

منبع: اوما

259

1399/9/26

18:18


وزن گیری نوزاد چگونه است؟

یکی از نگرانی های والدین بعد از تولد بخصوص والدینی که تجربه اولشان می باشد میزان رشد و وزن گیری نوزاد است. باید بدانید که کاهش وزن در هفته اول بعد از تولد کاملا طبیعی است و بعد از آن نوزاد شروع به وزن گیری می کند. همچنین میزان رشد نوزادان هم سن با هم متفاوت است. بنابراین تا زمانی که روند نمودار رشد به خوبی طی می شود، جای هیچ نگرانی نیست. با این حال برای کاهش نگرانی شما مامان های اومایی عزیز تصمیم گرفتیم در این مقاله در مورد وزن گیری نوزاد با شما صحبت کنیم.  

نحوه رشد نوزاد بعد از تولد 

نوزادان سالم بعد از تولد دارای اندازه رشدهای مختلف هستند. دستورالعمل های کلی برای رشد نوزاد در سال اول به شکل زیر می باشد:

از بدو تولد تا 6 ماهگی ، کودک ممکن است 1/2 تا 1 اینچ (حدود 1.5 تا 2.5 سانتی متر) در ماه رشد کند و هفته ای 5 تا 7 اونس (حدود 140 تا 200 گرم) وزن اضافه کند. انتظار داریم کودک شما تقریباً در سن 5 ماهگی 2 برابر وزن تولد خود را داشته باشد. 

 از سنین 6 تا 12 ماهگی ، کودک تقریبا حدود 1 سانتی متر در ماه رشد می کند و هفته ای 3 تا 5 اونس (حدود 85 تا 140 گرم) وزن اضافه خواهد کرد. انتظار داریم کودک شما تقریباً در سن 1 سالگی 3 برابر وزن تولد خود را به دست آورد. 

پزشک کودک شما رشد کودکتان را در معاینات معمول کودک بعد از تولد که طبق یک برنامه مشخص انجام می شود کاملا پیگیری می کند و احتمالاً رشد کودک شما را با توجه به یک نمودار رشد استاندارد نشان می دهد.

بخاطر داشته باشید که بسیاری از نوزادان سالم در برخی از دوره های کوتاه، رشدشان متوقف می شود و یا حتی وزن کم می کنند اما مسئله خاصی نیست و موقتی می باشد. نگرانی زمانی به وجود می آید که بعد از یک معاینه و اندازه های رشد مناسب در جلسه بعدی ملاقات با پزشک، وزن کودک اضافه نشده باشد. در نتیجه وضعیت روزانه و لحظه ای کودک شما تعیین کننده نحوه رشد او نیست و تنها نمودار رشد نوزادتان و مقایسه آن با نمودارهای رشد استاندارد این وضعیت را مشخص می کند. 

میانگین وزن نوزاد در بدو تولد چقدر است؟

میانگین وزن نوزادان در نژادها و قومیت های مختلف متفاوت است. بنابراین نمی توان عدد دقیقی به عنوان میانگین وزن نوزاد در بدو تولد مشخص کرد. اما آمار نشان می دهد از هر 10 نوزاد وزن 8 تای آن ها بین 2 کیلو و 200 گرم تا 5 کیلو و 200 گرم می باشد. اگر نوزاد شما نیز در بدو تولد در این محدوده قرار بگیرد دلیلی برای نگرانی در مورد وزن نوزاد وجود ندارد. اما در صورتی که وزن نوزاد کمتر یا بیشتر از این محدوده باشد، احتمال دارد پزشک یک سری آزمایش های اضافی را برای نوزاد شما تجویز نماید تا از سلامت کامل نوزاد مطمئن شود. 

 

وزن گیری نوزاد

چه عواملی در وزن نوزاد تازه متولد شده شما نقش دارند؟

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که چه چیزی باعث می شود وزن کودک من بیشتر یا کمتر از محدوده وزن طبیعی باشد؟ عوامل مختلفی در وزن یک نوزاد تازه متولد شده نقش دارند که عبارتند از:

 رژیم غذایی و وزن مادر ، چه قبل و چه در حین بارداری (اگر اضافه وزن دارید ، ممکن است کودک سنگین تری داشته باشید. همچنین اگر در دوران بارداری مواد مغذی کافی دریافت نکنید ، کودک شما ممکن است وزنی کمتر از حد طبیعی داشته باشد.)

  •  سلامت قبل از تولد ، از جمله میزان نوشیدن الکل ، سیگار کشیدن یا دیابت
  •  ژنتیک
  •  سن شما (مادران بسیار جوان نوزادان با وزن پایین تری به دنیا می آورند.)
  •  اینکه کودک شما پسر باشد یا دختر (پسرها معمولا سنگین تر هستند.)
  •  اینکه آیا این اولین فرزند شماست (فرزندهای اول کوچک تر از فرزندهای بعدی خواهند بود.)
  •  اینکه کودک شما دوقلو یا سه قلو باشد (چند قلوها وزن کمتری نسبت به  یک قلوها دارند.)
  • نژاد کودک شما (نوزادان سفیدپوست گاهی بزرگتر از نوزادان سیاه یا آسیایی و آمریکایی هستند.)

کاهش وزن نوزاد در هفته اول تولد

به محض اینکه از بیمارستان ترخیص شدید وزن نوزاد شما نسبت به زمان زایمان حدود 5 الی 10 درصد کاهش پیدا می کند. نگران این موضوع نباشید. در این زمان مایعات اضافی که در هنگام رشد در رحم در بدن او جمع شده است دفع خواهد شد و این مقدار کاهش وزن کاملا طبیعی است. به علاوه بلافاصله بعد از زایمان، مادر شیر ندارد و چند روزی طول می کشد تا هم شیر مادر به خوبی تولید شود و هم نوزاد به دنیا و تغذیه جدید خود عادت کند. بعد از 5 روز الی یک هفته نوزادتان دوباره شروع به وزن گیری می کند و در عرض 10 الی 14 روز دوباره وزن زمان تولد خود را به دست می آورد. 

متخصص اطفال شما در معاینات کودک ، به احتمال زیاد در سن 1 ، 2 و 4 هفتگی ، وزن کودک را کنترل می کند. اگر پزشک شما قرار ملاقات های کمتری را تعیین کرده است ، هر وقت بخواهید می توانید کودک خود را برای معاینه وزن نزد پزشک ببرید.  دقت داشته باشید وزن نوزاد خود را نباید با ترازوهای خانگی اندازه گیری کنید. زیرا دقت آن ها پایین است و نمی تواند به خوبی تغییر وزن نوزاد شما را نشان دهد. 

به طور معمول ، پس از بازگشت وزن نوزاد به وزن هنگام تولد ، نوزادان در 4-6 ماه اول هفته ای 113 گرم تا 198 گرم  وزن اضافه می کنند که این مقدار معادل 0.5 الی 1 کیلوگرم در ماه است. پس از حدود 4 ماه ، نوزادان تغذیه شده با شیر خشک، وزن بیشتری نسبت به نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند به دست می آورند. زیرا کالری بیشتری نسبت به شیر مادر دریافت می کنند. به علاوه معمولا والدینی که از شیر خشک استفاده می کنند با اجبار می خواهند یک شیشه شیر را در یک وعده تمام کنند، اما نوزادانی که از مادر تغذیه می شوند به محض سیر شدن، شیر مادر متوقف می شود. زیرا خودشان این موضوع را کنترل می کنند. 

مامان های عزیز توجه کنید

در اپلیکیشن کودک اوما، با وارد کردن تاریخ تولد فرزند خود میانگین قد و وزن  نرمال برای فرزند شما در هر ماه نمایش داده میشود و زمان انجام واکسن، ویزیت پزشک و دادن قطره و مکمل های نوزاد به شما یادآوری میشود. میتوانید از طریق این لینک اپلیکیشن کودک را دانلود کنید. 

چطور بفهمم کودک من به اندازه کافی شیر می خورد؟

اگر مطمئن نیستید که نوزاد شما به اندازه کافی شیر دریافت می کند ، از روش زیر استفاده کنید:

اگر کودک شما به اندازه کافی غذا بخورد ، روزانه هشت تا 10 عدد پوشک مصرف می کند و حداقل آن 5 پوشک می باشد. کودکانی که با شیر خشک تغذیه می شوند پوشک کمتری مرطوب می کنند. بسیاری از نوزادان در 7 تا 10 روزگی و سپس دوباره در 3 هفته و 6 هفتگی دچار جهش وزنی می شوند.

سخن آخر 

همان طور که گفتیم رشد نوزادان مختلف به عوامل متفاوتی بستگی دارد. بنابراین شما نباید وزن نوزاد خود را با وزن نوزادان هم سن او مقایسه کنید. تنها معیار صحیح که می تواند طبیعی بودن روند رشد نوزاد شما را نشان دهد مقایسه پارامترهای رشد او با نمودار رشد استاندارد است که پزشک نیز در هر جلسه ویزیت نوزاد شما این کار را انجام می دهد. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو