طرز تهیه حلوای هویج با شیره انگور

طرز تهیه حلوای هویج با شیره انگور با مغز گردو ارومیه

حلوای هویج یکی از انواع حلواهای سنتی و بسیار خوشمزه ایرانی است که با مواد و دستورهای بسیار متنوعی تهیه می شود. در این دستور این حلوای خوشمزه را با گردو و شیره انگور به روش سنتی ارومیه آموزش می دهیم که بسیار خوشمزه و پرطرفدار است. حلوای هویج معمولی رنگی روشن و مایل به نارنجی کمرنگ دارد، اما حلوای هویج با شیره انگور به دلیل وجود شیره انگور رنگی تیره دارد. این حلوای خوشمزه به دلیل وجود مغز گردوی فراوان و شیره انگور فوق العاده مقوی و انرژی زا است و برای شروع روز یک گزینه مناسب است، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت اموزشی و فرهنگی چی شی همراه باشید.

مواد لازم حلوای هویج با شیره انگور
هویج۱ کیلوگرم
شیره انگور۲ پیمانه
آرد سفید۱ قاشق غذاخوری
کره یا روغن۴ قاشق غذاخوری
وانیل۱ قاشق چایخوری
پودر هل۱ قاشق مرباخوری
جوز هندینوک قاشق چایخوری
گلاب¼ لیوان
گلوکز۱ قاشق غذاخوری
مغز گردو½ پیمانه

دستور پخت حلوا هویج با شیره انگور

مرحله اول

برای تهیه حلوای هویج خوشمزه با شیره انگور ابتدا هویج ها را با پوست کن، پوست می گیریم و می شوییم، سپس با رنده ریز رنده می کنیم. در ادامه هویج ها را داخل قابلمه ای می ریزیم و ۱ لیوان آب به آن ها اضافه می کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله قابلمه را روی حرارت ملایم می گذاریم تا هویج ها بپزند. سپس مغز گردو ها را با چاقو خرد می کنیم و کنار می گذاریم. در ادامه تابه ای را روی حرارت قرار می دهیم و کره را داخل آن می ریزیم و آرد را به آن اضافه می کنیم.

مرحله سوم

سپس با قاشق مداوم تفت می دهیم تا بوی خامی آرد گرفته شود و آنوقت شیره انگور را می افزاییم و مداوم مواد را تفت می دهیم تا کاملا مخلوط شوند. در ادامه هویج پخته شده و بدون آب را به تابه اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

حالا همگی مواد را زیر و رو می کنیم تا کاملا ترکیب شوند و صبر می کنیم تا مواد بجوشند و شیره انگور خوب به خورد هویج برود و آنوقت وانیل را به همراه پودر هل، جوزهندی، گلاب و گلوکز را به آن اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

سپس مواد مخلوط می کنیم و گردوهای خرد شده را نیز می افزاییم و مداوم مواد را تفت می دهیم تا شیره حلوا غلیظ شود و حلوا حالت چسبناک به خودبگیرد که آنوقت حلوای ما آماده شده است و تابه را از روی حرارت بر می داریم.

مرحله ششم

سپس کنار می گذاریم و هنوز حلوا را تفت می دهیم تا داغی تابه باعث سوختن حلوا نشود. در ادامه حلوای هویج و گردو  که خنک شد داخل ظرف مورد نظر می ریزیم و با گردو روی آن را تزئین می کنیم.نوش جان