علایم عفونت خون و روش های از بین بردن آن

علایم عفونت خون و روش های از بین بردن آن


منبع: آرگا

186

1399/7/2

09:05


چقدر درباره عفونت خون و نشانه های آن اطلاعات دارید؟ با مطالعه این مقاله با علایم عفونت خون و راه های پیشگیری و درمان آن در مجله آرگا بیشتر آشنا خواهید شد.

علایم عفونت خون و روش های از بین بردن آن

عفونت خون در زمانی که باکتری وارد جریان خون می شود به وجود خواهد آمد. اگر اقدام به از بین بردن این عفونت نکنیم ممکن است خیلی زود به بیماری مرگباری توسط باکتری سپسیس و سپتی سمی تبدیل شود که این نوع عفونت بسیار خطرناک بوده و به مرگ منجر می شود. بنابراین باید هرچه سریع تر تشخیص و درمان به موقع عفونت خون را امری ضروری دانست و به فکر بهبودی آن باشید. همچنین دانستن علایم عفونت خون هم اطلاعاتی مهم برای شما عزیزان خواهد بود تا از وقوع آن پیشگیری کنید.

چه افرادی در معرض عفونت خون هستند؟

علت بروز عفونت خون

عفونت خون در پی ورود باکتری عامل عفونت در یکی از اعضای بدن وارد جریان خون می شود و با حضور باکتری در خون که سپتی سمی گفته می شود. حالت شدید علایم عفونت خون می باشد که با درمان بهبودی نمی یابد و زندگی فرد را به نابودی می کشاند. پس هر گونه عفونت که ناشی از باکتری یا قارچ باشد باعث بروز سپسیس می شود و نیازی به عامل ایجاد عفونت نداشته و در جریان خون فرد می باشد. این عفونت ها از طریق شکم، ریه و یا دستگاه ادراری وارد بدن فردی می شود که بستری شده و در این حالت احتمال زیادی در بروز عفونت بالا دارد. عفونت خون به معنای ورود باکتری به جریان خون است که در قبل جایی از بدن عفونت کرده و سپسیس رخ نداده است. از رایج ترین عفونت ها می توان به عفونت شکمی، عفونت کلیه با دستگاه ادراری،قرار گرفتن زخم باز در معرض محیط، عفونت پوستی، سینه پهلو، قرار گرفتن زخم جراحی در معرض باکتری و عوض نکردن بانداژ، کشیدن دندان یا عفونت دندان، عفونت از نیش حشرات، عفونت ناشی از کاتتر که در جهت شیمی درمانی و دیالیز استفاده می شود و عفونت‌های ناشی از باکتری‌های مقاوم به دارو اشاره کرد.

نشانه ها و علایم عفونت خون

علایم عفونت خون در فرد

این علایمی که در پایین ذکر می کنیم شاید بروز بیماری آنفولانزا باشد که اگر در دوران نقاهت هستید و تازه عمل جراحی کرده اید بعد از مشاهده این علائم به پزشک خود اطلاع دهید.

  • تب
  • لرز
  • ضعف
  • تپش قلب
  • تنفس سریع
  • افت فشار خون
  • گیجی
  • رنگ پریدگی صورت
  • تپش قلب

علل بروز عفونت خون در فرد

در مواقعی هم که علایم عفونت خون در بدن پیشرفت کند شما شاهد این نشانه خواهید بود که به شرح ذیل می باشد؛

  • خال های قرمز رنگ روی پوست که مانند: کبودی ضربه می باشد.
  • بروز افت فشار خون که تبدیل به شوک می شود.
  • وجود حالت کنفوزیون (نوعی حالت گیجی و کاهش هوشیاری)
  • نارسایی یا از کار افتادگی اندام های بدن.
  • تولید اندک ادرار یا عدم تولید آن.

عفونت خونی در بدن باعث بروز سندرم زجر یا همان شک تنفسی می شود که در این وضعیت درمان درستی صورت نمی گیرد و بیمار به مرگ منجر خواهد شد.

علایم عفونت خون و روش های از بین بردن آن

روش های تشخیص این بیماری

تشخیص عفونت خون توسط خود فرد کار سختی می باشد که علایم عفونت خون با علایم سایر بیماری های دیگر تقریبا مانند هم هستند. که بهترین تشخیص آن با مراجعه به پزشک و معاینه که این معاینه شامل؛ اندازه گیری دمای بدن و فشار خون توسط پزشک متخصص می باشد که صورت می گیرد. اگر فرد بیمار مشکوک به بیماری علایم عفونت خون باشد دکتر به آن آزمایش دقیقی برای تشخیص عفونت های باکتریایی را می دهد.

آشنایی با علایم عفونت خون

که از این طریق آزمایش ها قابل مشاهده و تشخیص خواهد بود؛ آزمایش کشت خون، پرتو ایکس از قفسه سینه، آزمایش شمارش سلول‌های خون، آزمایش عملکرد کلیه و الکترولیت‌ها، آزمایش ادرار ازجمله آزمایش کشت ادرار، آزمایش سطح اکسیژن خون و آزمایش انعقاد خون را می دهد. که با انجام این آزمایش ها پزشک عملکرد کبد و کلیه و تعادل الکترولیت ها را مورد بررسی قرار می دهد که اگر زخمی در پوستتان باشد از آن نمونه برداری می کند و نوع باکتری را شناسایی می کند. ممکن است پزشک با تصویربرداری از راه پرتو ایکس، سی‌تی‌اسکن، ام‌ آر‌ آی و فراصوت به تشخیص عفونت های موجود در اندام های بدن کمک کند. که در این هنگام پزشک برای درمان باکتری حاصل از عفونت آنتی بیوتیک تجویز می کند.

پیشگیری از عفونت خون

روش درمان عفونت خون

زمانی که متوجه عفونت در خونتان شدید باید سریع ترین درمان را انتخاب نمایید چون عفونت به بافت و دریچه قلب گسترش پیدا می کند. و در این هنگام باید به بیمارستان بروید و بستری شوید که اگر احتمال شوک در فرد بروز کرد آن را به بخش مراقبت های ویژه منتقل کنند. نشانه هایی که ممکن است در شوک به فرد دست دهد از قبیل؛ تنفس تند و کم عمق، فشار خون پایین، رنگ پریدگی، ضربان تند ولی ضعیف، عدم هوشیاری و سرگیجه می باشد. سپس برای ثابت نگه داشتن فشارخونتان تزریق انجام می شود که از شر عفونت اکسیژن و مایعات خلاص شوید. سپسیس معمولا با مصرف زیاد مایعات، تزریق داخل وریدی و آنتی‌ بیوتیک‌ هایی که باکتری های عامل علایم عفونت خون را مورد هدف قرار می‌دهند درمان می‌شود. زمانی برای تعادل در فشار خون دارویی نیاز است که نام این دارو وازوپرسور است و به کمک دستگاه وارد بدن بیمار می شود، اگر هم سپسیس موجب از کار افتادگی کلیه شود بیمار باید به طور موقت تحت دیالیز قرار بگیرد. هرچه دوران درمان را کامل اجرا کنید احتمال بهبودی هم بیشتر خواهد شد که درمان سریع و تهاجمی در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان رها شدن از سپسیس را افزایش داده و مراقبت ظرف ۲ هفته بیمار را کامل رو به بهبودی خواهد آورد.

بررسی علایم عفونت خون

پیشگیری از عفونت خون

عالی ترین روش برای جلوگیری از عفونت خون درمان آن می باشد که با رعایت کردن، ضدعفونی کردن، تمیز کردن زخم و تعویض به موقع بانداژ و پانسمان جراحی می توانید از به وجود آمدن عفونت خون جلوگیری کنید. همچنین با عمل جراحی پزشک از داروی آنتی بیوتیک در جهت مقابله با عفونت تجویز می کند تا به سادگی دچار علایم عفونت خون نشوید. همینطور در مکان هایی که باعث احتمال عفونت و باکتری و قارچ و ویروس قرار دارد نروید و در زمان مشکوک بودن به عفونت خون حتما هر چه سریع تر به پزشک مراجعه نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو