علائم و درمان لکه های سفید قارچی روی پوست + تصاویر

علائم و درمان لکه های سفید قارچی روی پوست + تصاویر


منبع: زیبامون

606

1399/6/27

17:04


در این بخش از زیبامون با تمام چیزهایی که لازم هست در رابطه با لکه های سفید روی پوست بدونید، آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

علائم و درمان لکه های سفید قارچی روی پوست + تصاویر

لکه های پوستی انواع مختلفی دارند که با توجه به علت ایجاد کننده این لکه‌ها، روش‌های درمانی مختلفی هم براشون وجود داره. لکه های سفید پوستی، یکی از این لکه ها هستند که اگر بر روی پوست صورت یا بدن مشاهده بشه، ممکنه باعث ایجاد نگرانی بشه.

نکته‌ای که در رابطه با لکه های سفید روی پوست وجود داره این هست که این لکه‌های پوستی معمولا زمانی روی پوست به وجود میان که پروتئین‌های پوست یا سلول‌های مرده، در زیر سطح پوست محبوس بشن. علاوه بر این ممکنه در اثر از دست دادن رنگدانه پوست، بی رنگ شدن پوست و یا قارچ پوستی هم این لکه ها بر روی پوست ایجاد بشن.

برای اینکه با علت اصلی به وجود اومدن لکه‌های سفید پوستی آشنا بشید، بهتره که حتما به متخصص پوست مراجعه کنید تا بهترین روش درمانی براتون تجویز بشه و دوباره پوستی یک رنگ و بدون لکه داشته باشید.

ما در این بخش از زیبامون دات کام به تمام دلایل ایجاد کننده لکه های سفید روی پوست اشاره کردیم و روش درمانی هر کدوم از این موارد رو هم بهتون معرفی کردیم. با ما همراه باشید و اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کنید.

 

لکه های سفید قارچی روی پوست به نام تینه آ ورسیکالر 

تینه آ ورسیکالر (Tinea versicolor) یکی از مشکلات پوستی هست که به دلیل رشد بیش از حد قارچ روی سطح پوست ایجاد میشه و معمولا با ایجاد لکه‌های سفید، صورتی، قرمز و قهوه‌ای روی پوست نمایان میشه. این مشکل بیشتر در افرادی که دارای پوست سبزه و برنزه هستند ایجاد میشه و ممکنه با گذشت زمان، اندازه لکه های سفید قارچی پوست بزرگتر بشه.

از دیگر علائم تینه آ ورسیکالر میتونید به خارش، خشکی و پوسته پوسته شدن پوست اشاره کنیم و باعث ایجاد تغییر رنگ بر روی پوست میشن. این لکه های سفید قارچی روی پوست معمولا در آب و هوای گرم و مرطوب بیشتر به وجود میان و اگر رنگ پوست تیره و سبزه باشه، قابل مشاهده هستند.

 

بهترین روش درمانی برای لکه های سفید قارچی پوست

شست و شوی پوست با شامپو، صابون و شوینده‌های ضد قارچ، اولین مرحله برای درمان این لکه های سفید قارچی روی پوست هست. این محصولات ضد قارچ به کاهش مخمر، از بین بردن یا کاهش لکه های سفید پوست کمک می‌کنند.

از بهترین داروهای موضعی ضد قارچ میتونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • میکونازول (miconazole)
  • سولفید سلنیوم (selenium sulfide)
  • کتوکونازول (ketoconazole)
  • کلوتریمازول (clotrimazole)

اگر بعد از استفاده از این داروهای موضعی، لکه های سفید پوستی از بین رفتند، باید همچنان از پوست خود به بهترین شکل ممکن مراقبت کنید و اگر قرار هست در محیط و آب و هوای گرم و مرطوب قرار بگیرید، استفاده از این داروهای ضد قارچی رو مجددا شروع کنید. زیرا آب و هوای گرم محیط مناسبی رو برای رشد قارچ روی پوست فراهم میکنه.

اگر شدت لکه های سفید قارچی روی پوست زیاد باشند و در اثر استفاده از این داروهای موضعی بهبود پیدا نکنند، لازمه که حتما به پزشک مراجعه کنید و با دریافت داروی خوراکی ضد قارچ یا پمادهای ضد قارچ قوی‌تر، این لکه های رو درمان کنید.

 

تینه آورسیکالر

 

حتما بخوانید: روش از بین بردن لک صورت با 2 دستور خانگی و موثر

 

لکه های سفید روی پوست به دلیل اگزما

اگزما (Eczema) یا درماتیت آتوپیک (atopic dermatitis) معمولا به شکل بثورات قرمز و خارش دار بر روی پوست ظاهر میشه اما گاهی اوقات ممکنه باعث ایجاد لکه های سفید روی پوست هم بشه.

معمولا قسمتهایی از بدن مانند دست، پا، آرنج، مچ دست، پشت زانو و قسمتهایی از صورت مثل پلک، گونه، پوست صورت و پوست سر ممکنه تحت تاثیر اگزما قرار گرفته و لکه‌های سفید روی پوست ایجاد بشه.

این لکه‌های سفید و بثورات ناشی از اگزما معمولا با خارش زیاد هستند و شبها خارش بیشتری پیدا میکنند و با گذشت زمان، قسمتهایی از پوست که دچار اگزما شده ممکنه پوست ضخیم، خشک و پوسته پوسته پیدا کنه.

اگرچه معمولا کودکان زیر 5 سال، بیشتر در معرض ابتلا به اگزما هستند اما این مشکل پوستی ممکنه در هر سن و سالی ایجاد بشه. بثورات اگزما معمولا بدون الگوی مشخصی روی پوست ظاهر شده و از بین میرن و ممکنه علائم این مشکل پوستی تا سالهای سال باقی بمونه.

 

روش درمان لکه های سفید پوستی ناشی از اگزما

برای درمان لکه های سفید پوستی ناشی از اگزما شما باید مراقبت پیشگیرانه از پوست خود داشته باشید تا این علائم به تدریج کاهش پیدا کنند. از جمله روشهای درمانی و پیشگیری برای لکه های پوستی اگزما عبارتند از:

 

  • استفاده از شوینده های ملایم به جای صابونهای خشن
  • درمان بثورات پوستی با استفاده از کرم و پماد مخصوص اگزما
  • مرطوب نگه داشتن پوست
  • دوش گرفتن و حمام با آب ملایم و خودداری از شستن طولانی مدت بدن با آب داغ
  • پوشیدن دستکش در هنگام استفاده از مواد شوینده قوی
  • عدم استفاده از مواد حساسیت زا در محیط اطراف خود
  • دوری از هوای آلوده و دود سیگار
  • استفاده از داروهای ضد خارش یا داروهای خوراکی ضد آلرژی مثل آنتی هیستامین

 

اگر استفاده از این روشها در درمان مشکل پوستی شما موثر نبود بهتره به پزشک مراجعه کنید تا دارویی قوی‌تر و موثرتر براتون تجویز بشه.

 

لکه های سفید پوست به دلیل اگزما

 

حتما بخوانید: ماسک ضد لک با اثر فوری + دستور

 

لک و پیس روی دست و بدن یا ویتیلیگو

ویتیلیگو (Vitiligo)یا لک و پیس، زمانی روی پوست به وجود میان که سلولهای پوستی خاص به نام ملانوسیت، تولید ملانین در پوست رو متوقف کنند. ملانین رنگدانه‌ای هست که باعث ایجاد رنگ برای پوست، مو و چشم میشه و بدون وجود رنگدانه، لکه های سفید روی پوست دست و بدن ایجاد میشه.

لک و پیس یا لکه های سفید ممکنه روی هر قسمتی از بدن ایجاد بشن اما قسمتهایی از بدن که بیشتر تحت تاثیر این مشکل قرار میگیرند عبارتند از: زانوها، دست ها، دستگاه تناسلی و مو. علاوه بر این ممکنه نواحی از بدن که دارای غشای مخاطی هستند رو هم تحت تاثیر قرار بده مثل داخل دهان و بینی!

لک و پیس روی پوست به طور معمول در سن 20 سالگی ایجاد مشه اما ممکنه در هر سن دیگری هم رخ بده. در حال حاضر، علت اصلی ایجاد لک و پیس روی پوست مشخص نیست اما ممکن هست به ژنتیک یا بیماری های خود ایمنی مثل پرکاری تیروئید مرتبط باشه.

 

بهترین درمان برای لک و پیس روی پوست

برای درمان لک و پیس، درمانهای مختلفی وجود داره که در ادامه به برخی از این روشهای درمانی اشاره کردیم:

 

  • استروئید و کورتیکواستروئید مانند پماد هیدروکورتیزون 1 درصد
  • درمان و تنظیم سیستم ایمنی بدن
  • نور درمانی با اشعه فرابنفش و داروهای موضعی
  • در موارد شدید، استفاده از روش جراحی برای درمان لک و پیس

 

لک و پیس

 

حتما بخوانید: دانه های قرمز روی پوست بدون خارش

 

لکه های سفید روی پوست بر اثر آفتاب یا هیپوملانوز دیوتاتیک گوتات

Idiopathic guttate hypomelanosis یا به اختصار (IGH) نوعی از لکه های سفید روی پوست هستند که در اثر تابش نور آفتاب به وجود میان. این لکه های پوستی معمولا بدون علامت هستند و روی پوست دست و پا به وجود میان و اندازه کوچکی در حدد 1 تا 4 میلی متر دارند. لکه های سفید روی پوست بر اثر آفتاب، در افرادی که رنگ پوست روشن دارند، شایع هست و جز لکه های پوستی هست که معمولا در زنان بالای 40 سال ایجاد میشه.

 

روش درمان لکه های سفید روی پوست بر اثر آفتاب

  • استفاده مداوم از کرم ضد آفتاب
  • جلوگیری از قرار گرفتن در معرض تابش نور آفتاب
  • استفاده از  مهار کننده های کلسینورین (calcineurin inhibitors)
  • لیزر درمانی
  • استفاده از کرم موضعی حاوی رتینوئید
  • استفاده از روش درمانی درم ابریژن
  • لایه برداری از پوست

 

لکه های سفید پوست در اثر نور آفتاب

 

حتما بخوانید: درمان لکه های قهوه ای پوست

 

لکه های ریز سفید روی پوست یا میلیا

میلیا (Milia)، لکه‌های ریز سفید کیسه مانند، محکم، برجسته، بدون درد و پر از مایعات هستند که معمولا بر روی پوست صورت و به ویژه پوست زیر چشم ایجاد میشن. اندازه این لکه‌های ریز سفید روی پوست چیزی حدود 1 تا 4 میلی متر هست و روی سطح پوست قابل مشاهده هستند.

میلیای اولیه معمولا زمانی ایجاد میشه که کراتین پوست (پروتئینی که به سفت شدن پوست صورت کمک میکنه) در زیر سطح پوست محبوس میشه و کیسه ای پر از مایع رو ایجاد میکنه.

میلیای ثانویه، معمولا در اثر ضربه فیزیکی ناشی از درم ابریژن، آسیب بافتی، تاول و التهاب پوستی ایجاد میشه و گاهی اوقات هم ممکنه استفاده از برخی داروها با عرضه جانبی همراه باشه و به شکل لکه های ریز سفید روی پوست نمایان بشه.

 

روش درمان لکه های ریز سفید روی پوست یا میلیا

 

  • استفاده از کرم یا پماد رتینوئید حاوی ترتیونئین 1 درصد
  • استفاده از کرمهای استروئیدی

 

دانه های ریز سفید روی پوست صورت

 

حتما بخوانید: لک صورت، درمان های سریع و موثر برای لک های صورت

 

سخن آخر

لکه های سفید روی پوست معمولا خود به خود از بین میروند اما اگر این لکه‌های سفید بیشتر از چند هفته روی پوست باقی موندن و یا ظاهر این لکه ها باعث ایجاد ناراحتی و نگرانی در شما شده، بهتره که به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک میتوونه به راحتی علت ایجاد کننده این لکه های سفید روی پوست رو تشخیص بده و بهترین روش درمانی رو برای شما تجویز کنه. 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو