برنامه ریزی هفتگی برای تنظیم وقت در زندگی

برنامه ریزی هفتگی برای تنظیم وقت در زندگی


منبع: آرگا

114

1400/2/25

08:55


برنامه ریزی از مهم ترین عوامل موفقیت در زندگی افراد است و بیشتر افراد موفق نیز راز موفقیت خود را داشتن برنامه ریزی هفتگی و روزانه می دانند حتی برخی دارای برنامه ریزی سالنه نیز هستند.

اگر در زندگی خود اهدافی را دنبال می کنید که دستیابی به آنها برای شما دارای اهمیت است باید از تکنیک های متعددی در این زمینه استفاده کنید. همچنین باید توجه داشته باشید که موفقیت بدون برنامه ریزی داشتن و درک درست از موقعیت امکان پذیر نخواهد بود. بنابراین باید در مسیر زندگی خود از الگوی برنامه ریزی به ویژه برنامه ریزی هفتگی تبعیت کنید تا مسیر دستیابی به اهداف و موفقیت برای شما هموارتر شود.

برنامه ریزی هفتگی دقیق

برنامه ریزی هفتگی ایده آل چه ویژگی هایی دارد؟

داشتن برنامه ریزی روزانه، هفتگی و دراز مدت دارای فواید بسیاری است که از مهم ترین و جامع ترین آن های ایجاد نظم در زندگی و انجام دادن امور است.

برای داشتن یک برنامه ریزی هفته ای درست و اصولی باید از راهکارهای و تکنیک های مختلفی استفاده کنید که در این بخش به برخی از آن ها اشاره می شود. برنامه ریزی در طول هفته موجب می شود تا شما فعالیت هایی که باید در طول هفته انجام دهید را متناسب با زمان تنظیم کنید و به بهترین نتایج دست پیدا کنید.

داشتن برنامه ریزی در طول هفته کاری ساده و آسان است و فقط شما با در نظر داشتن فعالیت هایی که باید انجام دهید و در نظر گرفتن زمان خود برنامه ریزی دقیقی انجام می دهید تا به موفقیت دست پیدا کنید.

در نظر داشتن اهداف طولانی مدت:

برنامه ریزی داشتن در طول هفته نیازمند پیگیری اهدافی است که دارای چشم انداز بلند مدت هستند و کمی کلی تر از برنامه ریزی روزانه بیان می شود. در این نوع برنامه ریزی شما باید بر روی چند موضوع متمرکز شوید و با استفاده از آنها فعالیت برنامه ریزی خود را شروع کنید.

برنامه ریزی درست در هفته

در اولین مرحله از برنامه ریزی هفتگی، شما باید لیستی از اهداف بلند مدت و میان مدت خود تهیه کنید و تمام فعالیت هایی که برای رسیدن به آن باید انجام شود را یادداشت کنید. در مرحله بعد باید دید کدام فعالیت ها جزئی و کدام کلی هستند. بر این اساس باید یک برنامه ریزی سالانه، روزانه و هفته ای تدارک ببینید.

لیستی که از فعالیت های خود تهیه می کنید یک لیست کلی است و در مراحل بعدی باید این فعالیت ها را جزئی کرد. توجه داشته باشید که فعالیت ها و اهدافی که در نظر دارید باید واقع بینانه باشند و قابلیت دستیابی داشته باشند.

دسته بندی فعالیت ها:

در این مرحله از برنامه ریزی هفته ای، باید فعالیت های کلی خود را به فعالیت هایی جزئی تبدیل کنید. به عنوان مثال در یک دسته بندی منظم باید فعالیت های شغلی، تحصیلی، شخصی و تفریحات از یکدیگر جدا شوند.

در نهایت برای همه این فعالیت های دسته بندی شده فعالیت ها و برنامه ریزی های دقیق شده ای ارائه شود. شما می توانید در این مرحله از برنامه ریزی خود زمان های خالی خود را برای پرداختن به فعالیت های مربوط به اهداف بلند مدت اختصاص دهید تا بیشتر به مسیر موفقیت نزدیک شوید.

تنظیم برنامه هر هفته:

بهتر است که برنامه خود را در آخر هر هفته تنظیم کنید انی کار موجب می شود تا شما تسلط بیشتری بر روی امور داشته باشید. زمانی که برنامه ریزی خود را برای یک هفته انجام می دهید باید فعالیت هایی که در طول هر روز انجام می دهید را نیز یادداشت کنید.

 یکی از مواردی که بیشتر افراد در آن از برنامه ریزی استفاده می کنند برنامه ریزی برای کنکور است در اینجا این برنامه ریزی روزانه برای کنکور شما را به موفقیت می رساند.

موفقیت با برنامه ریز هفته ای

بر این اساس برنامه ریزی هفته ای شما شامل برنامه ریزی روزانه، زمان بندی و نحوه انجام فعالیت های شغلی و تحصیلی، رسیدگی به امور شخصی، ورزش و … خواهد بود.

مرور برنامه:

با نوشتن برنامه ریزی هفته و مشخص شدن برنامه ریزی روزانه شما نباید برنامه ریزی خود را در طول هفته از یاد ببرید و فقط به انجام فعالیت ها و برنامه ریزی روزانه متکی باشید. بلکه در کنار آن باید به برنامه ریزی خود در طول هفته نیز توجه داشته باشید.

مرور کردن برنامه ریزی هفتگی موجب می شود تا دقت بیشتری بر روی برنامه خود داشته باشید و در صورت بروز مشکلات می توانید نقایص برنامه خود را حذف و اصلاح کنید.

پیش بینی:

داشتن یک پیش بینی درست و سنجیده از دیگر عواملی است که باید در برنامه ریزی خود به آن توجه داشته باشید. به عنوان مثال ممکن است در برخی از موارد شما با پیش آمد اتفاقی ناگهانی از برنامه خود دور شوید . در چنین شرایطی با در نظر گرفتن زمان جبرانی می توانید مانع بر هم خوردن برنامه خود شوید.

فواید برنامه ریزی کردن:

از مهم ترین فوایدی که داشتن برنامه ریزی هفته ای برای شما خواهد داشت این است که مانع سردرگمی در شما می شود و کمتر دارای اتلاف وقت خواهید بود.

برنامه ریزی کردن در هفته

استفاده  از فرصت ها و بهینه کردن امکانات در دسترس نیز از نتایج داشتن یک برنامه ریزی درست و سازماندهی شده است. همچنین با استفاده از برنامه ریزی شما می توانید به نقاط قوت و ضعف خود پی ببرید.

بیشتر افرادی که در زندگی خود دارای برنامه ریزی هفته ای هستند کمتر دچار خطا و اشتباه می شوند و در مواقع بروز مشکل بهترین تصمیمات را اتخاذ می کنند.

برنامه ریزی داشتن همچنین می تواند موجب ایجاد انگیزه و انرژی بیشتری در شما باشد افراد موفق با داشتن یک برنامه ریزی دقیق می تواند اهداف کلی خود را به اهداف جزئی و قابل دسترس تقسیم کنند و بهترین استفاده را از این برنامه ریزی اهداف داشته باشند.

تنظیم جدول برنامه ریزی برای زندگی شخصی

برای زندگی شخصی خود می توانید جدولی را به صورت هفتگی تنظیم کنید و چاپ نمایید و کارهای روزانه خود را در طول یک هفته در آن یادداشت نمایید. این جدول به صورت زیر می باشد:

در قسمت بالای صفحه و در قسمت راست آن روز هفته و تاریخ دقیق را بنویسید.

قسمت بالای صفحه را به جمله های انگیزشی که روحیه و انگیزه شما را بالا می برند اختصاص دهید و تمرکزتان را روی هدف روزانه خود قرار دهید.

سه مورد از مهمترین کارهای ضروری خود را در بخش مربوط به کارهای ضروری بنویسید.

برنامه ریزی هفته ای پیشنهادی

وظایف کاری و همچنین شخصی خود در طی روز را در دو جدول مجزا به صورت اولویت بندی یادداشت نمایید. به این شکل که سه وظایف مهم را در بخش بالای جدول و سه مورد وظایف با اهمیت کم را در پایین جدول بنویسید.

در این جدول نوع زمانبندی بهتر است راس ساعت ۶ صبح الی ۱۱ شب باشد و به زمان های ۳۰ دقیقه ای تقسیم گردد و با این نوع زمانبندی آگاهی کلی را نسبت به کارها و زمان لازم برای آن ها به دست آورید.

با این جدول برنامه غذایی منظم تری را تهیه کنید و رژیم غذایی سالم تری داشته باشید.

خاطرات مورد علاقه تان را در بخش مربوط به احساسات یادداشت نمایید و بدین ترتیب بر روی احساسات خود مدیریت داشته باشید.

درآمد و مخارج خود را نیز می توانید در این جدول در قسمت مالی یادداشت نمایید. با این کار آگاهی بیشتری نسبت به مدیریت حساب خواهید داشت.

در این جدول می توانید بخشی را به سلامت بدن و مصرف روزانه آب اختصاص دهید. که توصیه شده در طول روز باید ۸ لیوان آب مصرف گردد.

در قسمت عملکرد جدول می توانید موفقیت و عقب افتادگی های وظایف و کارهای خود را یادداشت نمایید و برای روزها و هفته های بعد عملکرد بهتری را داشته باشید.

تنظیم برنامه هفتگی

نکته ای که در داشتن برنامه ریزی هفتگی باید به آن توجه داشته باشید این است که باید به توانمندی خود باور داشته باشید و با افزایش اعتماد به نفس و خودباوری برنامه خود را عملی کنید. در این زمینه می توانید از راه های افزایش خودباوری و اعتماد به نفس استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو