با نظریه گشتالت و اصول آن آشنا شوید

با نظریه گشتالت و اصول آن آشنا شوید


منبع: آرگا

154

1399/9/18

22:19


گشتالت یکی از نظریه های مهم در علم روانشناسی می باشد و بسیاری از روان درمانگر ها از این روش ها برای درمان بیماری های سایکوتیک استفاده می کنند. همراه ما باشید تا شما را با این تئوری آشنا کنیم.

گشتالت یکی از نظریه های روانشناسی می باشد که نشان می دهد ادراک بصری هر انسان چگونه توسط مغزش درک می شود. پیدایش این نظریه با اوج هنر مدرن همراه بوده است و همین مسئله باعث شد که این نظریه جایگاه ویژه ای در بین هنرمندان پیدا کند.

پیدایش گشتالت در اوج هنر مدرن

نظریه گشتالت چیست؟

گشتالت یک نظریه می باشد که بیان می کند ذهن انسان برای دریافت چیزی یک کل در یافت می کند. این نظریه اعتقاد دارد که اجزای یک چیز نمی تواند کار آیی کل و منسجم بودن آن را داشته باشد. به طور کلی برای درک یک چیزی ابتدا تصویر کلی از آن درک می شود و سپس فرد می تواند اجزای آن را درک کند.  باید بدانید که مقدار اطلاعاتی که ذهن هر فرد می تواند آن را پیگیری کند محدود می باشد ولی وقتی اطلاعات بصری پیچیده می شوند ذهن می تواند آن ها را آسان کند و یادگیری را افزایش دهد. باید بدانید که هر چیزی می تواند معنای جداگانه ای داشته باشد ولی بهتر است بدانید که آن چیز از یک کل می باشد و مغز و ذهن ابتدا آن کل را درک می کند. کل مجموعه ای از اجزا می باشد که معنایی به آن ها بخشیده است مانند یک ساعت که تشکیل شده از اجزای بسیار زیادی می باشد ولی اجزای آن به تنهایی نمی توانند برای شما ساعت را نشان بدهند.

اصول گشتالت

باید بدانید که این نظریه ۱۱ اصل اثبات شده دارد که در ادامه همه آن ها را برایتان بررسی می کنیم.

اصل مشابهت Similarity principle

یکی از اصلی ترین اصول گشتالت اصل مشابهت آن می باشد. در واقع این اصل بیان می کند که شما راحت تر می توانید با ایجاد تشابه یاد آوری چیز هایی را برای خود آسان کنید. سه عامل مهم برای تشابه وجود دارد که شامل رنگ، اندازه و شکل می باشد. در میان این سه عامل اندازه از دیگران قوی تر می باشد و شما می توانید با استفاده از تشابه در اندازه سریع تر چیز هایی را بدست بیاورید.

نظریه گشتالت

اصل مجاورت  Proximity principle

اصل مجاورت بیان می کند که یاد آوری چیز هایی که مجاور هم می باشند سریع تر امکان پذیر می باشد. این نزدیکی می تواند نشانه ای از نزدیک بودن لبه های عناصر، مماس شدن آن ها و یا روی هم قرار گیری آن ها باشد. باید بدانید که قدرت مند ترین این رابطه زمانی است که اشکال هم پوشانی داشته باشند.

اصل تداوم continuity principle

باید بدانید عناصری که در یک مسیر می باشند راحت تر رابطه بین آن ها پیدا می شود و چشم راحت تر آن ها را حفظ می کند. در واقع این ارتباط تداوم بسیاری دارد تا زمانی که مانعی ظاهر شده و این منحنی ذهنی را بر هم بزند ادامه می یابد.

اصل شکل و زمینه Figure_Ground principle

با توجه به این اصل باید بدانید که ذهن انسان تمایل دارد که همیشه به بخشی از تصاویر به صورت پس زمینه و به بخش دیگر به صورت پیش زمینه نگاه کند. باید بدانید که گاها پیش زمینه و پس زمینه آنچنان در هم تنیده هستند که ذهن نی تواند آن ها را از هم جدا کند.

اصل سرنوشت مشترک  Common fate principle

باید یدانید که این اصل برای تصاویر متحرک می باشد. در واقع عناصری که در یک جهت حرکت می کنند از طرف مغز انسان به صورت یک کل دیده می شوند.

اصل یکپارچگی Closure principle

بر اساس این اصل چشم شما می تواند بخشی از حذفیات یک شکل را کامل کند. در واقع شما می توانید از اشکالی که بخشی از آن حذف شده است شکل کاملی ببینید و این اصل از کمال گرایی انسان سرچشمه می گیرد. با توجه به مفهوم «پراگنانس» انسان دائما در حال تکمیل تجربه هایی می باشد که به صورت تکه تکه در محیط قرار دارند.

اصل یک پارچگی در گشتالا

اصل فراپوشانندگی Inclusiveness principle

در نظریه گشتالت اصلی به نام فراپوشانندگی وجود دارد. این اصل بیان می کند که یک ساختار بصری ممکن است از یک گشتالت کوچک تر تشکیل شود و گشتالتی که بزرگ تر می باشد آن را تحت تاثیر قرار می دهد و به صورت گشتالت بزرگ تر دیده می شود.

اصل تقارن Symmetry principle

این اصل یکی دیگر از اصول مهم در نظریه گشتالت می باشد. باید بدانید که طبق این اصل اگر دو شکل با هم محور تقارن داشته باشد ذهن می تواند آن ها را مرتبط سازد.

اصل موازات

این اصل نشانگر عناصری با زاویه مشابه اند. در واقع ذهن می تواند این عناصر را یک کل در نظر بگیرد و یاد آوری آن را آسان تر می کند.

اصل منطقه مشترک Common region principle

باید بدانید که این اصل کمی عجیب می باشد و بیان می کند که اگر عناصری در یک محیط بسته گرد هم بیایند نشان دهنده یک جز از کل می باشند.

اصل عنصر متصل Element connectedness principle

اصل آخر که در این نظریه مطرح می باشد اصل عناصر متصل است. باید بدانید ذهن توانایی این را دارد که عناصر متصل را یک کل در نظر بگیرد.

اصل آخر گشتالت چیست؟

در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک مقابل با نظریه سایکو فیزیک نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو