بررسی دو گوشی هوشمند Galaxy M20 و M30 سامسونگ

بررسی دو گوشی هوشمند Galaxy M20 و M30 سامسونگ


منبع: آسمونی

475

1398/4/17

14:00


بازار گوشی های هوشمند میان رده در چند وقت اخیر رشد قابل توجهی داشته و اسمارتفون های حاضر در این بخش به لطف قیمت اقتصادی در کنار مشخصات فنی مناسب از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. برند سامسونگ نیز با آگاهی از این موضوع و برای دریافت سهمی ایده آل از این بازار، اسمارتفون هایی مقرون به صرفه و جوان پسند را تولید کرده است.

به گزارش وب سایت آسمونی، دو گوشی هوشمند Galaxy M20 و Galaxy M30 از جدیدترین محصولات این برند در بازار اسمارتفون های میان رده هستند. گوشی هایی که با هدف رقابت با اسمارتفون های میان رده ی محبوب دو شرکت هواوی و شیائومی به بازار عرضه شده اند.

با افزایش قیمت گوشی های هوشمند پرچمدار به خصوص در یکسال اخیر، توجه بسیاری از مشتریان بر روی بازار اسمارتفون های میان رده معطوف شده است. جایی که در آن می توان اسمارتفونی با مشخصات متعادل را همراه با قیمتی اقتصادی خریداری کرد. اما همان طور که می دانید، قیمت تمامی اسمارتفون های ارائه شده در این بازار یکسان نبوده و هر چه مشخصات فنی بیشتری را طلب کنید. قطعا قیمت محصول نهایی نیز بالاتر می رود.

دو گوشی هوشمند Galaxy M20 و M30 از یک خانواده ی مشترک هستند و در فاصله ی زمانی کوتاه به بازار عرضه شده اند. هر دوی این اسمارتفون ها دارای نقاطی مشترک با یکدیگر هستند. اما در برخی از بخش ها نیز تفاوت هایی با هم دارند. تفاوت هایی که در نهایت قیمت تمام شده ی آنها را مشخص خواهد کرد.

 

مشخصات فنی گوشی هوشمند Galaxy M20:

صفحه نمایش:
نوع:PLS TFT لمسی خانگی با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ
اندازه:6.3 اینچ + پوشش 83.6 درصدی از بخش جلویی بدنه ی اسمارتفون
رزولوشن:2340*1080 پیکسل با نسبت تصویر 19.5:9 به همراه تراکم پیکسلی 409ppi
بدنه:
ابعاد:ارتفاع 156.4 میلیمتر، عرض 74.5 میلیمتر، ضخامت 8.8 میلیمتر
وزن:186 گرم
سیم کارت:دو سیم کارته
پلتفرم:
سیستم عامل:اندروید ورژن 8.1 + برنامه ریزی شده برای آپدیت به نسخه ی 9.0
رابط کاربری:One UI
پردازنده ی مرکزی:Exynos 7904 هشت هسته ای ( دو هسته ی Cortex-A73 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز + شش هسته ی Cortex-A53 با فرکانس 1.6 گیگاهرتز)
پردازنده ی گرافیکی:Mali-G71 MP2
حافظه:
حافظه ی جانبی:پشتیبانی از اسلات کارت حافظه ی جانبی تا حداکثر ظرفیت 1 ترابایت
حافظه ی داخلی:32 یا 64 گیگابایت
حافظه ی رم:3 یا 4 گیگابایت
دوربین:
اصلی:دوربین دوگانه متشکل از دو لنز 13 و 5 مگاپیکسلی + فلش LED
سلفی:دوربین تک لنز 8 مگاپیکسلی با قابلیت HDR
ویدئو:قابلیت ضبط ویدئو با کیفیت Full HD و با نرخ فریم 30 در هر دو دوربین
باتری:
ظرفیت:باتری لیتیوم-پلیمر 5000 میلی آمپر ساعت
قابلیت های شارژ:پشتیبانی از فناوری شارژ سریع تا حداکثر توان 15 وات
صدا:
اسپیکر:دارد
جک 3.5 میلیمتری:دارد
قابلیت های صدا:پشتیبانی از فناوری حذف نویز + میکروفون اختصاصی به همراه بهره مندی از تکنولوژی Dolby Atmos sound
اتصالات:
شبکه ی بی سیم:Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، دو کاناله، Wi-Fi Direct، Hotspot
بلوتوث:نسخه ی 5.0 + A2DP و LE
GPS:دارد + A-GPS، GLONASS و BDS
رادیو:رادیو FM + RDS و قابلیت ضبط
USB:USB Type-C
ویژگی ها:
سنسور اثر انگشت در پشت بدنه، ژیروسکوپ، شتاب سنج، قطب نما و سنسور مجاورت
متفرقه:
رنگ:آبی و مشکی
قیمت:230 یورو

مشخصات فنی گوشی هوشمند Galaxy M30:

صفحه نمایش:
نوع:Super AMOLED لمسی خازنی با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ
اندازه:6.4 اینچ + پوشش 84.2 درصدی بخش جلویی بدنه ی اسمارتفون
رزولوشن:2340*1080 پیکسل با نسبت تصویر 19.5:9 به همراه تراکم پیکسلی 403ppi
بدنه:
ابعاد:ارتفاع 159 میلیمتر، عرض 75.1 میلیمتر، ضخامت 8.5 میلیمتر
وزن:174 گرم
سیم کارت:دو سیم کارته
پلتفرم:
سیستم عامل:اندروید ورژن 8.1 + برنامه ریزی شده برای آپدیت به نسخه ی 9.0
رابط کاربری:One UI
پردازنده ی مرکزی:Exynos 7904 هشت هسته ای ( دو هسته ی Cortex-A73 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز + شش هسته ی Cortex-A53 با فرکانس 1.6 گیگاهرتز)
پردازنده ی گرافیکی:Mali-G71 MP2
حافظه:
حافظه ی جانبی:پشتیبانی از اسلات کارت حافظه ی جانبی تا حداکثر ظرفیت 1 ترابایت
حافظه ی داخلی:64 یا 128 گیگابایت
حافظه ی رم:4 یا 6 گیگابایت
دوربین:
اصلی:دوربین سه گانه متشکل از یک لنز 13 مگاپیکسلی و دو لنز 5 مگاپیکسلی + فلش LED
سلفی:دوربین تک لنز 16 مگاپیکسلی به همراه قابلیت HDR
ویدئو:ضبط ویدئو با کیفیت Full HD و با نرخ فریم 30 در هر دو دوربین
باتری:
ظرفیت:باتری لیتیوم-پلیمر 5000 میلی آمپر ساعت
قابلیت های شارژ:پشتیبانی از فناوری شارژ سریع تا حداکثر ظرفیت 15 وات
صدا:
اسپیکر:دارد
جک 3.5 میلیمتریدارد
قابلیت های صدا:پشتیبانی از فناوری حذف نویز + میکروفون اختصاصی به همراه بهره مندی از تکنولوژی Dolby Atmos sound
اتصالات:
شبکه ی بی سیم:Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، دو کاناله، Wi-Fi Direct، Hotspot
بلوتوث:نسخه ی 5.0 + A2DP و LE
GPS:دارد + A-GPS، GLONASS و BDS
رادیو:رادیو FM + RDS با قابلیت ضبط
USB:USB Type-C
ویژگی ها:
سنسور اثر انگشت در پشت بدنه، ژیروسکوپ، شتاب سنج، قطب نما و سنسور مجاورت
متفرقه:
رنگ:مشکی و آبی
قیمت:260 یورو

طراحی:

هر دو گوشی هوشمند Galaxy M20 و Galaxy M30 با وجود بهره مندی از باتری بزرگ، دارای وزنی مناسب هستند. و وزن سبک آنها به لطف استفاده از بدنه ی پلاستیکی به دست آمده است. بدنه ی پلاستیکی هر دو محصول دارای کیفیت ساخت بالایی بوده و از مقاومت نسبتا بالایی در برابر ضربات فیزیکی برخوردار هستند.

البته استفاده از متریال پلاستیک در تولید دو اسمارتفون پیشرو، سبب ضعف بدنه ی آنها در برابر خط و خش می شود. لذا در هنگام خرید هر یک از آنها، محافظ بدنه و صفحه نمایش را به خاطر بسپارید.

تقریبا تمامی بخش جلویی هر دو اسمارتفون توسط صفحه نمایش پر شده است. به طوری که در گوشی Galaxy M20 حدود 83.6 درصد از بخش جلویی بدنه به صفحه نمایش اختصاص یافته است. در حالی که این مقدار در گوشی Galaxy M30 به درصد تقریبی 84.2 درصد می رسد.

وزن هر دو اسمارتفون پیشرو با توجه به ابعاد بزرگ و بهره مندی از باتری غول پیکر بسیار مناسب بوده و در هنگام کار با گوشی، موجب خسته شدن دست کاربر نخواهد شد. البته یکی از ایرادات در طراحی هر دو گوشی ضخامت نسبتا زیاد بدنه ی آنهاست. و ایراد پیشرو در گوشی هوشمند Galaxy M20 با ضخامت 8.8 میلیمتر نمود بیشتری دارد.

همان طور که در جدول مشخصات فنی هر دو اسمارتفون مشاهده کردید. گوشی های هوشمند M20 و M30 دارای صفحه نمایشی بزرگ هستند. بدین خاطر کار با پنل آنها برای کسانی که دست و انگشتان کوچکی دارند کمی مشکل خواهد بود.

با وجود ضخامت نسبتا زیاد هر دو اسمارتفون و صفحه نمایش بزرگ آنها، در دست گرفتن این دو دستگاه حسی لذت بخش را به کاربر منتقل می کند. از طرفی انحنای به کار رفته در چهار گوشه ی بدنه ی این دو گوشی، سبب افزایش زیبایی ظاهری دستگاه شده است. لازم به ذکر است که ضخامت دوربین اصلی هر دو اسمارتفون کاملا هم راستا با بدنه ی گوشی بوده و سبب نامتعادل شدن دستگاه بر روی سطوح صاف نخواهد شد.

گوشی هوشمند Galaxy M30 در دو رنگ گرادیان آبی و گرادیان مشکی به بازار عرضه شده است. اما با این وجود، سطح کیفی آن با اسمارتفون های میان رده ی عرضه شده توسط دو برند هواوی و شیائومی قابل قیاس نیست. این در حالی است که گوشی هوشمند Galaxy M20 در دو رنگ ساده ی آبی و مشکی معرفی شده و در هنگام برخورد نور به بدنه ی آن، ویژگی خاصی را مشاهده نخواهیم کرد.

به طور کلی کیفیت ظاهری هر دو اسمارتفون Galaxy M20 و M30 در برابر حریفان خود از دو برند هواوی و شیائومی حرفی برای گفتن ندارد. اما هم چنان کیفیت مطلوب و مناسبی را به کاربر ارائه می دهند.

هر دو گوشی هوشمند Galaxy M20 و M30 فاقد نشانگر LED نوتیفیکیشن هستند. و این موضوع تا حد زیادی به نحوه ی طراحی آنها مربوط است. خوشبختانه هر دو اسمارتفون پیشرو مجهز به پورت و کابل USB Type-C هستند.

سنسور اثر انگشت هر دو گوشی هوشمند Galaxy M20 و M30 در بخش پشتی بدنه ی آنها تعبیه شده است. البته محل قرارگیری سنسور اثر انگشت هر دو اسمارتفون کمی نامناسب بوده و استفاده ی آسان از آن را تحت شعاع قرار خواهد داد. از طرفی سرعت عملکرد سنسور اثر انگشت هر دو دستگاه در سطح بالایی بوده و با کوچکترین لمس، قفل اسمارتفون باز می شود.

درگاه قرارگیری سیم کارت در سمت چپ بدنه ی هر دو اسمارتفون تعبیه شده است. خوشبختانه این درگاه شامل جایگاهی اختصاصی برای قرار دادن کارت حافظه ی جانبی بوده و در کنار آن از دو اسلات برای قرار دادن دو عدد سیم کارت بهره می برد. به علاوه هر دو گوشی هوشمند Galaxy M20 و M30 برخلاف پرچمداران امروزی هم چنان متعهد به استفاده از جک 3.5 میلیمتری صدا هستند.

صفحه نمایش و اسپیکر:

گوشی های هوشمند تولید شده توسط برند سامسونگ همواره در بخش صفحه نمایش بهترین تجربه را به کاربر ارائه می دهند. به طوری که پرچمداران این برند از لحاظ کیفیت صفحه نمایش عمدتا در بالاترین جایگاه در مقایسه با رقیبان خود قرار دارند. گوشی هوشمند Galaxy M20 مجهز به صفحه نمایش 6.3 اینچی از نوع PLS TFT است. در حالی که گوشی Galaxy M30 از یک نمایشگر 6.4 اینچی Super AMOLED بهره می برد.

بدون شک کیفیت خروجی نمایشگر گوشی Galaxy M30 بالاتر از گوشی Galaxy M20 است. از طرفی می دانیم که صفحه نمایش به کار رفته در گوشی Galaxy M20 به صورت اختصاصی توسط برند سامسونگ تولید شده و به نوعی نسخه ی بهبود یافته ی نمایشگرهای TFT است.

رزولوشن خروجی نمایشگر هر دو اسمارتفون یکسان بوده و از لحاظ تراکم پیکسلی نیز در سطح مناسبی قرار دارند. البته میزان تراکم پیکسلی گوشی هوشمند Galaxy M20 به لطف ابعاد کوچکتر صفحه نمایش، کمی بیشتر از گوشی Galaxy M30 است. به طور کلی تصاویر به نمایش در آمده در هر دو اسمارتفون دارای وضوح بالایی بوده و به خوبی پاسخگو انتظارات کاربر خواهد بود.

در تست های انجام شده بر روی صفحه نمایش گوشی هوشمند Galaxy M30، حداکثر روشنایی آن برابر با 630 نیت، و حداقل مقدار روشنایی این نمایشگر برابر با 2.4 نیت می باشد. از طرفی حداکثر روشنایی صفحه نمایش گوشی هوشمند Galaxy M20 برابر با 330 نیت و حداقل روشنایی آن حدود 3.2 نیت است.

با توجه به اعداد ذکر شده می توان بدین نتیجه رسید که، صفحه نمایش گوشی هوشمند Galaxy M30 در سطح بالاتری نسبت به نمایشگر گوشی Galaxy M20 قرار داشته و می تواند الگویی مناسب برای سایر اسمارتفون های میان رده ی بازار باشد.

کنتراست صفحه نمایش گوشی هوشمند Galaxy M30 به لطف استفاده از پنل Super AMOLED در سطح مطلوبی قرار داشته و رنگی مشکی در آن از عمق بالایی برخوردار است. در حالی که عمق رنگ مشکی در صفحه نمایش گوشی هوشمند Galaxy M20 چندان ایده آل نبوده و کنتراست آن نیز سطح بالایی را ارائه نمی دهد.

هر دو گوشی هوشمند Galaxy M20 و M30 فاقد سنسور تشخیص نور محیط هستند. لذا تنظیم کردن نمایشگر آنها بر روی حالت اتوماتیک امری تقریبا بیهوده بوده و ضرورتی در استفاده از آن نیست. لازم به ذکر است که گوشی هوشمند Galaxy M30 مجهز به ویژگی AOD نیز می باشد. قابلیتی که به لطف بهره مندی از پنل Super AMOLED فراهم شده است.

نمایشگر گوشی هوشمند Galaxy M30 قادر به پوشش 97.2 درصد از دامنه ی رنگ های DCI P3 بوده و از چهار پروفایل رنگی استفاده می کند. از طرفی صفحه نمایش گوشی Galaxy M20 تنها 85.2 درصد از دامنه ی رنگ های DCI P3 را پوشش داده و فاقد پروفایل رنگی است. و این موضوع قطعا برای طرفداران اسمارتفون پیشرو ناامید کننده خواهد بود.

نمایشگر گوشی هوشمند Galaxy M20 در مبحث دقت رنگ، دارای میانگین خطای 5.6 درصد می باشد. در حالی که صفحه نمایش گوشی Galaxy M30 در حالت AMOLED Cinema میزان خطای 2.9 را ثبت می کند. لازم به ذکر است که رنگ سفید به نمایش در آمده در نمایشگر گوشی Galaxy M20 کمی به رنگ آبی تمایل داشته و به دلیل عدم استفاده از هیچ گونه پروفایل رنگی، این موضوع توسط کاربر قابل تغییر نخواهد بود.

قطعا صفحه نمایش گوشی هوشمند Galaxy M30 در بازار اسمارتفون های میان رده، یکی از نقاط قوت بزرگ این محصول محسوب می شود. در حالی که نمایشگر گوشی Galaxy M20 با داشتن ضعف های مختلف حرفی برای گفتن در این بخش ندارد.

از لحاظ خروجی صدا، اسپیکر به کار رفته در هر دو اسمارتفون دارای کیفیت مطلوبی بوده و سطح کیفی آن با دیگر اسمارتفون های حاضر در این بخش قابل رقابت می باشد. با این وجود سیستم اسپیکر این دو گوشی به خصوص در صداهای بالا، دارای ضعف هایی است. اما با توجه به میان رده بودن هر دو محصول به راحتی می توان از آنها چشم پوشی کرد. از طرفی برای بهبود صدای خروجی، گزینه هایی در بخش تنظیمات صدا در نظر گرفته شده است. که به صورت دلخواه می توانید هر یک از آنها را فعال کرده و از ویژگی های آن بهره مند شوید.

سیستم عامل و رابط کاربری:

برند سامسونگ با معرفی رابط کاربری One UI قدم بزرگی در بخش نرم افزاری اسمارتفون های خود برداشت. این رابط کاربری در کنار حذف اشکالات و ضعف های رابط کاربری Experience و افزودن ویژگی های کاربردی مورد تحسین بسیاری از کاربران و هم چنین منتقدین قرار گرفت. با معرفی دو گوشی هوشمند Galaxy M30 و M20 امیدوار بودیم که برند سامسونگ از رابط کاربری One UI در کنار جدیدترین نسخه ی سیستم عامل اندروید در دو محصول میان رده ی جدید خود استفاده کند. اما هر دو اسمارتفون پیشرو با سیستم عامل اندروید ورژن 8.1 و رابط کاربری Experience 9.5 به بازار عرضه شدند.

البته هر دو گوشی هوشمند پیشرو برای آپدیت به جدیدترین نسخه ی سیستم عامل اندروید برنامه ریزی شده اند. و این به روزرسانی، رابط کاربری بهبود یافته ی One UI را نیز برای دارندگان این دو اسمارتفون به ارمغان می آورد. اما به طور کلی عدم استفاده از رابط کاربری One UI و سیستم عامل اندروید نسخه ی 9.0 به هنگام عرضه، قطعا ناامید کننده بوده و نشان دهنده ی کم کاری کردن برند سامسونگ در این بخش می باشد.

برای مشاهده ی لیست برنامه های اسمارتفون، تنها کافی است در صفحه ی هوم اسکرین به سمت بالا و یا پایین اسوایپ کنید. تا لیست برنامه های موجود در اختیارتان قرار گیرد. نوار نوتیفیکیشن به کار رفته در هر دو گوشی بسیار کاربردی بوده و تقریبا تمامی گزینه های مورد نیاز کاربر مانند تغییر روشنایی نمایشگر، بلوتوث، وای فای و غیره را شامل می شود.

همان طور که گفته شد، گوشی هوشمند Galaxy M30 به لطف استفاده از پنل Super AMOLED از قابلیت AOD (روشن بودن همیشگی نمایشگر) پشتیبانی می کند. از این جهت برای نمایش تاریخ و ساعت در حالت پیشرو دارای گزینه های مختلفی است که کاربر می تواند به صورت دلخواه از آنها استفاده کند. به علاوه شکل ظاهری رابط کاربری و آیکون برنامه ها نیز از طریق نصب تم های متفاوت در هر دو دستگاه قابل تغییر است.

رابط کاربری به کار رفته در هر دو اسمارتفون پیشرو، از برنامه ای به نام Game Launcher سود می برد. که در گذشته نیز در گوشی های هوشمند پیشین سامسونگ مورد استفاده قرار گرفت و استقبال خوبی نیز از آن شد. تمام بازی های نصب شده بر روی گوشی، به این لانچر منتقل شده و از طریق آن قابل اجرا هستند. با اجرای بازی از طریق این لانچر، گزینه های مربوط به دیگر برنامه ها متوقف شده و قابلیت ضبط ویدئو از بازی نیز در اختیار کاربر قرار می گیرد. بدین شکل کاربر می تواند بدون ترس از نمایش نوتیفیکیشن دیگر برنامه ها و غیره به تجربه ی بازی مشغول شود.

گوشی های هوشمند Galaxy M20 و M30 دارای سه حالت Focus on Power Saving، Balanced و Focus on Performance هستند. و کاربر می تواند با توجه به شرایط و میزان ظرفیت باتری، هر یک از آنها را فعال نماید.

همان طور که گفته شد، پس از قرارگیری انگشت بر روی سنسور اثر انگشت دستگاه، قفل صفحه نمایش به راحتی باز می شود. اما انیمیشن نرم افزاری جهت آنلاک شدن قفل نمایشگر کمی کند بوده و حس سریع بودن را به کاربر القاء نمی کند. اما به طور کلی الگوریتم بازگشایی قفل دستگاه در سطح مطلوبی قرار داشته و به خوبی پاسخگو انتظارات کاربر خواهد بود.

رابط کاربری هر دو گوشی هوشمند Galaxy M30 و M20 مجهز به چندین ژست حرکتی می باشد. از این رو می توانید با اسوایپ کردن در محل تعیین شده، دستوراتی نظیر بازگشت به صفحه ی هوم اسکرین، نمایش برنامه های اخیر و غیره اجرا نمایید.

یکی از ویژگی های نرم افزاری به کار رفته در کنار سنسور اثر انگشت، استفاده از این حسگر جهت نمایش نوتیفیکیشن ها می باشد. البته با توجه به محل نامناسب سنسور اثر انگشت هر دو دستگاه این ویژگی چندان کاربردی به نظر نمی رسد.

حالت Device Maintence نیز در رابط کاربری هر دو اسمارتفون پیشرو حضور داشته و شامل چهار گزینه ی امنیت، باتری، حافظه ی رم و حافظه ی داخلی است. که با استفاده از آنها، اطلاعات مفیدی در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت. اطلاعاتی که می تواند سبب بهبود عملکرد کلی دستگاه شده و امنیت آن افزایش دهد.

به طور کلی از لحاظ نرم افزاری هر دو گوشی هوشمند Galaxy M30 و M20 در سطح مطلوبی قرار دارند. و با صرف نظر از ضعف های کوچک، تجربه ای مناسب را در اختیار کاربر قرار می دهند. از طرفی با عرضه ی آپدیت بزرگ نرم افزاری این دو دستگاه، قطعا شاهد بهبود عملکرد آنها در این بخش خواهیم بود.

دوربین:

در چند وقت اخیر، بازار گوشی های هوشمند مجهز به دوربین های چندگانه بسیار داغ بوده است. به طوری که در حال حاضر تقریبا تمامی اسمارتفون های موجود در بازار از چنین ویژگی استفاده می کنند. اما آیا به کار گرفتن چندین لنز دوربین نشان دهنده ی کیفیت بالاتر عکس خواهد بود؟ لزوما جواب این سوال مثبت نیست. زیرا که پرچمداران برند گوگل با داشتن تعداد لنزهایی کمتر نسبت به رقبا، همواره در زمینه ی عکاسی عملکردی فوق العاده را از خود نشان می دهند. اما آیا این موضوع در رابطه با گوشی های هوشمند میان رده ی بازار نیز صدق می کند؟

گوشی هوشمند Galaxy M30 مجهز به دوربین سه گانه است. این مجموعه شامل یک لنز 13 مگاپیکسلی با دیافراگم 1.9، یک لنز 5 مگاپیکسلی زاویه گسترده و یک لنز 5 مگاپیکسلی تشخیص عمق می باشد. از طرفی گوشی Galaxy M20 با حذف حسگر تشخیص عمق، از دوربینی دوگانه جهت عکسبرداری استفاده می نماید.

به علاوه گوشی هوشمند Galaxy M30 دارای دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی و گوشی Galaxy M20 از دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی استفاده می کند. هر دو دوربین مذکور فاقد فوکوس اتوماتیک هستند. که با توجه به میان رده بودن هر دو محصول نمی توان این موضوع را یک ایراد به حساب آورد.

متاسفانه دوربین اصلی هر دو اسمارتفون پیشرو، برخلاف دوربین های به کار رفته در پرچمداران برند سامسونگ فاقد حالت عکسبرداری در شب هستند. اما امیدواریم که با عرضه ی آپدیت نرم افزاری بزرگ آنها، این حالت نیز به لیست ویژگی های دوربین این دو دستگاه افزوده شود.

حالت های مختلف دوربین در بخش بالایی آن و تنظیمات مربوط به فلش و غیره در بخش پایینی رابط کاربری دوربین قرار گرفته اند. هم چنین سوئیچ بین دوربین اصلی و سلفی به راحتی انجام شده و مشکلی از این بابت نخواهید داشت.

برند سامسونگ از حالت Live Focus در دوربین اسمارتفون های میان رده ی جدید خود نیز استفاده کرده است. این حالت به نوعی جایگزین حالت پرتره بوده و قادر به ثبت تصاویری با جلوه ی بوکه می باشد.

عکس های گرفته شده توسط دوربین گوشی هوشمند Galaxy M30 در نور طبیعی روز دارای رنگ هایی پویا و زنده بوده و از جزئیات مناسبی برخوردار است. اما به طور کلی نمی توان تصاویر به ثبت رسیده توسط این دوربین را بهترین نتیجه در میان دیگر اسمارتفون های میان رده ی بازار دانست.

عکس های گرفته شده با استفاده از لنز زاویه گسترده نیز دارای مشکلاتی است. به عنوان مثال کاهش جزئیات محیط در کناره های عکس های به ثبت رسیده توسط این لنز تا حدودی قابل توجیه است. اما مقدار کاهش جزئیات در برخی از عکس ها کمی بیش از حد به نظر می رسد.

از طرفی عکس های گرفته شده توسط دوربین گوشی هوشمند Galaxy M30 در طول شب، رنگ هایی واقع گرایانه و زنده را ارائه نمی دهد. به علاوه سیستم کاهنده ی نویز تصاویر این دوربین نیز عملکردی غیر طبیعی داشته و سبب کاهش جزئیات عکس های گرفته شده می شود.

با استفاده از لنز زاویه گسترده ی دوربین گوشی هوشمند Galaxy M30 در هنگام عکسبرداری در شب متوجه ضعف بزرگ آن خواهید شد. در این حالت عکس های گرفته شده به هیچ وجه دارای جزئیات مطلوبی نبوده و گاها برخی از نقاط تصویر به طور کلی مات می شوند. بدین خاطر توصیه می کنیم که به هیچ عنوان از لنز زاویه گسترده در محیط های کم نور و در طول شب جهت عکسبرداری استفاده نکنید.

عملکرد دوربین سلفی گوشی هوشمند Galaxy M30 در سطح مطلوبی قرار داشته و ویژگی Live Focus آن نیز با وجود برخی از اشکالات، انتظارات کاربر را برآورده می کند. عکس های گرفته شده توسط دوربین گوشی هوشمند Galaxy M20 در طول روز و با وجود نور طبیعی، دارای جزئیات مناسبی بوده و تفاوت فاحشی با تصاویر به ثبت رسیده توسط دوربین گوشی M30 ندارد. همانند دوربین گوشی هوشمند Galaxy M30 توصیه می کنیم که برای عکسبرداری در شب تنها از حالت معمولی دوربین استفاده کنید و به کارگیری لنز زاویه گسترده ی آن را در این حالت به فراموشی بسپارید.

همان طور که مشخص است. کیفیت عکس های سلفی تهیه شده توسط دوربین گوشی Galaxy M20 پایینتر از تصاویر سلفی دوربین گوشی Galaxy M30 است. به علاوه دوربین هر دو اسمارتفون پیشرو فاقد قابلیت ضبط ویدئوهایی با کیفیت 4K و نرخ فریم 60 ثانیه هستند. اما ویدئوهای ضبط شده توسط این دو دوربین قطعا هم راستا با استانداردهای موجود برای اسمارتفون های میان رده می باشند.

به طور کلی دوربین گوشی های هوشمند Galaxy M20 و M30 قطعا جزء نقاط قوت آنها محسوب نمی شوند. اما با وجود عملکرد مناسب، نمی توان این بخش را یک ضعف برای این دو محصول به حساب آورد.

سخت افزار و بازدهی:

هر دو گوشی هوشمند Galaxy M20 و M30 از پردازنده ی مرکزی مشابه Exynos 7904 استفاده می کنند. این پردازنده ی 14 نانومتری دارای هشت هسته ی پردازشی بوده که از این تعداد، دو هسته بر اساس معماری Cortex-A73 توسعه یافته اند و از فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز بهره می برند. در حالی که شش هسته ی دیگر بر پایه ی Cortex-A53 طراحی شده اند و دارای فرکانس کاری 1.6 گیگاهرتز می باشند.

هم چنین هر دو اسمارتفون پیشرو، از پردازنده ی گرافیکی Mali-G71 MP2 سود می برند. گوشی هوشمند Galaxy M20 در دو مدل متفاوت به بازار عرضه شده است. مدل پایه ی این اسمارتفون دارای 32 گیگابایت حافظه ی داخلی و 3 گیگابایت حافظه ی رم است. از طرفی مدل دیگر آن مجهز به 64 گیگابایت حافظه ی داخلی در کنار 4 گیگابایت حافظه ی رم می باشد. به علاوه گوشی هوشمند Galaxy M30 نیز در دو مدل متفاوت معرفی می شود. مدل اولیه ی این دستگاه دارای 64 گیگابایت حافظه ی داخلی و 4 گیگابایت حافظه ی رم می باشد. در حالی که بالاترین مدل آن از 128 گیگابایت حافظه ی داخلی در کنار 6 گیگابایت حافظه ی رم سود می برد. بدین خاطر می توان انتظار داشت که این مدل در مقایسه با سایر مدل ها، عملکرد بهتری را از خود نشان دهد.

برای مشاهده ی عملکرد سخت افزاری گوشی های هوشمند Galaxy M30 و Galaxy M20، دو اسمارتفون پیشرو را در بنچمارک های مختلف مورد تست قرار دادیم. صرف نظر از بنچمارک گرافیکی GFXBench، در سایر بنچمارک ها هر دو گوشی مقادیری نسبتا مشابه را ثبت کردند. در حالی که امتیازات مدل M30 در بنچمارک GFXBench حدودا دو برابر مدل M20 می باشد. که این موضوع نشان دهنده ی عملکرد بهتر این اسمارتفون در اجرای بازی های گرافیکی خواهد بود.

به طور کلی و با وجود ادعاهای برند سامسونگ، پردازنده ی مرکزی Exynos 7904 با وجود عملکردی بهبود یافته هم چنان در مقایسه با رقیبان کوالکومی خود و چیپستی نظیر Kirin 710 ضعیف تر عمل می کند. پس اگر هدف شما از خرید گوشی، تجربه ی بازی های گرافیکی روز است. خرید دو اسمارتفون میان رده ی جدید برند سامسونگ توصیه نمی شود.

باتری:

گوشی های هوشمند میان رده ی برند سامسونگ همواره با شارژدهی عالی خود شناخته می شوند. و استفاده از یک باتری غول پیکر 5000 میلی آمپر ساعتی در جدیدترین اسمارتفون های میان رده ی این برند، حکم تاییدی بر این موضوع است.

برای مشاهده ی عملکرد باتری گوشی های هوشمند Galaxy M20 و M30، مجددا این دو اسمارتفون را در بنچمارک های مختلف مورد تست قرار دادیم. نتایج بدست آمده توسط هر دو دستگاه به خصوص در گوشی هوشمند Galaxy M30 بسیار راضی کننده است.

به عنوان مثال در تست پخش ویدئو، اختلاف زمانی شارژدهی باتری گوشی هوشمند Galaxy M30 با گوشی M20 تقریبا برابر با 6 ساعت می باشد. که این اختلاف فاحش تا حدودی به استفاده از نمایشگر Super AMOLED در گوشی هوشمند Galaxy M30 مربوط است.

هم چنین در تست دمای بدنه ی دو اسمارتفون پیشرو، دمای هیچ کدام از آنها در حین تست از محدوده ی 35 الی 36 درجه ی سانتیگراد فراتر نرفت. که این موضوع را می توان یکی از نقاط قوت بزرگ آنها به خصوص در زمان اجرای برنامه ها و عملیات های سنگین دانست.

نتیجه گیری:

با عرضه ی اسمارتفون های میان رده ی جدید، برند سامسونگ در تلاش برای بازپس­گیری بازار گوشی های هوشمند میان رده است. بازاری که هم اکنون با وجود برندهای قدرتمندی نظیر هواوی و شیائومی، فضای رقابتی سنگینی را تجربه می کند.

گوشی هوشمند Galaxy M30 با وجود نمایشگر فوق العاده ی Super AMOLED هم چنان در برابر سایر رقبای خود از برگ برنده ی بزرگی سود می برد. در حالی که گوشی هوشمند Galaxy M20 فاقد چنین برگ برنده ای بوده و رقابت سخت تری در انتظارش است.

هر دو اسمارتفون میان رده ی جدید برند سامسونگ، به مانند گذشته در بخش شارژدهی فوق العاده عمل می کنند. از طرفی عدم وجود سیستم عامل اندروید نسخه ی 9.0 و رابط کاربری One UI قطعا در تجربه ی فروش آنها به خصوص در اوایل عرضه بسیار تاثیرگذار خواهد بود. البته همان طور که در متن نیز اشاره شد، در آینده ای نزدیک هر دو اسمارتفون پیشرو به جدیدترین نسخه ی سیستم عامل اندروید به روزرسانی شده و رابط کاربری بهبود یافته ی One UI را دریافت خواهند کرد.

از لحاظ سخت افزاری، هر دو گوشی مورد بحث دارای عملکردی رضایت بخش هستند. اما هم چنان بازدهی آنها قابل قیاس با رقیبان کوالکومی­شان نیست. بدنه ی پلاستیکی این دو گوشی با وجود مقاومت مناسب در برابر ضربات، به شدت در برابر خط و خش ضعیف بوده و در صورت عدم استفاده از محافظ بدنه، در مدتی کوتاه آسیب خواهد دید.

به علاوه طراحی ظاهری هر دو گوشی دارای کاستی هایی در مقایسه با رقیبان است. البته ظاهر یک کالا تا حد زیادی جنبه ی سلیقه ای دارد. البته ظاهر گوشی های هوشمند Galaxy M30 و Galaxy M20 نیز به هیچ وجه بد نیست.

عملکرد دوربین اصلی هر دو گوشی به مقدار زیادی مشابه یکدیگر بوده و تصاویر گرفته شده توسط هر دو دوربین در طول روز از جزئیات مناسبی برخوردار هستند. استفاده از لنز زاویه گسترده ی این دو اسمارتفون می تواند در برخی شرایط مفید باشد. اما استفاده از آن قطعا در طی عکسبرداری در شب مفید نخواهد بود.

به طور کلی گوشی هوشمند Galaxy M30 از لحاظ کیفیت صفحه نمایش و شارژدهی فوق العاده عمل کرده و در این دو بخش به راحتی قادر به شکست رقبای خود است. از طرفی گوشی هوشمند Galaxy M20 فاقد برگ برنده های برادر بزرگتر خود بوده و برتری خاصی نسبت به دیگر اسمارتفون های میان رده ی بازار ندارد.

0/5 ( 0 نظر )


منبع : gsmarena

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو