عادتهای اشتباه و آسیب رسان به سلامت کارمندان

عادتهای اشتباه و آسیب رسان به سلامت کارمندان


منبع: زیبامون

218

1399/7/12

18:42


گاهی اوقات ممکنه متوجه وضعیت نادرستی که در پشت میز اداره قرار گرفتید نباشید اما این عادت اشتباه میتونه به سلامتی شما آسیب وارد کنه. تعدادی از عادتهای نادرست کارمندان رو در این بخش از زیبامون ببینید و از تکرار آن پرهیز کنید.

عادتهای اشتباه و آسیب رسان به سلامت کارمندان

دانشمندان معتقدند که نشستن طولانی مدت در یک وضعیت میتونه به سلامتی بدن آسیب‌ وارد کنه و حتی از این آسیب‌ها به عنوان "بیماری نشستن" هم یاد می‌کنند! کمر درد، رایج‌ترین مشکلی هست که بسیاری از کارمندان با اون مواجه هستند؛ زیرا قرار گرفتن طولانی مدت در یک وضعیت ثابت میتونه باعث ایجاد فشار در قسمت پشت بدن، شانه‌ها، بازوها و پاها بشه و شما این فشارهای مداوم و طولانی مدت رو با درد کمر بیشتر احساس خواهید کرد.

به همین دلیل هست که توصیه میشه از نشستن طولانی مدت در یک وضعیت خودداری کنید و از توصیه پزشکان و متخصصان برای اصلاح وضعیت و نحوه درست نشستن پشت میز کامپیوتر، استفاده کنید تا سلامتی شما به خطر نیوفته! (نرمش های مفید در محل کار).

در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و عادتهای بدی که می تواند به سلامت کارمندان آسیب وارد کند رو بشناسید و با پرهیز از تکرار این عادتهای اشتباه، گام موثری رو در حفظ سلامتی بدن خود بردارید.

 

1. مانتیور رو همسو با چشمانتان تنظیم نمی‌کنید

به طور کلی، چشم‌های شما باید همسو با یک نقطه از صفحه مانیتور باشه، به طور که چشمهاتون حدود 5 تا 7 سانتی متر، پایین‌تر از بالای کامپیوتر قرار بگیره. در این وضعیت نیازی نیست که شما سر خودتون رو خم کنید تا تسلط بهتری بر روی صفحه مانیتور داشته باشید. وقتی صفحه کامپیوتر در وضعیت صحیح و مناسب قرار بگیره، میدان دید خیلی بهتری پیدا می‌کنید و همچنین فشار اضافی هم بر روی گردن و کمر شما وارد نخواهد شد.

 

وضعیت درست تنظیم مانیتور

 

حتما بخوانید: ورزشی برای کاهش خستگی کار با کامپیوتر

 

2. قسمت پشت بدن رو به شکل صاف روی صندلی نگه نمی‌دارید

کارشناسان توصیه می‌کنند که در تمام مدت زمانی که بر روی صندلی نشسته‌اید باید قسمت پشت شما کاملا صاف و بر روی پشتی صندلی قرار بگیره و از خم شدن به سمت جلو خودداری کنید. این مساله زمانی اهمیت پیدا میکنه که بعد از نشستن طولانی مدت روی صندلی احساس خستگی می‌کنید و سعی دارید با خم شدن به سمت جلو، خستگی بدن رو برطرف کنید. اما باید بدونید که این حرکت کاملا اشتباه بوده و به سلامتی بدن آسیب وارد می‌کند.

 

وضعیت درست نشستن پشت صندلی

 

حتما بخوانید: عطر و ادکلن زنانه و مناسب برای محل کار

 

3. پاهاتون رو صاف بر روی زمین قرار نمی‌دهید

بهترین وضعیت نشستن روی صندلی، وضعیتی هست که کف پاها کاملا صاف روی زمین قرار بگیره و زانو زاویه 90 درجه داشته باشند. اگر کفش پاشنه بلند می‌پوشید بهتره در مدت زمانی که مشغول به کار هستید، کفش راحت و دارای پاشنه تخت بپوشید و سعی کنید کف پاها رو بر روی زمین نگه دارید. 

اگر صندلی که استفاده می‌کنید، قابلیت تنظیم ارتفاع نداره، بهتره از یک زیر پایی استفاده نمایید تا پاهاتون وضعیت درست و مناسبی داشته باشند و در مدت زمانی که مشغول به کار هستید، فشار اضافی به پاها وارد نشه.

 

وضعیت درست قرار دادن کف پا روی زمین

 

حتما بخوانید: مدل موی مردانه شیک مناسب محل کار

 

4. ضربدری کردن پاها یا مچ پا

بسیاری از افراد عادت دارند وقتی پشت میز کار قرار می‌گیرند پاهاشون رو به شکل ضربدری روی هم قرار میدن! جالبه بدونید مطالعات زیادی در این زمینه وجود داره گه نشون میده که قرار دادن پاها در این وضعیت در پشت میز، بسیار مضر هست!

علاوه بر این پزشکان معتقدند که این وضعیت پاها میتونه منجر به ایجاد فشار خون هم بشه! بنابراین سعی کنید همیشه پاهاتون رو صاف نگه دارید و این عادت بد رو از خودتون دور کنید.

 

پاها در وضعیت ضربدری

 

حتما بخوانید: ورزش در محل کار - ورزش های ضروری نشسته در محل کار

 

5. برای ایجاد وضعیت مناسب، از تکیه گاه‌های ارگونومیک استفاده نمی‌کنید

زمانی که پشت میز و روی صندلی نشسته‌ایم و مشغول به کار هستیم، ممکنه حفظ وضعیت مناسب و درست کمی سخت باشه! در این شرایط بهتره از تکیه‌گاه‌های ارگونومیک استفاده کنید. این تکیه‌گاه‌ها میتونن به شما کمک کنند تا بهترین و مناسب‌ترین وضعیت و موقعیت رو با توجه به میز کار، صندلی و وضعیت خودتون تنظیم کنید و در تمام طول مدتی که مشغول به کار هستید، وضعیتی درست و مناسب داشته باشید.

 

استفاده از تکیه گاه ارگونومیک

 

حتما بخوانید: طراحی ناخن ساده و شیک مناسب محل کار

 

6. صندلی خودتون رو متناسب با نیاز بدن، تنظیم نمی‌کنید

بهترین صندلی برای محیط کار، صندلی‌های هستند که قابلیت تنظیم ارتفاع و نشمین رو داشته باشند. اگرچه تنظیم کردن ارتفاع صندلی جز مواردی هست که تمام افراد به اون توجه دارند اما بهتره قسمت نشیمن صندلی رو هم تنظیم کنید تا بهترین و مناسب‌ترین موقعیت رو برای نشستن ایجاد کنید.

 

تنظیم صندلی

 

حتما بخوانید: چگونه در محیط کار مواظب سلامت جسم و روان خود باشیم

 

7. بعد از هر 30 دقیقه کار کردن، استراحت نمی‌کنید

نشستن طولانی مدت، باعث ایجاد خستگی در عضلات بدن میشه. به طور معمول، شما فقط در دقایق اولیه که وضعیت درست و مناسبی رو برای خود تنظیم کردید، در این حالت باقی می‌مونید و بعد از گذشت 15 تا 20 دقیقه، به طور ناخودآگاه در وضعیتی قرار می‌گیرید که برای سلامتی کمر مضر هست!

بنابراین برای جلوگیری از ایجاد این مشکل، بهتره در ابتدا هر 15 یا 20 دقیقه به خودتون استراحت بدید و بعد مدت زمان استراحت رو به هر 30 دقیقه تا 1 ساعت یکبار تغییر بدید تا بدن شما بتونه به طور عادی و همیشگی، وضعیت درست رو برای نشستن حفظ کنه.

 

حفظ وضعیت بدن در پشت میز

 

حتما بخوانید: عادت های مضر در محل کار که برای سلامتی خطرناکند

 

8. ارتفاع دسته صندلی رو تنظیم نمی‌کنید

قرار گرفتن بازوها در یک وضعیت صحیح و درست هم جز نکاتی هست که باید در هنگام نشستن پشت میز کار به اون توجه داشته باشید. به طور معمول، بازوهای شما باید دارای زاویه 75 درجه بوده و از قسمت آرنج با زاویه 90 درجه خم شوند. 

قرار گرفتن در این وضعیت نه تنها از ایجاد درد در پشت بدن و کمر جلوگیری میکنه بلکه باعث میشه تا در مدت زمانی که مشغول به کار هستید، احساس خستگی کمتری رو تجربه کنید.

 

وضعیت درست قرار گرفتن دستها روی صندلی

 

حتما بخوانید: مزایای نوشیدن آب در محل کار

 

9. از هندزفری یا هدفون برای مکالمات خود در هنگام کار کردن استفاده نمی‌کنید

اگرچه استفاده مداوم از هدفون در محل کار ممکنه باعث ایجاد حواس پرتی و عدم تمرکز شما بشه اما کارشناسان مخالف استفاده از هدفون در محیط کار نیستند و پیشنهاد می‌کنند که در هنگام مکالمات تلفنی، حتما از هدفون یا هندزفری استفاده کنید.

زیرا وقتی مشغول به انجام کار با کامپیوتر هستید، برای اینکه سرعت عمل شما کم نشه، سعی می‌کنید گوشی موبایل رو با سر و شانه روی گوش نگه دارید و همین کار اگر چند بار در طول روز تکرار بشه، باعث ایجاد کمر درد، گردن درد و یا درد در قسمت پشت بدن میشه.

بنابراین اگر شغل شما به گونه‌ای هست که باید در طول روز تماس‌های زیادی برقرار کنید، بهتره حتما یک هندزفری داشته باشید و با حفظ وضعیت درست و مناسب خود، تماس تلفنی خودتون رو انجام بدید.

 

جواب دادن به تلفن با هندزفری

 

حتما بخوانید: تناسب اندام - 3 راه برای خلاصی از چاقی در محل کار

 

 سخن آخر

اشتباهاتی که در بالا به آنها اشاره شد، همگی جز اشتباهات رایج و پرتکرار بین کارمندان بوده و به همین دلیل باعث ایجاد خستگی بیش از حد و دلزدگی آنها از کار کردن میشه. اگر وضعیت نشستن خودتون در پشت میز رو اصلاح کنید و در یک موقعیت درست و اصولی قرار بگیرید، مطمئن باشید نه تنها کار کردن براتون لذت بخش خواهد بود بلکه در انتهای روز احساس درد و کوفتگی در عضلات بدن رو هم تجربه نخواهید کرد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو