آموزش کاشت چای سبز در زمین های مختلف

آموزش کاشت چای سبز در زمین های مختلف


منبع: آرگا

130

1399/5/27

02:31


چای سبز دارای خواص بسیار زیادی می باشد و شما می توانید از آن برای لاغری استفاده کنید. اگر می خواهید این گیاه را خودتان بکارید و از آن استفاده کنید در این مقاله روش های کشت آن را برای شما معرفی می کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

چای یکی از گیاهانی می باشد که دارای انواع مختلفی است و می توان به چای سبز، چای سیاه، چای اولانگ و چای سفید اشاره کرد. این چای هایی که در بازار به فروش می رسند عطر و طعم های مختلفی دارند و از یک گیاه بدست می آیند.

آشنایی با چای سبز

کاشت چای و آشنایی با آن

باید بدانید که هر نوع چای که در بازار وجود دارد از یک نوع گیاه است و با توجه به شرایط کاشت و پرورشی که دارد طعم و کیفیت مختلفی هم خواهد داشت. گیاهان چای معمولا در مناطقی رشد می کنند که دارای  آب و هوای گرم است. این گیاهان رویش بهتری در خاک های اسیدی دارند و خاک مورد نیاز آن ها باید نفوذ پذیر و نرم باشد. ریشه های گیاه چای می تواند تا حدو عمق ۲ الی ۳ متری نفوذ کند بنابراین باید خاک مناسب برای کشت چای را فراهم کنید. بسیاری از مناطق دنیا کشت چای دارند ولی از مراکز بسیار بزرگ کشت چای در جهان می توان به کنیا، چین، هند و سری لانکا اشاره کرد. باید بدانید که چای یکی از گیاهانی می باشد که بسیار حساس است و برای برداشت نیازمند نیروی کار ماهر و فراوان می باشد. استفاده از ماشین هایی که امروزه مد شده است ممکن است به گیاه آسیب برساند و میزان بازدهی را کاهش می دهد. عموما بعد از کاشت چای سبز شما می توانید دو بار برداشت داشته باشید که یکی از آن ها در بهار و دیگری در تابستان می باشد. دمایی که این چای می تواند به خوبی رشد کند حدودا بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد می باشد و دما های بالا تر و پایین تر از این مقدار برای بوته مضر است. برای افزایش بازدهی این گیاه می توانید کود نیتروژنی مانند سولفات آمونیوم به خاک آن ها اضافه کنید.

روش های کاشتن چای

روش های کاشت چای سبز

باید بدانید که کاشت چای روش های مختلفی دارد و این گیاه می تواند در شرایط گوناگونی رشد کند ولی چند سال طول می کشد تا به بازدهی برسد و شما بتوانید از آن استفاده کنید بنابراین باید صبور باشید و از این گیاه به خوبی مراقبت کنید. مزارع کشت چای مانند جنگل های عظیم با درختان کوتاه می باشند و بیش تر این درختان حدودا ارتفاع ۱.۵ متری دارند. البته در برخی از نقاط جهان ارتفاع این درختان به ۱۰ متر هم می رسد ولی باید این گیاهان را هرس کنید و در ارتفاع ۱.۲۰ تا ۱.۵ متری آن را نگه دارید تا به خوبی رشد کند و بازدهی بالایی داشته باشد. در واقع هرس این گیاهان می تواند به برداشت کمک کند. روش هایی که می توانید برای کاشت چای استفاده کنید شامل استفاده از بذر، پیوند زدن، استفاده از پاجوش، استفاده از روش خوابانیدن، استفاده از روش قلمه زدن و استفاده از روش کشت بافت می باشد. چای سبز به مدت ۴ سال هیچ برگی نمی دهد ولی در سال پنجم  گیاه آماده برداشت می شود در نظر داشته باشید که این بیش تر این گیاهان بیش از ۴۰ الی ۵۰ سال نمی توانند زندگی کنند ولی برخی از گونه ها ممکن است تا یک قرن هم عمر داشته باشند. در حین کاشت چای باید دقت داشته باشید که فضای مناسب بین دو ردیف کاشتن وجود داشته باشد تا بتوانید به راحتی این گیاه را برداشت کنید.

کشت چای در مناطق شیب دار بهتر است

کشت چای سبز در مناطق شیب دار

یکی از روش هایی که می توانید برای کاشت چای سبز از آن استفاده کنید کشت چای در مناطق شیب دار می باشد. باید بدانید که آب راکد برای ریشه های این گیاهان مضر است و ممکن است آن ها را از بین ببرد بنابراین یکی از مناطقی که می توانید برای کشت از آن استفاده کنید و نگران پوسیدگی های ریشه گیاهان چای خود نباشید مناطق شیب دار است. برای استفاده از این کار باید زمین هایی که می خواهید در آن چای بکارید توسط افکن ها تراس بندی شود و زمین ها را به شکل پلکانی در بیاورید.

روش دوم

یکی دیگر از روش هایی که برای کاشت چای می توانید از آن استفاده کنید کاشت چای در زمین های جنگلی می باشد. بهترین اقلیمی که چای می تواند در آن رشد کند اقلیم گرم و مرطوب است. البته در این زمین ها گیاهان بسیار زیادی رشد می کنند و شما می توانید به راحتی و با شخم زدن به صورت عمیق این گیاهان اضافی را ریشه کن کنید و آن ها را از محل کاشت چای سبز دور کنید. این گیاهان اگر در منطقه بمانند می توانند دوباره رشد کنند  و باعث بیماری های قارچی و باکتریایی در شده و به گیاهان چای آسیب برسانند.

کاشت چای سبز

روش سوم

سومین روشی که می توانید از آن استفاده کنید و به کاشتن چای سبز بپردازید استفاده از زمین هایی می باشد که قبلا در آن چای کاشته شده است. البته در این روش باید زمین را تقویت کنید زیرا ممکن است برداشت های سالانه چای زمین دچار کمبود مواد معدنی و آلی شده باشد. می توانید از راه های بسیار زیادی به تقویت زمین های کشاورزی بپردازید و بازدهی محصولات خود را بالا ببرید.

کاشت چای در دشت ها

آخرین روشی که می توانید برای کاشت چای از آن استفاده کنید کاشت چای در دشت ها و زمین های جلگه ای می باشد. در واقع برای کاشت چای باید کار های بسیار زیادی انجام بدهید و زمین محافظت شده ای را بسازید تا بتوانید محصول با کیفیتی را برداشت کنید و بتوانید آن را در بازار های جهانی به فروش برسانید و کسب در آمد کنید. البته می توانید از کانال های آبی رو باز برای آبیاری این گیاهان استفاده کنید و گیاهان چای را به بازدهی بالا برسانید. اما لازم به ذکر است که باید خاک مناسب برای گیاهان چای را در نظر بگیرد و باید بدانید که خاک باید از زهکشی مناسب برخوردار باشد.

روش های کشت چای

در ادامه شما می توانید با کلیک بر روی لینک های  مقابل سایر مقالات آرگا را در زمینه کاشت درخت ازگیل و کاشت آرالیای برگ پهن را مطالعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو