اعمال شب و روز سی ام ماه رمضان

منبع: دلگرم

114

1400/2/16

08:40


اعمال شب و روز سی ام ماه رمضان

اعمال روز سی ام ماه رمضان

روز آخر ماه رمضان نیز دارای اعمال خاصی است. حالا که ماه مهمانی خدا تمام شده، می توانیم با انجام اعمال روز سی ام ماه رمضان، از آخرین لحظات برای کسب اجر و پاداش بهره ببریم.

اعمال مخصوص سی ماه رمضان

نماز شب سی ام ماه رمضان

ده رکعت نماز که در شب آخر ماه رمضان اقامه می‌شود که به صورت پنج نماز دو رکعتی، در هر رکعت بعد از حمد، سوره توحید ده بار خوانده شود و در رکوع و سجود ده مرتبه ذکر" سبحان الله والحمدلله و لا اله الاالله والله اکبر" گفته شود.

پس از نماز هزار مرتبه استغفار کند و بعد از آن سر به سجده گذارد و بگوید:

"یا حی یا قیوم یا ذا الجلال و الاکرام یا رحمان الدنیا و الاخرة و رحیمهما یا ارحم الراحمین یا اله الاولین و الآخرین اغفرلنا ذنوبنا و تقبل منا صلواتنا و صیامنا و قیامنا."

دعای روز سی ام ماه رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ اجْعَلْ صیامی فیهِ بالشّکْرِ والقَبولِ على ما تَرْضاهُ ویَرْضاهُ الرّسولُ مُحْکَمَةً فُروعُهُ بالأصُولِ بحقّ سَیّدِنا محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین والحمدُ للهِ ربّ العالمین.

خدایا قرار بده روزه مرا در این ماه مورد قدردانى وقبول بر طبق خوشنودى تو وپسند رسول تو باشد واستوار باشد فرعش بر اصل به حق آقاى ما محمد وخاندان پاکش وستایش خاص پروردگار جهانیان است.

شرح دعای روز سی ام ماه رمضان

دعای بعد از نماز در شب سی ام ماه رمضان

بعد از نماز مغرب و نافله آن، دست‌ها را به سوى آسمان بلند کرده و بگوید:

" یا ذا المن و الطول یا ذا الجود یا مصطفی محمد و ناصره صل على محمد و آل محمد و اغفر لی کل ذنب احصیته و هو عندک فی کتاب مبین."

پس به سجده برود و صد مرتبه در سجده بگوید: " اتوب الى الله " پس هر حاجت که دارد از حق تعالى بخواهد که ان شاء الله تعالى بر آورده خواهد شد.

در روایتی از ‏شیخ آمده که: بعد از نماز مغرب به سجده رود و بگوید:

" یا ذاالحول یا ذاالطول یا مصطفیا محمدا و ناصره صل على محمد و آل محمد واغفرلی کل ذنب اذنبته و نسیته انا و هو عندک فی کتاب مبین."

سپس صد مرتبه " اتوب الى الله " بگو.

دعای مخصوص روز سی ام ماه رمضان

سیّد در کتاب «اقبال» براى روز آخر دعایى نقل کرده است که ابتدایش این است: الّلهم انّک ارحم الرّاحمین و چون در این روز بیشتر مردم قرآن را ختم میکنند،

شایسته است پس از ختم قرآن دعاى چهل ودوم صحیفه کامله سجادیه را بخوانند و اگر بخواهند میتوانند این دعاى مختصر را که شیخ طوسى از امیر المؤمنین علیه السّلام روایت کرده بخوانند:

اللَّهُمَّ اشْرَحْ بِالْقُرْآنِ صَدْرِی وَ اسْتَعْمِلْ بِالْقُرْآنِ بَدَنِی وَ نَوِّرْ بِالْقُرْآنِ بَصَرِی وَ أَطْلِقْ بِالْقُرْآنِ لِسَانِی وَ أَعِنِّی عَلَیْهِ مَا أَبْقَیْتَنِی فَإِنَّهُ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِکَ.

خدایا، به قرآن سینه ام را بگشا، و به قرآن بدنم را بکار انداز، و به قرآن دیده ام را روشن ساز، و به قرآن زبانم را بازگردان، و به عمل به آن تا زنده ام می دارى یارى ام ده، که جنبش و نیرویى جز به خواست تو نیست.

و همچنین این دعا را که از حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام روایت شده است بخواند:

اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ إِخْبَاتَ الْمُخْبِتِینَ وَ إِخْلاصَ الْمُوقِنِینَ وَ مُرَافَقَةَ الْأَبْرَارِ وَ اسْتِحْقَاقَ حَقَائِقِ الْإِیمَانِ وَ الْغَنِیمَةَ مِنْ کُلِّ بِرٍّ وَ السَّلامَةَ مِنْ کُلِّ إِثْمٍ وَ وُجُوبَ رَحْمَتِکَ وَ عَزَائِمَ مَغْفِرَتِکَ وَ الْفَوْزَ بِالْجَنَّةِ وَ النَّجَاةَ مِنَ النَّارِ.

خدایا از تو درخواست مى کنم، خشوع خاشعان، و اخلاص اهل یقین، و مداراى نیکان، و شایستگی حقایق ایمان، و بهره مندى از هر نیکى، و سلامت از هر گناه، و وجوب رحمتت، و اراده های آمرزشت، و رسیدن به بهشت، و رهایى از آتش را.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو