مزایا و خواص روغن یلانگ یلانگ و کاربردهای دارویی آن

مزایا و خواص روغن یلانگ یلانگ و کاربردهای دارویی آن


منبع: آرگا

154

1399/6/29

20:43


ما در این مقاله از مجله آرگا به موضوع خواص روغن یلانگ یلانگ (کانانگا) می پردازیم که مناسب در جهت رفع سردرد و مشکلات معده و روده و روماتیسم و مفید برای ضد افسردگی و ضد پیری پوست و دشمن خستگی و شپش سر می باشد که در ادامه مطالب بیشتر با آن آشنا خواهید با ما همراه باشید.

مزایا و خواص روغن یلانگ یلانگ و کاربردهای دارویی آن

یکی از گیاهانی که تاثیر فوق العاده ای بر روی سلامت بدن دارد و در جهت پیشگیری و درمان برخی از مشکلات افسردگی استفاده می شود یلانگ یلانگ می باشد. این گیاه به صورت نوعی ماده آرامبخش عمل کرده و در جهت داروی اعصاب که برای کم شدن فشار خون و تقویت کننده غریزه جنسی و ضد عفونی کنندگی و همینطور ضد افسردگی کاربرد دارد. فواید شگفت انگیز روغن این گیاه با حال غمگین و افسرده مبارزه کرده و روح و روان فرد را خوب می کند که در جهت تسکین التهاب هم بکار می رود. همینطور که گفته شد برای جلوگیری از آلودگی نقش بسزایی دارد و اختلالات عصبی و جنسی را برطرف می سازد. عصاره این گیاه یک نوع خوشبو کننده خانه محسوب می شود.

خواص روغن یلانگ یلانگ برای سردرد

همه مزایا و خواص روغن یلانگ یلانگ

اگر بخواهیم با گیاه یلانگ یلانگ آشنا شویم باید بگوییم این نوع در جزیره آسیا و آقیانوس آرام جنوبی پیدا می شود که با نام علمی (Canangaodorata) وجود دارد. این گیاه برای معالجه های درمان پزشکی بسیار مورد استفاده قرار گرفته است که در جهت سلامتی و تقویت کننده نقش فراوانی دارد. بیشتر از روغن این گیاه که از گلهای زرد رنگ ستاره ای تازه درخت یلانگ چیده می شود استخراج شده و کاربرد دارد. از گل گیاه یانگ برای تقطیر بخار استفاده می شود و بر حسب نوع روغن شدت آن با هم متفاوت است که از قوی ترین روغن ضروری حاصل می شود و در عطر ها مورد استفاده قرار می گیرد. روغن ها بر حسب پایه در عطر ها بکار می رود که در محصولاتی مثل: لوسیون، ادکلن، صابون و طعم دهنده های غذایی وجود دارد. این ماده دارای ارزش غذایی مثل: آلفافارنسن، کپائن، متیلانیزول، ایزوکاریوفیلین، ژرمناکن، اینیل استات، کادنین، متیل بنزوات، آلفا-کاروفیلن و بنزوات بنزوات است. خواص روغن یلانگ یلانگ مفید برای درمان بیماری درد معده، مالاریا، ذات الریه، نقرس، سردرد، روماتیسم مفید است. روغن گیاه یلانگ یلانگ را اغلب به اسم روغن کانانگا می شناسند.

بهترین خواص روغن یلانگ یلانگ

  • مناسب برای سلامت قلب

روغن گیاه یلانگ که ماده ای ضدالتهاب بوده در سیستم گردش خون با التهابات مبارزه می کند که افزایش سلامت قلب را در پی دارد. شما با ترکیب ۱ قطره از این روغن در ۱ لیوان آب می توانید توانایی سلامت قلب را ارتقا ببخشید.

  • پیشرفت بهبودی روده ها

این ماده معجزه بخش از فوایدی که دارد می توان گفت برای تقویت و سلامت روده ها مفید است. شما با ماساژ روغن یلانگ در ناحیه شکمی به راحتی می توانید به سیستم دستگاه گوارش کمک نمایید.

تمامی خواص روغن یلانگ یلانگ

  • تندرستی سیستم عصب

دیگر خواص روغن یلانگ یلانگ برای ارتقاء سلامت عصب است که با کم کردن استرس و نگرانی در اعصاب کمک می کند تا از اختلالات عصبی خودداری کند. یلانگ با تقویت سیستم عصبی در سال ۲۰۱۴ نشان داده که در داروی منتشر شده اسانس این روغن در فلاونوئید و ترپنوئید ها مثل مهارکننده ای ردوکتاز آلدوز عمل کرده که در مواجه آسیب به چشم و عصب در بیماران دیابتی سودمند است.

  • مناسب برای خلق و خو و روحیه

طبق تحقیقات به عمل آمده بر روی گیاه یلانگ تاثیر خوبی بر روان مثل: ضدافسردگی بودن و اثر مثبت در تقویت کنندگی و خلق و خو و روحیه فرد می گذارد. مطالعات انجام شده خبر از کم شدن استرس و اضطراب می دهد و به احساس خوش بینی و شادی در فرد با استفاده از آن کمک می کند. که رایحه و عطر آن موجب حس آرامش می شود.

خاصیت درمانی یلانگ یلانگ

  • کاهنده فشار خون بالا

روغن این گیاه با کمک به سیستم قلبی و عروقی فشار خون را کاهش داده و ضربان قلب را کم می کند. همینطور که گفته شد در سلامت جسمی که افراد با فشار خون بالا دارند نظیر اضطراب و استرس را می کاهد. این روغن طبیعی برای درمان موثر بوده و بهتر است قبل از مصرف با پزشک متخصص صحبت نمایید.

  • مفید برای سلامت موها و سردرد

این روغن طبیعی موجب تحریک و تولید سبوم ماده روغنی در غدد پوست سر شده که موها را تغذیه می کند و موجب براقی بیشتر و سلامتی مو می گردد. شما با ماساژ روغن گیاه یلانگ یلانگ می توانید از خواص آن برای تقویت استفاده نمایید که محصولات دیگری مثل شامپو هم موجود است. اگر سردرد دارید مقداری از آن را در ناحیه پشت گردن ریخته و ماساژ دهید تا سردرد تسکین یابد.

فایده گیاه یلانگ یلانگ برای مو

  • موثر برای تقویت پوست

با تولید سبوم برروی پوست او را از خشکی در می آورد و مانع از کمبود روغن طبیعی می شود. برای مرطوب نگه داشتن پوست که به کم شدن علائم پیری هم می کند از این روغن بی نظیر استفاده نمایید. تاثیر این در جوانسازی و جلوگیری از بروز جوش های صورت تاثیرگذار است.

  • سودمند در رفع شپش سر

براساس تحقیقات به عمل آمده در رابطه با درمان شپش سر می توان گفت روغن یلانگ یلانگ همانند؛ روغن های زیتون و نارگیل و رازیانه نقش تاثیرگذاری دارد. به احتمال زیاد به خاطر تحریک و تولید سبوم سر این توانایی را دارد تا سر را از شپش و تخم هایش را از مو جدا کند.

درباره خواص روغن یلانگ یلانگ

  • خاصیت ضدباکتری

این روغن همواره مفید بوده که از فواید آن می توان به ضد قارچ و ضدباکتریایی بودنش اشاره کرد. برحسب مطالعات انجام شده یلانگ می تواند با تشکیل بیوفیلم از رشد و تشکیل باکتری در انواع سطوح جلوگیری نماید و آن ها را از بین ببرد.

  • مفید برای دفع حشرات

از دیگر خواص روغن یلانگ یلانگ می توان در جهت از بین بردن حشرات استفاده نمود. در این جا تحقیقات نشان داده که این ماده برای پیشگیری از تولید مگس های خانگی موثر است. همینطور در رفع موریانه که با خاصیت این روغن در جهت ضدعفونی کنندگی موجب کنترل تولید حشرات می شود.

فایده یلانگ در رفع شپش سر

  • اثربخش در رفع بی خوابی و افسردگی

به دلیل بهبودی در خلق و خو و اثرگذاری در آرامش و درمان افسردگی برای افرادی که از بی خوابی رنج می برند بسیار موثر بوده و حس آرام بخشی به آن ها می دهد. باید در قبل از خواب پوست را با روغن ماساژ داده تا به بهبودی کیفیت خواب برسید. در این جا چون فایده آروما تراپی تاثیر گذاشته روحیه شخص بالا رفته احساس خوشبختی بیشتری می کند و از افسردگی رهایی می یابد.

  • کمک به قاعدگی زودرس

این روغن مفید در جهت کمتر شدن علائم و نشانه های قاعدگی های زود هنگام کمک می کند که بهترین روش استفاده ترکیب با روغن اسطوخودوس و ماساژ در قسمت تحتانی شکم می باشد.

خواص بی نظیر روغن یلانگ

  • بهبودی زخم ها

فواید و خواص روغن یلانگ یلانگ توانایی درمان زخم ها را دارد که به عنوان یک خاصیت ضدعفونی کنندگی از بروز باکتری جلوگیری می نماید. این روغن از عفونت زخم های بریدگی، سوختگی و ساییدگی پیشگیری کرده و بهبودی زود هنگام را در پی دارد که برای رفع ویروس و قارچ هم اثرگذار است.

  • پیشگیری از پیری زودرس

همینطور که گفته شد روغن یلانگ برای سلامت پوست مفید می باشد پس همین امر به صورت طبیعی همانند یک الگوی درمانی پوست به ماسک احتیاج دارد. این ماده مناسب در جهت جلوگیری از پیری زودرس مناسب است که سرعت تخریب پوست را می کاهد و از عوامل پیری پوست مثل: خطوط ریز چروک پیشگیری می نماید. شما برای داشتن پوستی شاداب مقداری روغن جوجوبا و نارگیل و یانگ را با هم ترکیب کرده و روزانه ۲ مرتبه ماساژ دهید.

خواص بی نظیر روغن یلانگ یلانگ

  • کاهنده استرس و خستگی

فواید بی نظیر این گیاه برای کسانی که کارهای پرفشار و پراسترس انجام می دهند و یا دارای طبع سرد و در جای که اثرات آلودگی هست بسیار مفید می باشد. همینطور در افرادی که میل جنسی کمی دارند می توانند ۱ قطره از اسانس را در یقه پیراهن خود یا بر روی ورقه تخت بزنند. همچنین برای رفع خستگی چند قطره از آن را در مچ دست یا قفسه سینه و یا در گردن بچکانید.

  • درمان عفونت های داخلی

همواره از خواص روغن یلانگ یلانگ می توان در جهت رفع بیماری های عفونی در داخل اندام های بدن اشاره کرد. روغن این گیاه راه علاج برای دستگاه ادراری، روده، معده، روده بزرگ و کوچک است. همچنین برای درمان آسم مقدار کمی از آن را در خمیر ریخته و استنشاق نمایید. همچنین در خشک کردن گل ها برای درمان نشانه های مالاریا مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص روغن یلانگ یلانگ در ضدعفونی کنندگی

  • کاربرد در آروماتراپی

همان طور در مقاله اشاره شد رایحه شگفت انگیز گیاه یلانگ یلانگ در راه مقاصد دارویی رایحه درمانی مورد انجام می گیرد. روغن این گیاه مشهور در آسیای شرقی بیشتر به صورت عصاره استفاده می شود که نگرانی و رنج را از بین برده و همانند دیگر طیف های روغن تسکین دهنده و انرژی زاست. که برای تنظیم دمای بدن و تعادل ترشح هورمون ها و یادگیری و فعالیت تاثیر دارد. بهتر است برای استفاده از مخلوط روغن یلانگ با عصاره شمعدانی، ترنج، روغن نارگیل، چوب صندل و یا لیمو استفاده شود.

انواع خواص روغن یلانگ یلانگ

طریقه استفاده از روغن یلانگ یلانگ (کانانگا)

نحوه مصرف روغن را می توانید با روغن حامل مخلوط کرده و برای خشکی و پیری پوست بر رویش بمالید و ماساژ دهید. همینطور در جهت تقویت تولید روغن و کمتر کردن برروی پوست سر بزنید. همیشه از رقیق آن برای مصرف موضعی استفاده کنید چون غلظت بالای آن بهتر است با روغن حامل ترکیب شود. مثل: روغن جوجوبا و یا روغن نارگیل و اسطوخودوس و مریم گلی و بادام شیرین، آرگان، زیتون، هسته انگور یا کندر برای هر قاشق روغن یک قطره اضافه شود. روغن یلانگ یلانگ را در ظرفی شیشه ای مات و در یخچال نگهداری نمایید.

فواید و خواص روغن یلانگ یلانگ

 آلرژی و عوارض جانبی عصاره یلانگ

طبق مشاهدات روغن یلانگ یلانگ خواص و مصرف زیادی در مواد غذایی دارد که بی خطر می باشد. هم برای کودکان و هم بزرگسالان مصرف برروی پوست مطمئن باشند که ایمن است. اطلاعات کافی برای مصرف غذایی و عوارض جانبی وجود ندارد ولی برای استفاده در زنان باردار و شیرده با دستور پزشک مصرف شود. در این روغن مواد حساسیت زایی مثل: ایزوژنول وجود دارد که برای کاربرد موضعی پوست تحریک کننده است پس در قبل مصرف مقدار کمی از آن را بر روی نقطه ای امتحان نمایید. روغن یلانگ برای گربه و سگ سمی بوده و در جایی که شما حیوان خانگی دارید اگر استفاده شود و مورد استنشاق و لیسیدن قرار بگیرد خطر مرگ را دارد. این یک ماده بی خطر بوده ولی چنانچه از مواد تشکیل دهنده آن حساسیت دارید از مصرفش بپرهیزید. به هیچ وجه از روغن یا عصاره در مناطق باز و حساس مثل: چشم و گوش و بینی و یا زخم باز استفاده نشود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو