اشتباهاتی که باعث نابودی پوست میشوند

منبع: زیبامون

141

1400/2/8

14:59


گاهی اوقات ممکنه در روند مراقبت از پوست خود اشتباهاتی رو انجام بدید که به جای بهبود شرایط پوست باعث خراب شدن و نابودی پوست بشن. در این بخش از زیبامون با این اشتباهات بیشتر آشنا خواهید شد.

اشتباهاتی که باعث نابودی پوست میشوند

تقریبا همه افراد و به ویژه خانم ها تمایل دارند که پوستی سالم و بدون عیب و نقص داشته باشند و به همین منظور روزانه از تعداد مختلفی محصولات مراقبت از پوست مثل ماسک ، کرم و اسکراب استفاده می کنند. معمولا این محصولات از برندهای شناخته شده و معتبر انتخاب میشن تا حداکثر کارایی و تاثیر رو بر روی پوست داشته باشند. 

اما اگه با دستورالعمل استفاده از این محصولات آشنا نباشیم یا در تبلیغات چیزهای اشتباهی در رابطه با مصرف این محصولات گفته بشه و یا از روی عادت به شکل خاصی و به روش نادرست و اشتباهی از محصولات مراقبت از پوست استفاده کنیم نه تنها شرایط پوست بهتر نمیشه بلکه ممکنه استفاده نادرست از محصولات مراقبت از پوست باعث خراب و نابود شدن پوست بشه. 

در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و با اشتباهات رایج در مراقبت از پوست که میتونه پوست رو خراب کنه بیشتر آشنا شوید و از این به بعد این اشتباهات رو انجام ندید.

 

1. اشتباهات رایج در استفاده از ماسک ورقه ای زیر چشم

ماسک ورقه ای زیر چشم (Under-eye patch) به عنوان یک محصول اضطراری برای برطرف کردن تورم و پف زیر چشم تبلیغ میشه. علاوه بر این برخی از تولید کنندگان این محصول وعده میدن که ماسک ورقه ای زیر چشم آنها میتونه چین و چروک زیر چشم رو هم از بین ببره.

اما چندتا قانون در رابطه با استفاده از این ماسک های ورقه ای زیر چشم وجود داره که هرگز نباید این قوانین رو فراموش کنید تا مطمئن بشید که این ماسک های ورقه ای موثر هستند و به پوست شما آسیب نمی رسونند. 

 

  • ماسک ورقه ای زیر چشم رو هرگز نباید با دست از درون بسته بندی آن خارج کنید

گاهی اوقات ممکنه در تبلیغات این محصول مشاهده کنید که این ورقه ها با استفاده از دست از داخل بسته بندی خارج میشن. اما لازمه بدونید اگه انگشتان دست وارد بسته بندی این محصول بشه ممکنه این ماسک های ورقه ای آلوده شده و باعث انتقال آلودگی به پوست حساس و ظریف زیر چشم بشن. بنابراین بهتره که از یک ابزار ویژه برای بیرون آوردن تکه ها استفاده کنید. برخی از تولیدکنندگان ابزار رو درون بسته ها قرار میدن.

 

  • ماسک ورقه ای زیر چشم رو نباید مدت زمان طولانی روی صورت نگه دارید

بهترین کار این هست که ماسک ورقه ای زیر چشم رو فقط به مدت 15 تا 20 دقیقه روی صورت نگه دارید و زمانی که احساس کردید رطوبت این ماسک از بین رفته از روی پوست بردارید. زیرا زمانی که این ماسک ورقه ای خشک میشه و رطوبت خودش رو از دست میده ، شروع به مکیدن رطوبت پوست میکنه و ممکنه منجر به ایجاد چین و چروک بیشتر در زیر چشم بشه. بنابراین نباید این ماسک ها رو برای مدت طولانی روی پوست زیر چشم نگه دارید. 

 

  • ماسک ورقه ای زیر چشم رو در یخچال نگه داری نکنید

برخی از متخصصان می گویند بهتره ماسک ورقه ای زیر چشم رو قبل از استفاده در یخچال قرار دهید و برخی از افراد این محصول رو همیشه در سرما نگه می دارند. اگرچه خنک بودن این ورقه ها میتونه تاثیر سریعتری در برطرف کردن ورم و پف زیر چشم داشته باشه اما ممکنه ترکیباتی که ماسک ورقه ای در ان نگه داری میشه در اثر سرمای بیش از حد خاصیت خودش رو از دست بده و تاثیر کمتری بر روی پوست داشته باشه. 

بنابراین بهتره در حالت ایده آل ، بسته بندی ماسک ورقه ای زیر چشم رو قبل از استفاده به مدت 20 دقیقه درون یخچال قرار بدید.

 

ماسک ورقه ای زیر چشم

 

حتما بخوانید: چگونه پوست درخشان و بی عیب و نقص داشته باشیم؟

 

2. اشتباهات رایج در استفاده از کرم و ماسک کرمی

احتمالا ممکنه در تبلیغات کرم و ماسک های کرمی دیده باشید که این کرم به طور یکنواخت در تمام قسمت های صورت پخش میشه و ممکنه اینطور تصور کنید که این روش مناسب ترین و بهترین روش برای استفاده از کرم صورت هست. اما باید بدونید که اینکار همیشه درست نیست.

زیرا تمام قسمت های پوست صورت دارای شرایط یکسانی نیست و ممکنه برخی از قسمت های صورت خشک تر یا چرب تر از سایر قسمتها باشند. بنابراین باید ابتدا خشک ترین قسمت های صورت و قسمت هایی که دارای چین و چروک بیشتری هستند رو پیدا کنید و برای این قسمت ها بیشترین مقدار از کرم رو مورد استفاده قرار بدید. قسمت T صورت و قسمتهایی که احساس می کنید چرب تر هستند هم به مقدار کمتری کرم نیاز دارند. به طور متوسط ​​، هر نوع پوستی به اندازه یک نخود از کرم برای کل صورت نیاز داره و این مقدار رو باید متناسب با شرایط قسمت های مختلف صورت مورد استفاده قرار بدید.

این موضوع در مورد ماسک های کرمی پوست هم صدق میکنه. ماسک هایی که قرار هست پوست رو خشک کنند باید روی چرب ترین قسمت های صورت قرار بگیرند و مواردی که پوست را تغذیه رسانی کنند باید روی قسمت بالای پیشانی ، گونه ها و چانه (خشک ترین قسمت های صورت) قرار بگیرند.

 

 کرم و ماسک کرمی

 

حتما بخوانید: 5 قانون مراقبت از پوست به سبک سوپر مدلهای معروف دنیا

 

3. اشتباهات رایج در استفاده از ماسک خاک رس

در تبلیغات و حتی برخی از دستورالعمل ها اینطور بیان شده که ماسک خاک رس رو باید تا زمانی که کاملا خشک شوند و حتی شروع به ترک خوردن کنند روی پوست نگه داشت. اما این کار اشتباهه و ممکنه پوست شما رو نابود کنه.

خاک رس چربی اضافی پوست رو جذب کرده و آلودگی رو از بین می بره ، اما اگه به مدت طولانی روی پوست بمونه ، رطوبت پوست رو هم جذب میکنه و پوست رو بیش از حد خشک می کنه. علاوه بر این خاک رس باعث ایجاد کشش بر روی پوست خشک میشه و ممکنه چین و چروک های جدیدی رو بر روی پوست به وجود بیاره.

بنابراین بهترین کار این هست که ماسک های خاک رس رو فقط به مدت 10 دقیقه روی پوست نگه دارید و قبل از خشک شدن این ماسک رو از روی پوست بردارید و پاک کنید.

 

ماسک خاک رس

 

حتما بخوانید: نکات طلایی برای مراقبت از پوست در سال 1400 طبق توصیه متخصصان پوستی

 

4. اشتباهات رایج در استفاده از ماسک ورقه ای

دلیل اصلی موثر بودن ماسک های ورقه ای اینه که خیلی محکم به پوست می چسبند. بنابراین بهتره این ماسک ها رو برای مدت زمان بیشتری روی پوست قرار بدید و تمام حباب هایی که در زیر ماسک ایجاد شده رو از بین ببرید تا ماسک به خوبی روی پوست بچسبه و اثربخشی خوبی داشته باشه.

اشتباهی که معمولا در استفاده از ماسک ورقه ای وجود داره این هست که بدون تمیز کردن پوست از این ماسک ها استفاده میشه. در واقع اگه پوست صورت تمیز نباشه ، مواد فعال موجود در ماسک های ورقه ای نمیتونن به پوست نفوذ کنند و تاثیر خوبی بر روی پوست داشته باشند. 

بنابراین بهتره ابتدا پوست صورت رو با شوینده یا ژل تمیز کنید و از سلولهای مرده پوست لایه برداری کنید تا مواد مغذی موجود در ماسک های ورقه ای به بهترین شکل ممکن جذب پوست بشن و اثربخشی این ماسک ها بیشتر و بهتر بشه.

البته باید یادتون باشه که دستورالعمل درج شده بر روی بسته بندی این ماسک ها رو هم با دقت بخونید. زیرا برخی از این ماسک ها رو نباید هر روز استفاده کنید و یا اینکه این ماسک ها رو نباید بیشتر از 15 تا 20 دقیقه روی پوست نگه دارید و یا باید بعد از استفاده از برخی ماسک های ورقه ای پوست صورت رو بشویید. تمام این شرایط و نحوه استفاده در قسمت دستورالعمل ماسک ها نوشته شده که باید به دقت مطالعه کنید.

 

ماسک ورقه ای

 

حتما بخوانیدساده ترین روشهای خانگی برای زیبایی پوست

 

5. اشتباهات رایح در تمیز کردن پوست صورت

اسکراب های صورت که دارای ذرات درشتی هستند بیشتر از اینکه باعث لایه برداری از پوست صورت بشن باعث ایجاد آسیب و خراش بر روی پوست میشن. بنابراین بهترین کار این هست که برای از بین بردن سلولهای مرده از سطح پوست از محصولات حاوی اسید استفاده کنید.

تصور اشتباه دیگه ای که وجود داره این هست می گویند پوست چرب به اسکراب بیشتری نیاز داره. در واقع هرچه بیشتر از اسکراب استفاده کنید ، چربی پوست بیشتر میشه. بنابراین نباید بیشتر از 2 تا 3 بار در هفته از اسکراب استفاده کنید.

اگه از محصولات حاوی اسید برای لایه برداری از پوست صورت استفاده می کنید ، باید حتما قبل از بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب استفاده کنید (حتی در روزهای ابری و برفی).

علاوه بر این ، بهتره حتی اگه از محصولات زیبایی حاوی اسید هم استفاده نمیکنید، باز هم استفاده از ضد آفتاب رو در برنامه روزمره مراقبت از پوست خود فراموش نکنید. اینکار مانع از رنگدانه سازی و ایجاد لکه بر روی پوست میشه و از پیری زودرس پوست هم جلوگیری میکنه. به یاد داشته باشید که ضد آفتاب باید هر 2 ساعت یکبار تمدید بشه.

 

تمیز کردن پوست صورت

 

حتما بخوانید: معرفی 14 تا از بهترین ضد آفتاب برای پوست چرب، خشک و مختلط

 

6. سایر اشتباهات مراقبت از پوست که پوست را نابود می کنند

 

  • خوب تمیز نکردن پوست میتونه مشکل ساز بشه

اگه عادت دارید در تمام طول مدت شستن صورت از یک حرکت تکراری استفاده کنید احتمال داره قسمت بالای پیشانی ، زیر چانه و گوش ها رو به اندازه کافی تمیز نکنید. بنابراین به این مناطق بیشتر توجه کنید و سعی کنید تمام قسمت های پوست رو به خوبی تمیز کنید.

 

  • در هنگام خوابیدن موها رو در بالای سر جمع کنید

موهای باز در هنگام خواب حرکت میکنند و ممکنه روی صورت قرار بگیرند و چربی موها و محصولاتی که بر روی مو استفاده میشه هم روی پوست بریزه و این موضوع میتونه برای پوست صورت مضر و مشکل ساز باشه. بنابراین بهتره قبل از خواب موهاتون رو در بالای سر جمع کنید ؛ چراکه این کار برای حفظ سلامتی پوست و جلوگیری از نابود شدن پوست بسیار موثر خواهد بود.

 

  • استفاده بیش از حد و پشت سر هم از محصولات زیبایی و مراقبت از پوست

امروزه محصولات بسیار متنوعی برای زیبایی و مراقبت از پوست وجود داره که این موضوع ممکنه وسوسه خرید و استفاده از تمام این محصولات رو به صورت همزمان ایجاد کنه. اما باید بدونید که در این محصولات ترکیباتی وجود داره که نباید به طور همزمان مورد استفاده قرار بگیرند. 

همچنین ، هنگامی که بیش از حد و به طور همزمان از محصولات مراقبت از پوست استفاده میشه ، ممکنه منافذ پوست مسدود شده و عملکردهای محافظتی پوست کاهش پیدا کنه ، حتی اگه همه محصولات بسیار با کیفیت باشند.

 

 اشتباهات مراقبت از پوست

 

حتما بخوانید: بهترین ماسک صورت خانگی برای رفع چین و چروک

 

سخن آخر

اگرچه استفاده از محصولات مختلف برای مراقبت از پوست تاثیر خیلی خوبی در حفظ سلامت و زیبایی پوست داره اما باید قبل از استفاده، حتما دستورالعمل مصرف این محصولات رو به درستی یاد بگیرید و سعی با روش درست و اصولی از محصولات مراقبت از پوست استفاده کنید تا حداکثر کارایی رو برای پوست داشته باشه. آشنا شدن با اشتباهات رایجی که در بالا به آنها اشاره کردیم هم میتونه به شما کمک کنه تا بهترین مراقبت رو از پوست خود داشته باشید و از خراب شدن و نابود شدن پوست خود جلوگیری کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو