درمان خانگی خارش سر و ریزش موها 100 درصد تضمینی

درمان خانگی خارش سر و ریزش موها 100 درصد تضمینی


منبع: زیبامون

172

1399/4/21

16:12


در این بخش از زیبامون با تمام دلایل ایجاد کننده خارش سر، درمان‌های قطعی و بهترین شامپوها برای برطرف کردن خارش سر و ریزش موها بیشتر آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

درمان خانگی خارش سر و ریزش موها 100 درصد تضمینی

خارش سر یکی از مشکلاتی هست که تقریبا تمام افراد در موقعیت‌های مختلف اون رو تجربه کردند و میشه به عنوان یکی از بدترین و حتی خجالت‌آورترین مشکلات از اون یاد کرد! زمانی که پوست سر شروع به خارش می‌کند، حتما باید این مشکل در اسرع وقت برطرف بشه و در این زمان فکر کردن به چیزهای دیگه واقعا غیرممکن و دشوار هست.

اولین مرحله برای رهایی از خارش سر این هست که در ابتدا دلیل یا دلایل ایجاد کننده این مشکل رو به درستی شناسایی کنید و سپس به فکر راه درمانی برای برطرف کردن خارش پوست سر باشید.

ما در این بخش از زیبامون دات کام تمام علت‌های ایجاد کننده خارش سر رو به شما معرفی کردیم و همچنین با بهترین درمان‌های خانگی و شامپوها برای برطرف کردن خارش سر و ریزش موها هم آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید و این مقاله رو تا انتها مطالعه کنید و اطلاعات خودتون رو در این رابطه افزایش بدید.

 

درمان قطعی خارش سر

برای برطرف شدن خارش سر درمان‌های خانگی متعدد و موثری وجود داره که در ادامه به تعدادی از درمان‌های 100 درصد تضمینی و قطعی برای خارش سر اشاره کردیم:

 

  • درمان خارش سر با روغن زیتون گرم

استفاده از روغن زیتون گرم بر روی پوست سر کمک میکنه تا پوست سر و پوسته‌های ایجاد شده در کف سر نرم شده و خارش پوست سر بهبود پیدا کنه. برای این منظور لازمه مقداری روغن زیتون طبیعی رو گرم کنید و به آرومی بر روی پوست سر ماساژ بدید. اجازه بدید این روغن نیم تا یک ساعت روی پوست سر بمونه و بعد با شامپوی حاوی اسید سالیسیلیک شست و شو بدید.

 

روغن زیتون

 

  • درمان خارش سر با سرکه سیب

سرکه سیب حاوی مقادیر خیلی خوبی از یک ماده طبیعی به نام اسید استیک هست و همچنین خاصیت ضدباکتری و ضدقارچی آن باعث شده تا از این محصول طبیعی به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده و موثر برای زخم‌ها استفاده بشه.

سرکه سیب یکی از موثرترین مواد طبیعی و خانگی برای تسکین خارش سر ناشی از پسوریازیس هست. برای این منظور باید یک پیمانه از سرکه سیب رو با یک پیمانه آب رقیق کنید و روی موها بریزید و بعد از گذشت 15 تا 30 دقیقه، موها رو با آب گرم بشویید. وقتی سرکه بر روی تاول یا پوست ترک خورده قرار میگیره باعث ایجاد سوزش میشه. بنابراین اگر روی پوست سر زخم باز وجود داره، به هیچ عنوان نباید از این روش استفاده کنید.

 

سرکه سیب

 

  • درمان تضمینی خارش پوست سر با روغن نعنا

روغن نعنا حاوی غلظت بالایی از یک ترکیب طبیعی به نام منتول (menthol) هست. منتول اثر خنک کنندگی بر روی پوست داره و تاثیر خوبی در رفع خارش پوست سر ناشی از حساسیت‌های پوستی داره. برای استفاده از این روش، بهتره چند قطره از روغن نعنا رو با شامپوی خود ترکیب کنید و به هیچ عنوان این روغن رو مستقیما روی پوست سر نمالید.

 

روغن نعنا

 

  • روغن نارگیل ارگانیک برای درمان خارش سر

 

روغن نارگیل ارگانیک و آلی، حاوی ترکیبی به نام اسید لوریک هست که دارای خواص ضد میکروبی بوده و به خوبی توسط پوست سر جذب می‌شود و به همین دلیل روغن نارگیل یک درمان موثر و قطعی برای خارش پوست سر شناخته شده هست. روغن نارگیل یکی از درمان‌های عالی برای برطرف کردن خارش پوست سر ناشی از اگزما و شپش هست.

برای استفاده از این روش باید مقداری روغن نارگیل طبیعی و ارگانیک رو گرم کنید و به خوبی روی پوست سر ماساژ بدید و اجازه بدید تا این روغن یک ساعت روی موها بمونه و بعد موها رو با شامپو شست و شو بدید.

 

روغن نارگیل

 

حتما بخوانید: کاربرد روغن نارگیل برای مو

 

  • درمان قطعی خارش سر با روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خاصیت ضد میکروبی، ضد قارچی، ضد عفونی کننده و اثرات ضد التهابی هست که میتونه جز درمان‌های خیلی عالی برای پوست تحریک شده باشه و استفاده از اون به مقدار کم و رقیق شده تاثیر فوق العاده‌ای در درمان خارش پوست سر داره.

برای استفاده از این درمان خانگی میتونید 10 تا 20 قطره از روغن درخت چای رو به شامپوی خود اضافه کنید و یا اینکه مقدار مساوی از روغن درخت چای و روغن زیتون رو مخلوط کنید و روی موها ماساژ بدید. روغن درخت چای تاثیر خیلی خوبی در درمان خارش سر ناشی از شوره سر، خشکی پوست سر و شپش موها داره. این روغن رو نباید هرگز به صورت خوراکی مصرف کنید.

 

روغن درخت چای

 

علت خارش سر در شب چیست؟

 

  • خارش سر به دلیل وجود شوره سر یا درماتیت سبورئیک (seborrheic dermatitis)

شوره سر معمولا به دلیل خشکی پوست سر، تحریک شدن پوست سر و ایجاد حالت پوسته پوسته در پوست کف سر به وجود میاد و یکی از شایع‌ترین دلایل ایجاد کننده خارش کف سر هست. شوره سر از نظر بالینی به دلیل رشد بیش از حد مخمر ملاسزیا ایجاد میشه. این مخمر به طور طبیعی در تمام انوع پوست سر وجود داره اما زمانی که رشد این مخمر خارج از کنترل بشه، شوره سر ایجاد میشه.

معمولا افرادی که دارای پوست سر چرب هستند، بیشتر با شوره مو و خارش پوست سر مواجه میشن و پوسته پوسته‌های ریز و زرد رنگی روی موها ایجاد میشه و حتی ممکنه این شوره مو بر روی لباس‌ها هم ریخته بشه.

 

خارش کف سر

 

حتما بخوانید: علت ایجاد شوره سر و بهترین درمان ها برای این مشکل

 

  • خارش سر به دلیل واکنش به محصولات مراقبتی مو

گاهی اوقات خارش پوست سر به دلیل استفاده از شامپو یا محصولات مراقبت از مو نادرست هست و ایجاد این مشکل بیان کننده این هست که پوست سر شما در اثر استفاده از این محصولات تحریک میشه و لازمه که شامپو یا محصولاتی که برای مراقبت از موهاتون استفاده می‌کنید رو تغییر بدید و یا مقدار استفاده از این محصولات رو کمتر کنید.

واکنش آرژیک درماتیت تماسی (allergic contact dermatitis) نام بالینی این مشکل هست و معمولا در افرادی که موهاشون رو بیش از حد رنگ می‌کنند ایجاد میشه. علاوه بر این ممکنه به ترکیبات موجود در شامپو، نرم کننده یا محصولات دیگری که روی موها استفاده میشه، آلرژی داشته باشید و به همین دلیل دچار خارش پوست سر بشید.

 

  • خارش پوست سر به دلیل عفونت قارچی یا کچلی قارچی

عفونت قارچی پوست سر، شکل و ظاهری شبیه به کرم حلقوی روی سر ایجاد میکنه و به همین دلیل با نام کرم حلقوی هم شناخته میشه. عفونت قارچی پوست سر نه تنها باعث ایجاد شوره میشه بلکه باعث ایجاد قرمزی  و خارش هم میشه. این مشکل معمولا مسری هست و اگر در تماس با فردی که دچار عفونت قارچی یا کچلی قارچی هست باشید ممکنه شما هم به این عفونت مبتلا بشید.

عفونت قارچی علاوه بر خارش پوست سر باعث ریزش مو هم میشه؛ زیرا این قارچ فقط بر روی پوست سر وجود نداره و به اعماق فولیکول مو هم نفوذ میکنه و باعث ریزش موها هم میشه.

 

  • خارش سر به دلیل وجود شپش موها

اگر پوست سر شما دچار خارش شده اما نشونه‌هایی از شوره سر یا قرمزی بر روی کف سر دیده نمیشه، به احتمال زیاد دلیل ایجاد کننده این خارج در کف سر، وجود شپش مو هست. این حشرات ریز به خوبی روی موها استتار میکنن و به راحتی قابل مشاهده نیستند. یک شپش مو بالغ به اندازه 2 تا 3 میلی متر هست و تخم‌های این شپش‌ها بسیار ریز و رنگی هستند و به سختی رد لابه‌لای موها تشخیص داده میشن.

شپش‌ها پوست سر رو نیش میزنند و از خون کف سر تغذیه می‌کنند و همین موضوع باعث ایجاد خارش در پوست سر میشه، زیرا پوست سر نسبت به بزاق شپش‌ها حساس هست.

 

خارش موها

 

حتما بخوانید: درمان خانگی شپش سر، با روش های ساده و موثر

 

  • خارش سر به دلیل ترکیبات موجود در محصولات حالت دهنده مو

محصولاتی که برای حفظ حالت و یا ایجاد شکل و مدل خاصی بر روی موها استفاده میشن معمولا حاوی سیلیکون هستند و به همین دلیل وقتی بر روی موها استفاده میشن ظاهر براق و صافی برای مو ایجاد می‌کنند اما با گذشت زمان و در صورتی که به خوبی شسته نشوند ظاهر کدر، خشک و کسل کننده برای موها ایجاد می‌کنند. این محصولات میتونن باعث ایجاد خشکی، خارش و قرمزی پوست سر هم بشن و حتی ریزش مو هم ایجاد کنند. بنابراین اگر به طور مرتب از این مدل محصولات استفاده می‌کنید ممکن هست با خارش سر، شوره سر و حتی ریزش مو هم مواجه بشید.

 

  • خارش پوست سر به دلیل وجود اگزما یا درماتیت آتوپیک (Atopic dermatitis)

درماتیت آتوپیک نوعی اگزما هست که در پوست سر ایجاد میشه و میتونه منجر به ایجاد قرمزی، سوزش و خارش پوست سر بشه. این مشکل ر موارد شدید میتونه باعث ایجاد عفونت و قرمزی در پشت گوش‌ها هم بشه.

 

  • خارش کف سر به دلیل وجود پسوریازیس (psoriasis)

در حدود 50 درصد از افرادی که از مشکل پسوریازیس رنج میبرند با خارش خفیف تا شدید پوست سر هم مواجه هستند. پسوریازیس منجر به ایجاد تکه‌های قرمز مایل به سفید با حالت پوسته پوسته خشک در کف سر میشه.

 

بهترین شامپو برای خارش سر

 

  • شامپوهای حاوی اسید سالیسیلیک (Salicylic acid)

اسید سالیسیلیک یک ماده شیمیایی طبیعی هست که در گیاهان وجود داره که دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی هست که به لایه برداری از پوست هم کمک میکنه. در واقع اسید سالیسیلیک یکی از ترکیبات رایج در شامپوهای ضد شوره هست و کمک میکنه تا قسمت‌هایی از پوست سر که دچار خشکی شده و یا پوست ضخیمی پیدا کردند نرم بشه و از این طریق خارش سر رو تا حد زیادی از بین میبره.

 

  • شامپوهای حاوی سولفید سلنیوم (Selenium sulphide)

شامپوهای ضد شوره حاوی سولفید سلنیوم باعث کاهش سرعت ایجاد سلول‌های مرده روی پوست سر می‌شوند. این موضوع تاثیر خیلی زیادی در کاهش ایجاد حالت پوسته پوسته روی کف سر شده و باعث کاهش خارش پوست سر میشه.

علاوه بر این سولفید سلنیوم، تاثیر خوبی هم در کاهش تعداد مخمر مالاسزیا در پوست سر داره و از این طریق به کاهش شوره سر، پسوریازیس و خارش پوست سر هم کمک میکنه. معمولا استفاده 2 بار در هفته از این شامپوها به مدت 2 هفته توصیه میشه و سپس این کار به یک بار در هفته کاهش پیدا میکنه و به تدریج استفاده از این شامپو قطع میشه و به دنبال آن خارش سر هم بهبود پیدا میکنه.

 

شامپو ضدشوره و ضدخارش مو

 

  • شامپوهای حاوی زینک پیریتون (Zinc pyrithione)

زینک پیریتون یکی دیگه از ترکیباتی هست که در شامپوها مورد استفاده قرار میگیره و تاثیر خیلی خوبی در کاهش مخمر مالاسزیا و شوره سر و همچنین کاهش خارش کف سر داره. برای بهره مندی از خواص این ترکیبات شیمایی باید دوبار در هفته یا طبق دستور پزشک از این مدل شامپو استفاده کنید تا خارش سر به طور کامل درمان بشه.

 

  • شامپوهای حاوی کتوکونازول (Ketoconazole)

کتوکونازول یکی دیگه از ترکیبات ضد قارچی موجود در برخی شامپوهاست که تاثیر خوبی در کاهش مخمر مالاسزیا و درمان خارش پوست سر داره. برای بهره مندی از تاثیرات این شامپو باید مطابق با دستورالعمل پزشک و یا دستور درج شده بر روی شامپو از این محصول استفاده کنید و بعد از گذشت یک ماه استفاده از این مدل شامپو، شاهد بهبود خارش پوست سر خواهید بود.

البته لازمه بدونید این شامپو برای کودکان زیر 12 سال و خانم‌های باردار و شیرده و افرادی که دارای پوست ترک خورده یا التهاب در پوست سر هستند، مناسب نیست.

 

سخن آخر

خارش پوست سر یکی از مشکلات شایعی هست که دلایل مختلفی داره و معمولا با استفاده از روش‌های خانگی و مواد طبیعی این مشکل رو برطرف کرد. انواع مختلفی از شامپو هم برای برطرف کردن خارش پوست سر هم وجود دارند که به دلیل ترکیبات ویژه‌ای که دارند میتونن با از بین بردن دلایل ایجاد کننده خارش سر مثل شوره سر، خشکی پوست سر، اگزما، پسوریازیس و غیره، در بهبود این مشکل موثر باشند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو