روستای صراخیه و آشنایی بیشتر با زیبایی های ونیز ایران

روستای صراخیه و آشنایی بیشتر با زیبایی های ونیز ایران


منبع: آرگا

67

1399/4/22

12:05


آیا تاکنون از روستای صراخیه دین نموده و یا نام آن را شنیده اید؟ این آبادی یکی از روستاهای استان خوزستان است که به دلیل کمی شباهت به ونیز ایتالیا، به ونیز ایران شهرت دارد، در این مقاله بیشتر با آن آشنا خواهید شد.

ایران دارای روستاهای زیبای بسیاری است که صراخیه یکی از این ها می باشد، صراخیه که به ونیز ایران مشهور است، ساختاری نسبتا شبیه به ونیز ایتالیا دارد که همین ویژگی یکی از دلایل جذب توریست به این منطقه می باشد.

روستای صراخیه در نزدیکی تالاب شادگان در بخش خنافره، دهستان ناصری، شادگان قرار گرفته است. این روستا در استان خوزستان واقع شده است که اهالی آن به وسیله ی قایق جا به جا می گردند که بافت آن نسبتا شبیه به شهر ونیز بوده و به ونیز ایران معروف است. با تمام این ویژگی های ممتاز این روستا کمتر شناخته شده می باشد. در این مطلب آرگا به آشنایی بیشتر شما عزیزان با این صراخیه پرداخته است.

روستای صراخیه یکی از روستاهای معروف و زیبای شهرستان شادگان

روستای صراخیه

روستای صراخیه یکی از مکانهای دیدنی و دارای جاذبه ی توریستی استان خوزستان به شمار می رود که از ساختاری سنتی برخوردار بوده است، این روستا زیبا و جذاب است که در حنوب کشور قرار گفته است. این روستا در شهرستان شادگان و در نزدیکی تالاب بین المللی شادگان (۴۰۰ هکتاری)، یکی از تالاب های بزرگ کشور جای گرفته که شهرهای حائز اهمیتی آن را پوشش داده اند.

روستای صراخیه در بین راه جاده ای دارخوین – شادگان قرار گرفته است که مکان سکونتگاهی آن از ۳ قسمت مجزا تشکیل گردیده است که تمامی آنها از جاده آسفالت شده به طرف تالاب منتهی می شوند، شعبه غربی زیادترین مساحت این روستا را شامل می گردد و قسمت عمده ای از اهالی صراخیه در این بخش اقامت دارند. چنانچه از طرف دارخوین به طرف شادگان عزیمت نمایید در بدو شاخه غربی آن مرکزی تفریحی و توریستی تالاب بین المللی شادگان را می بینید. که بسیار مورد توجه می باشد.

اما قسمت مابین آن که از نظر مساحتی نسبت به دو قسمت دیگر کوچکتر می باشد، فقط چند خانه دارد که شاهد قد برافراشتن نخل هایی از حیاط آنها می توان بود، در نوار کم عرض شرقی صراخیه که طول آن نسبتا یک دوم طول کشیده شدن شاخه غربی در تالاب شادگان می باشد. اهالی این روستا در قسمت های جنوبی و شمالی سکونت دارند.

آشنایی با روستای صراخیه واقع در استان خوزستان

شاخه غربی شامل دو قسمت شمالی و جنوبی می شود که ساختمان های سکونتی موجود در بخش شمالی آن از منازل موجود در بخش جنوبی زیادتر بوده است به طوری که از میانه روستا به هر دو بخش نظر بیندازید، درخت های نخل و نی هایی را در وهله اول مشاهده می نمایید. به گونه ای که مصالح کاربردی در خانه ها (کپر ها) نی بوده است اما ساختمان هایی هم با مصالح جدید از جمله آجر و سیمان در کنار اینها در روستا ایجاد شده است.

جاذبه های گردشگری صراخیه

روستای صراخیه، یکی از آبادی های زیبا و منحصر به فرد ایران می باشد که ساختار متفاوتی با سایر روستاها دارد، در قسمت اول و شروع شاخه غربی یک مرکز تفریحی قرار گرفته است که تعداد زیادی توریست را به خود جذب می نماید.

موزه حیات وحش، بازارچه و مسجد واقع در این روستا از جمله جاذبه های آن می باشند که پیش از ورود به تالاب می توانید از آنها بهره ببرید، موزه حیات وحش که از اهمیت بالایی برخوردار است شما را با زمان کوچ پرندگان آگاه می سازد.

آشنایی ا روستای صراخیه واقع در شهرستان شادگان

پس از همه ی اینها می توانید به تالاب گردی برسید که اصلی ترین گردشگری شما محسوب می گردد، شما در این مکان می توانید با انواع دسته های جانوری آشنا شوید، همچنین پرندگان مهاجری را مشاهده نمایید که در زمان کوچ به تالاب می آیند، مثلا اردک کرکری در دنیا فقط منحصر به این این تالاب می باشد اما دیگر پرندگان مانند غاز وحشی، حواصیل، اردک، لک لک، فلامینگو نیز در این تالاب وجود دارند.

در کنار آشنایی با پرندگان شما گله های گاومیش از جمله جانوران برگزیده این مکان را مشاهده می نمایید، دیدن خنزیر(گراز)، چلیپ آلمای(شنگ)، ذئب(گرگ)، بزون(گربه جنگلی) و نوعی از دلفین ها به اسم دلفین بینی بطری از دیگر جانداران این تالاب می باشد که می توانید دیدن کنید.

آشنایی با چشم اندازهای دیدنی و زیبای آبادی صراخیه

پس از تالاب گردی که از جاذبه های مهم و محبوب این روستا است، می توانید به وسیله ی قایق در پیرامون این روستا به گردش بپردازید، این قایق ها که در زبان عامیانه آنجا بلم نامیده می گردند از جنس چوب بوده و با پارو به حرکت در می آیند. اگر قصد تفریح و گردش در پیرامون این روستا را دارید می توانید قایقی اجاره نمایید و بیشتر با فرهنگ مردمان این روستا آشنا گردید.

تعدادی از زنان ماهی فروش در زیر سایه بان هایی دیده می شوند که در حال ماهی فروشی هستند. همچنین صنایع دستی منحصر به فردی که مختص به این منطقه است و شما می توانید با بازدید و خریداری آنها بیشتر با فرهنگ این منطقه آشنا شوید.

مکان های اقامتی

روستای صراخیه روستایی دارای جذابیت های بسیار است که می توانید تنها با صرف اندکی وقت از تمامی چشم اندازها و زیبایی های آن دیدن نمایید، به همین خاطر اغلب توریست های مسافر شب را در این مکان نمی مانند و لی اگر مایل به اقامت بودید خوب است که به شهرهای دارخوین و شادگان رفته و از هتل ها و مهمانسراهایی که وجود دارد بهره ببرید. برای اقامت در طول روز و رفع خستگی خانه هایی از نی (کپر) در خود روستا وجود دارد.

همچنین کپرهایی از نی وجود دارند که برای گردشگرها درون محیطی مخصوص تعبیه شده است که رستورانی سنتی در آن وجود دارد و شما در آن می توانید ماهی کبابی همراه با نان میل نمایید. این مکان دارای سرویس بهداشتی نیز می باشد.

آشنایی با آبادی صراخیه مشهور به ونیز ایران

زمان مناسب سفر به صراخیه

با توجه به آب و هوای استان خوزستان، به خصوص در پیرامون تالاب شادگان که گرم و مرطوب می باشد، فصول بهار و تابستان زمان خوبی برای سفر و دیدن این روستا نمی باشد. در این فصل ها هوای گرم و شرجی، با وجود پشه های سمج نمی توانید از سفر گردشگری خود لذت ببرید، به همین خاطر پیشنهاد می شود که در فصول سرد سال برنامه سفر به صراخیه را طرح کنید، اغلب در ۴ ماه آخر سال آب و هوای مکان بهاری بوده که پرندگان هم به تالاب باز می گردند.

معرفی روستای صراخیه واقع در آبادی صراخیه

مردمان صراخیه

روستای صراخیه در کنار تالاب بین المللی شادگان مردمانی مهربان و خونگرم را در خود جای داده است که عرب بوده و به زبان عربی سخن می گویند، برخلاف بسیاری از روستاهای دیگر جوانان این روستا ماندن را بر رفتن ترجیح می دهند و مهاجرت نمی کنند، با ازدواج های بومی درون روستا تعداد آنها افزونی یافته و صمیمیت و وحدت خاصی در میان آنان به چشم می خورد، می توانید با بازدید از این روستا بیشتر با فرهنگ این خطه آشنا شوید.

رفت و آمد در صراخیه

در حال حاضر توریست های زیادی از این مکان دیدن می کنند که دلیل آن را می توان دارا بودن همین ویژگی ها و جذابیت منحصر به فرد آن دانست، عبور و مرور در این روستا به سایر روستاهای اطراف به وسیله ی قایق و از طریق آب صورت می گیرد که شباهت به ونیز ایتالیا دارد و به همین دلیل به ونیز ایران مشهور می باشد.

رفت و آمد در این روستا به ۲ روش صورت می گیرد، قادر هستید از هر مکانی در آن به طرف شمال رفته و جاده دارخوین – شادگان برسید و با کمی راه رفتن به شاخه دیگر این روستا منتقل شوید. همچنین می توانید با بهره گیری از قایق های اهالی روستا بین این قسمت ها تردد داشته باشد.

بازدید از آبادی صراخیه در نزدیکی تالاب شادگان

علاقه مندان به گردشگری اغلب به دو قسمت تقسیم می شوند، گروهی علاقه مند به آشنایی یافتن بیشتر با جهان و جهانگردی هستند، اما عده ای دیگر در واقع قصد دارند که بیشتر با کشور و سرزمین آبا و احدادی خود آشنایی یافته و ارتباط برقرار نمایند. به دنیال همین موضوع ما یکی از این روستاهای ایران را دارای جاذبه های گردشگری می باشد را انتخاب نموده و به بند قلم کشیده ایم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو