راهنمای مذاکره با کودک و اصولی که والدین باید بدانند

راهنمای مذاکره با کودک و اصولی که والدین باید بدانند


منبع: آرگا

76

1399/11/19

22:05


مذاکره با کودک یکی از تکنیک های اساسی برای والدین است که باید آگاهی لازم را درباره آن داشته باشند بسیاری از کودکان به خوبی نمی توانند با والدین خود ارتباط برقرار کنند و در نتیجه والدین باید سعی کنند تا با شناخت بیشتر از زندگی فرزندان خود ارتباط بهتری برقرار کنند که این امر با تکنیک های مذاکره ای امکان پذیر می باشد.

از نظر والدین مذاکره کردن با کودک یکی از سخت ترین و دشوارترین کارها است زیرا کاری وقت گیر و اغلب خسته کننده است خیلی از والدین می جگویند این کار مانند شنا کردن است و دشواری های خاص خود را دارد همه والدین در طول روز تجربه گفت و گو با فرزندان را دارند آن ها برای انجام کارهای کوچک تا بزرگ باید با کودک خود صحبت کنند و سعی کنند او را برای انجام کارها قانع کنند. کودک شما علاقه ای به حمام کردن ندارد بنابراین شما باید او را برای انجام این کار قانع کنید و همین امر است که موجب می شود تا شما وقت زیادی را صرف کنید و در نهایت خسته شوید که البته گاها این همه تلاش بی نتیجه می ماند. اما باید چه کرد تا نتیجه این فرایند مثبت باشد و شما تغییراتی را در فرزند خود ایجاد کنید؟ برخی از تکنیک ها و راهکارها در این زمینه می توانند موثر باشند و به نتایج مثبتی بدل شوند بنابراین والدین باید بدانند که از چه شیوه های تاثیرگذاری استفاده کنند تا بتوانند تاثیرات مثبتی را در فرزندان خود داشته باشند ما در این مقاله به بررسی این شیوه ها می پردازیم.

راه های مذاکره کردن با کودک:

خیلی از والدین می پرسند که چگونه می توانیم با فرزندان خود صبحت های تاثیرگذار داشته باشیم؟ و یا اینکه برای تقویت گفتار کودک چه کارهایی انجام دهیم؟ در این زمینه والدین باید از فنون مذاکرات استفاده کنند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

 

مذاکره کردن والدین

یادتان باشد که شما الگو هستید:

یادتان باشد که شما بزرگ تر هستید و می توانید یک الگوی واقعی برای کودکتان باشید شما از این طریق می توانید بسیاری از نکات لازم را به کودک خود بیاموزید بدون اینکه وارد بحث شوید باید بدانید که کودکان همیشه شانس خود را برای بحث کردن با والدین امتحان می کنند و شما در این زمینه باید با آگاهی بیشتری عمل کنید توجه داشته باشید که هر چه به مخالفت بیشتر با کودک بپردازیم جریان بحث و گفت و گو را پیچیده تر می کنید. بنابراین شما باید بتوانید یک الگوی کامل باشید تا بدون هیچ بحثی کودک بداند که چگونه باید رفتار کند و چه چیزی واقعا درست است. به ویژه والدین برای رفتار با کودک نافرمان باید سعی تا یک الگو باشند و شیوه های غیر مستقیم را استفاده کنند.

از مذاکره چه می خواهید؟

خیلی از والدین به خوبی نمی دانند که هدفشان از مذاکره کردن با فرزندان چیست و چرا به بحث می پردازند آیا واقعا می خواهند تغییراتی را ایجاد کنند و یا اینکه تنها می خواهند فرزند را تنبیه و توبیخ کنند بنابراین شما به عنوان والدین در هنگام مذاکره با کودک باید بدانید که واقعا چه می خواهید و به دنبال چه چیزی هستید. خیلی از والدین در محیط خانه درگیر احساسات می شوند و نمی تواند به درستی تصمیم گیری کنند در نتیجه به محض ورود به بحث و با دیدن گریه های فرزندان ممکن است از بحث خارج شوند اما زمانی که می دانید هدف شما چیست کمتر اجازه می دهید تا احساسات شما درگیر شوند.

راه های مذاکره با کودک

سوال بپرسید:

یکی از راه های موثری که می توانید موجب شروع بحث های تاثیرگذار شود سوال پرسیدن از کودکان است شما باید به بهانه های مختلفی از کودک خود سوال بپرسید تا بتوانید به احساسات و عواطف او پی ببرید و شناخت بیشتری از کودک خود داشته باشید. از سویی سوال پرسیدن از فرزندان موجب می شود تا روابط صمیمی تری داشته باشید اگر می خواهید مذاکرات شما به نتایج مثبتی ختم شود باید بدانید که چه سوالاتی بپرسید و باید بدانید که این سوالات در زمینه های مختص به هدف باشد.

گاهی باید سکوت کرد!

بد نیست که به عنوان یک بزرگ تر سکوت کردن را یاموزید و از این هنر غافل نشوید گاهی در بحث کردن سکوت بهترین سلاح است و موجب می شود تا مدیریت بیشتری بر روی مذاکرات خود داشته باشید شما با سکوت کردن فرصت دارید تا بهتر و درست تر فکر کنید و شرایط را به شکل بهتری کنترل نمایید. مثال مناسب در این زمینه مثال کودکی است که با مادر به پیاده روی می رود و می خواهد سوار چرخ شود در این مورد شما باید درخواست جدیدی کنید مثلا به او بگویید که مقداری از مسیر را پیاده روی می کنید و مقداری را با چرخ در این زمان بهتر است سکوت کنید تا کودک بیشتر به پیشنهاد فکر کند.

مذاکره تاثیرگذار با فرزند

حق انتخاب داشتن:

شما باید در مذاکره با کودک به او حق انتخاب دهید تا بتواند آزادانه در این زمینه عمل کند والدین به جای دستور دادن و پیشنهاد دادن به کودکان می توانند گاهی به او فرصت دهند تا آزادانه عمل کند. اگر کودک شما دارای قدرت تصمیم گیری مستقل و جداگانه نیست می توانید چندین پیشنهاد برای او مطرح کنید و در نهایت به او اجازه دهید تا با آزادی عمل بیشتری به آن ها فکر کند و خودش به انتخاب بپردازد. این کار همچنین موجب تقویت اعتماد به نفس کودکان می شود.

مذاکره با فرزند

صحبت های خوشانید:

والدینی که همیشه صحبت های دستوری با فرزندان دارند و یا در بحث و مذاکرات خود به نتایج مثبتی نمی رسند اغلب موجب می شوند تا کودکشان از هم صحبتی با آن ها فراری باشند و توصیه ای که در این زمینه داریم این است که سعی کنید تا هم صحبتی خوشایندی با فرزندان خود داشته باشید و حتی در زمان هایی که فکر می کنید هیچ نقطه اشتراکی با آن ها ندارید حتی برای صمیمی تر شدن یک رابطه سعی کنید تا از صحبت های دلنشین استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو