راه های درمان ترک پوستی ناشی از چاقی چیست؟

راه های درمان ترک پوستی ناشی از چاقی چیست؟


منبع: زیبامون

460

1399/6/27

15:27


ما در این بخش از زیبامون به تمام دلایل ایجاد کننده ترک پوستی و همچنین روشهای درمان ترک پوستی ناشی از چاقی اشاره کردیم. با ما همراه باشید و اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کنید.

راه های درمان ترک پوستی ناشی از چاقی چیست؟

استرچ مارک (Stretch mark) یا ترک پوستی، یکی از مشکلات پوستی شایع هست که تقریبا بیشتر افراد و به ویژه خانم‌ها با اون مواجه شدند و این موضوع باعث ایجاد نگرانی در آنها شده است!

ترک پوستی، نوارها و خطوط موازی هستند که روی پوست ظاهر میشن و معمولا دارای رنگ و بافت متفاوتی نسبت به رنگ و بافت طبیعی پوست بوده و رنگ این ترک های پوستی، از بنفش تا صورتی روشن و خاکستری روشن متغیر هست. زمانی که با انگشتان دست، این ترکهای پوستی رو لمس کنید، ممکنه احساس کنید پوستتون کمی فرو رفتگی یا برجستگی داره و گاهی اوقات هم ممکنه این ترکهای پوستی احساس خارش یا زخم بودن رو ایجاد کنند.

ترک پوستی معمولا به دلیل بارداری، تغییر ناگهانی در وزن و همچنین در نوجوانانی که به سرعت در حال رشد هستند، به وجود میاد. این ترکهای پوستی، خطرناک نیستند و معمولا با گذشت زمان از بین میرن اما میتونید با رعایت نکاتی که در ادامه بهتون توضیح دادیم، این ترکهای پوستی ناشی از چاقی رو درمان کنید و ظاهر کمرنگ و محوی رو برای این استرچ مارکها به وجود بیارید.

در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و اطلاعات کافی و مفیدی رو در رابطه با دلایل ایجاد کننده ترک پوستی و راه های درمان و پیشگیری از ترک پوستی رو بشناسید و از این طریق، بهترین مراقبت رو از زیبایی پوست بدن خود داشته باشید.

 

حتما بخوانید: ترک پوستی از کجا می آید؟

 

علت ترک پوستی چیست؟

علائم کششی و ترک پوستی معمولا به دلیل کشش پوست و افزایش کورتیزون در سیستم بدن به وجود میاد. کورتیزون هورمونی هست که به طور طبیعی توسط غدد فوق کلیه ترشح میشه و افزایش بیش از حد این هورمون، میتونه باعث بشه تا پوست قدرت ارتجاعی خودش رو از دست بده.

معمولا ترک پوستی در شرایط خاص روی پوست ایجاد میشه که از شایعترین دلایل ایجاد کننده این ترکهای پوستی میشه به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • زنان در طول دوره بارداری، ممکن هست با درجات مختلفی از کشیدگی پوست یا استرچ مارک مواجه بشن. زیرا پوست در این شرایط، به روش‌های مختلفی کشیده میشه تا فضای کافی برای رشد جنین در شکم به وجود بیاد. این کشیدگی مداوم پوست، علت اصلی ایجاد کننده ترک پوستی در زنان باردار هست.

 

  • گاهی اوقات هم ممکنه در اثر افزایش وزن و یا کاهش وزن خیلی سریع، متوجه ایجاد ترک پوستی بر روی پوست بدن شوید. 

 

  • علت ترک پوستی در نوجوانی هم جهش ناگهانی رشد بدن هست که ممکنه در برخی از قسمتهای بدن مثل شکم، بازوها و پشت پا، این ترکهای پوستی ایجاد بشه.

 

  • کرم‌ها، لوسیون‌ها و قرص‌های کورتیکواستروئید (Corticosteroid) باعث کاهش توانایی کشش پوست میشن و در نتیجه باعث ایجاد علائم کشیدگی یا ترک پوستی خواهند شد.

 

  • سندرم کوشینگ (Cushing’s syndrome)،سندرم مارفان (Marfan’s syndrome)، سندرم Ehlers-Danlos و سایر اختلالات موجود در غدد فوق کلیه میتونن باعث افزایش میزان کورتیزون در بدن بشن و ترک پوستی رو بر روی پوست بدن ایجاد کنند.

 

ترک پوستی قرمز

 

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به ترک پوستی هستند؟

موارد زیر ممکنه شما رو بیشتر در معرض خط ابتلا به ترک پوستی یا استرچ مارک قرار بده:

 

  • زن بودن
  • سفید پوست بودن
  • داشتن سابقه خانوادگی ترک پوستی
  • باردار شدن
  • داشتن سابقه زایمان نوزاد بزرگ یا دوقلو
  • داشتن اضافه وزن
  • کاهش یا افزایش وزن چشمگیر
  • استفاده از داروهای کورتون

 

حتما بخوانید: بارداری و ترک های پوستی

 

ترک پوستی چگونه است و در چه قسمتهایی از بدن ایجاد می‌شود؟

ترک پوستی خطوط موج دار باریک و بلندی هستند که ممکنه در رنگهای مختلف بر روی پوست ایجاد بشن. ترکهای پوستی جدید که بر روی پوست ایجاد میشه ممکنه کمی برجسته بوده و احساس خارش داشته باشه. رنگ این رگه‌ها و ترک های پوستی با گذشت زمان از صورتی روشن و قرمز به رنگ آبی مایل به ارغوانی و یا ترکهای روشنتر از رنگ پوست تبدیل میشن و حالت کمرنگ و محو پیدا میکنند. این ترکهای پوستی ممکنه در قسمتهای مختلفی از بدن از جمله مواردی که در زیر اشاره کردیم، ایجاد بشن:

 

  • بازوها
  • قسمت پشت بدن و کمر
  • سینه
  • باسن
  • شکم
  • بازو
  • پشت پا
  •  بالای ران

 

ترک پوستی روی کمر

 

بهترین درمان ترک پوستی ناشی از چاقی

استرچ مارکها یا ترک پوستی ناشی از چاقی معمولا با گذشت زمان کمرنگ و محو می‌شوند. اما اگر نمی‌خواهید صبر کنید، میتونید از روش‌های درمانی که برای بهبود ظاهر ترکهای پوستی وجود داره استفاده کنید. اما لازمه بدونید که هیچ درمانی برای از بین بردن کامل ترکهای پوستی و استرچ مارکها وجود نداره و تمام این روش‌های درمانی که در ادامه معرفی کردیم، به شما کمک میکنند تا رنگ و ظاهر ترکهای پوستی کمرنگ بشه.

 

  • کرم ترتینوئین (Tretinoin cream)، یکی از کرمهای خوب برای برای از بین بردن ترک های پوستی هست که باعث بازیابی کلاژن پوست که نوعی پروتئین فیبری هست، میشه و قابلیت ارتجاعی پوست رو افزایش میده. بهتره این کرم رو بر روی ترک پوستی که دارای رنگ صورتی یا قرمز هست استفاده کنید. البته لازمه بدونید که استفاده از این کرم ممکنه باعث ایجاد حساسیت پوستی بشه و اگر باردار هستید، به هیچ عنوان نباید از این کرم استفاده کنید.

 

  • از بین بردن ترک های پوستی با لیزر یا لیزر درمانی هم باعث تقویت رشد کلاژن و آلاستین در پوست میشه و بهتره که از این روش برای درمان ترکهای پوستی جدید و تازه استفاده بشه. البته استفاده از لیزر درمانی برای از بین بردن ترکهای پوستی در افرادی که دارای رنگ پوست تیره هستند، ممکنه منجر به ایجاد تغییر در رنگ پوست بشه.

 

  • لیزر فراکشنال برای ترک پوست (Fractional CO2 laser therapy)، یک روش درمانی جدید هست که ممکنه در درمان ترک های پوستی سفید و قدیمی موثر باشه. این روش درمانی در مقایسه با کرم‌های موضعی موثرتر هست و بعد از 5 جلسه درمانی، آثار کشیدگی سفید رنگ بر روی پوست کمرنگتر و محوتر خواهند شد.

 

  • فتوترمولیز جزئی (Fractional photothermolysis) هم یک روش درمانی مشابه با لیزر درمانی هست که معمولا برای از بین بردن ترکهای پوستی مورد استفاده قرار میگیره و مناطق کوچکی از پوست رو مورد هدف قرار میده تا کمترین آسیب به پوست وارد بشه.

 

  • میکرودرم ابریژن (Microdermabrasion)، یکی دیگه از روشهای درمانی برای ترک پوستی و استرچ مارک هست که شامل صیقل دادن پوست با کریستالهای ریز بوده و این کار باعث تراش ملایم لایه‌ی سطحی پوست شده و کمک میکنه تا پوست جدید که آثار کشیدگی پوست بر روی آن وجود نداره، ظاهر بشه. میکرودرم ابریژن می تونه باعث بهبود علائم کشش قدیمی هم بشه.

 

  • لیزر اکسیمر (excimer laser) هم یکی از روشهای درمانی ترک پوستی ناشی از چاقی هست که تولید ملانین و رنگ پوست رو تحریک میکنه و از این طریق باعث میشه تا ترک پوستی و استرچ مارکها از نظر رنگ، با پوست اطراف مطابقت بیشتری پیدا کنند و همرنگ پوست طبیعی بدن شوند.

 

درمانهای خانگی ترک پوستی

استفاده از روشهای پزشکی و دارویی برای درمان ترک پوستی ممکنه هزینه خیلی بالایی رو به همراه داشته باشه و از اونجایی که این ترکهای پوستی، درمان قطعی و دائمی ندارند، ممکنه اثربخشی خوبی رو هم به همراه نداشته باشند.

در کنار تمام کرمها و پمادهای شیمیایی و روشهای پزشکی، درمانهای خانگی متعددی هم وجود داره که میتونه به شما کمک کنه تا ظاهر ترک های پوستی رو کمرنگ کنید و یا از ایجاد این مشکل پوستی، پیشگیری کنید.

در ادامه برخی از درمان های خانگی که می تونن علائم کشیدگی و ترک پوستی رو کمرنگ یا پنهان کنند رو بهتون معرفی کردیم:

 

  • استفاده از آرایش بدن و برنزه کننده پوست: این محصولات و روشها میتونن به شما کمک کنند تا ترکهای پوستی رو تا حد امکان پنهان کنید و ظاهری یکرنگ برای پوست بدن خود به وجود بیارید. البته باید توجه داشته باشید که برنزه کردن بدن باعث از بین رفتن ترک پوستی نمیشه و فقط این مشکل پوستی رو برای مدت محدودی، پنهان میکنه.

 

  • روغن بادام تلخ: مطالعات و تحقیقات مختلف در این زمینه نشون داده، زنانی که در دوران بارداری خود روغن بادام تلخ رو بر روی پوست شکم ماساژ دادند، استرچ مارک و ترک پوستی کمتری نسبت به سایر زنان باردار داشته اند. 

 

  • کره کاکائو، شیا باتر، روغن زیتون، ویتامین E و سایر مرطوب کننده ها: این محصولات و کرمهای طبیعی میتونن پوست بدن رو فوق العاده مرطوب کنند و نرم کنند و ممکنه در درمان یا پیشگیری از ایجاد ترک پوستی هم موثر باشند. 

 

  • ویتامین A: وتیامین آ که با عنوان رتینوئید هم شناخته شده هست، تاثیر خوبی در صاف و جوانتر شدن پوست داره و به همین دلیل در تولید بسیاری از کرم ها و محصولات آرایشی مورد استفاده قرار میگیره. هم استفاده موضعی و هم استفاده خوراکی از ویتامین A، میتونه تاثیر خوبی در حفظ ظاهر و سلامت پوست داشته باشه. 

 

  • اسکراب شکر: اسکراب شکر بر روی پوست باعث لایه برداری از سطح پوست شده و میتونه آثار کشیدگی روی پوست و ترک پوستی رو تا حدودی درمان کنه. برای استفاده از این روش باید یک فنجان شکر رو با 1/4 فنجان روغن بادام یا روغن نارگیل مخلوط کنید و مقداری آبلیمو به این ترکیب اضافه نمایید. این اسکراب رو بر روی قسمتهایی از پوست که دچار ترک پوستی هست ماساژ بدید. برای اثربخشی بهتر لازمه، هفته‌ای چند بار قبل از حمام از این اسکراب شکر استفاده کنید و به مدت 10 دقیقه روی پوست بدن و ترکهای پوستی ماساژ بدید.

 

  • ژل آلوئه ورا: آلوئه ورا یکی از ترکیبات طبیعی برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی هست که میتونه بر روی درمان ترک پوستی هم موثر باشه. ژل آلوئه ورا خالص دارای خاصیت نرم کننده پوست هست و اگر به طور روزانه بر روی پوست دارای ترک پوستی ماساژ داده بشه، میتونه این آثار کشیدگی رو از بین ببره.

 

ترک پوستی سفید و قدیمی

 

چگونه میتوان از بروز ترک پوستی جلوگیری کرد؟

حتی اگر به طور مرتب از لوسیون و کرم بر روی پوست بدن استفاده کنید باز هم هیچ راهی برای پیشگیری کامل از ایجاد ترک پوستی و استرچ مارک وجود نداره! اما نکته مهمی که در این زمینه وجود داره این هست که باید سعی کنید وزن بدن رو در یک محدوده سالم نگه دارید، غذای خوب و سالم بخورید و به طور مرتب ورزش کنید تا دچار افزایش وزن یا کاهش وزن ناگهانی نشوید.

روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید، افزایش وزن آهسته و تدریجی در دوران بارداری داشته باشید، مصرف مقدار مناسبی از ویتامین a و c و مواد معدنی مثل زینک و سیلیسیم رو به برنامه غذایی خودتون اضافه کنید و با این مراقبتهای ساده، به کاهش ایجاد علائم کششی و ترک پوستی ناشی از چاقی یا لاغری ناگهانی کمک کنید.

 

حتما بخوانید: راه های پیشگیری و بهبود ترک های بارداری

 

سخن آخر

ترکهای پوستی ممکنه از نظر زیبایی ناخوشایند و آزار دهنده باشند اما یکی از مشکلات پوستی معمولی و رایج و موقتی هستند که به مرور زمان از بین خواهند رفت. این ترکهای پوستی و استرچ مارکها، هیچ خطری رو در دراز مدت برای سلامتی بدن ندارند و میشه با استفاده از درمانهای پزشکی و مدرن یا درمانهای خانگی و طبیعی، ظاهر این خطوط و ترکهای پوستی رو تا حد امکان کاهش داد و از ایجاد ترک پوستی هم پیشگیری کرد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو