طرز تهیه لقمه تنوری

طرز تهیه لقمه تنوری با گوشت چرخ کرده

لقمه تنوری یک یاز غذاهای فست فودی است که شبیه پیتزا تهیه می شود اما پنیر پیتزا ندارد. خمیر تهیه شده را به صورت لقمه های کوچک در آورده و از مواد گوشتی پر می کنیم. این لقمه را می توان با هر موادی که می خواهیم پر کنیم. می توان به جای گوشت از تکه های مرغ پخته یا سبزیجات مختلف استفاده کرد. لقمه ها را درون فر طبخ می کنند. این غذا را می توان به عنوان شام یا پیش غذا در مهمانی ها استفاده کرد. با توجه به سایز لقمه ها، می توان به عنوان فینگر فود در جشن های تولد و عصرانه از آن استفاده کرد.

مواد لازم برای ۴ نفر
شیر گرم۲ لیوان
مخمر۱ قاشق غذا خوری
شکر۱ قاشق غذا خوری
نمک۱ قاشق چای خوری
آرد۲ لیوان
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
پیاز کوچک۲ عدد
سیر۲ حیه
فلفل تندبه مقدار لازم
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذا خوری
رب انار۱ قاشق غذا خوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
جعفری خرد شده تازهبه مقدار لازم
گشنیز خشکبه مقدار لازم
پاپریکابه مقدار لازم
هفت ادویه یا ادویه مخلوطبه مقدار لازم
روغن زیتونبه مقدار لازم

دستور پخت لقمه تنوری

مرحله اول

برای تهیه لقمه تنوری خوشمزه و مجلسی ابتدا در یک کاسه، مخمر و شیر گرم و شکر را با هم مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم تا ۱۰ دقیقه استراحت کند و به عمل آید. سپس آرد و نمک را کم کم اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم.

مرحله دوم

برای این مرحله ده دقیقه خمیر را ورز می دهیم سپس با یک سلفون روی کاسه را می پوشانیم و اجازه می دهیم ۱ ساعت استراحت کند. پیاز را شسته و پوست می کنیم. سپس خرد می کنیم. سیر را نیز خرد می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله یک تابه بر می داریم و با کمی روغن زیتون روی حرارت قرار می دهیم تا روغن گرم شود. سپس پیاز و سیر را به آن اضافه می کنیم تا پیاز ها سبک و طلایی شود. سپس گوشت چرخ کرده را به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم.

مرحله چهارم

وقتی گوشت تفت داده شد و رنگ آن عوض شد، ادویه ها را به آن اضافه می کنیم. سپس رب گوجه فرنگی و رب انار و گشنیز خشک را به آن اضافه کرده و مخلوط می کنیم. سپس از روی حرارت بر می داریم. خمیر که استراحت کرد، دوباره ورز می دهیم.

مرحله پنجم

سپس آن را به چانه های دلخواه تقسیم می کنیم. سپس خمیر ها را به شکل مورد نظر در می آوریم. داخل آن را گود کرده و مواد گوشتی را درون آن می ریزیم. سینی فر را برداشته و با کاغذ روغنی کف آن را می پوشانیم.

مرحله ششم

سپس لقمه های تهیه شده را روی سینی فر قرار می دهیم و در فری که از قبل در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم شده است، به مدت ۱۵ دقیقه با همان دما قرار می دهیم تا نان ها پخته شود، سپس با سس دلخواه سرو می کنیم.

مطالب پیشنهادی