اختصاصی| آفتی که به جان استخوان خانمها می‌افتد

48

1399/8/14

17:09


نمی‌توان نقش استخوان ها را در سلامت کلی بدن انسان نادیده گرفت اما این عضو مهم در برخی افراد به ویژه خانم‌ها، گاهی چندان مغفول می‌ماند که جبران آسیب وارد شده به آن غیرممکن می گردد.

اختصاصی| آفتی که به جان استخوان خانمها می‌افتد

سرویس ترجمه بهداشت نیوز، پوکی استخوان یک بیماری استخوانی است که به دلیل شدت کم شدن توده استخوان و تغییرات یائسگی در خانم ها مشاهده می شود. ابتلا به پوکی استخوان با مشاهده استخوان های متخلخل و کم چگالی مشخص می شود که باعث شکننده شدن استخوان و شکستن یا شکستگی آن به راحتی می شود.استخوان ها بافت های زنده ای هستند که می توان از آنها به عنوان یک لانه زنبوری یاد کرد. در پوکی استخوان ، منافذ بزرگتر و ضعیف می شود از این رو باعث شکنندگی و عوارض دیگر در این اندام می گردد.پوکی استخوان سالانه حدود 9/8 میلیون شکستگی استخوان را ایجاد می کند.
 
عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان 
پوکی استخوان شامل برخی عوامل‌خطر قابل اصلاح و برخی غیرقابل اصلاح است. عوامل خطر قابل اصلاح شامل سبک زندگی، استفاده از دارو، هورمون های جنسی است، در حالی که عوامل خطر غیرقابل اصلاح مانند سابقه خانوادگی، جنسیت و سن است. گرچه بسیاری از افرادی که درگیر پوکی استخوان می شوند این ریزفاکتورهای خطر را دارند، برخی نیز بدون هرگونه عامل خطری، به پوکی استخوان مبتلا شده اند.
 
نشانه‌های پوکی استخوان
پوکی استخوان را بیماری خاموش می نامند زیرا هیچ علائم قابل مشاهده‌ای در مراحل اولیه بیماری ندارد و تا زمانی که شکستگی ناگهانی استخوان رخ ندهد، ممکن است فرد متوجه تخریبی که داخل استخوانش روی داده، نشود. هنگامی که  این بیماری استخوان ها را تحت تأثیر قرار دهد ، علائم زیر مشاهده می شود:  کمردرد، شکستگی استخوان، تغییر وضعیت بدن و کوتاه شدن قد.
 
تشخیص پوکی استخوان
با اندازه گیری تراکم مواد معدنی موجود در استخوان می توان پوکی این اندام مهم بدن را تشخیص داد. تراکم مواد معدنی استخوان انعکاسی از توده استخوان فرد است.   اندازه گیری تراکم مواد معدنی استخوان می تواند پوکی استخوان را نشان دهد ، میزان پاسخ درمانی را اندازه گیری کرده و شکستگی های آینده را پیش بینی کند. بهتر  است که برای اطمینان از حفظ سلامت ، هر چند وقت یکبار توده استخوان خود را بررسی کنید.
 
روش‌های درمان
درمان پوکی استخوان شامل استفاده از داروهای مختلف یا درمان های غیردارویی است . انتخاب روش درمانی به میزان پیشرفت بیماری ، جنسیت، سن ، سابقه آسیب قبلی و خطر شکستگی استخوان بستگی دارد. هدف اصلی از درمان، کاهش خطر شکستگی ، کاهش درد ، جلوگیری از معلولیت و از دست دادن استخوان است.
 
با استفاده از روش های غیردارویی زیر، می توان تا حدی از عوار ناشی از این بیماری کاست:
ورزش منظم تاثیر بسزایی در کاهش عوارض پوکی استخوان، حفظ تعادل و هماهنگی بدن دارد. 
تغذیه مملو از ویتامین ها به ویژه کلسیم و ویتامین دی که شامل لبنیات و سبزیجات تازه است. 
 سایر اصلاحات در سبک زندگی که این موارد شامل تغییراتی مانند حفظ وزن مناسب بدن ، پرهیز از مصرف الکل و ترک سیگار می باشد.

منبع: news-medical
مترجم: لیلا فرجی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو