آموزش پیوند درخت سیب و آشنایی با فوت و فن های آن

آموزش پیوند درخت سیب و آشنایی با فوت و فن های آن


منبع: آرگا

122

1400/2/4

14:43


توجه داشته باشد که نحوه پیوند درخت سیب چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب با مراحل و دستورالعمل پیوند درخت به خوبی آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی پیوند درخت سیب روشی است که در آن دو گونه یا رقم را به یک تبدیل می کنند به گونه ای که به جای گرده افشانی دو گیاه و تولید بذر ترکیبی، ریشه و قسمت پایینی یک پایه را به قسمت بالایی گونه دیگر وصل می کنند. این کار معمولا در درختان و درختچه ها انجام می شود تا بهترین ویژگی های این دو را با هم ترکیب کند.

آشنایی با نحوه پیوند درخت سیب

بهتر است بدانید پیوند روشی است که در آن باعث اتصال بخشی از یک گیاه به بخش دیگر گیاه مادری می شود. همچنین در این روش با تکثیر سلول ها و بافت ها درخت مستقلی ایجاد می شود که تکثیر و تغییر رقم آن به وسیله پیوند اسکنه ای که روشی پرکاربرد است در اغلب درختان میوه مانند پیوند درخت سیب و پیوند درخت گردو به منظور تقویت یا ساخت رقم جدید انجام می شود. توجه داشته باشید که زمان پیوند این درخت با توجه به عوامل مختلف، نوع گیاه و شرایط متفاوت خواهد بود. در واقع برخی از افراد اعتقاد دارند که پیوند باید در زمان فعالیت گیاه زده شود اما این زمان پیوند زنی مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد زیرا پیوند زدن در زمان فعالیت گیاه شیره گیاهی بین ناحیه اتصال پیوندک و پایه قرار می گیرد و مانع از اتصال پیوندک به پایه خواهد شد. به صراحت می توان گفت که یکی از پیوندهای پرکاربرد برای انواع درختان میوه پیوند اسکنه ای یا پیوند شکافی است که در پیوند اسکنه ای تهیه پیوندک خیلی ساده و آسان تر تهیه پایه است. همچنین در این روش برای تهیه پیوندک شاخه ای که حدود ۱۰ سانتی متر ارتفاع و دارای ۲ الی ۳ جوانه می باشد را انتخاب می کنند. سپس قسمت زیرین شاخه را به طول ۴ الی ۵ سانتی متر از دو طرف به صورت مایل برش می دهند و در نهایت برای قرار دادن پیوندک روی پایه با استفاده از چاقو تمیز و ضدعفونی شده در دو طرف پایه شکافی ایجاد می کند و پیوندک را درون آن قرار می دهند.

چگونگی پیوند درخت سیب

علل پیوند زدن درختان:

تبدیل واریته های قدیمی به واریته های جدید

جنبه های تنشی پیوند

اصلاح باغات

استفاده از ریشه های مقاوم در برابر شرایط نامساعد

استفاده از پایه های کوتاه کننده

استفاده از ریشه های مقاوم در برابر آفات و بیماری ها

ترمیم بخش های آسیب دیده

سرعت بخشیدن به میوه دهی

استفاده از پایه های مقاوم برای جلوگیری از یخ زدن ریشه ها

علل پیوند زدن درختان

وسایل مورد نیاز:

آبپاش

بیل باغچه

هرس کننده

متر نواری

کود گیاهی

وسایل لازم برای پیوند زنی درختان

مراحل پیوند درختان سیب:

همانطور که متوجه شدید پیوند زدن درخت سیب نیاز به مراحل و اصولی دارد که بایستی به ترتیب رعایت شود و به همین منظور در ادامه سعی داریم به بیان گام های لازم برای پیوند درخت سیب بپردازیم:

زمان مناسبی را انتخاب کنید:

توجه داشته باشید که بهترین یا ایده آل زمان برای پیوند شاخه معمولا اوایل زمستان یا اوایل بهار با استفاده از پیوندکی که در زمان استراحت گیاه گرفته شده و در دمایی نزدیک به صفر درحه سانتی گراد انبار شده است برای پیوند جوانه بر حسب منطقه از بهار تا تابستان زمانی که پایه پوست می دهد مناسب خواهد بود.

یک مکان مناسب انتخاب نمایید:

پیش از پیوند زدن تعیین کنید که گیاه شما به چقدر نور برای رشد نیاز دارد و همچنین میزان آبیاری و فضای اطراف آن بایستی چقدر باشد. در واقع مکان جدید باید دقیقا مطابق با نیازهای گیاه باشد برای مثال گیاهی را که آب زیادی می خورد را نباید در کنار گیاهی قرار دهید که خشکی را ترجیح می دهد.

مراحل پیوند زدن درختان سیب

سایز ریشه ها را محاسبه کنید:

توصیه می شود که پهنا و عمق قرار گرفتن ریشه در خاک را به خوبی محاسبه نمایید و به همان اندازه زمین را حفر کنید. در حالت استاندارد می توانید با شصتتان میزان حفره را اندازه بگیرید و دقت داشته باشید که پهنای منفذ باید دو برابر ریشه باشد. همچنین عمق منفذ جدید نیز باید از منفذ قبلی کمتر باشد تا دچار گندیدگی ریشه نشود.

یک سوراخ جدید حفر کنید:

پیش از اینکه درخت پیوندی را سر جای خودش قرار دهید بهتر است یک سوراخ حفر کنید و هرچه سریع تر درخت را درون آن قرار دهید. در واقع هر چقدر ریشه ها بلندتر باشند و بیشتر از خاک بیرون زده باشند احتمال گندیدن آن هم بالا خواهد رفت. زمانی که به ته سوراخ رسیدید بیش از حد با ریشه به خاک نزنید زیرا گیاهتان دچار شکستگی خواهد شد.

درخت را از جای قبلی خارج کنید:

زمانی که خاک اطراف درخت را خالی کردید می توانید به راحتی با استفاده از یک بیل آن را بیرون بکشید و سپس به آرامی وارد جای جدید کنید. توجه داشته باشید اگر درخت شما سنگین و بزرگ باشد به چندین نفر دیگر هم نیاز خواهید داشت. درخت را به گونه ای در فضای جدید قرار دهید که هیچ خمیدگی در آن وجود نداشته باشد و همچنین نباید به گونه ای باشد که ارتفاع بیشتری نسبت به جای قبلی خود بگیرد و سپس خاک اضافی را به دور و بر گیاه بریزید تا جایش به خوبی تثبیت گردد. در ادامه بستر گیاه را آبیاری کنید و با دست میزان خاک ها را تنظیم نمایید.

روش های پیوند زدن درختان

خاک بستر را اصلاح کنید:

توصیه می شود که پیش از پیوند درخت کمی کود گیاهی و خزه را به بستر گیاه اضافه نمایید و هیچ منفذ خالی را در زیر گیاه باقی نگذارید زیرا این کار باعث می شود قدرت ریشه ها افزایش پیدا کند و در نهایت تلاش بیشتری برای رشد درخت بکنند.

از گیاهتان به خوبی مراقبت کنید:

توجه داشته باشید که باید به اندازه ۵ سانتی متر لایه رویی خاک را با مقداری کود آغشته نمایید و البته که در این روند مراقب باشید کود را چند سانتی متر با درخت و ریشه دور آن نگه دارید و اجازه دهید که جریان هوا به خوبی جریان داشته باشد. سپس چندین مرتبه آبیاری را انجام دهید زیرا تابستان اول برای گیاه بسیار سخت خواهد بود مگر اینکه با خوردن آب کافی از پس این سختی ها بربیاید. به صراحت می توان گفت که آبیاری مداوم برای یک پیوند زدن موفقیت آمیز درخت لازم و ضروری خواهد بود.

مراقبت از گیاهان پیوند زده شده

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب کاشت درخت سیب و همچنین اصول دفع آفات درخت سیب نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو