طرز تهیه کتلت آبادانی

طرز تهیه کتلت آبادانی جنوبی خوشمزه پر ادویه تند

کتلت آبادانی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که با مواد متنوعی تهیه می شود. این غذای خوشمزه همانطور که از نامش مشخص است اصالتا متعلق به آبادان می باشد و همانطور که می دانید غذای جنوبی پر ادویه تر و تندتر از غذاهای دیگر شهرها می باشند. این غذای خوشمزه هم مانند کتلت گوشت با گوشت چرخ کرده تهیه می شود، البته علاوه بر گوشت چرخ کرده در تهیه کتلت آبادانی از موادی دیگری مانند سبزیجات معطر، آرد نخودچی و ادویه های تند و تیز استفاده می شود. اگر عاشق غذاهای پر ادویه و تند هستید توصیه می کنیم این غذای خوشمزه را حتما درست کنید، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت چرخ کرده۵۰۰ گرم
آرد نخودچی۴ قاشق غذاخوری
پیاز۲ عدد
بکینگ پودر½ قاشق چایخوری
جعفری۱ دسته کوچک
فلفل قرمز½قاشق چایخوری
پودر زنجبیل½قاشق چایخوری
پودر گوجه خشک۱ قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور تهیه کتلت آبادانی

مرحله اول

برای تهیه کتلت آبادانی خوشمزه ابتدا پیازها را با رنده متوسط رنده می کنیم، سپس با فشار دست آب اضافی آنها را به طور کامل می گیریم. در ادامه پیاز رنده شده را به همراه گوشت چرخ کرده داخل یک کاسه مناسب می ریزیم.

مرحله دوم

در این مرحله جعفری را به صورت ساطوری ریز خرد می کنیم و به همراه آرد نخودچی به کاسه حاوی مواد اضافه می کنیم. در ادامه فلفل قرمز را به همراه زنجبیل، پودر گوجه، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مواد اضافه می کنیم.

مرحله سوم

حالا مواد را ترکیب می کنیم تا کاملا یکدست شوند. سپس شروع به ورز دادن مایه کتلت می کنیم تا کاملا منسجم و یکدست شود. در ادامه بکینگ پودر را اضافه می کنیم و کمی مخلوط می کنیم تا با دیگر مواد یکدست شود.

مرحله چهارم

در این مرحله روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و در یخچال قرار می دهیم تا مایه کتلت به خوبی استراحت کند. پس از گذشت یک تا دو ساعت کاسه حاوی مایه کتلت را از یخچال خارج می کنیم و آماده سرخ کردن کتلت می شویم.

مرحله پنجم

برای این منظور یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن اضافه می کنیم. پس از اینکه روغن داغ شد به اندازه یک نارنگی کوچک از مایه کتلت بر می داریم و آنرا به صورت گرد در دستمان شکل می دهیم.

مرحله ششم

حالا کتلت را به آرامی درون روغن داغ قرار می دهیم تا سرخ شود. حدود ۲ تا ۴ دقیقه صبر می کنیم تا یک سمت کتلت ها سرخ شود، سپس آنها را به آرامی بر می گردانیم تا سمت دیگرشان نیز به خوبی سرخ شود.

مرحله هفتم

پس از اینکه سرخ کردن کتلت ها به پایان رسید، آنها را روی دستمال حوله ای قرار می دهیم تا روغن اضافی شان به طور کامل گرفته شود. در صورت تمایل می توانیم ۴ عدد گوجه فرنگی را به صورت اسلایس شده خرد کنیم.

مرحله هشتم

پس از اینکه سرخ کردن کتلت ها به پایان رسید گوجه فرنگی ها را درون تابه می چینیم و اجازه می دهیم به خوبی سرخ شوند. در صورت تمایل می توانیم در کنار این کتلت از سیب زمینی سرخ کرده هم استفاده کنیم.

مرحله نهم

برای این منظور سیب زمینی ها را به صورت خلالی یا حبه ای خرد می کنیم و با آب سرد می شوییم، سپس درون روغن سرخ می کنیم. در پیایان کتلت ها را به همراه گوجه فرنگی و سیب زمینی سرخ شده سرو می کنیم.