طرز تهیه پیده تخم مرغ

طرز تهیه پیده تخم مرغ صبحانه ترکیه ای

پیده یک غذای محبوب کشور ترکیه است که از یک نان به صورت قایق تشکیل شده است. داخل آن را با مواد دلخواه مانند پنیر و گوشت چرخ کرده تفت داده شده با پیاز و تخم مرغ پر می کنند. اگر داخل آن پنیر و تخم مرغ باشد می تواند به عنوان صبحانه پخته و مصرف شود. اگر داخل آن گوشت داشته باشد می تواند به عنوان یک وعده غذایی مانند شام یا پیش غذا در مهمانی ها و جشن ها سرو شود. نان آن بسیار لطیف و خوشمزه است و بسته به سلیقه هر کسی مواد داخل آن می تواند متفاوت باشد.

مواد لازم برای ۴ نفر
آرد۳۰۰ گرم
خمیر مایه۱ قاشق چای خوری
شکر۱ قاشق چای خوری
روغن مایع۲۰ گرم
تخم مرغ۱ عدد
شیر۱۵۰ گرم
نمک۱ قاشق چای خوری
مواد میانی
تخم مرغبه مقدار لازم

دستور پخت پیده تخم مرغ

مرحله اول

برای تهیه پیده تخم مرغ خوشمزه به روش ترکیه ای ابتدا کمی از شیر را گرم کرده و با خمیر مایه و شکر ترکیب می کنیم و حدود ۱۰ دقیقه استراحت می دهیم تا خمیر مایه به عمل آید. به یک کاسه بر می داری. تخم مرغ ها را درون آن می شکنیم.

مرحله دوم

تخم مرغ را هم می زنیم تا از لختگی در آید. حدود یک قاشق از آن را برداشته و برای رومال کنار می گذاریم. به بقیه تخم مرغ، بقیه شیر و روغن و نمک را اضافه می کنیم و هم می زنیم. خمیر مایه به عمل آمده را به آن اضافه می کنیم.

مرحله سوم

سپس آرد را تا جایی که خمیر چسبناک نباشد اضافه می کنیم. سپس حدود ۱۰ دقیقه با دست ورز می دهیم. و خمیر را در یک کاسه که کف آن را با روغن چرب کرده ایم، می گذاریم. روی خمیر را با نایلون یا سلفون می پوشانیم و در جای گرم قرار می دهیم.

مرحله چهارم

تا حجم خمیر دو برابر شود. حدود ۱ ساعت نیاز است که خمیر ور آید. سپس خمیر را به دو قسمت تقسیم می کنیم. هر قسمت را مانند شکل یک قایق درست می کنیم و داخل یک سینی می چینیم. روی خمیر را با پارچه تمیز می پوشانیم.

مرحله پنجم

سپس می گذاریم یک ساعت دیگر استراحت کند. بعد از آن داخل خمیر را با مواد دلخواه پر می کنیم. ۱ قاشق تخم مرغی که کنار گذاشته ایم را با یک قاشق شیر مخلوط می کنیم و روی نان قسمتی که پر نشده است را با فرچه رومال می کنیم.

مرحله ششم

سپس در فری که با ۲۰۰ درجه سانتی گراد از قبل گرم کرده ایم، قرار می دهیم به مدت ۱۵ دقیقه تا بپزد. سپس از فر در می آوریم و یک تخم مرغ روی آن می شکنیم. سپس دوباره در فر قرار می دهیم تا ۷ دقیقه دیگر هم تخم مرغ بپزد. سپس در کنار سس کچاپ آن را سرو می کنیم.

مطالب پیشنهادی