9 خواص درمنه | معجزات درمنه

منبع: زیبامون

127

1399/10/21

19:59


در این بخش از زیبامون با تمام خواص و فواید گیاه درمنه، نحوه مصرف و عوارض جانبی آشنا خواهید شد.

9 خواص درمنه | معجزات درمنه

طبیعت نعمتهای خیلی زیادی رو در اختیار ما قرار داده و اگه بتونیم تمام گیاهان طبیعی و مفیدی که در طبیعت وجود دارند رو به درستی بشناسیم و مورد استفاده قرار بدیدم، مطمئنا بسیاری از مشکلات مربوط به سلامتی برطرف شده و دیگه نیازی به استفاده از داروهای شیمیایی نخواهیم داشت.

گیاه درمنه یکی از این معجزات طبیعی هست که در این بخش از زیبامون دات کام به معرفی گیاه درمنه، خواص و فواید درمنه و همچنین نحوه مصرف و عوارض جانبی گیاه درمنه پرداخته ایم. با ما همراه باشید و اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کنید.

 

گیاه درمنه چیست؟

گیاه درمنه (Artemisia) یا (Wormwood) یا افسنطین‌، درختچه ای کوتاه هست که معمولا در شمال آفریقا و خاورمیانه رشد میکنه و دارای رایحه ای متمایز و عطر و طعم علفی بوده و مزایای سلامتی و بهداشتی زیادی رو به همراه داره. این گیاه اگرچه جز گیاهان بومی اروپا محسوب میشه اما در شرایط مختلف آب و هوایی از جمله آسیا، آمریکای جنوبی و ایالات متحده هم رشد میکنه.

گیاه درمنه دارای ساقه سفید مخملی یا نقره ای مایل به سبز بوده و برگهای سبز- زرد و گلهای پیازی به رنگ روشن و زرد کمرنگ داره و صدها سال هست که از تمام قسمتهای گیاه درمنه در طب سنتی استفاده میشه.

گرده های گیاه درمنه باعث ایجاد یا تشدید حساسیت و الرژی فصلی میشه و به دلیل داشتن سم بالقوه و مواد توهم زا از سال 1912 تا سال 2007 استفاده از آن در ایالات متحده ممنوع اعلام شد اما اکنون به طور قانونی در ایالات متحده و سایر کشورهای دنیا مورد استفاده قرار میگیره.

 

گیاه درمنه

 

ترکیبات و خواص شیمیایی گیاه درمنه چیست؟

گیاه درمنه معمولا به صورت جوشانده و چای مورد استفاده قرار میگیره. روغن گیاه درمنه از ساقه و برگهای این گیاه گرفته میشه. اگرچه فرمولاسیون گیاه درمنه فاقد کالری، ویتامین و مواد معدنی هست اما حاوی ترکیبات گیاهی بی شماری هست که معروف ترین آن توجون یا توژون (thujone) نام دارد.

این ترکیب گیاهی به دو شکل آلفا و بتا توژون شناخته شده هست که دارای تفاوتهایی در سطح مولکلولی هستند. اگر چه این تفاوتها بسیار کم هست اما گفته میشه آلفا توژون کمی سمی‌تر بوده و به عنوان ماده اصلی و فعال در گیاه درمنه وجود داره.

اینطور تصور میشه که توژون با مسدود کردن اسید آمینوبوتیریک گاما (GABA)، (انتقال دهنده عصبی که اثرات آرام بخش بر سیستم عصبی مرکزی داره) مغز رو هیجان زده میکنه!

اگرچه ترکیبات شیمیایی موجود در گیاه درمنه میتونن خواص و فواید زیادی رو برای سلامتی بدن به همراه داشته باشند اما لازمه بدونید که استفاده زیاد و بیش از حد توژون میتونه برای بدن سمی باشه و ممکنه با تشنج و حتی مرگ هم همراه باشه.

 

حتما بخوانید: 11 ماده غذایی خوشمزه که دارای خاصیت ضد التهاب برای بدن هستند!

 

خواص درمنه چیست؟

بسیاری از افراد قسمتهایی از گیاه درمنه که بر روی زمین رشد میکنه رو معمولا به عنوان داروی گیاهی مورد استفاده قرار می دهند. از جمله بهترین خواص درمنه عبارتند از:

 

1. خواص درمنه کوهی برای درمان سرماخوردگی و سرفه

اگر دچار سرماخوردگی شدید و از سرفه کردن رنج میبرید میتونید از چای درمنه برای درمان سرماخوردگی و سرفه استفاده کنید و این مشکل رو برطرف کنید. نوشیدن روزانه یک استکان چای درمنه میتونه درمان خیلی مناسبی برای سرفه و سرماخوردگی باشه.

 

2. خواص درمنه برای ناراحتی معده و روده

از دیگر خواص گیاه درمنه میتونیم به درمان ناراحتیهای مربوط به معده و روده اشاره کنیم. این گیاه به دلیل ترکیبات شیمیایی مخصوصی که داره میتونه برای آرام کردن درد معده بسیار موثر و مفید باشه.

 

3. خواص درمنه برای درمان سرخک

عصاره و روغن گیاه درمنه رو میتونید برای درمان سرخک نیز استفاده کنید و از خواص این گیاه کوهی برای برطرف کردن این مشکل بهره مند بشید.

 

درمنه کوهی

 

4. فواید درمنه برای درمان دیابت

ترکیبات شیمیایی موجود در گیاه درمنه تاثیر خوبی در کاهش سطح قند خون در بدن داشته و به همین دلیل ممکنه در درمان بیماری دیابت نیز مفید و موثر باشه.

 

5. خواص درمنه کوهی برای درمان زردی پوست

زردی پوست رو هم میتونید با عصاره درمنه کوهی برطرف کنید و از خواص این گیاه در این زمینه نیز بهره مند بشید.

 

6. خواص درمنه برای کاهش اضطراب و نگرانی

اگر دچار اضطراب و نگرانی هستید و میتونید یک فنجان جوشانده یا چای درمنه کوهی رو بنوشید و سطح اضطراب و نگرانی خودتون رو تا حد زیادی کاهش دهید.

 

7. درمنه برای درمان ضربان نامنظم قلب

شما میتونید با مشورت پزشک متخصص از گیاه درمنه برای درمان ضربان نامنظم قلب نیز استفاده کنید و این مشکل رو تا حد زیادی برطرف نمایید.

 

8. خواص گیاه درمنه برای درمان ضعف عضلانی

روغن گیاه درمنه برای تسکین ضعف پا، آرتروز، وضعیتی که در اثر التهاب مفصل ها ایجاد میشه رو هم درمان کنید و از این دردهای آزاردهنده رهایی پیدا کنید.

 

9. خواص درمنه برای درمان عفونتهای انگلی

گیاه درمنه برای درمان عفونتهای انگلی مثل کرم های گرد، کرم های سوزنی، کرم های نواری و غیره نیز مناسب است. در واقع برخی از مواد شیمیایی موجود در درمنه، تاثیر خوبی در از بین رفتن انگلها و باکتریهای موجود در بدن دارند. 

 

خواص درمنه برای پوست

مواد شیمیایی موجود در درمنه به نام توجون (thujone) به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی شناخته شده هستند و بیشتری مقدار آنتی اکسیدان درمنه در روغنهای اساسی که از این گیاه قبل از گلدهی گرفته میشه، وجود داره.

همونطور که میدونید آنتی اکسیدانها تاثیر خوبی در مبارزه با اثرات مخرب رادیکالهای آزاد بر روی پوست داشته و به حفظ سلامت پوست کمک میکنند. استفاده از روغن گیاه درمنه هم باعث میشه تا آنتی اکسیدان خیلی خوبی به پوست وارد بشه و از این طریق سلامت و زیبایی پوست بهتر و بیشتر حفظ خواهد شد.

 

برگ درمنه

 

عوارض جانبی احتمالی  و هشدارهای مربوط به استفاده از گیاه درمنه

افراد آسیب پذیر و همچنین افرادی که دارای شرایط خاصی هستند باید از مصرف درمنه خودداری کنید. برخی از عوارض جانبی و محدویت مصرف گیاه درمنه رو در ادامه توضیح دادیم:

 

  • خانمهای باردار نباید از درمنه استفاده کنند؛ زیرا باعث سقط جنین خواهد شد.
  • خانم هایی که در دوره شیردهی قرار دارند نیز نباید از گیاه درمنه استفاده کنند.
  • استفاده از درمنه برای کودکان نیز ممنوع است.
  • افراد مبتلا به صرع نیز باید از مصرف درمنه خودداری کنند. توژون موجود در گیاه درمنه مغز رو تحریک میکنه و ممکنه باعث ایجاد تشنج بشه. علاوه بر این، استفاده از این گیاه ممکنه تاثیر داروهای ضد تشنج رو هم کاهش بده.
  • اگر فردی مبتلا به بیماری قلبی هست و از دارو وارفارین استفاده میکنه، باید از مصرف درمنه پرهیز کنه؛ زیرا استفاده از این گیاه ممکنه باعث خونریزی روده بشه.
  • گیاه درمنه برای افرادی که دارای مشکلات کلیوی هستند نیز بسیار مضر بوده و ممکن هست خطر نارسایی کلیه رو افزایش بده.
  • اگر جز افرادی هستید که به گیاهان مختلف از جمله گل محمدی و گل همیشه بهار آلرژی و حساسیت دارید، ممکن هست به گیاه درمنه نیز حساسیت نشان دهید. پس باید در مصرف این گیاه احتیاط کنید.
  • استفاده زیاد و بیش ازحد از گیاه درمنه کوهی ممکنه منجر به ناراحتی گوارشی، نارسایی کلیه، حالت تهوع، استفراغ و تشنج بشه. پس به هیچ عنوان در مصرف درمنه زیاده روی نکنید.
  • استفاده مستقیم از گیاه درمنه بر روی پوست میتونه باعث ایجاد سوختگی پوست بشه. بنابراین برای بهره مندی از خواص درمنه برای پوست حتما از روغن یا لوسیون درمنه استفاده کنید.

 

حتما بخوانید: خواص و فواید تخم بلدرچین برای سلامتی بدن + روش استفاده و مضرات

 

سخن آخر

گیاه درمنه یکی از گیاهان کوهی تلخ هست که اگه به میزان کم و متوسط مورد استفاده قرار بگیره میتونه فواید و خواص خیلی خوبی رو برای بدن به همراه داشته باشه. این خواص شامل مبارزه با التهاب و عفونت های انگلی و همچنین تسکین درد خواهد بود. خانمهای باردار و شیرده و افرادی که به صرع مبتلا هستند باید از مصرف درمنه خودداری کنند و سایر افراد نیز لازم هست قبل از مصرف درمنه حتما با پزشک خود مشورت کنند و در صورت تایید پزشک میتونن از خواص گیاه درمنه برای درمان مشکلاتی که در بالا اشاره شد، بهره مند شوند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو