علت درد فک چیست؟

علت درد فک چیست؟


منبع: آرگا

100

1400/3/15

09:12


فک درد از شایع ترین بیماری های دهان و دندان است که از علت های آن می توان به عواملی مثل اختلال مفصل فک گیجگاهی، خرابی دندان عقل، مشکلات سینوسی، دندان قروچه و حفره های درمان نشده در دندان اشاره کرد.

برخی اوقات در هنگام جویدن غذا یا خمیازه کشیدن ممکن است در ناحیه فک احساس درد کنید و یا در زمان بیدار شدن از خواب فک درد داشته باشید. فک درد یکی از رایج ترین مشکلات دهان و دندان است که دلایل مختلفی دارد. برای آشنایی بیشتر با انواع علت فک درد در این مقاله همراه ما باشید.

علت درد فک و بررسی آن

فک درد می تواند علت های مختلفی داشته باشد. مشکلات دستگاه عصبی، فشار سینوس ها و اختلال در مفصل فک گیجگاهی از جمله دلایل فک درد هستند. بنا به گفته جیک باتمن «فک حرکات مهمی دارد که از طریق هر فعالیت دهانی مثل جویدن، مکیدن یا مسواک زدن ایجاد می شود» برای درمان فک درد روش های مختلفی ارائه شده است که اغلب آن در رابطه با بهداشت و نگهداری از دهان و دندان است. در زمان مواجهه با فک درد قبل از هر کاری باید به پزشک مراجعه شود و نباید آن را نادیده گرفت. فک درد دلایل مختلفی دارد که در این مقاله به بررسی آن ها می پردازیم.

علت درد در فک

اختلال در مفصل فک گیجگاهی

TMJ یا همان اختلال مفصل گیجگاهی بر روی مفصل هایی که باعث اتصال فک به جمجمه می شوند اثر می گذارد. یکی از متداولترین دلایل فک درد این اختلال است که با درد و قفل شدن فک همراه است. از نشانه های این اختلال می توان به درد و ایجاد حساسیت در قسمت مفصل فک، گردن، صورت، گوش و شانه ها اشاره کرد. اختلال مفصل فک گیجگاهی بر روی عملکرد و فعالیت فرد در زندگی تاثیر گذار بوده و باید سریعا درمان شود. بنا به گزارش انجمن دندانپزشکی آمریکا داروهای سنتی برای TMJ، داروهای شل کننده عضلانی و همچنین روش های دندانپزشکی برای برطرف کردن مشکلات دندان است. در این مورد بیماران از داروهای خانگی و آرامش بخش نیز می توانند کمک بگیرند تا درد کمتری داشته باشند.

علت بروز ناراحتی در فک

دندان قروچه

یکی از مشکلات شایع در دهان و دندان، دندان قروچه یا ساییدن دندان ها بر روی هم است که بسیاری از افراد با آن مواجه می شوند. این مشکل ممکن است در حالت خواب یا بیداری اتفاق بیافتد. این مشکل در طولانی مدت به دندان ها صدمه می زند و فک درد را به همراه دارد. از دلایل دندان قروچه می توان به استرس و اضطراب اشاره کرد. دندان قروچه علاوه بر صدمه زدن به دندان ها مسبب سردرد و فک درد می شود و در نهایت ممکن است فرد به اختلالات TMJ دچار شود. برای درمان دندان قروچه باید به پزشک متخصص و روانشناس مراجعه شود. همچنین برای ترمیم دندان های آسیب دیده از دندانپزشک کمک گرفته شود.

علل درد در فک

بیماری و مشکلات لثه

یکی دیگر از دلایل درد فک، بیماری و مشکلات لثه است.  دلیل شایع بیماری لثه یا همان عفونت و ورم لثه، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است. علاوه بر این طبق گزارشات موسسه ملی دهان و دندان عواملی مثل استعمال دخانیات، مصرف برخی دارو های خاص و دیابت نیز ممکن است باعث بیماری های لثه شوند. در زمان مشاهده نشانه های بیماری پریودنتال یا التهابات لثه ای مثل درد در زمان جویدن، بوی بد دهان، دندان های لق، خونریزی و تورم لثه و همچنین حساسیت دهان و دندان باید حتما به دندانپزشک مراجعه شود. برای پیشگیری از بیماری های لثه و درد فک ناشی از آن حتما بهداشت دهان و دندان را رعایت نمایید.

علت های درد فک

حفره های درمان نشده دندان

وجود حفره های درمان نشده در دندان ها یکی دیگر از علائم فک درد به حساب می آید. برای پیشگیری از مشکل فک درد حفره و سوراخ های ایجاد شده در دندان ها را با مراجعه به دندانپزشک درمان کنید. تا هم از درد دندان در امان باشید هم به مشکل فک درد دچار نشوید.

عوامل ایجاد کننده درد در فک ها

دندان عقل ناسالم

وجود دندان های عقل و خرابی در آنها یکی از دلایل فک درد است. وقتی دندان عقل خراب شود و صدمه ببیند لاعث ایجاد درد دندان و تورم و درد در لثه ی شود. در برخی موارد بعد از کشیدن دندان عقل عفونت ایجاد شده در لثه که بسیار درد آور است برای درمان مدت زمان زیادی می برد. و برای درمان آن به آنتی بیوتیک ها نیاز پیدا می کنیم. اگر عفونت دندان شدید و حاد باشد بیمار نیاز به جراحی لثه دارد تا عفونت موجود تخلیه شود.

درد های سینوسی

عفونت سینوسی که با درد همراه است در اثر سرماخوردگی یا حساسیت به وجود می آید و یکی از علتهای درد فک محسوب می شود. برای یافتن دلیل درد فک در مرحله اول بهتر است با مراجعه به متخصص گوش و حلف و بینی از سالم بودن سینوس ها مطمئن شد و در صورت نبودن مشکل در ناحیه سینوسی مشخص می شود که درد فک ناشی از مسائل مربوط به دهان و دندان است. برای درمان عفونت سینوسی در اغلب موارد برای بیمار یک اسپری بینی تجویز می شود تا در استفاده کوتاه مدت از آن علت فک درد مشخص شود.

علل درد فک و بررسی آن

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد یکی از درد های آزار دهنده درد فک است که شاید هر فردی به آن دچار شود. پس در زمان روبرویی با این مشکل سریعا به پزشک مراجعه کرده و برای درمان آن اقدام کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو