افزایش خودباوری و اعتماد به نفس با ۹ قدم طلایی

افزایش خودباوری و اعتماد به نفس با ۹ قدم طلایی


منبع: آرگا

186

1399/8/24

08:23


خود باوری با آگاهی و شناخت صحیح از توانایی ها و مهارت ها بدست می آید و یکی از راه های افزایش خودباوری دیدن موفقیت ها و توانایی ها می باشد. افرادی که خود را باور دارند افرادی موفق تر خواهند بود.

افزایش خودباوری و اعتماد به نفس با ۹ قدم طلایی

اعتماد به نفس یا خودباوری، یک ضرورت اساسی در زندگی افراد به حساب می آید و این اعتماد به نفس عاملی برای پیشبرد اهداف انسانی و نزدیک تر شدن به مسیر موفقیت می باشد. خیلی از افراد هستند که توانایی های خود را باور ندارند و یا هنوز به این توانایی ها و استعدادهای درونی پی نبرده اند. افرادی که به دنبال افزایش خودباوری می باشند باید از شناخت این استعدادها شروع به این کار کنند.

درک توانایی ها و خودباوری

بیشتر روان شناسان بر این عقیده اند که افرادی که دچار کاهش اعتماد به نفس می شوند افرادی هستند که در شناخت توانایی ها دچار شک و تردید می باشند. این افراد هیچ گاه خود را باور ندارند و اغلب خود را با سایرین مقایسه می کنند. در انجام دادن کارها دچار دودلی و ترس می شوند که نشان دهنده عدم خودباوری آن ها است.

۹ گام طلایی برای افزایش خودباوری:

برای رسیدن به خودباوری افرادی ریسک پذیر باشید شاید مشکل بیشتر افرادی که دچار عدم خودباوری می شوند ترس از شکست می باشد در صورتی که این تفکر اشتباه است و مانع پیشرفت شما خواهد شد.

 راه های افزایش خودباوری

۱- خودباوری مهارتی است اکتسابی:

خودباوری مهارتی است که فرد با تغییر نگرش در آن می تواند این مهارت را کسب کند و به یاد داشته باشید که رسیدن به خودباوری انجام دادن کاری غیر قابل ممکن نیست. در واقع هیچ گاه در وجود افراد توانستن و نتوانستن به طور غریزی قرار داده نشده است و تمام افراد می توانند فعل خواستن و توانستن را صرف کنند.

۲- ریشه افکار منفی را در ذهن خود بیابید:

در ذهن انسان افکاری وجود دارد که او را از انجام دادن کاری منع می کند و خودباوری را از انسان دور می کند. این افکار می تواند ریشه در کودکی فرد و دوران مدرسه او داشته باشد. زمانی را در نظر بگیرید که به خاطر انجام دادن کاری از سمت والدین مورد بازخواست و سرزنش قرار گرفته اید این امر می تواند یکی از علت های کاهش خود باوری در فرد باشد.

خودباوری و رسیدن به موفقیت

۳- تبدیل نقاط ضعف به نقاط قوت:

یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس و خودباوری در فرد، تبدیل کردن نقاط ضعف به نقاط قوت است که به فرد کمک می کند تا از نقاط ضعف خود نیز درست استفاده کند. هر فردی دارای توانایی های خاص خود می باشد و اگر به جای تکیه بر نقاط ضعف، نقاط قوت خود را تقویت کند و نقاط ضعف خود را بپذیرد و به دنبال تغییر یا بهبود آن ها باشد می تواند از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشد.

افزایش اعتماد به نفس

۴- در خود انگیزه ایجاد کنید:

زمانیکه دچار عدم اعتماد به نفس می شوید می توانید نقش یک مربی و یک مشاور را برای خود بازی کنید و به خودتان انگیزه بدهید. این کار شک و تردید را از شما دور خواهد کرد و شما را در انجام دادن کارها و گرفتن تصمیمات مهم مصمم تر می کند. به دنبال عواملی که در شما ایجاد انگیزه می کند باشید و زمانی که اعتماد به نفس پایینی دارید این انگیزه ها شما موجب افزایش اعتماد به نفس در شما می شود.

تکنیک های افزایش اعتماد به نفس

۵- تصور مثبتی درباره خود داشته باشید:

برای رسیدن به خودباوری فقط بیان جمله من می توانم کافی نیست. برای داشتن یک تصور قوی تر شما باید به شکل درونی به خود و توانایی های خود ایمان داشته باشید این همان خودباوری واقعی است که می تواند زندگی شما را متحول کند و شما را در رسیدن به موفقیت کمک کند.

۶- سپاسگزار باشید :

از اصول مهم انسانی سپاسگزاری می باشد که سپاسگزاری را هم از خالق تان و هم از افرادی که به شما کمک می کنند نباید به هیچ وجه فراموش کنید و به خطر تمام چیزهایی که در زندگی دارید سپاسگزار باشید زیرا، سپاسگزاری برای بهبود تصویر ذهنی تان فعالیت مثبتی می باشد.

راه های رسیدن به خودباوری

۷- فعال بودن :

بهتر است همیشه فعال باشید و این نکته را به خاطر داشته باشید که انجام دادن کار بهتر از انجام ندادن است و ممکن است که با انجام کاری اشتباه کنید اما باید بدانید که همین اشتباهات قسمتی از زندگی هر فردی می باشند بنابراین فعال باشید تا باعث بالا بردن اعتماد به نفس تان شود.

۸- لبخند زدن

همانطور که می دانید داشتن انرژی مثبت نتیجه مثبتی را نیز به دنبال دارد از این رو، سعی کنید تلاش کنید که در اکثر موارد لبخند بر لب داشته باشید و از حرف های منفی خود را دور نگه دارید با انجام این کار، علاوه بر اینکه دیگر از کنار شما بودن لذت می برند، دریافت انرژی مثبت سبب افزایش اعتماد به نفس در شما نیز خواهد شد.

افزایش اعتماد به نفس با چند راهکار ساده

۹-تهیه لیستی از موفقیت ها :

از دیگر راه های تقویت اعتماد به نفس و خودباوری تهیه لیستی از تمام موفقیت ها و دستاورد هایی است که تا به حال دریافت کرده اید تا به نگاه کردن به موفقیت های خود احساس کنید که آدم موفقی هستید و در نتیجه خود باوری در شما افزایش پیدا کند به عنوان مثال : اگر در یک امتحان سخت نمره کامل گرفته اید حتما آن را در لیست موفقیت های خود قرار دهید تا زمانی که امتحان سخت دیگری در پیش رو دارید با نگاه کردن به آن لیست بتوانید برای امتحانات بعدی نیز نمره کامل بگیرید.

امیدواریم با استفاده از راهکارهای گفته شده بتوانید اعتماد و خودباوری را در خود افزایش دهید، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر روش های اعتماد به نفس می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو