درشت شدن میوه درختان با رعایت این چند نکته مهم

درشت شدن میوه درختان با رعایت این چند نکته مهم


منبع: آرگا

157

1399/12/1

00:06


همانطور که می دانید برخی از درختان در پایان فصل رشد خود دارای میوه هایی پربار و باکیفیت نیستند و این امر می تواند از ارزش ها میوه ها بکاهد که به همین خاطر ما در این مطلب سعی داریم شما را با برخی از روش های درشت شدن میوه آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی برخی از میوه درختان ممکن است در پایان فصل رویش خود چندان اندازه ای نداشته باشند و بسیار ریز باشند که در این صورت می توانید با استفاده از راهکارهای ایده آل برای درشت شدن میوه های خود استفاده نمایید البته که پیش از این کار باید بدانید عوامل مهمی در افزایش اندازه میوه ها دخیل است.

آشنایی با چگونگی درشت شدن میوه ها

بهتر است بدانید که معمولا درختان در سال اول ساختار ژنتیکی خود را دنبال می کنند و برخی از ارقام در میوه ها ذاتا ریز هستند و محدودیت خاصی در روند رویش دارند که شما هر چقدر هم تلاش کنید امکان اینکه از یک حد مشخصی بزرگ شوند وجود نخواهد داشت. اما با یک شناخت کافی از فیزیولوژی گیاه و به کار گیری یکسری تکنیک ها می توان میوه درشت و در نهایت عملکرد بالایی را تجربه نمود. پیش از هر چیزی می خواهیم تعریفی از رشد داشته باشیم که در علم فیزیولوژی گیاهی به تعبیری تقسیم سلولی و بزرگ شدن آن را رشد می گویند و به همین خاطر برای درشت شدن میوه ها یا هر اندام دیگری در گیاه بایستی تعداد و اندازه سلول ها بسیار زیاد باشند. در واقع افزایش تعداد سلول ها در مرحله فندقی یا ارزنی شدن میوه ها شکل می گیرد که ظرفیت بزرگ شدن میوه را ایجاد خواهد شد. یعنی باید کاری کنید که تعداد تقسیمات سلولی گیاه بالا رفته و اگر تعداد سلول ها افزایش پیدا کند قطعا پتانسیل افزایش درشتی میوه شکل خواهد گرفت.

چگونگی درشت شدن میوه درختان

تاثیر فیزیولوژی گیاه بر روی درشتی میوه ها:

برای اینکه گیاه بتواند بهتر عمل کند و تولیدات خود را افزایش بایستی شاخ و برگ درشت تر، پهن تر و سرسبز ترین داشته باشد و اگر چنین نشود گیاه به مواد اولیه یعنی همان کود معدنی بیشتری احتیاج خواهد داشت و از صرفه اقتصادی خارج می شود که به همین خاطر باید از همان ابتدای دوره رشد گیاه را با یک برنامه تغذیه مناسب پرورش دهید که گیاه در مرحله ریشه دهی از ترکیبات مناسب این مرحله و در مرحله رویشی کودهای مخصوص دوره رویشی را به خوبی دریافت نماید. گیاه با دریافت این کودها تولید شکوفه های خود را بیشتر کرده و در نهایت باردهی خود را افزایش می دهد و در پایان فصل رشد با استفاده از ترکیبات مناسب برای درشتی، رنگ گیری، بهبود طعم و افزایش ماندگاری نتیجه نهایی دلخواه را به دست خواهد آورد. زمانی که شکوفه ها به فندق تبدیل شدند باید از کودهای پتاس بالا استفاده نمایید و این کار معمولا تا پایان دوره ادامه خواهد داشت و حداقل باید ۲ تا ۳ مرتبه تکرار نمایید. همچنین می توانید سولفات پتاسیم و نیترات کلسیم را به صورت جدا از هم چالکود نمایید و کودهایی که در آخرین مرحله استفاده می شوند بایستی عناصری مانند پتاسیم، کلسیم، بر، آهن و اسید آمینه ها را در ترکیبات خود داشته باشند و باقی عناصر به مقدار کمتری در این مرحله تاثیر بگذارد.

آشنایی با اوضاع فیزیولوژی درختان

تاثیر تقسیم سلولی بر درشتی میوه ها:

برخی از ارقام میوه ها ذاتا ریز هسند و محدودیت رشد دارند به گونه ای که شما هر چقدر هم تلاش کنید امکان اینکه از یک حد مشخصی بزرگ شوند وجود نخواهد داشت. البته با شناخت کافی از فیزیولوژی گیاه و به کارگیری یکسری تکنیک ها می توان میوه درشت و در نهایت عملکرد بالایی را تجربه نمود. پیش از هر چیزی بهتر است تعریفی از رشد داشته باشید که در علم فیزیولوژی گیاهی به تعبیری تقسیم سلولی و بزرگ شدن آن ها را رشد می گویند و به همین خاطر برای درشت شدن میوه یا هر اندام دیگری در گیاه باید تعداد و اندازه سلول ها زیاد شوند. افزایش تعداد سلول ها در مرحله فندقی یا ارزنی شدن میوه ها شکل می گیرد که ظرفیت بزرگ شدن میوه را ایجاد می کنند و در پی آن باید کاری کنید که تعداد تقسیمات سلولی گیاه بالا برود و اگر تعداد سلول ها افزایش پیدا کند قطعا پتانسیل افزایش درشتی میوه هم شکل خواهد گرفت.

تاثیر تقسیم سلولی در میوه ها

نحوه افزایش تعداد تقسیمات سلولی:

با توجه به اینکه در زمان شروع فصل رشد درختان فعالیت ریشه و اندام های هوایی بسیار پایین است جذب عناصر غذایی به خوبی صورت نمی گیرد و به همین خاطر برای افزایش تعداد سلول در مراحل اولیه رشد میوه بایستی تغذیه و تقویت جوانه ها در سال قبل و پس از برداشت صورت بگیرد. همچنین یکی از عناصری که می تواند در تقسیم سلولی نقش داشته باشد کلسیم زیرا جزء عناصر پرمصرف قرار می گیرد که نقش بسزایی در رشد دارد.

نحوه بزرگ شدن سلول های درون میوه:

توجه داشته باشید که برای افزایش و درشت شدن میوه ها باید تلاش کنید میزان قند های داخل میوه زیاد شود و در کنار آن آب کافی در اختیار گیاه قرار دهید. به واسطه حضور قند ها درون سلول و پتانسیل اسمزی ایجاد شده در اثر تجمع این اسمولیت ها سلول به شدت جاذب آب خواهد بود و اگر بتوانید آب گیاه را تامین کنید شاهد رشد و درشت میوه ها خواهید بود.

نحوه افزایش قند های میوه:

یکی از مهم ترین عناصری که موجب انتقال بسیاری از مواد قندی و تجمع آن ها در سلول های هدف می شود عنصر پتاسیم است که به همین خاطر برای تجمع قندها در سلول بایستی ظرفیت جذب پتاسیم را تا حد زیادی بالا ببرید.

راهکارهای درشت کردن میوه ها

تاثیر کلسیم و پتاسیم بر روی درشتی میوه ها:

بهتر است بدانید که در مراحل اولیه رشد میوه می توان به روش محلول پاشی و ریشه ای این عناصر را در اختیار گیاه قرار داد اما چون در مراحل نهایی و زمانی که میوه بزرگ شده باید پتاسیم را به روش محلول پاشی مصرف کرد در مرحله نهایی رشد میوه به دلیل اینکه تبخیر و تعرق کمتری وجود دارد فشار ریشه ای چندانی هم شکل نخواهد گرفت. در پی آن پتاسیم از ریشه به سمت اندام های هوایی نخواهد رف و به همین خاطر در این مرحبه بهترین روش استفاده از پتاسیم روش محلول پاشی خواهد بود. توصیه می شود که در کنار این روش آب کافی را هم در اختیار گیاه قرار دهید زیرا برای درشت شدن میوه ها بهتر است روزانه و یا هر دو روز یک مرتبه زمین کشاورزی آبیاری نمایید اما لازم نیست که حجم آن را افزایش دهید. برای انجام این کار می توانید مقدار آبیاری را کم اما مدار های آبیاری را کوتاه نمایید. هر چقدر می توانید محلول پاشی پتاسیم را به فرم های مختلف زیاد کنید و در پی آن نتیجه ای ایده آل بگیرید. البته نباید از این نکته غافل شوید که این نتیجه زمانی حاصل خواهد شد که آب گیاه را به خوبی تامین نمایید در غیر این صورت صرف محلول پاشی پتاسیم نتیجه ای در پی نخواهد داشت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو