نقد و بررسی گوشی نوکیا ۳.۴ با قابلیت های راضی کننده

نقد و بررسی گوشی نوکیا ۳.۴ با قابلیت های راضی کننده


منبع: آرگا

163

1400/2/31

15:09


در این مطلب به بررسی نوکیا ۳.۴ می پردازیم. گوشی زیبای نوکیا ۳.۴ قابلیت های جالبی را با خود همراه ساخته است که مهمترین آن قیمت پایین دستگاه می باشد. این اسمارتفون برای افرادی که به دنبال یک گوشی ارزان قیمت با نمایشگر و دوربین های خوب هستند؛ می تواند انتخاب مناسبی باشد.

گوشی زیبای نوکیا ۳.۴ با طراحی و کیفیت ساخت خوب از نمایشگر ۶.۳۹ اینچی ، تراشه اسنپدراگون ۴۶۰، دوربین های سه گانه ، اندروید وان و باتری بزرگ ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی بهره می برد. نوکیا ۳.۴ برای افرادی که استفاده سنگینی از گوشی ندارند، می تواند گزینه مناسبی باشد. نقد و بررسی گوشی نوکیا ۳.۴ را در ادامه بخوانید.

آشنایی و بررسی گوشی نوکیا ۳.۴

در سپتامبر ۲۰۲۰ شرکت نوکیا از دو گوشی نوکیا ۲.۴ و ۳.۴ خود رونمایی کرد و نوکیا ۳.۴ حدودا یک ماه بعد با قیمتی حدود ۱۷۹ دلار به بازار ارائه شد. این اسمارتفون در حال حاضر در کشور ما با قیمتی کمتر از ۴ میلیون تومان عرضه می شود. از این رو می توان گفت با یک گوشی اقتصادی روبرو هستیم و قیمت پایین نوکیا ۳.۴ یکی از قابلیت های مهم گوشی محسوب می شود. در ضمن نوکیا ۳.۴ در رنگهای آبی، مشکی، سبز و بنفش در اختیار کاربران قرار می گیرد. به طور کلی نوکیا ۳.۴ برای افرادی که به دنبال دستگاهی مقرون به صرفه با دوربین ها و کیفیت نمایشگر خوب هستند می تواند گزینه مناسبی باشد در ضمن سیستم عامل اندروید وان گوشی هم تجربه کاربری خوبی به ارمغان می آورد.

ولی تا حدودی عملکرد سخت افزاری جالب نیست و از این نظر برای افرادی که استفاده سنگین از گوشی مانند اجرای بازی های به روز را دارند خوشایند نخواهد بود. می توان گفت سری ۳ گوشی های نوکیا اهمیت بالایی برای شرکت دارند به این خاطر که به نظر بهترین راه ورود کاربران فیچرفون به دنیای گوشی های هوشمند می باشد. نخستین نوکیا ۳ در سال ۲۰۱۷ به همراه نوکیا ۵ و ۶ معرفی شد که از لحاظ یک گوشی مقرون به صرفه بسیار مورد توجه قرار گرفت. در ادامه با بررسی گوشی اقتصادی نوکیا ۳.۴ همراه این مطلب از آرگا باشید تا مشخص شود کدام قابلیت یا قابلیت های آن بیشتر نظر شما را به خود جلب می کند.

محتویات جعبه

درون جعبه گوشی نوکیا ۳.۴ به جز خود دستگاه یک آداپتور دیواری، ابزار سینی سیمکارت، کابل پورت یو اس بی تایپ سی، و یک دفترچه راهنما قرار دارد. ولی احتمال دارد در برخی کشورها با محتویات متفاوت تر از آنچه ما شاهد بودیم ارائه شود.

طراحی و کیفیت ساخت

در بررسی طراحی نوکیا ۳.۴ باید گفت وقتی برای اولین بار گوشی را از جعبه بیرون می آورید حس یک دستگاه ارزان قیمت القا نمی شود و با گرفتن آن در دست، متوجه می شوید که به خوبی در دست جای می گیرد. در ساخت پنل پشتی دستگاه فلز به کار نرفته از این رو سردی فلز حس نمی شود ولی بافت پشتی و اتصال محکم آن به کناره فریم قابل احساس است. با وارد آمدن فشار به این بخش پلاستیکی هیچ صدایی تولید نمی شود و می توان گفت کیفیت ساخت نوکیا ۳.۴ بسیار خوب است.

همانطور که اشاره شد جنس بدنه گوشی نوکیا ۳.۴ ، پلاستیکی است ولی بافت و طراحی آن طوری صورت گرفته که اصلا حس پایین رده بودن، ایجاد نمی کند. بررسی ها نشان می دهد بافت خاص پنل پشتی موجب می شود که نگهداری آن در دست راحت شود و مانند بسیاری از گوشی های گران قیمت که موقع کار با آن ها استرس سر خوردن وجود دارد ، این دستگاه بسیار چسبنده باشد و به راحتی در دست جای گیرد.

فریم فلزی دستگاه استقامت و استحکام بیشتری به گوشی بخشیده و در سمت راست آن کلیدهای پاور و ولوم دیده می شود.

بر روی لبه چپ دستگاه نیز کلید اختصاصی دستیار صوتی گوگل حضور دارد.

پورت شارژ USB-C، جک هدفون ۳.۵ میلیمتری، پورت کارت حافظه جانبی و سیمکارت و اسپیکر تک کاناله نیز در لبه های پایینی و بالایی گوشی حضور دارند.

در نمای روبروی گوشی نوکیا ۳.۴ یک نمایشگر ال سی دی با سایز ۶.۳۹ اینچ حضور دارد که حاشیه های باریکی هم دارد. نسبت تصویر نمایشگر ۹: ۱۹.۵ می باشد و با توجه به طویل بودن گوشی از این رو نمی توان با یک دست به بخش بالایی نمایشگر دسترسی داشت. گوشی با ابعاد ۸.۷*۷۶* ۱۶۱ میلیمتر سایز خوبی دارد و به راحتی در دست یا جیب قرار می گیرد. نوکیا ۳.۴ با وزن ۱۸۰ گرمی چندان سبک نبوده اما قطعا زیاد هم نیست و استاندارد به نظر می رسد.

در بالای نمایشگر و سمت چپ، حفره ای برای حضور دوربین سلفی تعبیه شده و این نوع طراحی یا پانچ هول موجب تقریبا بی حاشیه شدن نمایشگر و مشاهده کامل محتوای آن شده است. چرا که از بریدگی یا شکاف رایج میان گوشی های هوشمند خبری نیست. در ادامه بررسی طراحی نوکیا ۳.۴ به بخش پشتی که قسمت جالب و جذاب گوشی است می پردازیم. در این پنل، ماژول سه گانه دوربین دیده می شود که برای دستگاهی با این قیمت واقعا چشمگیر و خارق العاده است. در ضمن حضور حسگر اثرانگشت روی پنل پشتی امنیت کامل دستگاه را فراهم می آورد. البته با توجه به اقتصادی بودن گوشی از قابلیت هایی چون گواهی ضدآب و شارژ بیسیم خبری نیست.

 کیفیت نمایشگر

نوکیا ۳.۴ از نمایشگر ۶.۳۹ اینچی با پنل ال سی دی بهره می برد و بررسی ها نشان می دهد هرچند وضوح تصویر ( ۷۲۰* ۱۵۶۰) خیلی زیادی را ارائه نمی دهد ولی کیفیت کلی نمایشگر و رزولوشن تصاویر و متون خوب ارزیابی می شود به طوری که با مشکل چندانی مواجه نمی شوید. رنگها روشن نمایش داده می شوند و یوتیوب، نتفلیکس و تماشای فیلم تجربه لذت بخشی به همراه دارد. تراکم پیکسلی نمایشگر ۲۶۹ پیکسل در هر اینچ بوده و حداکثر روشنایی آن ۴۰۰ نیت می باشد و می توان در فضای باز یا زیر نور شدید خورشید یا نور زیاد زمستان از نمایشگر گوشی بهره برد و محتوای آن را به خوبی مشاهده کرد اما آنچنان که باید شارپ نیستند.

در ضمن در بررسی ها مشخص شد که قابلیت شناسایی کف دست (PALM CANCELLING) خوب عمل نمی کند و موجب بسته شدن برنامه یا برگشت به صفحه قبلی می شود که این امر به خاطر حاشیه های باریک نمایشگر می باشد و استفاده از یک قاب محافظ تاحدود زیادی می تواند این مشکل را برطرف کند. البته توصیه می شود برای همه گوشی ها از قاب محافظ بهره بگیرید.

جذابترین قسمت نمایشگر نوکیا ۳.۴ مجهز شدن آن به هول پانچ است. این نوع طراحی معمولا به گوشی های بالارده اختصاص دارد اما به تدریج به سمت گوشی های اقتصادی نوکیا متمایل نیز شده است. از آپشن های نمایشگر می توان به گزینه های معمول روشنایی و تنظیم فونت اشاره کرد در ضمن قابلیت دو ضربه ای جهت روشن کردن صفحه نمایش و گزینه روشن شدن نمایشگر موقع دریافت نوتیفیکیشن هم وجود دارد. در حالت خاموش نمایشگر هیچ راهی برای دریافت اعلان های جدید به کاربر وجود ندارد از این رو حالت روشن شدن صفحه نمایشگر خیلی کاربردی خواهد بود.

دوربین های سه گانه

با توجه به بررسی ها می توان گفت مجهز شدن نوکیا ۳.۴ در پنل پشتی به دوربین های سه گانه برای دستگاهی در این رنج قیمتی بسیار جذاب و چشمگیر می باشد. حتی موقعی که کفیت عکس های ثبت شده و فیلم های ضبط شده را مشاهده کنید بیشتر لذت خواهید برد. البته در اصل دوربین دوگانه بوده چرا که لنز اصلی ۱۳ مگاپیکسلی با سنسور ۲ مگاپیکسلی سنجش عمق ترکیب شده و در عکاسی پرتره و عکاسی با پس زمینه تار به کار گرفته می شود . لنز سوم نیز یک سنسور ۵ مگاپیکسلی فوق عریض است که به عکاسی آسانتر از مناظر کمک می کند و این امکان را فراهم می آورد تا افراد بیشتری را در کادر تصویر داشته و محتوای زیادتری را عکاسی کنید.

بررسی ها نشان می دهد با دوربین های نوکیا ۳.۴ در نور کافی پس زمینه عکس ها به خوبی تار می شود و مرز میان سوژه اصلی و پس زمینه با دقت و پردازش عالی تفکیک شده که برای دستگاهی با این قیمت حقیقتا عالی می باشد.  در شرایط نوری سختتر تصاویری روشنتر از حالت نرمال ثبت می شود که احتمالا جای انتقاد دارد اما باید گفت در برخی گوشی های گران قمیت تر نیز این مورد دیده می شود و نمی توان ایراد جدی برای نوکیا ۳.۴ محسوب کرد.

رابط کاربری دوربین عملکرد راحتی دارد و می توان حالت های مختلف عکاسی و در ضمن تغییر زاویه دید را به شکل دستی تغییر داد. این قابلیت برای مواقعی که می خواهید قاب بزرگتری داشته باشید و امکان عقب رفتن نیست کاربرد دارد. کیفیت فیلمبرداری نوکیا ۳.۴ حداکثر ۱۰۸۰P بوده و با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه فیلمبرداری دارد که کاملا قابل قبول می باشد.

در نور خوب و کافی (تاکید می شود نور خوب) از کیفیت فیلمبرداری دوربین های نوکیا ۳.۴ هیجان زده می شوید و فیلم های عالی را ضبط خواهید کرد البته با کاهش نور کیفیت فیلمبرداری هم کم شده که این موضوع اصلا غیرعادی نخواهد بود. دوربین سلفی نوکیا ۳.۴ با لنز ۸ مگاپیکسل واید و فوکوس نرم، تصاویر خیلی خوبی را در نور کافی به ثبت می رساند و برای گوشی با این رنج قیمتی؛ عالی هم به نظر می رسد

سخت افزار و نرم افزار

از لحاظ سخت افزاری از نوکیا ۳.۴ نباید انتظار خارق العاده ای داشت. و باید یادآوری کرد که این محصول پایین رده و ارزان قیمت است و جهت کارهای معمولی و سبک طراحی شده است. با این وجود نوکیا برای گوشی خود سنگ تمام گذاشته و آن را به پردازنده ۸ هسته ای اسنپدراگون ۴۶۰ (جدیدترین SOC کوالکام از سری ۴۰۰)مجهز کرده است که حداکثر توان پردازش ۱.۸ گیگاهرتز را ارائه می دهد. و پردازنده گرافیکی آدرنو ۶۱۰ تراشه نوکیا ۳.۴ را همراهی می کند

نوکیا ۳.۴ با حافظه رم ۳/۴ گیگا بایت و حافظه داخلی ۳۲/ ۶۴ عرضه می شود. پیشنهاد می شود نسخه ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی را انتخاب کنید چرا که عملکرد نسخه پایه تعریف چندانی ندارد و می توان روی نسخه ۴ گیگابایی بیشتر حساب باز کرد. ناگفته نماند گوشی برای ارتقای حافظه از قابلیت کارت حافظه میکرو اس دی پشتبانی دارد.

از لحاظ عملکرد روانه تراشه به کار رفته در  نوکیا ۳.۴ عملکرد خوبی را ارائه می دهد البته گهگاه کمی کند می شود ولی عمدتا وظایفش را به خوبی انجام می دهد. برای اجرای بازی عملکرد جالبی ندارد و به طور مثال بازی coD موبایل و سابوی سورفرس را با حداقل تنظیمات روان اجرا می کند ولی از اجرای بازی هایی مانند Fortnite صرف نظر نمایید. چنانچه از گوشی خود استفاده بیشتری مانند گشت و گذار در شبکه های اجتماعی، اپلیکیشن ای ارتباطی را مدنظر دارید بهتر است به گوشی با سخت افزار پیشرفته تر فکر کنید.

در ادامه به بررسی قسمت نرم افزاری نوکیا ۳.۴ می پردازیم. اکثر گوشی های هوشمند شرکت نوکیا در بخش نرم افزاری به اندروید وان(اندروید استوک، اندروید خام) مجهز هستند. این موضوع سبب شده فضای ذخیره سازی بیشتری در اختیار شما باشد و حجم زیادی از گوشی با برنامه های بی استفاده یا اضافی اشغال نشود. اندروید نوکیا ۳.۴ تمیز و زیبا بوده و همه برنامه های رایج گوگل را در اختیار کاربر می گذارد.

نوکیا ۳.۴ با اندروید ۱۰ به بازار عرضه می شود و شرکت سازنده به روزرسانی به نسخه ۱۱ را نیز نوید داده است. نوکیا ۳.۴ قسمتی از برنامه اندروید وان گوگل می باشد که ورژن تایید شده اندروید گوگل است و برای هر نوع مداخله سفارشی سازی سنگین توسط سازنده ها به گوگل نیاز دارد. بر روی گوشی فقط دو برنامه پیش فرض نصب شده( مای فون و نتفلیکس) به همراه اپلیکیشن دوربین حضور دارد. با توجه به بررسی ها می توان گفت اندروید وان در نوکیا ۳.۴ تجربه کاربری خوبی را ارائه می دهد و برای یک گوشی ارازان قیمت مزیت محسوب می شود چرا که امکان آپدیت سریعتر و از نظر تئوری عملکرد بهتر را فراهم می نماید.

باتری بزرگ

نوکیا ۳.۴ به باتری بزرگ و حجیم ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی لیتیوم پلیمری مجهز شده است و بررسی ها نشان می دهد باتری گوشی پرقدرت بوده و برای یک استفاده معمولی به راحتی ۲ روز دوام می آورد که این میزان شارژدهی خیلی خوب ارزیابی می شود. البته اگر استفاده از دستگاه سنگین تر شود بالطبع طول عمر باتری کمتر خواهد شد.

جمع بندی

در مجموع و با توجه به بررسی ها می توان گفت گوشی زیبای نوکیا ۳.۴ با طراحی و کیفیت ساخت خوب و نمایشگر مجهز به هول پانچ از لحاظ ظاهر می تواند مجذوب کننده باشد البته قابلیت هایی چون دوربین سه گانه، باتری بزرگ و بادوام و اندروید وان ارزش گوشی را بالا می برند اما از لحاظ فنی پردازنده آن برای یک استفاده سبک و معمولی  کارایی دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو