معرفی بلندترین آبشارهای دنیا

معرفی بلندترین آبشارهای دنیا


منبع: آرگا

100

1399/11/15

09:07


آبشارها یکی از پدیده های مهم و جذاب زمین شناسی می باشد که این مطلب آرگا به معرفی بلندترین آبشارهای دنیا اختصاص یافته است، برای آشنایی بیشتر با این جذابیت های طبیعی می توانید همراه ما باشید.

آبشار به این گونه شکل می گیرد که آب رودخانه ای از فلاتی یا از یک بلندی به سمت پایین دره یا دامنه کوه سرازیر می گردد که از جمله پدیده های مهم زمین شناسی محسوب می شود، آبشارها نیز انواع مختلفی از نظر ابعاد، ارتفاع و … دارند که تعدادی از این آبشارها از این لحاظ دارای شهرت هستند.

آبشارهای زیادی در تمام دنیا وجود دارند که هرکدام به نوبه خود دارای زیبایی و ارتفاع بخصوصی هستند و از این حیث دارای تنوع بسیار می باشند، همانطور که گفته شد در این راستا برخی از این آبشارها از سایر آبشارها بلندتر می باشند که البته در این زمینه مشهور هستند. در این مقاله به معرفی این آبشارها می پردازیم.

معرفی بلندترین آبشارهای جهان

 

  • آبشار آنجل

آبشار آنجل که به زبان اسپانیایی به آن سالتو انجل گفته می گردد، این نام که از اسم جستجوگر اهل آمریکا؛ جیمز آنجل برگرفته شده است که در سال ۱۹۳۵ میلادی هواپیمای خود را در مجاورت آبشار نامبرده پایین آورد. این آبشار از روزنه ای در مجاورت قله ی کوهستان آیاآنتی پویی به سمت پایین روان می گردد.

این آبشار که در بین جنگل های دورافتاده پارک ملی کانایما در ایالت بولیوار در جنوب شرقی ونزوئلا قرار گرفته است، به دلیل بارش های بسیار در این کشور هیچگاه خشک نمی گردد، آب این منطقه به وسیله ی بارش ها مهیا می شود آبی که از این آبشار به پایین می ریزد در پایان به رودخانه چورون می ریزد. آبشار آنجل دارای ارتفاع ۹۷۹ متر مرتفع ترین آبشار جهان محسوب می شود.

این آبشار که مرتع ترین آبشار دنیا می باشد در همسایگی خود طبیعتی زیبا و بینظیر را دارا است که کوه های این مکان برای صخره نوردی بسیار مناسب، و رودخانه های اطراف آن برای قایق سواری ایده آل و بسیار دلچسب می باشد.

 

  • آبشار توگلا

آبشار توگلا که به نظر برخی مرتع ترین آبشار دنیا محسوب می شود دارای ارتفاع ۹۴۸ متر می باشد که در سرچشمه ی رودخانه توگلا در کوه های دراکنزبرگ واقع در استان کوازولو ناتال در آفریقای جنوبی قرار گرفته است، این آبشار که بلندترین آبشار آفریقای جنوبی است در هنگام مناسب سال به خصوص بعد از بارش باران زیاد آن را می توان به خوبی از جاده اصلی مشاهده نمود.

آشنایی با بلندترین آبشارهای جهان و رتبه های آنها

  • آبشار ترس هرماناس

ترس هرماناس یکی دیگر از بلندترین آبشارهای دنیا می باشد که در زبان اسپانیایی به معنی سه خواهر می باشد و به دلیل داشتن سه طبقه ای که دارد، به این اسم مشهور گردیده  است، آبشار ترس هرماناس در مکان کوچکی به نام آیاکوچو قرار گرفته است، این آبشار دارای ارتفاعی به اندازه ۹۱۴ متر می باشد که ۲ طبقه ی این آبشار به حوضچه ای بزرگ و و طبقه ی سوم به رودخانه کوتیویرنی سرازیر می شود.

آشنایی با بلندترین آبشارهای دنیا

  • آبشار اولوپنا

این آبشار با ارتفاع ۹۰۰ متری یکی از آبشارهای بلند دنیا می باشد که رتبه چهارم را به خود اختصاص داده و در شمال شرقی مولوکایِ جزایر هاوایی قرار گرفته است که یکی از مرتفع ترین صخره های ساحلی جهان، بستر این آبشار جهت سرازیر شدن می باشد.

آبشار اولوپنا از جریان فصلی سرچشمه می گیرد که چهره ی خود را در میان صخره ها پنهان کرده است و برای دیدن آن باید از فراز آسمان یا اقیانوس اقدام نمود.

  • آبشار یومبیلا

آبشار یومبیلا به زبان کچوا متعلق به مردمان ناحیه آمازوناس است که معنی قلب عاشق را دارا می باشد، که این نام به دلیل شکل آن اطلاق یافته زیرا این آبشار شبیه یک قلب می باشد که درون جنگل کوییسپس قرار گرفته است، این آبشار بر خلاف میزان آب کمی که دارد توجه هر فردی را با ریختن آب نقره ای رنگ به خود جلب می نماید.

آشنایی با بلندترین آبشارهای دنیا از جمله آنجل

  • آبشار بالایفوسن

این آبشار با ارتفاعی به اندازه ۸۵۰ متر دومین آبشار بلند نروژ و قاره اروپا می باشد که در استان هوردالاند قرار گرفته است، که آب آن به وسیله ی برف های فصلی تامین می گردد که دارای میزان آب کمی نیز می باشد.

  • آبشار وینوفوسن

این آبشار ششمین آبشار مرتفع دنیا و مرتفع ترین آبشار در اروپا می باشد که در شرق روستای سندالسورا در ایالت سندال واقع  در شهرستان مور و رمسدل، نروژ قرار گرفته است، این آبشار دارای ارتفاع ۸۶۰ متری است که از جمله آبشارهای بلند دنیا و جاذبه های زیبای نروژ به حساب می آید.

آشنایی با مرتفع ترین آبشارهای دنیا

  • آبشار پوئکاوکو

یکی دیگر از آبشارهای بلند دنیا آبشار پوئکاوکو با ارتفاع ۸۴۰ متری می باشد که در انتهای ساحل شمالی جزیره مولوکای واقع شده است، این آبشار دومین آبشار مرتفع آمریکا محسوب می گردد که داخل دره ای سرسبز جای گرفته است و مشاهده و دیدن آن تنها از طریق هواپیما امکان پذیر می باشد.

  • آبشار جیمز بروک

این آبشار دارای ارتفاع ۸۴۰ متر می باشد که با این ارتفاع یکی از بلندترین آبشارهای دنیا به شمار می رود، آبشار جیمز بروک از وسعت برفی کوچکی منشا یافته و بعد از عبور از ۸۴۰ متر به خلیجک پرینسس لوئیزا سرازیر می شود، مکان قرار گیری آبشار جیمز بروک با تعدادی سایر آبشارها در پارک استانی دریایی پرینسس لوئیزا در بریتیش کلمبیا می باشد.

معرفی بلندترین آبشارهای دنیا و طبیعت آنها

  • آبشار براون

این آبشار دارای ارتفاع ۸۳۶ متر واقع در پارک ملی فیوردلند در کشور نیوزلند می باشد که یکی از آبشارهای بلند دنیا به حساب می آید، آبشار براون از دریاچه براون منشا یافته و به خلیجکی واقع در اقیانوس می ریزد که به دلیل گذر از بین پوشش گیاهی فراوان و فشرده به آسانی قابل مشاهده نمی باشد.

مجموعه ی زیبایی از مرتفع ترین آبشارهای دنیا

آبشارها یکی از جذابیت های طبیعی می باشند که زیبایی جادویی منحصر به فردی را دارا می باشند، آبشارها با توجه به میزان ارتفاع و همچینن مساحت و …. متفاوت می باشند که از این حیث تنوع دارند و دارای شهرت و رتبه های خاصی می باشند، در این مطلب به معرفی بلندترین آبشارهای دنیا پرداخته ایم. همچنین می توانید برای آشنایی با آبشار نیاگارا کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو