روش های مراقبت از پوست در سنین مختلف

روش های مراقبت از پوست در سنین مختلف


منبع: زیبامون

278

1399/7/19

18:23


روتین و روش مراقبت از پوست باید با توجه به افزایش سن تغییر کنه تا بهترین اثربخشی رو بر روی پوست داشته باشه. در این بخش از زیبامون با روش های مراقبت از پوست در سنین مختلف آشنا خواهید شد.

روش های مراقبت از پوست در سنین مختلف

پوست تمام افراد منحصر به فرد هست و به طور مداوم تغییر میکنه تا با محیط پیرامونی خودش، سازگار بشه. به همین دلیل لازمه بدونید که چه جوری و در چه زمانی باید روش و روتین مراقبت از پوستتون رو تغییر بدید تا بتونید بهترین و موثرترین مراقبت رو از پوست خود داشته باشید.

به بیان بهتر، روش مراقبت از پوست نه تنها باید مطابق با فصول سال تغییر کنه، بلکه باید با توجه به سن شما هم تغییر کنه تا بتونید در هر سن و سالی که هستید، سلامت، شادابی و طراوت پوستتون رو به بهترین شکل ممکن حفظ کنید.

ما در این بخش از زیبامون دات کام، توصیه‌های کاربردی برای مراقبت از پوست در سنین مختلف رو براتون گردآوری کردیم تا بتونید با توجه به سن خود، بهترین روش مراقبتی از پوستتون رو انتخاب کرده و مورد استفاده قرار بدید و همیشه پوستی شاداب، باطراوت و سالم داشته باشید.

 

3 قانون طلایی مراقبت از پوست برای تمام سنین

 

1. نوع پوست خود را بشناسید

اولین قدم برای داشتن یک روش عالی برای مراقبت از پوست، شناختن نوع پوست هست. وقتی شما نوع پوستتون رو به درستی بشناسید میتونید محصولات مراقبت از پوست که دارای فرمولاسیون سازگار با نوع پوست شما هستند رو انتخاب کرده و از این طریق؛ هم تغذیه رسانی خوبی برای پوست فراهم کنید و هم نیازهای پوستتون رو اصلاح کرده و مورد هدف قرار بدید. این موضوع هنگام خرید پاک کننده، تونر و مرطوب کننده از اهمیت بیشتی برخودار هست؛ زیرا این سه محصول، جز اصلی‌ترین مراحل مراقبت از پوست هستند که باید هر روز صبح و شب مورد استفاده قرار بدید.

 

2. ترتیب درست استفاده از محصولات مراقبت از پوست را یاد بگیرید

برای اینکه محصولات مراقبت از پوست به درستی جذب پوست بشن و اثربخشی خوبی داشته باشند، باید ترتیب درست استفاده از محصولات مراقبت از پوست مختلف رو یاد بگیرید. قانون کلی که در این رابطه وجود داره این هست که ابتدا محصولی که دارای سبک‌ترین فرمول هست رو استفاده کنید و به تدریج به سراغ محصولاتی که دارای فرومولاسیون غلیظ‌تر هستند بروید و روی پوست اعمال کنید.

 

حتما بخوانید: اشتباهات رایج در روند مراقبت از پوست روزانه

 

3. هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید

به طور کلی، 90 درصد علت پیری پوست به دلیل قرار گرفتن در معرض نور آفتاب هست. موضوعی که تمام متخصصان پوستی در رابطه با آن اتفاق نظر دارند این هست که اگر به فکر داشتن پوستی سالم هستید، حتما هر روز از کرم ضدآفتاب استفاده کنید؛ حتی اگر در داخل خانه هستید!

در ماه‌های زمستان کرم ضدآفتاب شما میتونه دارای SPF20 باشه اما در طول ماه‌های تابستان باید کرم ضدآفتابی با SPF50 و درجه محافظت عالی در برابر UVA و UVB استفاده کنید.

 

روش مراقبت از پوست برای نوجوانان یا تینیجرها

در سن نوجوانی، بدن تغییرات زیادی رو تجربه میکنه و با تغییرات هورمونی که در بدن به وجود میاد، ممکنه پوست شما هم دچار تغییر بشه. به همین دلیل پاکسازی، تقویت و مرطوب سازی پوست با استفاده از محصولاتی که برای پوست تینیجرها مناسب هست، از جمله اقدامات مهمی هست که باید در روتین مراقبت از پوست خود داشته باشید. علاوه بر این، لازمه بدونید که پوست هر فرد با دیگری متفاوت هست و ویژگی‌های منحصر به فرد داره. بنابراین محصولی که برای دوست شما مفید هست، نمیتونه برای شما هم مفید باشه!

 

1. پاکسازی پوست

در دوران نوجوانی، تغییر در هورمون‌های بدن، باعث ترشح چربی بیشتری در پوست میشه که این موضوع باعث بزرگ شدن منافذ پوستی میشه. بنابراین مهمترین مرحله مراقبت از پوست در سن نوجوانی، پاکسازی پوست هست. اگر شما پاکسازی پوست رو به روش صحیح انجام بدید، چربی اضافی و سایر ناخالصی‌های پوست به خوبی از بین خواهند رفت. استفاده از صابونها و کرم‌های ضد باکتری و مرطوب کننده بدون چربی میتونه انتخاب خیلی خوبی در این سن باشه.

 

2. لایه برداری از پوست

وقتی هورمونهای بدن در سن نوجوانی افزایش پیدا میکنه، احتمال مسدود شدن منافذ پوستی بیشتر خواهد شد، بنابراین باید به فکر لایه برداری از پوست خود باشید. بهترین پیشنهاد این هست که از محصولات لایه برداری حاوی رس که دارای خاصیت ضد عفونی کننده و قابض هستند، استفاده کنید. 

استفاده از لایه بردارهای شیمیایی حاوی AHA و اسید سالیسیلیک هم یک راه حل عالی برای پاکسازی عمیق منافذ پوستی هستند و کمک می‌کنند تا اثری از جوش‌های سرسیاه روی پوست باقی نمونه. فقط باید دقت داشته باشید که نباید بیشتر از 2 بار در هفته از پوست صورت لایه برداری کنید و برای استفاده از لایه بردارهای شیمیایی، حتما با پزشک متخصص پوست، مشورت کنید.

 

3. محافظت از پوست

همیشه کرم ضد آفتاب بزنید و هر 2 ساعت یکبار، آن را تمدید کنید. محافظت از پوست در برابر نور خورشید، مهمترین کاری هست که باید از سنین نوجوانی به آن توجه کنید و به درستی انجام بدید.

 

مراقبت از پوست در نوجوانی

 

روش مراقبت از پوست در 20 سالگی

سن 20 سالگی، بهترین فرصت برای ایجاد عادتهای خوبی هست که شما رو برای داشتن پوست بهتر برای بقیه زندگی، آماده می‌کند. در این سن، پوست شما هنوز در حال تولید کلاژن هست و بهتره استفاده از محصولات پیشگیرانه از پیری پوست و کرم دور چشم رو شروع کنید.

 

1. ایجاد تعادل در رنگ پوست

یکی از نگرانی‌های رایج در سن 20 سالگی، ناهموار بودن رنگ پوست هست که معمولا به دلیل قرار گرفتن در معرض آفتاب و تغییرات هورمونی در بدن به وجود میاد. استفاده از محصولات حاوی ویتامین C که خاصیت روشن کنندگی برای پوست دارند میتونه این مشکل رو تا حد زیادی برطرف کنه و رنگ پوست شما یکدست و متعادل نگه داره.

 

2. مراقبت از پوست در برابر جوش و آکنه

جوش و آکنه فقط محدود به سنین نوجوانی نیست و ممکنه تا 20 سالگی و حتی بیشتر هم ادامه داشته باشه. در سن 20 سالگی، پوست چربی کمتری نسبت به سن نوجوانی داره اما با این حال، برای کنترل و مراقبت از پوست در برابر جوش و اکنه، توصیه میشه از محصولات درمانی مخصوص جوش که حاوی گوگرد هستند، استفاده کنید. زیرا گوگرد، حاوی خاصیت ضد عفونی و ضد باکتری هست و میتونه از پوست در برابر جوش و آکنه مراقبت کنه.

 

3. با رتینول آشنا شوید

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که از رتینول فقط در مواقعی که پوست پیر می‌شود باید استفاده کرد! اما اگر از 20 سالگی، استفاده از رتینول رو به عنوان بخشی از برنامه شبانه مراقبت از پوست خود شروع کنید، میتونید خیلی راحت از ایجاد چین و چروک بر روی پوست جلوگیری کرده و جوانی پوست رو برای مدت زمان بیشتری حفظ کنید.

رتینول نوعی ویتامین A هست و وقتی بر روی پوست استفاده بشه، به اسید رتینوئیک تبدیل میشه و تاثیر خوبی در تجدید سلول‌های پوستی خواهد داشت. در واقع رتینول، لایه عمیق پوست رو ضخیم می‌کنه، چین و چروک پوست رو با افزایش تولید کلاژن صاف می‌کنه و به کاهش تولید چربی در پوست کمک می‌کنه و همچنین با سفت کردن منافذ پوستی، به بهبود آکنه نیز کمک خواهد کرد.

بهتره استفادهاز رتینول رو با مقدار کم (دوبار در هفته) شروع کنید و به تدریج این مقدار رو افزایش بدید تا پوستتون واکنشی به این محصول نشون نده.

 

روش مراقبت از پوست در 20 سالگی

 

روش مراقبت از پوست در 30 سالگی

با ورود به سن 30 سالگی، باید یک روتین مراقبت از پوست ثابت داشته باشید. استفاده از محصولات باکیفیت و دارای مواد فعال جز موارد مهمی هست که باید به اون توجه داشته باشید. در 30 سالگی، کلاژن پوست شروع به تجزیه شدن میکنه و چربی پوست کم میشه، به همین دلیل باید به دنبال محصولاتی با فرمولاسیون غنی باشید تا آبرسانی خوبی برای پوستتون ایجاد بشه.

 

1. یک سرم پوست عالی بخرید

با شروع 30 سالگی، بهتر هست بر روی خرید یک سرم پوست عالی سرمایه گذاری کنید. این سرم‌ها، دارای غلظت بالایی از مواد فعال هستند و به دلیل اینکه از مولکولهای بسیار ریز ساخته شدند، میتونن به عمق پوست نفوذ کرده و تاثیر جادویی بر روی پوست داشته باشند.

 

حتما بخوانید: سرم پوست چیست؟ + معرفی سرم پوست خوب

 

2. از رتینول استفاده کنید

در سن 30 سالگی، وقت آن رسیده تا از پزشک متخصص پوست بخواهید تا یک رتینول دارای خاصیت دارویی و ضد پیری (cosmeceutical) براتون تجویز کنه. استفاده از این محصول بر روی گردن و قسمت ترقوه رو هرگز فراموش نکنید؛ زیرا این قسمت‌ از پوست بدن نسبت به اُفت کلاژن و افتادگی پوست حساس‌یت بیشتری دارند.

 

3. ملایم باشید!

پوست شما در سن 30 سالگی نازک و ضعیف هست؛ بنابراین باید در هنگام استفاده از محصولات مراقبتی بر روی پوست، بسیار ملایم رفتار کنید و تا حد ممکن سعی کنید از محصولات سبک و ملایم یا از محصولات K-Beauty در روتین مراقبت از پوست خود استفاده کنید. ماساژ دادن ملایم پوست بعد از استفاده از سرم و روغن بر روی پوست، تاثیر خیلی خوبی در کلاژن سازی داره. علاوه بر این به هیچ عنوان نباید پوست ظریف و نازک اطراف چشم رو بکشید.

 

روش مراقبت از پوست در 30 سالگی

 

روش مراقبت از پوست در 40 سالگی

با ورود به سن 40 سالگی و شروع دوران یائسگی، پوست دچار تغییر میشه. زیرا تغییرات هورمونی زیادی در بدن ایجاد میشه و این تغییرات نه تنها بر روی پوست بلکه بر روی روحیه شما هم اثرگذار خواهند بود. در این سن، با کم شدن کلاژن، پوست نازک شده و منجر به ایجاد خطوط ریز و چین و چروک بر روی پوست میشه. 

 

1. هیدراته کردن پوست را شروع کنید

در 40 سالگی، مولکولهای موجود در پوست که مسول حفظ رطوبت پوست هستند، به تدریج از بین میرن و پوست کم آب میشه. به همین دلیل توصیه میشه که یک تا دوبار در هفته از ماسک آبرسان پوست استفاده کنید. بهتره محصولی رو برای این منظور استفاده کنید که حاوی مرطوب کننده‌های طبیعی مثل آلوئه ورا، اسید هیالورونیک و گلیسرین باشند؛ زیرا باعث جذب آب به سطح پوست شده و مواد مغذی و رطوبت مورد نیاز پوست رو هم تامین می‌کنند. بهتره از پاک کننده‌هایی که غنی از روغنهای تمیز کننده هستند استفاده کنید.

 

2. از کرم دور چشم استفاده کنید

از سن 40 سالگی به بعد، باید توجه بیشتری نسبت به پوست اطراف چشم خود داشته باشید و هر صبح و شب، از یک کرم دور چشم باکیفیت استفاده کنید. بهتره کرم دور چشمی که انتخاب می‌کنید حاوی مواد ضد پیری مثل رتینول، پپتید و کلاژن هیدرولیز شده باشه؛ زیرا این مواد، باعث افزایش تولید کلاژن پوست میشن و به کاهش چین و چروک و صاف شدن پوست اطراف چشم کمک می‌کنند. 

 

حتما بخوانید: راهنمای عالی برای خرید کرم دور چشم مناسب

 

3. پروتئین بیشتری مصرف کنید

استفاده از پروتئین بیشتر در وعده‌های غذایی به بدن کمک میکنه تا کلاژن قوی و بافت آلاستیک بیشتری ایجاد کنه. به یاد داشته باشید که زیبایی و سلامتی همیشه از درون بدن آغاز میشه.

 

روش مراقبت از پوست در 40 سالگی

 

روش مراقبت از پوست در 50 سالگی و به بالا

در سنین 50 سالگی و به بالا، غدد چربی پوست، چربی بسیار کمی تولید میکنند و پوست خشک خواهد شد، بنابراین آبرسانی به پوست، مهمترین کاری هست که باید انجام بدید. علاوه بر این، با کاهش کلاژن پوست، حجم پوست کم میشه و با افتادگی پوست هم مواجه خواهید شد و چین و چروک صورت و به ویژه خط خنده و اخم، بارزتر از همیشه دیده میشن!

 

1. استفاده از محصولات مراقبت از پوست پروبیوتیک

با افزایش سن، لایه بیرونی پوست، قلیایی میشه و بیشتر در معرض حساسیت و خشکی قرار میگیره. استفاده از محصولات پروبیوتیک موضعی، باعث بازگرداندن تعادل PH در پوست میشه و به تولید چربی در پوست و حفظ رطوبت پوست کمک میکنه. همچنین با خنثی سازی رادیکال‌های آزاد، به پوست کمک می‌کنه تا کلاژن باقی مونده رو حفظ کنه.

 

2. استفاده از روغن صورت

روغن پوست، دارای ساختار مولکولی ریزی هست که میتونه به عمق پوست نفوذ کنه و آبرسانی به پوست رو در عمق بیشتری انجام بده. روغن آرگان، روغن پشن فروت یا روغن مارولای آفریقایی، بهترین انتخاب برای این سن هستند. 

 

3. مراقبت از پوست گردن رو فراموش نکنید

اگرچه در هر سنی نباید مراقبت از پوست گردن رو فراموش کرد اما در سن 50 سالگی و بالاتر، باید توجه ویژه‌تری نسبت به این قسمت از پوست بدن داشته باشید. بنابراین وقتی هر محصولی بر روی پوست صورت استفاده می‌کنید، حتما مقداری از اون محصول رو به پوست گردن هم بمالید!

 

روش مراقبت از پوست در 50 سالگی

 

سخن آخر

مراقبت از پوست جز موضوعات بسیار مهمی هست که باید در هر سن و سالی که هستید به اون توجه داشته باشید و با توجه به تغییرات سن و شرایطی که برای پوست ایجاد میشه، روش مراقبت از پوست و محصولاتی که برای این منظور استفاده می‌کنید رو تغییر بدید تا بتونید بهترین و موثرترین مراقبت رو از سلامت و زیبایی پوست خود داشته باشید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو