ترجمه |‌ ماسک پارچه ای تاثیری در پیشگیری از ابتلا به کرونا ندارد

60

1399/4/15

16:00


ویژگی بهترین انواع ماسک های صورت برای کووید 19 بر اساس تحقیقات جدید منتشر شد.

ترجمه |‌ ماسک پارچه ای تاثیری در پیشگیری از ابتلا به کرونا ندارد


سرویس ترجمه بهداشت نیوز: از زمان شیوع بیماری کرونا، مراکز بهداشتی امریکا برای محدود کردن شیوع این بیماری استفاده از ماسک را پیشنهاد داده اند.

از آنجایی که تهیه ماسک های پزشکی برای همه مقدور نیست، بنابراین بسیاری از مردم از ماسک های دست ساز یا دستمال استفاده می کنند.

درست است که حفاظت به هر شکل بهتر از عدم اقدام است، اما تا به امروز اطلاعات خاصی درباره تاثیر این ماسک های خانگی و نوع مواد و طراحی که باید مورد استفاده قرار بگیرد گزارش نشده است. با اینکه مطالعاتی درباره اثرات ماسک های پزشکی انجام شده، اما نمی دانیم ماسک هایی که از پارچه تهیه می شوند و درحال حاضر بیش از ماسک های پزشکی در دسترس هستند، دارای همان قابلیت ها هستند یا خیر.

*استفاده از ماسک 101

به گفته دکتر ترسا آموتا زدن ماسک باعث کاهش انتقال مریضی می شود. اگر به این بیماری مبتلا شوید، با زدن ماسک احتمال انتقال آن را کاهش خواهید داد. زدن ماسک از انتقال بیماری به دیگران و همچینن مبتلا شدن به آن جلوگیری می کند. 

از نظر نوع ماسک نیز می توان گفت که با اینکه ماسک های N95 از نظر حفاظتی بسیار موثر هستند، اما تهیه آن برای همه مقدور نیست. البته از نظر اندازه نیز برای همه مناسب نیستند. این نوع ماسک باید بخوبی روی دهان و بینی را بپوشاند و فرد برای اطمینان از نحوه کارکرد صحیح آن باید آن را به درستی امتحان کند، در غیر اینصورت تاثیری نخواهد داشت. بنابراین یا باید از ماسک های پزشکی و یا پارچه ای استفاده کرد.

از نظر دکتر ورما و همکارانش استفاده از ماسک های پارچه ای تقریبا تاثیری در جلوگیری از بیماری ندارد. حتی چند لایه کردن پارچه های کتانی و پارچه ای نیز تاثیر چندانی ندارند. از نظر این متخصصان بهترین ماسک ها آنهایی هستند که بخوبی روی دهان و بینی را پوشانده و از چند لایه ضخیم تشکیل شده باشد.

برای کاهش انتقال بیماری باید از ماسکی استفاده کرد که از یک پارچه فشرده با کیفیت ساخته شده باشد، لبه های ماسک نیز وقتی روی صورت قرار میگرد باید بخوبی همه قسمت ها را بپوشانند و فرد با زدن آن احساس ناراحتی نکند. همچنین ماسک های پزشکی نیز بدلیل سبکی گزینه خوبی برای استفاده هستند و سطح حفاظتی خوبی دارند.

*فاصله گذاری اجتماعی نیز همچنان ضرروی است

حتی استفاده از موثرترین ماسک ها نیز آخرین گزینه برای عدم انتقال بیماری نیست. پوشاندن صورت با ماسک تنها راه موثر در جلوگیری از شیوع نیست، بنابراین باید تا زمان کشف واکسن این بیماری از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، شستن مداوم دست ها و سایر توصیه ها در کنار هم استفاده کنیم.

ممانعت از دورهمی های بزرگ نیز باعث کاهش میزان شیوع می شود. کارهایی مانند فریاد زدن یا آواز خواندن نیز احتمال پخش شدن قطرات بزاق را در هوا از فاصله 6 فوتی بیشتر می کند. محدود کردن تعاملات اجتماعی مانع از شیوع بیشتر بیماری و برگشتن به حالت عادی می شود. اگر می خواهید بدانید در چه مکان هایی امکان مبتلا شدن به بیماری بیشتر است، باید بدانید که نشستن در مکان های عمومی مانند کافه آنهم بدون ماسک یکی از این مثال هاست.

دکتر ورما امیدوار است که انجام این تحقیق اطلاعات بیشتری را درباره اهمیت زدن ماسک در اختیارمردم قرار دهد. استفاده از ماسک یکی از راه های موثر جهت حفاظت از افراد آسیب پذیر جامعه مانند افراد پیر و بیمار است. طبق تحقیقات از هر سه نفر یک نفر علائم بیماری را بروز نمی دهد و بهمین خاطر می تواند دیگران را مبتلا نماید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو