شیر فله ای و غیرپاستوریزه استفاده کنیم یا نه؟

80

1399/7/28

16:26


مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی خراسان‌شمالی گفت: استفاده از شیر فله ای و غیرپاستوریزه در الگوی تغذیه مردم بویژه کودکان مردود است.

شیر فله ای و غیرپاستوریزه استفاده کنیم یا نه؟

به گزارش بهداشت نیوز، نسرین علیزاده اظهار کرد: شیر و فرآورده های لبنی مهم ترین منبع تامین کلسیم مورد نیاز بدن است و مصرف آن برای حفظ سلامت و استحکام استخوان ها، دندان ها و پوست لازم است همچنین پروتئین های شیر منبع مهمی در تامین پروتئین مورد نیاز روزانه بدن هستند.

وی با بیان اینکه شیر یک غذای بسیار فسادپذیر است، افزود: رطوبت بالا و وجود مواد مغذی در شیر آن را به محیط مناسبی برای رشد میکروب ها تبدیل کرده است بنابراین باید قبل از مصرف پاستوریزه شود.

علیزاده عنوان کرد: پاستوریزاسیون از نظر صنعتی یعنی حرارت دادن شیر در دمای پایین تر از نقطه جوش آب که به منظور از بین بردن میکروب های بیماری زا و کاهش بار میکروبی انجام می شود و شیر پاستوریزه در دمای یخچال به مدت حدود یک هفته قابل نگهداری است.

وی استریل کردن شیر را روشی برای نگهداری طولانی مدت شیر دانست و گفت: استــریلیزاسیون صنعتی برای از بین بردن تمام میکروارگانیسم های موجود در شیر انجام می شود؛ دراین روش شیر تحت درجه حرارت بالاتر و طی مـدت زمان کوتاهتر، استریل می شود و به شیر فرادما موسوم است که شیر استریل را می توان در بسته بندی غیر قابل نفوذ به هوا در خارج از یخچال به مدت 6 ماه نگهداری کرد.

علیزاده استفاده از شیر پاستوریزه و هموژنیزه را مورد سفارش و تأکید محافل بهداشتی خواند و افزود: استفاده از شیر فله ای و غیرپاستوریزه در الگوی تغذیه مردم بویژه کودکان مردود است چرا که شیر و لبنیات غیرپاستوریزه به لحاظ فعال بودن میکروارگانسیم ها و باکتریهای بیماری زا بسیار خطرناک است.

وی حرارت را یک عامل موثر در از بین بردن باکتریهای شیر عنوان کرد و گفت: میزان درجه حرارت با توجه به وضع فیزیولوژیکی میکروب و وضع فیزیکی شیر متغیر است.

علیزاده ادامه داد: بسیاری از میکروب شناسان براین عقیده‌اند که میکروب سل نسبت به سایر میکروب های بیماری زا در برابر حرارت مقاومت بیشتری دارد بنابراین بایستی شیر تا حد لازم حرارت داده شود، آنگونه که قادر به ازبین بردن میکروب سل باشد.

وی بیان داشت: شیر های فله ای عموما شیرهایی هستند که در شرایط بهداشتی تهیه نشده و به لحاظ شرایط نامناسب حمل و نقل و نگهداری دارای بار میکروبی بالا هستند بنابراین شیرخام فله ای می تواند عامل مهمی برای انتقال بیماری های مشترک بین انسان و دام مثل تب مالت، سل، حصبه و لیستریوز باشد.

علیزاده درخصوص بیماری لیستریوز گفت: ابتلا به بیماری لیستریوز عوارض خطرناکی مانند مننژیت، مسمومیت های خونی و حتی سقط جنین را به دنبال دارد لذا برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های منتقله بین انسان و دام توصیه می شود که فقط از شیرهای پاستوریزه  که در مراحل تولید آن استانداردهای لازم رعایت شده و دارای مجوزهای بهداشتی لازم است استفاده شود.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو