ارتودنسی داخلی یا لینگوال و کاربردهای آن

منبع: فرزند

141

1399/10/1

13:49


ارتودنسی داخلی یا لینگوال و کاربردهای آن

بی شک بارها با کلمه ارتودنسی داخلی رو به رو شده اید و می‌دانید که این یک روش درمانی برای ناهنجاری فک و دندان محسوب می‌شود اما دقیقا ندانید که تفاوت آن با ارتودنسی معمولی چیست؟

این نوع ارتودنسی یکی از روش‌های درمانی ناهنجاری فک و دندان محسوب می شود که توسط یک ارتودنتیست صورت می‌گیرد و یک دندانپزشک عمومی نمی تواند آن را انجام دهد.

ارتودنسی داخلی چیست؟

اما یکی از انواع ارتودنسی که باید با آن آشنا شوید، نوع لینگوال یا پشت دندانی است. این مدل که در واقع با نام ارتودنسی داخلی هم شناخته می‌شود، برای فک و دندان‌های ناهنجاری است که به صورت پوزه‌ای هستند و دندان‌ها به بیرون کج شده اند. برای آشنایی بیشتر بهتر است این مطلب را دنبال کنید.

ارتودنسی لینگوال

در این نوع ارتودنسی بریس یا براکت برخلاف نوع رایج بیرونی، در قسمت داخلی یا پشت دندان قرار می‌گیرد. به براکت‌های این ارتودنسی نیز براکت داخلی گفته می‌شود. به طور کلی ارتودنسی داخلی و خارجی در بسیاری از جهات شبیه هم هستند و تفاوت چندانی جز در موقعیت قرار گیری با هم ندارند.

تفاوت ارتودنسی لینگوال و ساده چیست؟

بریس‌های ارتودنسی لینگوال در پشت دندان قرار می‌گیرد و به نوعی مخفی است. یعنی فرد اگر به خوبی دقت نکند، نمی‌تواند بریس‌ها را مشاهده کند. اما در مدل ساده، بریس در روی دندان قرار گرفته و به خوبی پیداست.

یعنی هر فردی می‌تواند مشاهده کند که شما از ارتودنسی ساده بهره گرفته اید. ارتودنسی از نوع داخلی، پس از یک دوره مشخص، موجب درمان ناهنجاری می گردد، بدون اینکه کسی شاهد آن باشد.

چه کسانی مناسب ارتودنسی لینگوال هستند؟

باید بیان داشت که ارتودنسی لینگوال در زمینه درمانی هیچ تفاوتی با نوع ساده نداشته و هر دو مدل یک روش هستند. همانطور که گفته شد، دو مورد تنها در موقعیت جایگاهی متفاوت می‌باشند.

این نوع ارتودنسی را می‌توان به بزرگسالانی پیشنهاد کرد که نمی‌خواهند ارتودنسی آنها آشکار باشد. البته برای کودکان هم می تواند استفاده شود، اما بیشتر بزرگسالان تمایل دارند این نوع ارتودنسی را به کار گیرند؛ زیرا گزینه کاربردی بوده و از آشکار شدن بریس جلوگیری می‌کند.

ارتودنسی لینگوال چه مشکلاتی را برطرف می‌سازد؟

از جمله مشکلاتی که به کمک ارتودنسی لینگوال می‌توان آنان را برطرف ساخت، مواردی به شرح زیر است:

  • کج بودن متوسط تا شدید دندان ها
  • ازدحام دندان ها
  • انواع مال اکلوژن ها

ارتودنسی‌های متحرک عمدتا موجب رفع مشکلات جزئی شده اما نوع ثابت موجب خواهد شد تا به طور حتم ناهنجاری فک و دندان به خوبی برطرف گردد. کج شدگی متوسط یا شدید دندان، ناهنجاری دندان و برخی دیگر، با این نوع ارتودنسی به خوبی برطرف خواهند شد.

این در حالی است که مدل متحرک چنین ویژگی ای نداشته و نمی‌توان آن را ارتودنسی مناسبی برای رفع کامل مشکلات دندانی دانست. با ارتودنسی لینگوال هرگونه مشکل آندربایت و اوربایت به خوبی قابل درمان است.

پیشتر هم گفته شد اگر از ارتودنسی متحرک بهره گیرید کمتر مشکلی را به صورت جدی و همیشگی برطرف خواهید کرد، اما با نوع لینگوال تمامی مسائل ناهنجاری به صورت طولانی مدت برطرف خواهد شد.

ارتودنسی لینگوال چقدر زمان خواهد برد؟

مدت زمان ارتودنسی لینگوال به شدت ناهنجاری، سن و برخی موارد دیگر افراد بستگی دارد. بنابراین به طور جدی و دقیق نمیتوان این مدت زمان را تخمین زد.

به طور کلی بین ۱۸ تا ۳۶ ماه زمان خواهد برد تا با ارتودنسی لینگوال بتوانید مشکل ناهنجاری دندانی خود را برطرف سازید.

همچنین باید بیان داشت هرچه سن بیشتر و مشکل حادتر باشد، طول درمان بیشتر و هر چه سن کمتر و شدت کم باشد، طول درمان هم به همان میزان کمتر خواهد بود.

هزینه ارتودنسی لینگوال چقدر است؟

برای تعیین هزینه باید به فاکتورهای مختلفی توجه داشت. بنابراین نمی‌توان قیمت دقیقی مشخص کرد و بیان داشت هزینه درمان ارتودنسی لینگوال چقدر خواهد بود و باید چه میزان هزینه برای آن در نظر گرفت.

در سال‌های گذشته با رشد تورم در کشورمان، هزینه ارتودنسی نیز همچون دیگر موارد سیر صعودی پیدا کرده و باید آن را کمی پرهزینه دانست. البته به شرایط مختلفی بستگی دارد که هزینه ارتودنسی داخلی یا همان لینگوال چقدر است.

هرچه طول درمان، سن و شدت ناهنجاری بالاتر باشد، هزینه هم به مراتب افزایش پیدا خواهد کرد. در سوی دیگر هر چه این موارد کمتر باشند، افراد باید هزینه کمتری در نظر گیرند.

دلایل گران تر بودن ارتودنسی لینگوال نسبت به ارتودنسی ثابت

به طور کلی ارتودنسی لینگوال به دلیل مزایایی که دارد، هزینه بیشتری برای افراد به دنبال داشته و در مقایسه با ارتودنسی ثابت گران‌تر است.

دلایل اصلی گرانی ارتودنسی لینگوال موارد زیر را دربرمی‌گیرد:

  • نصب و تنظیم بریس در این نوع ارتودنسی دشوار است.
  • هزینه شکسته شدن بریس در این نوع ارتودنسی بیشتر است.
  • تخصص زیادی می طلبد.

مزایای ارتودنسی لینگوال چیست؟

یکی از اصلی‌ترین ویژگی ارتودنسی لینگوال، پنهان بودن آن در مقایسه با نوع بیرونی یا ثابت است. از سوی دیگر اگر فرد بیمار بهداشت را رعایت نکند، تغییر رنگ تنها پشت دندان بوده و بیرون را دربرنمی‌گیرد. آخرین مورد نیز قدرت اصلاح ناهنجاری پیچیده با کمک این نوع ارتودنسی است.

کلام پایانی

ارتودنسی لینگوال فرآیند پیچیده‌ای داشته و هر متخصص ارتودنسی یا همان ارتودنتیست نمی‌تواند به انجام آن بپردازد.

گذشته از آن معایبی هم دارد که موجب شده تا کمتر متخصصی به سراغ ارتودنسی لینگوال رفته و از آن بهره گیرد. همچنین نتایجی که ارتودنسی لینگوال رقم می‌زند، چیزی شبیه به ارتودنسی ثابت بوده و نمی‌توان این مدل را بسیار بهتر و پراثر به حساب آورد.

در هر دو نوع ارتودنسی افراد شاهد کسب نتایج بزرگ و موثر هستند. بنابراین باید بیان داشت که ارتودنسی لینگوال و ثابت چندان تفاوتی در نتیجه نداشته اما با مزایایی کاربردی موجب خواهد شد تا افراد این نوع ارتودنسی را بهتر از نوع ثابت بدانند، اگرچه کمتر متخصصی به انجام آن می‌پردازد. بنابراین هیچ محدودیتی برای این نوع ارتودنسی وجود ندارد.

لینگوال‌ها عمدتا برای افرادی مناسب هستند که نمی‌خواهند با بالا رفتن سنشان ارتودنسی آشکاری داشته باشند. زیرا همانطور که می‌دانید ارتودنسی آشکار کمی موجب کم شدن زیبایی افراد شده و ممکن است چهره را به نوعی دیگر نشان دهد.

گذشته از آن ویژگی‌های مختلفی را می‌توان برای این نوع روش درمانی ناهنجاری فک و دندان نام برد که هر یک ویژگی‌های قابل توجهی را دربرگرفته و می‌تواند نظر مخاطب را به خوبی جلب کند.

افراد بسیاری هستند که به استفاده از این نوع ارتودنسی می‌پردازند؛ اگرچه طول درمان، نحوه درمان و برخی دیگر در این نوع ارتودنسی چندان متفاوت از نوع ساده یا ثابت نیست. به نوعی چنین ارتودنسی را باید بسیار کاربردی و کارآمد دانست که می‌تواند نظر بیمار را جلب کند.

منبع: نسخه

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو