بررسی نوکیا ۲.۴ گوشی به صرفه و خوش ساخت

بررسی نوکیا ۲.۴ گوشی به صرفه و خوش ساخت


منبع: آرگا

156

1400/3/19

15:13


در این مطلب به بررسی گوشی اقتصادی و ارزان قیمت نوکیا ۲.۴ می پردازیم تا با مشخصات فنی آن آشنا شده و اگر قصد خرید یک اسمارتفون معمولی و کار راه انداز را دارید می توانید نوکیا ۲.۴ را جزو انتخاب های خوب خود قرار دهید.

اسمارتفون نوکیا ۲.۴ یک گوشی اقتصادی می باشد که بیشتر ویژگی های این رده را با خود همراه کرده اما از قابلیت های جذابی همچون نمایشگر ۶.۵ اینچی با وضوح خوب، نرم افزار تمیز و ساده و حالت شب دوربین نیز بهره می برد. با بررسی گوشی نوکیا ۲.۴ می توانید بیشتر با قابلیت های این گوشی هوشمند آشنا شوید.

بررسی گوشی نوکیا ۲.۴ موبایلی با قابلیت های متفاوت

گوشی اقتصادی نوکیا ۲.۴ در سپتامبر ۲۰۲۰ به بازار معرفی و ارائه شد. این اسمارتفون بیشتر ویژگی های رده اقتصادی را با خود همراه کرده، البته از قابلیت های جذابی هم بهره می برد که در ادامه مطلب به آن ها اشاره می شود.

می توان گفت ارزش خرید همه گوشی های اقتصادی و با رده ی پایین یکسان نبوده و برخی مانند نوکیا ۲.۴ ارزش خرید بالایی دارند به این خاطر که با کمترین هزینه صاحب یک گوشی هوشمند می شوید که نمایشگر ۶.۵ اینچی، باتری توانمند، دوربین دوگانه با قابلیت پشتیبانی از حالت شب، نرم افزار ساده و تمیز را در اختیار شما قرار می دهد و به طور کل نیازهای معمول شما را برآورده می کند.

البته از نظر سخت افزاری رضایت بخش نیست ولی با توجه به رنج قیمتی گوشی نمی توان انتظاری فراتر از آن داشت. در ادامه با بررسی گوشی نوکیا ۲.۴ همراه آرگا باشید تا با مشخصات و قابلیت های این اسمارتفون ارزان قیمت (حدود ۳ میلیون تومان در خرداد ۱۴۰۰) بیشتر آشنا شوید.

طراحی زیبا نوکیا ۲.۴

در بررسی طراحی گوشی نوکیا ۲.۴ نکته غیر قابل انکاری که وجود دارد این است که کاملا ارزان قیمت به نظر می رسد و غیر ممکن است با یک گوشی پرچمدار اشتباه گرفته شود. ساختار این اسمارتفون کاملا پلاستیکی بوده و از قاب شیشه ای یا لبه های منحنی با روکش محافظ خبری نیست.

شرکت نوکیا در طراحی این گوشی تمام سعی خود را به کار گرفته که در این بازه قیمتی نوکیا ۲.۴ زیبا به نظر برسد و هر چند طراحی پرچمداری ندارد ولی اطمینان داشته باشید که با هزینه پایین یک گوشی زیبا خواهید داشت.

  • رنگ گوشی

قابل ذکر است نوکیا ۲.۴ تنها در انگلیس و ایالات متحده با رنگ خاکستری یا زغالی ارائه می شود و در سایر نقاط دنیا با رنگهای دیگر (آبی و بنفش یاسی) به فروش می رسد. پنل پشتی گوشی با طیف رنگی بسیار ظریفی همراه شده که رنگ گوشی را از روشن به تیره نمایش می دهد و در نگاه اول احتمالا متوجه آن نخواهید شد.

  • روکش کوشی

روکش سه بعدی نانو (۳D nano-textured) نوکیا ۲.۴ جذابتر و باکیفیت تر از آنچه که در واقعیت دیده می شود به نظر می رسد. جنس آن به نحوی است که به خوبی در دست چسبندگی داشته و راحت می توان آن را در دست گرفت و از بابت سر خوردن یا افتادن نگرانی نداشت، به عبارت دیگر برخلاف سایز بزرگ گوشی(۸.۷* ۷۶.۳*۱۶۵.۹ میلیمتر و وزن ۱۹۵ گرم) می توان آن را بهتر، راحت تر و با ایمنی بیشتری در دست گرفت.

  • وزن گوشی

بررسی پنل رویی نوکیا ۲.۴ حاکی از آن است که حضور یک نمایشگر ۶.۵ اینچی برای یک گوشی با این قیمت حقیقتا بزرگ و خوب می باشد. هر چند نمایشگری به این سایز موجب بزرگ شدن گوشی شده ولی نوکیا به نحو شگفت انگیزی نوکیا ۲.۴ را باریک و سبک طراحی کرده است. وزن گوشی کمتر از ۲۰۰ گرم بوده از این رو در استفاده از نوکیا ۲.۴ اصلا حس سنگینی و حجیم بودن القا نمی شود.

  • طراحی گوشی

حاشیه های نمایشگر نسبتا ضخیم بوده به ویژه در لبه پایین که محل حضور لوگوی نوکیا می باشد. البته در این رنج قیمتی و رده کاربری این موضوع عادی است ناگفته نماند در بالای نمایشگر ناچ یا بریدگی قطره مانندی برای میزبانی دوربین سلفی در نظر گرفته شده که یکی از طراحی های رایج می باشد. ضمنا در پنل پشتی نیز شاهد دوربین دوگانه و اسکنر اثر انگشت هستیم.

در ادامه بررسی گوشی نوکیا ۲.۴ به درگاه ها و کلیدهای تعبیه شده روی دستگاه اشاره می شود. قبل از هر چیز نکته قابل انتقاد در نوکیا ۲.۴ نبود پورت شارژ USB-C می باشد که انتظار می رفت در این بازه قیمتی شاهد آن باشیم. گوشی برای شارژ شدن از پورت میکرو USB بهره می برد.

در سمت چپ دستگاه کلیدهای تنظیم صدا و پاور تعبیه شده در ضمن کلید اختصاص دستیار گوگل هم در لبه سمت راست دیده می شود. در بالای گوشی جک هدفون ۳.۵ میلی متری صدا تعبیه شده  که سازگار با همه هدفون و هدست های بازار است. در لبه پایین شاهد حضور میکروفون دوم ، اسپیکر و پورت میکرو USB هستیم.

به طور کی طراحی نوکیا ۲.۴ خوب و کاربردی ارزیابی می شود و با توجه به بررسی ها مشکل خاصی برای آن مشاهده نشد. ضمنا در این بازه قیمتی انتقاد خاصی به آن وارد نیست.

نمایشگر راضی کننده نوکیا ۲.۴

نوکیا ۲.۴ به نمایشگری ۶.۵ اینچی IPS LCD لمسی خازنی مجهز است که به طور قطع بزرگ می باشد ولی شرکت سازنده آن را به طرز حیرت انگیزی باریک و سبک طراحی کرده است و گوشی با وزن ۱۹۵ گرم زمخت به نظر نمی رسد.

این نمایشگر حدود ۸۰.۶ درصد پنل جلویی را به خود اختصاص داده است و با نسبت تصویر ۹: ۲۰ دارای وضوح ۷۲۰*۱۶۰۰ پیکسل می باشد. هر چند رزولوشن نمایشگر فول اچ دی نیست ولی به اندازه کافی روشن و رنگی بوده و جزئیات را در حد قابل قبولی برای مشاهده تصاویر و ویدیوهای یوتیوب نشان می دهد.

فراموش نشود که رزولوشن تصویر با این توصیفات اندکی پایین تر از دیگر گوشی ها بوده که اکثرا این موضوع را مشکل بزرگی تلقی نمی کنند. به طور کلی و با توجه به بررسی ها می توان گفت نمایشگر نوکیا اکثر افراد را راضی خواهد کرد.

دوربین دوگانه گوشی نوکیا ۲.۴

نوکیا ۲.۴ در پنل پشتی به دوربین دوگانه مجهز می باشد که شامل یک لنز اصلی ۱۳ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم F/2.2 و یک لنز ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق می باشد. در ضمن یک فلش LED این دوربین ها را همراهی می کند.

دوربین سلفی نیز در پنل جلویی شامل یک لنز ۵ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/2.4 است که تصاویر را کاملا معمولی به ثبت می رساند. با توجه به بررسی ها قابل ذکر است چالش اصلی برای دوربین گوشی نوکیا ۲.۴ بخش فوکوس آن می باشد که گهگاه عملکرد مناسبی ندارد ولی در نور مناسب تصاویر با رنگ زنده و رنج دینامیکی مناسب به نظر می رسند.

هنگامی که فوکوس درست وارد عمل می شود، میزان جزئیات ثبتی موجب شگفتی می شود. عکاسی با دوربین گوشی در نور کم و محیط بسته به طرر قابل توجهی جزئیات را کاهش می دهد.

بررسی ها نشان داد دوربین نوکیا ۲.۴ از دو حالت پرتره و شب هم پشتیبانی دارد در این موارد می توانید بر میزان تاری کنترل بیشتری داشته باشید ولی ممکن است به خاطر توان کم پردازنده، هنوز هم بخش هایی از تصویر سوژه مانند موها در عکس تار به نظر برسند. البته حالت شب خیلی بهتر بوده و جزئیات تا حدود خوبی مشخص می شوند ولی رنگ ها اندکی لکه دار هستند.

حالت شب دوربین نوکیا ۲.۴ عملکرد بهتری داشته و رنگ ها دقیق می باشند ولی در عین حال، جزئیات اندکی با وضوح نامناسب به نظر می رسند. هر چند تصاویر ثبت شده با گوشی نوکیا ۲.۴ استثنایی نیستند ولی در این رنج قیمتی می توان گفت تحسین برانگیز می باشند.

عملکرد کند  گوشی نوکیا ۲.۴

در تولید گوشی های ارزان قیمت همواره یک بخش فدای سایر قسمت ها می شود که در نوکیا ۲.۴ این موضوع به عملکرد گوشی بر می گردد. بررسی ها نشان می دهد که این اسمارتفون به تراشه مدیاتک هلیو P22 مجهز شده و در انگلستان و ایالات متحده با حافظه رم ۲ گیگابایت و حافظه داخلی ۳۲ گیگابایت ارائه می شود. البته حافظه رم ۳ و حافظه داخلی ۶۴ نیز برای نوکیا ۲.۴ در نظر گرفته شده است.

این میزان حافظه رم و ذخیره سازی زیاد نبوده ولی امکان ارتقا از طریق کارت حافظه جانبی تا ۵۱۲ گیگابایت فراهم شده است. قابل ذکر است این تراشه  هشت هسته ای بوده و شامل هشت هسته کورتکس A53 با فرکانس کاری ۲ گیگاهرتز می باشد در ضمن پردازنده گرافیکی Power VR GE8320 آن را همراهی کرده و وظیفه پردازش های گرافیکی را بر عهده دارد.

با وجود رم خیلی کم و پردازنده ابتدایی، عملکرد کند نوکیا ۲.۴ اجتناب ناپذیر بوده؛ ولی این گوشی برای کارهای عادی و روزمره مناسب می باشد و در اجرای کارهای سبک با مشکلی مواجه نمی شود. البته کار با کلید دستیار صوتی گوگل نیز تا حدودی کند بوده و چنانچه برنامه ای باز باشد و قصد عکاسی هم داشته باشید، این کار امکان پذیر نیست؛ چرا که جابجایی میان برنامه و دوربین به کندی صورت می گیرد.

با توجه به مشخصات سخت افزاری نوکیا ۲.۴ نمی توان از آن ویدیوهای با وضوح زیاد یا عملکرد مناسب در بازی ها را انتظار داشت. این گوشی می تواند برنامه ها و بازی های بسیار درگیرکننده رم را اجرا کند ولی لگ و تاخیر هم چاشنی آن خواهد بود.

ممکن است اجرای برنامه ها در مواقعی مشکل ساز باشد ولی به طور معمول پایدار و آهسته عمل می کنند. می توان گفت قسمتی که دستگاه در آن برتری دارد بخش تماس و شبکه است. در بررسی ها مشخص شد نوکیا ۲.۴ قادر است تماس ها را به راحتی و با سیگنال مناسب برقرار کند و سیگنال وای فای یا LTE  را از دست نمی دهد.

سیستم عامل ساده و تمیز نوکیا ۲.۴

در این قسمت به بررسی نرم افزاری گوشی نوکیا ۲.۴ می پردازیم. سیستم عامل این اسمارتفون برپایه اندروید One بوده که نسخه تمیز و ساده ای است و شامل برنامه های اضافی و حوصله سر بر نیست. این موضوع سبب می شود دستگاه در بهترین حالت خود به فعالیت بپردازد ولی در اینجا نیز چالشی گوشی را همراهی می کند و آن اجرای همزمان برنامه ها یا مولتی تسکینگ است که با هنگ و تاخیر روبرو می شود و پیشنهاد می شود اصلا چند برنامه را همزمان اجرا نکنید.

با اینکه اندروید بکار رفته در گوشی نوکیا ۲.۴ کاملا خالص می باشد ولی در بررسی ها مشخص شد چند ژست حرکتی مانند بی صدا کردن تماس ها با برداشتن گوشی، دو مرتبه زدن کلید روشن/خاموش برای اجرای دوربین و کشیدن انگشت روی اسکنر اثر انگشت برای باز کردن اعلانات در آن تعبیه شده است.

نوکیا تنها ۲ برنامه را به شکل پیش فرض در این گوشی نصب کرده که شامل برنامه مای فون و برنامه دوربین می باشد. توسط برنامه مای فون می توانید به گارانتی، خرید بیمه ، انجمن ها و … دسترسی پیدا کنید. نکته قابل انتقاد این است که برنامه های پیشنهادی نوکیا تبلیغات را نیز با خود همراه کرده اند. ناگفته نماند نوکیا ۲.۴ قابل آپدیت به اندروید ۱۱ بوده و شرکت سازنده بروز رسانی نرم افزاری گوشی را تا دو سال و آپدیت امنیتی را تا سه سال ضمانت کرده است.

باتری پر توان نوکیا ۲.۴

گوشی نوکیا ۲.۴ برای تامین انرژی خود از باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی کمک می گیرد که بررسی ها نشان داد  به راحتی تا ۲ روز دوام می آورد. هر چند این میزان خیلی بالا نبوده ولی حداقل در طی روز از بابت شارژ مجدد گوشی نگران نخواهید شد. نکته قابل انتقاد این است که به خاطر پورت میکرو USB سرعت شارژ کم بوده و در مدت ۳۰ دقیقه فقط ۱۶ درصد باتری شارژ می شود. از این رو به نظر می رسد شارژ کامل گوشی به تایم بسیار طولانی (مثلا یک شب تا صبح) نیاز دارد.

جمع بندی گوشی نوکیا ۲.۴

با توجه به مطالب ذکر شده در مجموع می توان گفت گوشی اقتصادی نوکیا ۲.۴ بیشتر ویژگی های یک گوشی ارزان قیمت را در کنار قابلیت های جذابی همچون نمایشگر ۶.۵ اینچی و بزرگ، باتری پرتوان، حالت شب دوربین و سیستم عامل ساده و تمیز با خود همراه کرده است و اگر به دنبال یک گوشی معمولی و کار راه انداز هستید و بخش سخت افزاری اهمیت زیادی ندارد می توانید روی نوکیا ۲.۴ حساب باز کنید.

در حال حاضر گوشی های هم قیمت با این اسمارتفون در بازار مشاهده نمی شود ولی نزدیکترین رقیب به آن موتورولا E6s می باشد که تجربه کاربری یکسانی دارد. به جرات می توان گفت با این قیمت گزینه ای بهتر پیدا نمی شود. اما اگر بودجه بیشتری دارید می توانید ریلمی ۷ که مشخصات سخت افزاری بالاتری دارد را جزو انتخاب خود قرار دهید و از این دو گزینه بهتر پوکو ایکس ۳ خواهد بود.

برای آشنایی با قابلیت های گوشی نوکیا ۳.۴ و نوکیا ۲.۲ می توانید از مقالات مفید ارائه شده آرگا در این زمینه استفاده نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو