طرز تهیه نان کراس بانز

طرز تهیه نان کراس بانز , دستور پخت نان کراس بانز

نان های حجیم و فانتزی یکی از انواع نان های پرطرفدار به حساب می آید. گاهی نان ها را با فیلینگ و مغزهای متنوع طبخ می کنند. نان کراس بانز به صورت چانه ای و در کنار هم در قالب کیک پخته می شود. در این نان از کشمش استفاده شده است که می توان آن را به تنهایی یا در کنار پنیر به عنوان صبحانه یا عصرانه سرو نمود. این نان شکل زیبایی دارد و به علت وجود خمیرمایه، هضم آن برای معده راحت و سریع است. برای مشاهده آموزش طرز تهیه نان کراس بانز در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم نان کراس بانز
شیر۲۵۰ میلی لیتر
مخمر فوری۲ قاشق چای خوری
کره۱۱۵ گرم
شکر۷۰ گرم
نمک۱ قاشق چای خوری
تخم مرغ درشت۱ عدد
آرد نان فانتزی۵۵۰ گرم
کشمش۱۵۰ گرم
پودر دارچیننصف قاشق چای خوری
پودر زنجبیلیک چهارم قاشق چای خوری
پودر جوز هندییک چهارم قاشق چای خوری
رنده پوست پرتقال۱ عدد (قسمت نارنجی پوست پرتقال)
مواد لازم برای خمیر روی نان
آرد۶۰ گرم
آب۶۰ گرم
شکر۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه نان کراس بانز

مرحله اول

برای تهیه نان کراس بانز در ابتدای کار، کشمش را تمیز کرده و می شوییم. سپس اجازه می دهیم تا کمی خیس بخورد. داخل صافی می ریزیم تا آب اضافه آن خارج شود. شیر و کره و شکر را درون یک قابلمه می ریزیم و مخلوط می کنیم.

مرحله دوم

سپس روی حرارت قرار می دهیم تا شکر حل شود و کره ذوب شود. قابلمه را از روی حرارت برداشته و می گذاریم تا خنک شود. وقتی دمای آن ولرم شد، مخمر را روی آن می پاشیم و مخلوط می کنیم. پرتقال را شسته و پوست نارنجی آن را رنده می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله رنده پوست پرتقال و تخم مرغ را به مخلوط شیر اضافه کرده و بهم می زنیم تا با هم به خوبی ترکیب و یکدست شود. در ادامه نمک و ادویه ها را به آن اضافه می کنیم. می توانیم مقدار ادویه ها را به دلخواه تا دو برابر افزایش دهیم.

مرحله چهارم

سپس آرد را کم کم با مواد مخلوط می کنیم تا یک خمیر یکدست و لطیفی به وجود آید. خمیر را ورز می دهیم تا به دست نچسبد. در این مرحله کشمش را اضافه کرده و با دست مجدد ورز می دهیم تا کامل خمیر یک دست شود.

مرحله پنجم

در این مرحله خمیر را چانه می گیریم. سپس درون یک کاسه چرب شده قرار می دهیم و روی آن را به طور کامل با سلفون می پوشانیم و در جای گرم قرار می دهیم تا حدود یک تا دو ساعت استراحت می دهیم تا حجم آن دو برابر شود.

مرحله ششم

سپس با کاتر، خمیر را به ۱۲ قسمت تقسیم می کنیم. هر قسمت را چانه می گیریم و کنار می گذاریم. قالب را چرب کرده و ۱۲ قسمت چانه خمیر را درون قالب می چینیم. سپس روی آن را می پوشانیم تا مجددا حجم آن دو برابر شود.

مرحله هفتم

در این مرحله یک کاسه دیگر برداشته و خمیر روی نان را تهیه می کنیم. برای این کار، آرد و آب و شکر را با هم مخلوط می کنیم و مخلوط می کنیم تا با هم به خوبی ترکیب شوند. اگر خمیر سفت بود، یک قاشق آب اضافه می کنیم.

مرحله هشتم

پس از اینکه خمیر آماد شد، آنرا درون یک قیف یک بار مصرف ریخته و روی خمیر های درون قالب به شکل دلخواه (به اضافه) روی هر کدام از ۱۲ قسمت می ریزیم. در ادامه فر را از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم می کنیم.

مرحله نهم

سپس نان را در فر به مدت تقریبا ۴۵ دقیقه قرار می دهیم تا پخته شود. زمانی که نان برشته شد، تا گرم است می توان عسل رقیق شده را روی نان رومال می کنیم. می توان به جای عسل از شربت شکر و آب نیز استفاده کرد تا نان براق شد.