راه های پذیرش اشتباه در طول زندگی

راه های پذیرش اشتباه در طول زندگی


منبع: آرگا

109

1399/7/15

22:02


در این مطلب قصد داریم تا با استفاده از راه های ساده به شما یاد بدهیم که اشتباه خود را بپذیرید و سعی کنید آن را جبران کنید. البته این کار می تواند تبعاتی هم داشته باشد.

راه های پذیرش اشتباه در طول زندگی

پذیرفتن اشتباهات نشان می دهد که شما درک بسیار بالایی دارید و از غرور کاذب رنج نمی برید. در واقع پذیرش اشتباه چیزی از غرور شما کم نمی کند بلکه باعث می شود دیگران  دید بهتری نسبت به شما داشته باشند. در این مقاله به راه های قبول کردن اشتباهات مختلف در طول زندگی می پردازیم.

روش هایی برای به دوش گرفتن اشتباهات

قبول کردن اشتباه

اگر فردی بتواند قبول کند که در کاری اشتباهی کرده است یعنی به درک بسیار بالایی رسیده است و کاری را که به اشتباه انجام داده است را گردن می گیرد. این کار برای بسیاری از افراد دشوار می باشد زیرا دوست ندارند در چشم دیگران خاطی دیده شوند. باید بدانید که هر فردی نمی تواند اشتباهات خود را بپذیرد و آن را قبول کند و همیشه سعی می کند از زیر بار کار هایش فرار کند.

راه های پذیرش اشتباه

شاید شما ندانید که چگونه می شود اشتباه های خود را پذیرف و سعی کرد آن ها را جبران کرد. اگر می خواهید متد زندگی خود را عوض کنید و مسئولیت کار هایی که می کنید را گردن بگیرید بهتر است از راه هایی استفاده کنید که در ادامه بیان می کنیم.

تشخیص دهید

برای این که بتوانید اشتباه خود را بپذیرید باید آن را بشناسید. در واقع شناختن اشتباهات به شما کمک می کند تا خود را برای انواعی از سرزنش های دیگران آماده کنید. فراموش نکنید که هر فردی ممکن است اشتباه کند و اشتباه کردن بخشی از زندگی هر روزه ما می باشد بنابراین بهتر است آن را ضعف و ناتوانی ندانید و همچنین توجیهی برای آن نداشته باشید و بیش تر سعی کنید آن را قبول کنید.

سرزنش نکنید

اگر اشتباهی مرتکب می شوید نباید مرتبا خود را سرزنش کنید. این کار باعث ناراحتی شما می شود و شما از سری بعدی سعی می کنید که برای کار خود دلیل بیاورید و آن را نپذیرید. در واقع در اشتباهات بسیاری از افراد فقط یک شخص مقصر نیست و عوامل بسیار زیادی در آن دخیل هستند. در نظر داشته باشید که اگر اشتباه خود را پذیرفتید به این معنا نیست که نباید برخوردی با شما شود.  بهتر است به جای سرزنش کردن خود سعی کنید از این اشتباه درس گرفته و حواس خود را بیش تر جمع کنید.

تاخیر ایجاد نکنید.

در صورتی که اشتباهی از شما سر زد بهتر است همکاران و افرادی را که مورد اعتماد هستند را در جریان بگذارید. در واقع با این کار سعی می کنید از اتفاقات ناگوار جلوگیری کنید. شناسایی مشکل می تواند به حل آن کمک بسیار زیادی کند از این رو سعی کنید سریعا اشتباه خود را جبران کنید تا جزای شما کم تر شود. اما چیزی که باید بدانید این است که در این مواقع ممکن است فردی از شما جواب بخواهد بنابراین باید خود را برای هر سوالی آماده کنید.

بهتر است به کار اشتباه خود اعتراف کنید.

اعتراف کنید.

در صورتی که اشتباهی از شما سرزده است می توانید به آن اعتراف کنید. در واقع این کار به دیگران نشان می دهد که شما متوجه اشتباهتان شده اید و می خواهید جبران کنید که این کار نشانه ای مسئولیت پذیری شما است. بسیاری از افراد هستند که خود را به بیخیالی می زنند و مسئولیت کاری را که انجام داده اند به گردن نمی گیرند.

معذرت بخواهید

اگر کار اشتباهی انجام داده اید یکی از راه های پذیرش اشتباه عذر خواهی کردن می باشد. باید بدانید که شما با این کار نشان می دهید که چقدر روح بزرگی دارید و مسئولیت های خود را به خوبی انجام می دهید. با این کار تا حدودی از عصبانیت دیگران کم می شود و کم تر شما را سرزنش می کنند.

درک کنید.

ممکن است برخی از افراد از اشتباه شما ناراحت شوند و شما را سرزنش کنند. بهتر است آن ها را درک کنید و سعی کنید چیزی از آن ها به دل نگیرید. در واقع آدم ها در حین عصبانیت ممکن است حرف های نا مربوطی بزنند و هوش و استعداد شما را زیر سوال ببرند. بهتر است سعی کنید با دیگران درگیر نشوید و حرف های آن ها را گوش داده و درکشان کنید.

بعد از قبول کردن اشتباه نیاز به معذرت خواهی می باشد.

تلاش برای حل کردن مشکلات

اگر اشتباه شما مشکلات بسیار زیادی ایجاد کرده است سعی کنید با ارائه راه حل این مشکلات را تا حدودی حل کنید تا حل کنید. باید بدانید که بسیاری از افراد از زیر بار کار اشتباهاتشان فرار می کنند زیرا از مرحله جبران کردن می ترسند. بعد از اشتباهتان سعی کنید جبرانش کنید با این کار متفاوت تر از دیگران باشید.

پذیرش پیامد ها

بسیاری از افراد وقتی اشتباهی می کنند و از پیامد های آن ها با خبر اند اعتراف نمی کنند و اشتباهشان را نمی پذیرند. بهتر است متفاوت عمل کنید. با دانستن این پیامد باز هم سعی کنید با تقویت اعتماد به نفس خود اشتباه خود را بپذیرید. در واقع همیشه پذیرش اشتباه نمی توانداز شما حفاظت کند و ممکن است حتی به طور موقتی و یا برای همیشه کار خود را از دست بدهید ولی با این کار حداقل وجدانتان راحت می باشد که به کسی خیانت نکرده اید و فرد دیگری به جای شما مجازات نمی شود.

در مواقعی که استرس شما بسیار زیاد است نمی توانید به خوبی اعتراف کنید.بزنید.

رفتار های پر خطر ممنوع

با انجام دادن اشتباهی زندگی به پایان نمی رسد و شما تا زمانی که زنده هستید توانایی جبران آن را دارید. بهتر است در این زمان ها رفتار های پر خطر را انجام ندهید و به جای هر کاری سعی کنید با مدیریت زمان و مشورت گرفتن از دیگران اشتباه ایجاد شده را جبران کنید تا دیگران به شما افتخار کنند و از پشتکار شما تعریف کنند.

استرس را کم کنید.

یکی از راه های پذیرش اشتباه کم کردن استرس می باشد.  باید بدانید که استرس می تواند شما را وادار کند تا کار های بد تری انجام بدهید و اشتباه شما بسیار بزرگ شود. بعد از پذیرش اشتباه سعی کنید آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید تا بتوانید یک تصمیم خوب بگیرید.

نحوه قبول کردن اشتباه

باز هم تاکید می کنیم که با اشتباه کردن دنیا به آخر نمی رسد و باید بدانید که انسان جایزالخطا می باشد. با دانستن این موضوع سعی کنید از چیزی نترسید و استباهات خود را به گردن بگیرید تا یک فرد نمونه و با عرضه شناخته شوید. در ادامه می توانید سایر مقالات آرگا را در زمینه روانشناسی و مهار عصبانیت را مشاهده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو