طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت تکه ای

طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت تکه ای خوشمزه و مخصوص

استانبولی پلو که با نام استامبولی پلو هم شناخته می شود یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود. از شناخته شده ترین دستورهای استانبولی پلو می توان به استانبولی با مرغ، استانبولی بدون گوشت و استانبولی پلو با گوشت اشاره کرد. البته هر کدام از این دستورها خود دارای چند نوع هستند. ما امروز در این آموزش طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت تکه ای را برای شما عزیزان آماده کرده ایم که یکی از معروف ترین دستورهای پخت استانبولی پلو می باشد. معمولا رستوران ها این غذای خوشمزه را با همین دستور درست می کنند، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت گوسفندی۵۰۰ گرم
برنج۴ پیمانه
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی۴ عدد متوسط
پیاز۲ عدد
لوبیا سبز۱ پیمانه
زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت استانبولی پلو با گوشت تکه ای

مرحله اول

برای تهیه استانبولی پلو با گوشت تکه ای ابتدا یکی از پیازها را به صورت نگینی خرد می کنیم و به همراه کمی روغن داخل یک تابه مناسب تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود، سپس کمی زردچوبه و فلفل سیاه اضافه می کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله مواد را کمی تفت می دهیم تا پیاز با ادویه ها یکدست شود. در ادامه گوشت گوسفندی را به صورت خورشتی خرد می کنیم و به تابه اضافه می کنیم، سپس به خوبی تفت می دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند.

مرحله سوم

حالا ۲ پیمانه آب به تابه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم گوشت با حرارت ملایم بپزد. حالا به سراغ اماده کردن برنج می رویمف برای این منظور باید برنج را نسبت به نوع آن از چند ساعت قبل با آب ولرم و کمی نمک بخیسانیم.

مرحله چهارم

در این مرحله یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن اضافه می کنیم. در ادامه پیاز باقیمانده را به صورت نگینی خرد می کنیم و به تابه اضافه می کنیم، سپس به خوبی تفت می دهیم تا پیاز طلایی شود.

مرحله پنجم

حالا کمی نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به پیاز اضافه می کنیم و در حد یکی دو دقیقه تفت می دهیم تا پیاز و ادویه ها یکدست شوند. در ادامه رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا کاملا سرخ شود.

مرحله ششم

در این مرحله لوبیا سبز را به صورت یکدست خرد می کنیم، سپس به مدت ۵ دقیقه درون آب جوش قرار می دهیم. در ادامه لوبیا سبز را آبکشی می کنیم و به تابه اضافه می کنیم، سپس گوجه فرنگی های پوره شده را اضافه می کنیم.

مرحله هفتم

حالا مواد را ترکیب می کنیم تا با هم یکدست شوند و آب درون تابه کشیده شود، سپس تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم. در ادامه یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب پر می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم.

مرحله هشتم

در این مرحله ۱ قاشق غذاخوری نمک و ۱ قاشق روغن به آب اضافه می کنیم. پس از اینکه آب به نقطه جوش رسید، برنج خیسانده شده را به قابلمه اضافه می کنیم و به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه زمان می دهیم تا پخت اولیه برنج انجام شود.

مرحله نهم

پس از گذشت این زمان برنج را آبکشی می کنیم. در ادامه یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن اضافه می کنیم، سپس به سلیقه خود از نان لواش یا سیب زمینی ورقه شده برای ته دیگر استفاده می کنیم.

مرحله دهم

حالا روی ته دیگ را با یک یا دو کفگیر برنج می پوشانیم، سپس مقداری از مخلوط پوره گوجه فرنگی و لوبیا سبز روی برنج می ریزیم. می توانیم گوشت را هم به همین صورت بین برنج قرار دهیم یا به صورت جداگانه در کنار برنج سرو کنیم.

مرحله یازدهم

پس از اینکه قابلمه پر شد، یک دم کنی روی درب قابلمه قرار می دهیم و استانبولی پلو را دم می گذاریم. پس از گذشت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت استانبولی پلو ما اماده است و می توانیم انرا به همراه سالاد یا ترشی سرو کنیم.