طرز تهیه لوبیا چشم بلبلی پلو با ماهی

طرز تهیه لوبیا چشم بلبلی پلو با ماهی بوشهری شوشتری خوشمزه

برنج یکی از محبوب ترین و پر مصرف ترین غذا ها در سراسر جهان است. هم چنین این غذا با روش های مختلفی پخته و سرو می شود. برنجی که در این دستور طبخ می شود به همراه لوبیا چشم بلبلی و شوید دم می کشد. همچنین ماهی جدا گانه سرخ می شود و با دورچین پیاز سرخ شده و کشمش سرو می شود. این نکته قابل ذکر است که لوبیا چشم بلبلی در بین حبوبات دیگر خواص بیشتری دارد و مقوی است. همچنین هضم آن نسبت به دیگر حبوبات راحت تر است.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۳ پیمانه
لوبیا چشم بلبلی۱ پیمانه
شوید خشک یا تازه½ پیمانه
زعفران دم کرده۳ قاشق غذاخوری
پودر تخم گشنیز۱ قاشق چایخوری
زردچوبه۱ قاشق چایخوری
فلفل سیاه½ قاشق چایخوری
آرد۳ قاشق غذاخوری
ماهی۴ تکه
کشمش (اختیاری)۳ قاشق غذاخوری
پیاز (اختیاری)۱ عدد
نمک و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت لوبیا چشم بلبلی پلو با ماهی

مرحله اول

برای تهیه پلو لوبیا چشم بلبلی به همراه ماهی سرخ شده ابتدا برنج را از شب قبل شسته و با آب و نمک خیس می کنیم. لوبیا چشم بلبلی هم با آب خیس می کنیم و چند بار آب آن را عوض می کنیم تا نفخ آن گرفته شود.

مرحله دوم

در این مرحله یک قابلمه بزرگ برداشته و آن را آب می کنیم و روی حرارت قرار می دهیم. وقتی جوش آمد آب برنج را می ریزیم و با نمک به آب جوش اضافه می کنیم و می گذاریم بجوشد. لوبیا ها را هم در قابلمه جداگانه می پزیم.

مرحله سوم

برنج و لوبیا چشم بلبلی را آبکش کرده و با شوید خشک مخلوط می کنیم. زعفران هم به آن اضافه می کنیم. یک قابلمه بر می داریم و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا گرم شود. ته دیگ مورد نظر را کف ظرف می چینیم.

مرحله چهارم

در این مرحله برنج و لوبیا و شوید را که با هم مخلوط کرده ایم روی ته دیگ ها می ریزیم و می گذاریم با حرارت ملایم دم بکشد. ماهی ها را شسته و خرد می کنیم. نمک می زنیم و یک ساعت می گذاریم استراحت کند.

مرحله پنجم

سپس ماهی ها را می شوییم تا نمک آن به طور کامل شسته شود. سپس در یک آبکش قرار می دهیم تا آب اضافه آن نیز خارج شود. در ادامه ماهی ها را روی یک پارچه تمیز پهن می کنیم تا به طور کامل خشک شود.

مرحله ششم

در یک کاسه جداگانه آرد و زردچوبه و پودر تخم گشنیز و فلفل سیاه را با هم مخلوط می کنیم. سپس ماهی ها را درون مواد می غلتانیم و در یک تابه در روغن با حرارت ملایم سرخ می کنیم. پیاز را شسته و خلالی خرد می کنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله یک تابه دیگر برداشته و با کمی روغن روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا داغ شود. سپس پیاز ها را به آن اضافه می کنیم و به خوبی سرخ می کنمی. کمی پودر زعفران و زردچوبه و نمک به آن اضافه می کنیم.

مرحله هشتم

حالا می توانیم کشمش را شسته و آبکش کنیم و به پیاز ها اضافه کنیم تا سرخ شود و در کنار ماهی ها روی برنج بریزیم. توجه داشته باشید که اضافه کردن پیاز و کشمش به این غذا دل بخواه است و می توان آن را حذف کرد.