انزال پس رونده (رتروگرید)

منبع: فرزند

187

1399/9/15

17:19


انزال پس رونده (رتروگرید)

انزال پس رونده (رتروگرید) به ورود مایع منی به مثانه اشاره دارد به جای آن که در زمان انزال از راه مجرای ادراری خارج شود.

علل، بروز و عوامل خطر

انزال رتروگرید ممکن است در زمینه ی جراحی اورترا، پروستات، دیابت، و برخی دارو ها رخ دهد، شامل داروهای به کار رفته برای درمان فشار خون بالا (هیپرتانسیون) و برخی داروهای تغییر دهنده ی خلق و خو.

این وضعیت نسبتا ناشایع است و ممکن است به طور نسبی و یا کامل رخ دهد. وجود مایع منی در مثانه مشکل ساز است. این مایع با ادرار قاطی می شود و از راه ادرار طبیعی از بدن خارج می شود. مردان مبتلا به دیابت و آن هایی که تحت جراحی های دستگاه ادراری قرار گرفته اند، در خطر افزایش یافته ای برای این وضعیت قرار دارند.

علائم انزال رتروگرید

خروج اندک مایع منی و یا عدم خروج مایع منی از اورترا در طی انزال

ناباروری احتمالی

ادرار ابری پس از اوج لذت جنسی

نشانه‌ها و آزمون‌های انزال رتروگرید

بررسی و تحلیل ادرار بر روی نمونه ی ادرار انجام می شود که مدت کوتاهی پس از انزال انجام می شود که نشان دهنده ی مقادیر اسپرم در ادرار است.

درمان انزال رتروگرید

انزال رتروگرید در اثر برخی داروها ایجاد می شود، و عدم مصرف برخی داروها باعث بر طرف شدن این حالت می شود. انزال رتروگرید در اثر دیابت و یا جراحی سیستم ادراری تناسلی ممکن است به برخی داروهای شبه اپینفرینی پاسخ دهد. (مثلا سودوافدرین و یا ایمی پیرامین) .

پیش آگهی

اگر انزال زودرس در اثر برخی داروها رخ دهد، قطع مصرف آن ها اغلب انزال را به حالت عادی بر می گرداند. اگر انزال رتروگرید در اثر جراحی و یا دیابت باشد، اغلب قابل اصلاح نمی باشد.

عوارض

این وضعیت می تواند باعث ایجاد ناباروری شود.
اگر در مورد این وضعیت نگرانید و یا در بچه دار شدن مشکل دارید با پزشک تماس بگیرید.

پیشگیری

داشتن کنترل مناسب قند خون در افراد دیابتی ممکن است در پیشگیری از ایجاد این مشکل موثر باشد. پرهیز از داروهایی که باعث ایجاد انزال پس رونده می شود، هم از ایجاد این مشکل پیشگیری می کند.

منبع: نسخه

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو