بررسی گوشی نوکیا ۵.۳ یک گوشی اقتصادی با طراحی امروزی

بررسی گوشی نوکیا ۵.۳ یک گوشی اقتصادی با طراحی امروزی


منبع: آرگا

83

1399/8/9

15:07


گوشی نوکیا ۵.۳ میان رده ای اقتصادی و ارزشمند است و همچون گوهری در میان دریای اسمارتفون های گران قیمت می درخشد. این گوشی با کیفیت خوب و عملکرد بی نظیرش می تواند یک انتخاب کلیدی در محدوده قیمتی پایین به شمار رود. با بررسی کامل گوشی نوکیا ۵.۳ همراه این مطلب از آرگا باشید.

بررسی گوشی نوکیا ۵.۳ یک گوشی اقتصادی با طراحی امروزی

مهمترین خصوصیت گوشی نوکیا ۵.۳ قیمت پایین آن می باشد و از آن قبیل گوشی هایی است که می تواند به طور جدی مورد توجه کاربران با بودجه محدود قرار گیرد. این میان رده اقتصادی و با ارزش از نمایشگری روشن، اندروید ۱۰، باتری ۴۰۰۰ میلی آمپرساعتی، دوربینهای چهارگانه و … بهره می برد. لطفا تا پایان بررسی گوشی نوکیا ۵.۳ همراه ما باشید.

بررسی گوشی اقتصادی نوکیا ۵.۳

از گوشی نوکیا ۵.۳ در تاریخ ۱۹ مارس ۲۰۲۰ رونمایی شد و در ماه  آوریل با قیمتی حدود ۱۹۰ یورو به بازار عرضه شد. مهمترین ویژگی این گوشی قیمت پایین و اقتصادی آن می باشد. نوکیا ۵.۳ کیفیت خوب و عملکردی بی نظیری داشته و می تواند در بازه قیمتی پایین یک انتخاب کلیدی باشد. اگر از افرادی هستید که قصد خرید یک گوشی جدید اقتصادی و باکیفیت را دارید، نوکیا ۳ با نمایشگر ۶.۵۵ اینچی روشن، دوربین های چهارگانه، باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی و قابلیت های متعدد دیگر می تواند ارزشمند واقع شده و تا هنگامی که انتظارات معقولی از این میان رده داشته باشید شما را ناامید نسازد. در ادامه قصد داریم به بررسی کامل گوشی نوکیا ۵.۳ بپردازیم تا با قابلیت های این محصول اقتصادی بیشتر آشنا شوید.

آشنایی سریع با گوشی نوکیا ۵.۳

  • ابعاد: ۸.۵*۷۶.۶* ۱۶۴.۳
  • وزن: ۱۸۵ گرم
  • نمایشگر: ۶.۵۵ اینچی IPS LCD با رزولوشن ۷۲۰ * ۱۶۰۰ پیکسل
  • دوربین اصلی: چهارگانه (۱۳،۵،۲،۲)مگاپیکسل (تشخیص عمق، ماکرو، فوق عریض، واید با F/1.8)
  • دوربین سلفی: ۸ مگاپیکسل(واید با F/2.0)
  • حافظه: حافظه رم ۴/۳/۶ گیگابایت با حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت
  • چیپست: اسنپدراگون ۶۶۵
  • پردازنده گرافیکی: آدرنو ۶۱۰
  • سیستم عامل: اندروید ۱۰
  • باتری: ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعت لیتیوم پلیمری غیر قابل تعویض
  • حسگرها: سنسور اثرانگشت(پشت گوشی)، شتاب سنج، سنسور مجاورت
  • فناوری شبکه: GSM/ HSPA/LTE
  • اتصالات: شبکه بیسیم، بلوتوث، جی پی اس، رادیو، یو اس بی

محتویات جعبه

در داخل جعبه نوکیا ۵.۳ به همراه خود گوشی یک عدد کاور ژله ای شفاف و ساده، هندزفری، کابل تایپ سی، شارژر، ابزار درآوردن سیمکارت و دفترچه راهنما حضور دارد.

  طراحی

طی بررسی ها باید گفت طراحی گوشی جدید نوکیا ۵.۳ ساده، شیک و امروزی بوده و به هیچ وجه حس یک گوشی ارزان قیمت را القا نمی کند. می توان با اطمینان بیان کرد که گوشی مستحکمی هم می باشد و در رنگهای ماسه ای، زغالی و آبی متمایل به سبز در اختیار کاربران قرار می گیرد. نوکیا ۵.۳ با ابعاد ۸.۵*۷۶.۶* ۱۶۴.۳ میلیمتر و وزنی حدود ۱۸۵ گرم نسبتا سبک می باشد.

پنل پشتی این گوشی از جنس پلاستیک با رنگ تیره بوده و ماژول دوربین های چهارگانه  آن با آرایشی دایره ای در قسمت بالای نشان نوکیا و سنسور اثرانگشت حضور دارند. حسگر اثرانگشت جای گرفته در قاب پشتی با دقت و سرعت  نه چندان عالی به وظیفه خود می پردازد. ضمنا با کشیدن انگشت به طرف پایین روی آن، می توان درجه رنگ اعلان ها را کمتر نمود. احتمال دارد این چینش دوربین ها  برای برخی کاربران ناخوشایند به نظر برسد و طرفدار آرایش خطی باشند اما این نوع چیدمان نیز علاقمندان خاص خودش را دارد. ضمنا بکارگیری ماژول دوربین ۴ حسگر در این گوشی موجب افزایش وزن آن شده که نقطه ضعفی در طراحی محسوب می شود.

در نمای جلو صفحه نمایش ۶.۵۵ اینچی دیده می شود که آن را محافظ گوریلاگلس ۳ پوشانده است . حاشیه های کناری نمایشگر باریک و ظریف بوده اما در قسمت بالا و پایین اندکی ضخامت بیشتر دارند. به ویژه در قسمت بالا که دوربین سلفی درون ناچ قطره ای جای گرفته است. ضمنا در قسمت پایین لوگوی دوم نوکیا مشاهده می شود. این صفحه نمایش با انحناهای ملایمی که در اطراف دارد، ظاهری مدرن به نوکیا ۵.۳ بخشیده است.

 در سمت راست دستگاه کلید پاور و تنظیم صدا حضور دارند و نکته جالب این است که کلید پاور علاوه بر وظیفه ای همیشگی اش به عنوان نشانگر ال ای دی جهت نمایش نوتیفیکیشن ها هم به کار می رود.

در سمت چپ پورت خشاب سیمکارت حضور دارد و یک کلید اضافی به دستیار گوگل اختصاص داده شده که متاسفانه قابل تنظیم نمی باشد.

هنگامی که گوشی نوکیا ۵.۳ را در دست می گیرید، خمیدگی اطراف دستگاه را حس خواهید کرد که بهره گیری از گوشی را راحتتر و دلپذیرتر می سازد. اندازه نوکیا ۵.۳ کمی بزرگ است ولی موقع استفاده به سادگی قابل مدیریت و کنترل خواهد بود.

در قسمت پایین شاهد حضور اسپیکر صدا، درگاه تایپ سی و میکروفون صدا هستیم. صدای پخش شده از این اسپیکر چندان شفاف و واضح نیست و با خش همراه است.

در لبه بالای گوشی میکروفون حذف نویز و و درگاه جک هدفون ۳.۵ میلیمتری مشاهده می شود.

ضمنا کیفیت تماس در گوشی خیلی بالاتر از حد متوسط بوده و صداها در هر دو سمت واضح و شفاف هستند. به طور کلی با توجه به بررسی صورت گرفته و برچسب  قیمتی گوشی می توان گفت  نوکیا ۵.۳ طراحی بسیار خوب و مدرنی را به نمایش می گذارد.

نمایشگر

گوشی نوکیا ۵.۳ به نمایشگری ۶.۵۵ اینچی IPS LCD با رزولوشن ۷۲۰ * ۱۶۰۰ پیکسل مجهز است و با توجه به بررسیها هرچند اصلا شارپ نیست ولی کنتراست و روشنایی زیادی دارد که بیننده را مجذوب خود می سازد و ضمنا در زیر نور خورشید نیز محتوای آن به خوبی قابل مشاهده است. زاویه دید نمایشگر عالی بوده و با نسبت تصویر ۲۰:۹ برای تماشای فیلم مناسب می باشد ولی در ویدیوهای با عرض کم تجربه جالبی به همراه ندارد. ضمنا ناچ بالای صفحه نیز ممکن است آزاردهنده باشد و شاید برای همه کابران این موارد آنچنان مهم نباشد.

چنانچه نیاز دارید در طی روز از گوشی بهره بگیرید بهتر است میزان روشنایی را بیشتر نمایید و قابلیت نایت لایت را خاموش سازید. به این طریق عملکرد روشنایی می تواند رضایت بخش باشد. وضوح کم نمایشگر موجب عدم نمایش کامل جزئیات شده و وجود طیف رنگی بسیار سرد  می تواند پخش فیلمها را آزاردهنده سازد. به طور کلی با توجه به قیمت گوشی می توان عملکرد نمایشگر نوکیا ۵.۳ را قابل قبول دانست.

دوربین

می توان خصوصیت بارز ظاهر گوشی نوکیا ۵.۳ را در ماژول دوربین دایره ای شکل آن در قاب پشتی دانست که شامل چهار دوربین ۱۳، ۵، ۲ و ۲ مگاپیکسلی (عکسبرداری عریض، فوق عریض، ماکرو و عمق سنج ) و یک فلاش می باشد. ضمنا دوربین سلفی این اسمارتفون هم کیفیتی ۸ مگاپیکسلی دارد.

با توجه به بررسی ها گوشی نوکیا ۵.۳ به عکاسی و حالت پرتره بسیار تمرکز داشته و تصاویر پرتره ای که با دوربین سلفی و دوربین اصلی گرفته می شود اغلب چشمگیر بوده و پس زمینه ها به اندازه کافی تار هستند و سوژه ها کاملا واضح و شارپ به نظر رسیده و اگر در شرایط نور کافی طبیعی تر به ثبت خواهند رسید. ضمنا علاوه بر حالت پرتره یک حالت عکاسی در نور کم نیز در نظر گرفته شده که نتایج مطلوبی را ارائه می دهد. حالت شب در دوربین های اصلی با زاویه دید عریض حضور دارد.

با توجه به برچسب قیمتی گوشی در زمینه عکاسی نیز باید انتظارات را پایین آورد. بعد از عکاسی با دوربین اصلی این گوشی به ویرایش عکس نیاز پیدا خواهید کرد. و عکس های ماکرو نیز به تدریج خسته کننده شده و به ویرایش های متعدد احتیاج پیدا می کند. به طور کلی تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی در نور روز کیفیت متوسطی داشته و قابل قبول است و با کاهش نور کیفیت تصاویر نیز کاهش می یابد. ناگفته نماند دوربین موقع فوکوس عملکرد سریعی داشته و افکت های مربوط به عمق عکسها به خوبی پردازش شده و هوش مصنوعی نیز در شناسایی اشیای جلوی دوربین خوب عمل می نماید. دوربین سلفی نیز ساده و کار راه انداز بوده و برای تماس های تصویری و سلفی های شبکه های اجتماعی مناسب به نظر می رسد اما برای داشتن یک تصویر با کیفیت و خوب باید به دوربین اصلی رجوع کنید.

نرم افزار

بخش نرم افزاری گوشی نوکیا ۵.۳ بهترین قسمت آن است چرا که نه تنها به آخرین نسخه اندروید مجهز می باشد بلکه این گوشی نیز مانند اکثر گوشی های نوکیا عضو برنامه اندروید وان می باشد. یعنی تا دو سال می تواند جدیدترین بروز رسانی های اندروید را دریافت کند . ضمنا استفاده از اندروید وان به نوعی تجربه کاربری نسخه خام اندروید می باشد. به این ترتیب می توان گفت نرم افزارهای این اسمارتفون شبیه گوشی پیکسل گوگل می باشد.

باتری

با در نظر گرفتن وضوح کم نمایشگر و پردازنده متوسط در نوکیا ۵.۳ می توان گفت باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی به کار رفته در این گوشی عملکرد بسیار خوبی دارد. البته در شرایطی که استفاده سنگینی از آن صورت نگیرد. با یک استفاده متوسط از گوشی مانند تماس تصویری، عکاسی و وبگردی باتری حدود دو روز دوام می آورد و مواردی مانند پخش ویدیو و بکارگیری جی پی اس به باتری فشار آورده و موجب مصرف بیش از حد می گردد. ناگفته نماند برای نوکیا ۵.۳ شارژر سریع ۱۰ واتی در نظر گرفته شده است.

سخت افزار

نوکیا ۵.۳ از چیپست اسنپدراگون ۶۶۵ یازده نانومتری هشت هسته ای (چهار هسته ۲ گیگاهرتزی kyro 260 gold و چهار هسته kyro 260 silverبا فرکانس کاری ۱.۸ گیاهرتز) و حافظه رم ۳/۴/۶ گیگابایت بهره می برد. این چیپست به همراه پردازنده گرافیکی آدرنو ۶۱۰ عملکرد نرم و روانی داشته و اجرای بازی هایی مانند آسفالت ۹ ، پاب جی موبایل و  Hill climb racer  با تنظیمات متوسط رضایت بخش بود. چنانچه بخواهید همزمان به تماشای فیلمهای متنوعی از یوتیوب بپردازید قطعا گوشی با لگ و تاخیر اندکی روبرو می شود. به طور مثال خروج از برنامه ها با مکث کوتاه همراه می شود و تغییر جهت از حالت افقی به عمودی با چند ثانیه تاخیر صورت می گیرد. طبق بررسی ها می توان گفت پردازنده گوشی نوکیا ۵.۳ در یک استفاده روزانه، بعید به نظر می رسد که با لگ یا تاخیری همراه شود حتی قابلیت تشخیص چهره نیز سریع عمل نموده و شاید در حد چند میلی ثانیه از جدیدترین گوشی های پیکسل فور عقب بماند و در اجرای بازی های سبک با مشکلی مواجه نخواهید شد.

چند نکته:

  • گلکسی A20e  در نمای روبرو شباهت زیادی به نوکیا ۵.۳ داشته و با داشتن قیمتی در این حدود سلفی خوبی نیز می گیرد.
  •  گوشی جدید و اقتصادی موتورولا موتو G8 پاور از باتری ۵۰۰۰ ملیلی آمپر ساعتی برخوردار است و برای کسانی که به باتری گوشی اهمیت می دهند می تواند نسخه جایگزین نوکیا ۵.۳ باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو