راهنمای تکثیر گیاه ناندینا و نحوه کاشت و پرورش این گیاه

راهنمای تکثیر گیاه ناندینا و نحوه کاشت و پرورش این گیاه


منبع: آرگا

110

1399/12/21

00:39


توجه داشته باشید که تکثیر گیاه ناندینا چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله و آشنایی با اصول کاشت و نگهداری از ناندینا به خوبی آشنا شوید با ما همراه باشید.

راهنمای تکثیر گیاه ناندینا و نحوه کاشت و پرورش این گیاه

به طور کلی ناندینا یکی از بوته های زیبا و رنگارنگ با منشا شرقی می باشد که دارای برگ های دیدنی و تاج فرفری است که از زیبایی آن هم نمی توان چشم پوشی کنید. بیشتر جذابیت گیاه ناندینا در فصل سرماست که رنگ برگ های آن تغییر خواهد کرد و امروزه به دلیل اصول کشت و تکثیر راحتی که دارد مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

چگونگی تکثیر گیاه ناندینا

بهتر است بدانید که در واقع ناندینا درختچه ای زیبا از خانواده زرشک بومی شرق آسیا است که گیاه همیشه سبز و پر ساقه محسوب می شود و به دلیل پاجوش هایی که دارد رفته رفته به صورت درختچه ای پرپشت در می آیند. ناندینا دارای شاخ و برگ های فراوان است که به بیننده نوعی احساس سبکی و نرمی القا را خواهد کرد و گل های سفید و کوچک آن پس از مدتی به سرخ جذاب مبدل می شوند. معمولا در اقالیم خنک می توان انتظار داشت که رنگ زیبای پاییز بر شاخ و برگ بامبوی مقدس خودنمایی کند. جالب است بدانید که گیاه ناندینا عمر طولانی دارد و پس از ۳ تا ۵ سال به صورت کامل بالغ خواهد شد و آنگاه گل ها و انگوریهایش را تولید می کند یعنی گل هایی سفید و کوچک که به میوه های انگوری قرمز تبدیل می شوند. گل ها سفید و کوچک ناندینا در فصل تابستان و اوایل پاییز طاهر می شوند. به صراحت می توان گفت که ناندینا یا بامبوی مقدس گیاهی پر ساقه و همیشه سبزی است که با انبوه پا جوش های خود رفته رفته به صورت درختچه ای پرپشت در می آید و از آنجایی که شاخ های برگ های فراوانی دارد به بیننده نوعی احساس سبکی و نرمی را القا خواهد کرد. با وجود اینکه گیاه ناندینا اغلب در باغ های سبک ژاپنی کشت می شود اما در هر جا که بخواهید تضادی با گیاهانی بسازید که شاخ و برگ تیره تر و بافت سنگین تر دارند می توانید از آن استفاده نمایید. توجه داشته باشید که گیاه ناندینا می تواند در شرایط آفتابی یا نیمه سایه به خوبی رشد کند و رنگ شاخ و برگ هایش نیز بر حسب محل قرارگیری متفاوت خواهد بود برای مثال اگر در سایه قرار بگیرد برگ ها سبز روشن خواهند شد و اگر در آفتاب واقع شوند به سرخی کشیده می شوند.

چگونگی تکثیر گیاه ناندینا

دستورالعمل کاشت ناندینا:

توجه داشته باشید که اولین مرحله برای کشت و تکثیر گیاه ناندینا انتخاب محل کشت است زیرا از ناندینا به دلیل داشتن شاخ و برگ های دیدنی میوه ای بایستی به عنوان یک گیاه زینتی استفاده کرد. برای ایجاد یک تاثیر چشمگیری چند نمونه از این گیاه را با هم گروه کنید و یا از آن ها به عنوان پرچین، مرز یا کاشت پایه استفاده نمایید.

همچنین در صورت امکان گیاه ناندینا را در مناطقی قرار دهید که خورشید کامل با سایه بعد از ظهر را دریافت می کند. ناندینا همچنین برای رشد در گلدان نیز مناسب می باشد ولی ممکن است در گرم ترین ماه ها نیز به محافظت نیاز داشته باشد زیرا گیاهان هنگام رشد در ظروف می توانند به درجه حرارت بالای خاک حساس باشند.

توصیه می شود که محل کشت را برای ناندینای خود عاقلانه انتخاب کنید زیرا گیاهان ناندینا توده بزرگی از ریشه را ایجاد می کنند که برای ۱۰۰ سال زندگی خواهند کرد. اغلب گل های نادینا که پرورش می دهیم بسیار بخشنده هستند و در هر حالتی از آفتاب کامل گرفته تا سایه رشد خوبی را خواهند داشت و همچنین سایه سنگین را نیز تحمل می کنند حتی اگر برای آن ها ایده آل نباشد.

توجه داشته باشید که این گیاه در اقلیم های مختلف تحمل داشته و رنگ شاخ و برگ هایش بر حسب موقعیت کشت متفاوت خواهند بود به گونه ای که اگر گیاه را در محیط سایه قرار بدهید برگ ها سبز روشن می شوند و اگر در آفتاب کامل کشت شود به سرخی متمایل خواهد شد.

بهتر است بدانید که بهترین روش برای کاشت و تکثیر گیاه ناندینا استفاده از بذر و ثقلمه چوبی است که اغلب در گلدان های چوب یا سینی های خوب تخلیه شده قرار می گیرند و جوانه زنی گاهی اوقات چندین سال طول خواهد کشید.

توصیه می شود که برای ریشه دهی سریع تر بذور آن ها را درون هورمون ریشه زایی فرو ببرید تا شکل گیری ریشه ها نیز سریع تر انحام گیرد. بهتر است در مرحله کشت و مجدد پیش از شروع رشد جدید در فصل بهار گیاهتان را با کود تغذیه نمایید و همچنین هفته ای یک مرتبه آبیاری را انجام دهید اما از آبگرفتگی که منجر به کلروز آهن می شود جلوگیری نمایید.

اصول کاشت گل ناندینا

شرایط مورد نیاز برای تکثیر گیاه ناندینا:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که بایستی شما آن را فراهم نمایید و به همین خاطر در ادامه به بیان برخی از شرایط مورد نیاز برای کاشت، پرورش و همچنین تکثیر گیاه ناندینا پرداخته ایم:

آبیاری و مالچ:

گیاه ناندینا در واقع نیاز به آبیاری متوسط و منظم در ماه های گرم سال دارد و با وجود اینکه غفلت و خشکسالی را به خوبی تحمل می کند اما با رطوبت خاک سازگار تر خواهد بود. در مورد مالچ ها نیز می توان گفت که برای بستر این گیاه نیازی به استفاده غیر معمول از مالچ ها نیست و تنها کافی است مالچ طبیعی لایه ۲ را به خوبی حفظ کنید که تمام گل های شما در این روند باید بهترین ظاهر را داشته باشند و همچنین یک لایه خوب مالچ تنش های خشکی را روی گیاهان کم می کند و به گیاهتان سرسبزی بیشتری خواهد داد.

آبیاری لازم برای بستر گیاه ناندینا

نور و دما:

گیاه ناندینا چندان نسبت به نور سخت گیر نیست و می توانید آن را در محیط های پرنور و همچنین سایه قرار دهید تا گیاه بتواند رشد خود را به خوبی طی کند. همچنین این گیاه سایه سنیگن را نیز به خوبی تحمل کرده و می تواند در این شرایط گل های زیبایی را تولید کند.

خاک و تغذیه:

بهتر است بدانید که گل ناندنیا نسبت به انواع مختلف خاک سازگار است و به طور کلی این بوته ها خاک هوموس به همراه پرلیت و خاک برگ را ترجیح می دهند که در خاک های شنی چنین کاری انجام نخواهند داد.

شرایط مورد نیاز گیاه ناندینا

در مورد کوددهی و تغذیه گیاه نیز می توان گفت که آرد استخوان یا غذای کامل برای درختچه ناندینا مناسب است اما انواع ناندینا ها از انواع خوراکی های اضافی غنی شده با آهن یا اسیدی شده قدردانی می کنند و بهتر است در پایان فصل زمستان به گیاهتان اضافه نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو